PDA

View Full Version : Wat doen jullie met je ouwe buizen?



Franc
4 mei 2003, 15:50
Ik heb dus de oude EL34s vervangen door JJs en heb de ouwe nu dus in een doossie liggen.

Hoewel ik weet dat het ruisense noname krengen zijn (en 1 zelfs sluiting heeft veroorzakt), kan ik er geen afstand van doen. Ze zien er toch mooi uit :grin:

Hebben jullie dat ook of is dit echt een afwijking van mij :wink:

shredneck
4 mei 2003, 15:56
hehe, heb ik ook, ik heb nu ook JJ's en heb dus een complete set voor de 5150 en de jcm800 liggen, tja....ik kan er ook geen afstand van doen, ze zijn idd mooi, *zwijmel* whahaha!

Negative K3 fan
4 mei 2003, 17:16
je kunt een apparaat bouwen wat die dingen onder stroom zet waardoor ze mooi gaan gloeien, als je dat een beetje stijlvol doet kun je hem mooi in de woonkamer zetten :smile:

nicoverduin
4 mei 2003, 19:26
Je kunt ze ook met een schakeling maken met een hoge spanning op de anode en geen stuurrooster spanning. Dan wordt hij nog EEN keer roodgloeiend. en daarna is het echt einde oefening.
Nico

Franc
4 mei 2003, 19:31
:grin: lollig allemaal, maar wel een beetje vernielzuchtig...

Maar wat doen jullie nou zelf met oude buizen? Staan jullie huizen vol met gloeiende buizen voor de sier?

mathe
4 mei 2003, 21:27
Als ze echt op zijn of defekt gooi ik ze weg. Werken ze nog redelijk dan bewaar ik ze als ik een keertje wat wil testen. In dat geval is het niet erg als er eens eentje de geest geeft.

Marc

EdJ
5 mei 2003, 01:52
Er is een site waar je kunt leren oude en zelfs defect buizen te repareren.
Ik ben vergeten waar maar het was een duitse site en het zag er erg betrouwbaar(?)uit.
Helaas ben ik alles kwijt omdat mijn comp de geest gaf.

Nocki
6 mei 2003, 07:49
ooit op schiphol eens staan kijken nareen digitaal klokje waarin 6 buizen stonden met elk een aantal draadjes met nummers erin 0, 1, 2, etc.
en in de buisejs kwam dan de tijd te staan.

ik had niet genoeg geld bij om het te kopen...

DUUUURRRR

nocki

mathe
6 mei 2003, 12:06
Kun je zelf maken met nixie buisjes. Zijn niet zo gek duur.

Marc

StormCrow
9 mei 2003, 00:12
maak er een rontgenapparaat van

http://www.noah.org/science/x-ray/stong/

:grin:

V!N
10 mei 2003, 10:44
"Kun je zelf maken met nixie buisjes. Zijn niet zo gek duur."


Woekerprijzen voor complete modellen (die je via GPS moeten vertellen hoe laat het is) maar zo'n DIY dingetje lijkt me een leuk zomervakantie-project. Als ik daar aan toe kom tenminste.

http://www.electricstuff.co.uk/nixclock.html

Misschien de eerste stap in de richting van een volledig buizen wekkerradio met kabelontvangst ? :smile:

Al
13 mei 2003, 15:22
Gebruik ze weleens om plugin rectumfriers van te maken

Al