PDA

View Full Version : Pickguard telecaster



Bjorb
27 augustus 2010, 22:24
Hoi,

Ik ga een bouwpakket voor een telecaster kopen, en had al een ontwerp gemaakt, maar kan een telecaster ook zonder pickguard? Dit staat namelijk mooier bij mijn ontwerpje.

Ik weet dat het aan de speel stijl ligt maar...

aaronstonebeat
27 augustus 2010, 22:33
Zeer zeker wel.

http://www.coleyguitars.co.uk/images/telecaster/telecaster-01.jpg
Voor de pickups maakt het niet uit; als je meer een standaarduitvoering wil, kun je het halselement in de body monteren.

Als je ook de control plate wil laten vervallen, zul je via de achterkant toegang moeten verschaffen.

Bjorb
27 augustus 2010, 22:43
Ok, mooi!
Ik maakte me inderdaad al zorgen over de pickups maarre ik ben nog niet helemaal niet bekend met al die onderdelen enz..., dus wat is eigenlijk een control plate? En halselement?:chicken::chicken:

aaronstonebeat
27 augustus 2010, 23:00
Oe, goed dat je tot het forum bent toegetreden.

'Control plate' moet ik eigenlijk helemaal niet zeggen, maar het is het plaatje waaraan normaal gesproken de bedieningselementen (knoppen en schakelaar) zijn bevestigd. Heel veel dingen aan een gitaar worden hier, en elders, met Engelse termen aangeduid.

control plate: al uitgelegd
control cavity: de holte in de body die nodig is om ruimte te bieden aan de bedieningselementen. Die kun je van de achterkant of vanaf de voorkant maken; in het eerste geval heb je geen 'plate' nodig, in het tweede wel.
controls: knoppen en schakelaars
pick guard: slagplaat
pickup: element (vaak ook 'pup')
bridge: brug (TOM = tune-o-matic, zoals oa op gibson-gitaren)
neck: hals
bridge pup / neck pup: brugelement / halselement
headstock: kop
tuners: stemmechanieken
dots: markeringen op de toets
side dots: markeringen op de zijkant van de hals
(stop) tail piece: staartstuk / snaarhouder
nut: topkam
truss rod: halspen
truss rod plate: plaatje dat de toegang tot de halspen afdekt
etc

Hoe meer je leest, hoe meer je erin thuisraakt.

Met een bouwpakket zal de control cavity aan de voorkant zitten en ben je wel gedwongen een control plate te gebruiken (die zit er vast ook bij); en dat is helemaal geen probleem. Je ziet wel vaker telecasters zonder slagplaat en met control plate. Kan prima.

!!!!dennis!!!!
27 augustus 2010, 23:04
en guitar = plank

RalfB
27 augustus 2010, 23:19
Oe, goed dat je tot het forum bent toegetreden.
.......
Hoe meer je leest, hoe meer je erin thuisraakt.....

Inderdaad goed, maar maak je geen zorgen, bjorb. Het jargon heb je zo onder de knie :)

Als je dan ook nog "Martin Koch - Building Electric Guitars" leest weet je ze ook in het engels (ook in duits verkrijgbaar trouwens). Ik heb nog wat boeken bekeken, maar deze is echt de beste denk ik, en de voorbeelden zijn toevallig ook meestal telecasters, lucky you

Gearjunkie
28 augustus 2010, 07:50
Hoi,

Ik ga een bouwpakket voor een telecaster kopen, en had al een ontwerp gemaakt, maar kan een telecaster ook zonder pickguard? Dit staat namelijk mooier bij mijn ontwerpje.

Ik weet dat het aan de speel stijl ligt maar...

Aaron heeft helemaal gelijk dat Tele's zonder slagplaat kunnen, maar dan moet je niet een standaard Tele in een setje kopen. Deze hebben frezingen (of eigenlijk één, van de neck pickup naar de control cavity) aan de bovenkant van de body, waar de slagplaat overheen valt. Zelf een body maken schijnt erg leuk te zijn, daarnaast ben ik ervan overtuigd dat je met los gekochte onderdelen een kwalitatief beter instrument maakt dan met een setje van een paar euro, maar dat was niet je vraag.

Waarom denk je dat er verband is tussen het ontwerp van je Tele en je speelstijl trouwens??

Bjorb
28 augustus 2010, 23:19
Weet niet, heb ik ooit gehoord.

Maar, het is de body, neck en de electronica. Voor de rest nicks...

RalfB
29 augustus 2010, 00:25
Natuurlijk is er wel een verband tussen speelstijl en t ontwerp van je gitaar.
Maar als je nou gekozen hebt voor de telecaster, dan zal die toch wel bij je stijl passen. met of zonder plaat. (hoewel ik niet inzie hoe dat in de weg zit)

Er zijn dus 2 opties;
-Je bouwt een pakket met kleine aanpassingen (waaronder het weglaten van pickguards helaas niet valt.)
-Je bouwt je eigen gitaar van scretch. Veel meer voorbereiding en werk, maar ook creative vrijheid, en (als t een beetje lukt) voldoening (denk ik).

Welke van de 2 je ook kiest, als je t afrondt, respect voor jou. Doe het in ieder geval omdat het je leuk lijkt.

aaronstonebeat
29 augustus 2010, 04:50
Gearjunkie roert een punt aan dat ik me niet had gerealiseerd; terwijl ik nota bene zelf een tele heb gemaakt :sssh: Standaard zit er een sleuf van het halselement naar de control cavity, niet over de volle lengte.

Mocht je van plan zijn de body dekkend af te werken dan zou je die kunnen opvullen en vanaf de hals pocket met een lange boor een 'tunnel' kunnen maken naar de uitsparing voor het brugelement en de bedrading van het halselement via die omweg bij de schakelaar kunnen krijgen; misschien met een beetje verlenging.

Bjorb
29 augustus 2010, 11:53
Ten eerste bedankt voor al jullie hulp!

Dit is de eerste keer voor mij dat ik een gitaartje in elkaar zet, en ik deed dit eigenlijk om het idee dat ik had werkelijkheid te maken, en om kennis te maken met alle onderdelen.
Ik immers 13, dus ik wacht denk ik toch echt even met het `compleet nieuw bouwen`van de gitaar.

Nu moet ik er gewoon een pickguard op zetten?
Geen punt, ik vind er wel wat op. Het resultaat zet ik ook nog op het forum!

Björn

no 1 hops
29 augustus 2010, 14:19
kan prima zonder slagplaat
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/strange%20brew/strangebrew15.jpg

snaarplukker
29 augustus 2010, 16:27
Mocht je van plan zijn de body dekkend af te werken dan zou je die kunnen opvullen en vanaf de hals pocket met een lange boor een 'tunnel' kunnen maken naar de uitsparing voor het brugelement en de bedrading van het halselement via die omweg bij de schakelaar kunnen krijgen; misschien met een beetje verlenging.
Of de bedrading er inleggen voor je het opvuld.;)

iFender
30 augustus 2010, 13:44
Of de bedrading er inleggen voor je het opvuld.;)

Rofl :soinnocent:

Bjorb
30 augustus 2010, 13:46
Rofl :soinnocent:

Rofl?:chicken:

broeder6x6
30 augustus 2010, 16:37
Rofl?:chicken:

roflcopter:seriousf::seriousf::seriousf:



















roling on (the) floor laughing :ok:
net als lol: laughing out loud

snaarplukker
30 augustus 2010, 21:47
Rofl :soinnocent:
Blijkbaar geen technisch inzicht.:soinnocent:

Bjorb
31 augustus 2010, 08:54
Of de bedrading er inleggen voor je het opvuld.;)

opvuld waarmee?

snaarplukker
31 augustus 2010, 09:13
opvuld waarmee?

Hout of plamuur als je het dekkend gaat lakken. Of een fineertopje als je het transparant lakt.

Bjorb
2 september 2010, 16:02
Hout of plamuur als je het dekkend gaat lakken. Of een fineertopje als je het transparant lakt.

Ziet dat er niet erg slordig uit?:???:

aaronstonebeat
2 september 2010, 16:40
Ziet dat er niet erg slordig uit?:???:

Als je het netjes doet niet.

Bjorb
2 september 2010, 18:58
Ik kijk nog wel even, over de kleur ben ik het toch nog niet helemaal over eens.:lp: