PDA

View Full Version : Haakse hoek verkrijgen



wrvh
28 augustus 2010, 13:40
Weet iemand een makkelijke manier om met alleen handgereedschap (of eventueel een zelfbouwtool) een haakse hoek bij een stuk hout te verkrijgen?

Het gaat dan bijvoorbeeld om de hoek tussen top en zijkant van de gitaar, zie:
http://www.guitarsale.com/Images/UploadedPictures/image/52heavyRelicTele/52side.jpg

Het klinkt misschien vreemd, maar die hoek wijkt bij mij nog weleens af.

Thiez
28 augustus 2010, 13:54
een schuurblokje en een winkelhaak?

Malle Eppie
28 augustus 2010, 13:57
Aluminium hoek profiel waar je met dubbelzijdig tape schuurpapier op plakt?

ernieman
29 augustus 2010, 00:29
Ik neem aan dat je de zijkant van een body wilt gaan schuren/vijlen/ in vorm brengen?
Ik heb dat vroeger op school ooit gedaan met een ukelele-mal. Eigenlijk moesten we die "uit de hand" (jawel!) met een vijl en een winkelhaak, stukje bij stukje haaks vijlen.
Nu had ik daar niet zo'n zin in om me daar mee bezig te houden, dus had ik niet beter gevonden om gewoon een haaks blokje aan de vijl te klemmen, zodat de zijkant van het blokje en de vijl/rasp een haakse hoek vormde. Als je het blokje dan op de bovenkant van de mal legde, kan je de zijkant mooi haaks volgen...

aaronstonebeat
29 augustus 2010, 05:54
Mijn vader heeft ooit een jaar werktuigbouwkunde gestudeerd; volgens mij '39-'40, door de oorlog kon hij die studie niet voortzetten. Eén van zijn eerste opdrachten, heeft hij verteld, was om uit de hand met een vijl een metalen kubus te maken.

Het begint me wel steeds beter te lukken om mallen redelijk haaks in de vorm te vijlen door recht te gaan zitten, de mal tussen mijn knieën te klemmen en op het oog te controleren of ik de vijl goed haaks houd.
Met een stuk mdf wil dat nog wel; ik moet er niet aan denken om een essen body zo te bewerken.

oigun
29 augustus 2010, 08:24
Het haaks zagen,schaven,vijlen is een gevoel wat je moet ontwikkelen. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat er op veel hout en metaal opleidingen begonnen wordt met het exact haaks en op maat maken van een blokje. Evengoed kan het wel een tijdje duren eer je dat in de vingers hebt.
Het haaks en glad afwerken van een body gaat denk ik het makkelijkst met een schraapstaal, maar dan moet je natuurlijk wel weten hoe je die optimaal scherp krijgt.
Het advies van ernieman lijkt me in dit geval het handigst.

FreeGee
29 augustus 2010, 14:51
Gebruik een schraapstaal i.p.v. schuurpapier. Dan houdt je veel makkelijker een rechte lijn zonder dat het langzaam rond wordt. Als je alleen de lak weg wilt hebben dan zie je vanzelf wanneer je er bent. Werkt ook nog sneller dan schuurpapier en is niet duur.

wrvh
29 augustus 2010, 16:16
Ik ben het inderdaad gewend te doen met een schuurblokje en winkelhaak, maar dat is zo'n ontzettend taai proces. Met een schraapstaal heb ik nooit gewerkt, misschien moet ik daarmee maar eens een poging wagen.

Zijn er nog bepaalde dingen waar ik op moet letten bij het zoeken van een geschikte schraapstaal?

jos geers
31 augustus 2010, 18:45
hoi vlgs mij gewoon met een frees machine zorg dat je een mal hebt b.v. van dun triplex die in ieder geval goed de vorm heeft ( van boven gezien) plak die met dubbelzijdig tape of klemmen op de (vlakke top ) en laat de frees langs de randen de mal volgen en voila een perfecte haakse hoek en de juiste contour;)

aaronstonebeat
31 augustus 2010, 18:52
Weet iemand een makkelijke manier om met alleen handgereedschap (of eventueel een zelfbouwtool) een haakse hoek bij een stuk hout te verkrijgen?



Leescht!!!

Thiez
31 augustus 2010, 18:54
Gebruik een schraapstaal i.p.v. schuurpapier. Dan houdt je veel makkelijker een rechte lijn zonder dat het langzaam rond wordt. Als je alleen de lak weg wilt hebben dan zie je vanzelf wanneer je er bent. Werkt ook nog sneller dan schuurpapier en is niet duur.

Je kunt ook voor paar euro een winkelhaak kopen (uiteraard wel metalen) en daar een schraapstaal van maken ;) Blijf je altijd haakt met het schrapen.