PDA

View Full Version : Les Paul modellen



Venlonaer
28 augustus 2010, 11:22
Ik zoek de topic waarin de uitleg staat van de verschillende gibson les paul modellen; studio, standard, traditional en custom.
Kan hem alleen met de zoekfuntie niet vinden...alleen een hoop HNGD topics:chicken:

Tho
28 augustus 2010, 11:23
Het enige wat ik er van weet is...



Dat alleen de Customs een ebben toets hebben, de rest palissander

Rock Bottom
28 augustus 2010, 11:32
Het enige wat ik er van weet is...



Dat alleen de Customs een ebben toets hebben, de rest palissander

En dat klopt al niet want er zijn ook studio's met ebben toets.

De grootste verschillen zitten in de afwerking, studio geen binding en dot inlays, standard bindingen bovenkant body en hals en crown inlays en de custom binding voor en achter, de hals en de headstock en heeft block inlays.

Midwolda
28 augustus 2010, 12:14
En dat klopt al niet want er zijn ook studio's met ebben toets.

De grootste verschillen zitten in de afwerking, studio geen binding en dot inlays, standard bindingen bovenkant body en hals en crown inlays en de custom binding voor en achter, de hals en de headstock en heeft block inlays.

En dat klopt ook al niet :D want Studio's hebben standaard crown inlays
behalve de mijne want die heeft dot inlays.

Bijna ondoenlijk om alle uitzonderingen te noemen... :makeup:

Oh, de The Paul heeft trouwens ook een ebben toets.
Maar da's geen echte Les. Of zo.

Sinner1980
28 augustus 2010, 12:52
Ga eens op de Gibson site kijken...

Verschillende modellen erbij pakken,specs even lezen en er altijd vanuit gaan dat duurder beter is,met name bij Gibson.

Easy does it

Mr. Dynamite
28 augustus 2010, 13:17
Een studio heeft naar mijn weten ook geen maple top. De standard en custom dan wel weer. En verder is eens studio wat minder fancy, geen binding etc.

Braindead
28 augustus 2010, 13:31
De studio's hebben wel een maple top. Alleen de Worn brown en andere worn series weer niet.
http://www.youtube.com/watch?v=6Tsd96kXDn0&feature=related
De studio's zijn overigens ook een tikje dunner bij de body dan de standards en customs.

Nog een verschil is dat de customs een inleg van echt parelmoer hebben waar de standards en studio's pearloid (plastic) inleg hebben.

De traditional is de opvolger van de oude standard. Een paar jaar geleden vond men dat de standard tone chambers moest krijgen en toen heeft men het tot toen genoemde model standard omgedoopt tot traditional. Vanaf toen heette dus de LP standard een LP traditional. De standard werd een oud model standard maar dan met tone chambers. (Volgens mij hadden ze beter gewoon de standard standard kunnen laten zijn en een nieuw model kunnen introduceren met tonechambers maar ja dat zal marketingtechnisch wel weer een heel fout plan zijn :D)

Als Orpheo nou even reageert, die kan je de verschillen in 1 adem opsommen :)

Wiellem
28 augustus 2010, 13:58
En dat klopt ook al niet :D want Studio's hebben standaard crown inlays
behalve de mijne want die heeft dot inlays.

Bijna ondoenlijk om alle uitzonderingen te noemen... :makeup:

Oh, de The Paul heeft trouwens ook een ebben toets.
Maar da's geen echte Les. Of zo.

Mijne heeft ook dot :)

Fisherman
28 augustus 2010, 15:11
Ik zoek de topic waarin de uitleg staat van de verschillende gibson les paul modellen; studio, standard, traditional en custom.
Kan hem alleen met de zoekfuntie niet vinden...alleen een hoop HNGD topics:chicken:

Waar het in het kort op neer komt is:
De verschillen zijn allereerst te zien in de instapmodellen die zich onderscheiden in prijs, afwerking, toeters en bellen zoals binding en toets, tuners, elementen, hardware, limited edition etc.etc.etc.

Helemaal zo gek nog niet is de wikipedia uitleg hierover:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gibson_Les_Paul

Er is een ander topic onlangs geopend over de binnenkort leverbare Les Paul Studio 50's Tribute GoldTop, zie link van Gibson:
http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Les-Paul/Gibson-USA/Les-Paul-Studio-50s-Tribute.aspx

Midwolda
28 augustus 2010, 16:30
Mijne heeft ook dot :)

Ha, al twee Dotjes in Nederland... :cooler: wie biedt meer?

JeroenP
29 augustus 2010, 11:59
Ha, al twee Dotjes in Nederland... :cooler: wie biedt meer?

Ik heb nummer drie:P

En studio's heb je ook nog wel eens van solid mahonie. (bv. faded serie). Daarnaast heb je nog de special, DC, BFG, classic, VOS, 1000 signature modellen en nog veel en veel meer uitvoeringen. Alles heeft weer zijn eigen specs dus het is aan te raden iets specifieker te zijn. Dan kunnen we hier meer doeltreffende informatie geven. Nu is het gewoon een opsomming van modellen met specs:chicken:

HUESSEN
29 augustus 2010, 12:31
Bedoelen jullie trapzoid inlay's i.p.v crown onlay's.Crown inlay zit toch op de headstock?

Midwolda
29 augustus 2010, 12:55
Bedoelen jullie trapzoid inlay's i.p.v crown onlay's.Crown inlay zit toch op de headstock?

Ja. :D
+123

macwilliams
29 augustus 2010, 13:57
Een studio heeft ten opzichte van de standard & custom series een iets dunnere body. Hij kan weight reliefholes hebben maar voor zover ik weet hebben de vroege '90ers een massieve body. Ze hebben wel een maple top die is ook goed te zien bij bijvoorbeeld de wijnrode studios.

Een die ik in de hens heb gestoken kun je duidelijk de top zien.


http://i257.photobucket.com/albums/hh237/max1m1n0666/DSC01674.jpg