PDA

View Full Version : Effecten aansluiten op Fender Bassman



JIB
27 augustus 2010, 19:47
Hallo!
Ik heb sinds vandaag mijn Fender Bassman!
Nu wou ik er zonet mijn tubescreamer op aansluiten, ik doe mijn gitaar inde input en van de output van mijn tubescreamer naar mijn input 1 van het normal channel. Maar er komt geen geluid meer uit...?
Moet ik deze anders aansluiten?

Alvast hartelijk dank!

yhcmarc
27 augustus 2010, 19:50
direct met je gitaar in de amp wel?

dan:
kabel stuk of TS9 stuk of batterij leeg ... debugging 101 ...

JIB
27 augustus 2010, 19:54
Is al gefixt, sorry, ik ga ook niet vertellen wat ik fout deed, schaam schaam! :D

marc_o
27 augustus 2010, 19:57
Laat me raden.....effect in de ene input en gitaar in de andere.....of vergat je gewoon je gitaar in je pedaal te pluggen?

:seriousf:

JIB
27 augustus 2010, 20:28
Nee, mijn gitaar stak in de output van het pedaal en andersom :$

cluseau
27 augustus 2010, 21:49
Nee, mijn gitaar stak in de output van het pedaal en andersom :$

Niet voor schamen joh, iedereen doet wel eens zoiets. Als je er maar om kan lachen toch?

Frans.

budje
27 augustus 2010, 22:07
we hebben hem allemaal weleens in het verkeerde gat gestoken :seriousf:

Buzzel
28 augustus 2010, 16:49
Hey,

hoe bevalt de bassman met tubescreamer? Ik overweeg zelf namelijk ook om een bassman te kopen met een goeie "overdrive" er voor

JIB
28 augustus 2010, 19:23
Hey,

hoe bevalt de bassman met tubescreamer? Ik overweeg zelf namelijk ook om een bassman te kopen met een goeie "overdrive" er voor

Echt overdreven sterk!!!
Ik was er zelf van verrast, het klinkt echt vet!
Ik heb sinds ook een Proco Vintage Rat, die er ook heeeeel erg goed door klinkt.
Al mijn effecten klinken er beter door als mijn oude AMP!

wireman
9 september 2010, 08:41
De Bassman is inderdaad een vette amp! Loeihard en retestrak! Op de een of andere reden klinkt ie alleen vaak nogal dof en ben ik nog steeds aan het uitvinden wat een lekkere sound is. Ik heb m nu een maand of vier en ik ben er nog steeds niet uit. Het normale kanaal vind ik te dof en het bright kanaal te schel. Ik heb de kanalen nu met een kanaaljumper aan elkaar gekoppeld. Dat is overigens aanzienlijk beter.. Echter.. er zit ook een mod op die ik niet lekker (meer) vind klinken of er nog steeds niet over uit ben hoe ie nou het beste klinkt.. Ik heb ook veel kraak en ruis.. Volgens mij is er gewoon wat mis en moet ie naar de dokter.. Ik heb er tegenwoordig wel een Boss GE-7 op mn board tussen gezet. Dat is toch wel een lekkere eq mensen... ik hoor veel klachten over ruis, maar de truc is om m niet te veel te boosten.. dat is met bijna alles.. hoe harder je het zet, hoe harder de ruis ja.. ik heb m heel bescheiden ingesteld en dat werkt goed! Verder pakt ie pedalen perfect! Ik heb een oude Rat uit '86 met de oude generatie LM-308 chip.. en dat ding scheurt!!! dude.. sweeet!


Echt overdreven sterk!!!
Ik was er zelf van verrast, het klinkt echt vet!
Ik heb sinds ook een Proco Vintage Rat, die er ook heeeeel erg goed door klinkt.
Al mijn effecten klinken er beter door als mijn oude AMP!

Rick trodat
10 september 2010, 09:56
we hebben hem allemaal weleens in het verkeerde gat gestoken :seriousf:

:D:D:D



:seriousf:

rpl
10 september 2010, 17:47
we hebben hem allemaal weleens in het verkeerde gat gestoken :seriousf:
Je kunt er ruzie door krijgen :D 'geloof me'

cluseau
10 september 2010, 18:55
Je kunt er ruzie door krijgen :D 'geloof me'

Je klinkt als een ervaren man.....

rpl
10 september 2010, 21:57
Je klinkt als een ervaren man.....
geloof me :D

eggen_h
13 september 2010, 01:39
door Buzzel:

"Hey,

hoe bevalt de bassman met tubescreamer? Ik overweeg zelf namelijk ook om een bassman te kopen met een goeie "overdrive" er voor"

ik heb nog een ts808 te koop staan...

mail me voor interesse

dodeboboeror
13 september 2010, 02:07
door Buzzel:

"Hey,

hoe bevalt de bassman met tubescreamer? Ik overweeg zelf namelijk ook om een bassman te kopen met een goeie "overdrive" er voor"

ik heb nog een ts808 te koop staan...

mail me voor interesse

spammert :stop:, daar heb je gitaarmarkt voor.... of PB

Buzzel
13 september 2010, 16:52
Als ik het geld had..... Ik moet eerst nog de bassman van mijn broer overkopen en dan nog eens goed laten nakijken. Ben ik wel weer een tijdje verder:seriousf:

p.s. laatst een fulltone ocd gekocht voor de bassman

JIB
13 september 2010, 16:56
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs212.ash2/47498_159420784074967_100000211407483_521256_57740 23_n.jpg




Zo ziet mijn gitaar materiaal eruit op dit moment!
Maar dit veranderd binnekort ook weer een beetje!
Deftige bedrading en bekabeling komt er als het pedalboard definitief.

Gitaar: Fender AM Telecaster
Amp: Fender Bassman 59' RI LTD (of hij zo LTD is weet ik niet aangezien hij al 15 jaar word gemaakt 8-D)

Effectjes: BOSS TU-2, EHX MICRO POG, Ibanez TS-9 (baked mod by keeley), ProCo Vintage Rat, BOSS DD-7, Malekko Chicklet Reverb (overigens te koop, pm!!!)

rpl
13 september 2010, 19:27
Das een hele mooie set bijmekaar :mmmm:

wireman
22 september 2010, 09:04
Inderdaad een sexy setje...
Ik zie alleen dat je een spagetti snoertje als channel jumper hebt gebruikt.. Zet er eens een wat duurder kabeltje met lage impendantie tussen (lava of iets dergelijks) kost een euro of 10-15
Dan hoor je meteen het kwaliteitsverschil en weet je niet wat je meemaakt!! (en meteen de rest van het mooi gekleurde spaghettispul ertussenuit!) Als je dit hebt gehoord... Je wil gelijk niks anders meer!! geloof me! Zulk mooie gear doe je op deze manier tekort! spagettispul werkt wel, maar geloof me... LAVA!! probeer het!

wireman
22 september 2010, 09:17
Inderdaad een sexy setje... dat schreeuwt blues!!
Ik zie alleen dat je een spagetti snoertje als channel jumper hebt gebruikt.. sorry, maar dat is een nogo! :) Zet er eens een wat duurder kabeltje met lage impendantie tussen (lava of iets dergelijks) kost een euro of 10-15. (spectraflex heeft ook goeie fabrieksgemaakte patchkabels, LAVA moet je zelf in elkaar zetten, net als George L's)
Dan hoor je meteen het kwaliteitsverschil en weet je niet wat je meemaakt!! alsof er een deken van je versterker wordt gehaald.. Je wil gelijk niks anders meer!! geloof me! Ik kan natuurlijk niet in jouw portomonnee kijken, maar dan zou je meteen dat andere mooi gekleurde spaghettispul tussen je pedalen uit kunnen knallen.. Je hebt waanzinnige spullen en die doe je zo echt tekort.. geloof me! ik was ook redelijk cynisch en had zoiets van 'als het werkt.. prima' toen ben ik (ook na advies) duurdere kabels gaan gebruiken.. manmanman.. wat een verschil! echt waar! daar kan geen pedaal tegenop!

Little Jay
22 september 2010, 09:36
Ik heb al mijn kabeltjes tussen mijn effecten ooit zelf gesoldeerd van een kwalitatief goede gitaarkabel in stukjes geknipt met goede haakse pluggen. En dat werkt inderdaad veel beter dan die cheapo-gekleurde kabeltjes: niks geen hoog verlies (of in ieder geval een stuk minder), en je heb ineens geen behoefte meer aan true-bypass geneuzel.. ;-) Oh, en het blijft ook gewoon heel... die gekleurde meuk die kapt er gewoon mee op een gegeven moment (kabelbreuk?).

Maar uit curiosity: wat doet zo'n channel-jumper kabeltje nou?

cluseau
22 september 2010, 09:50
Maar uit curiosity: wat doet zo'n channel-jumper kabeltje nou?

Die amp heeft twee ingangs trapjes (triode deel) welke later bij elkaar gevoegd worden. Deze apparte ingangen krijgen nu hetzelfde gitaarsignaal toegevoerd. Door de geringe verschillen in opbouw zit er iets klankverschil in de eerste trapjes. Door deze nu samen te voegen mix je dus de eigenschappen van de trapjes. Maar het is wel zo dat de signaalbron nu een verdubbeling van de load te zien krijgt. Met name de ingangscapaciteit is twee keer zo hoog. Nadelig voor de hele hoge frequenties voor zover deze er zouden zijn.

Frans.

wireman
22 september 2010, 09:56
De Bassman heeft twee kanalen die je niet met een switch kan schakelen, maar gewoon middels inputs.. Een 'normal' en een 'bright' kanaal. Omdat de Bassman van origine een basversterker was en deze is geadopteerd door gitaristen heeft de firma fender het 'bright' channel erbij geplaatst. Het normale kanaal heeft veel meer laag en het bright breekt wat sneller op en heeft wat meer attack. Echter heeft ie de neiging om snel 'schel' te worden.
Met een patchkabel tussen input 1 van 'normal' en input 2 van 'bright' combineert het cirquit beide eigenschappen tussen de kanalen.. en krijg je een volle, warme sound die erg dynamisch reageert op jouw spel en sneller opbreekt. Het is een erg prettige tussensound..Wordt veel gedaan.. ik heb zelf ook een jumper op mn bassman zitten. Is puur smaak.
Zie het als de middenstand van de 3 way switch..


Ik heb al mijn kabeltjes tussen mijn effecten ooit zelf gesoldeerd van een kwalitatief goede gitaarkabel in stukjes geknipt met goede haakse pluggen. En dat werkt inderdaad veel beter dan die cheapo-gekleurde kabeltjes: niks geen hoog verlies (of in ieder geval een stuk minder), en je heb ineens geen behoefte meer aan true-bypass geneuzel.. ;-) Oh, en het blijft ook gewoon heel... die gekleurde meuk die kapt er gewoon mee op een gegeven moment (kabelbreuk?).

Maar uit curiosity: wat doet zo'n channel-jumper kabeltje nou?

Tokaifan
24 september 2010, 11:03
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs212.ash2/47498_159420784074967_100000211407483_521256_57740 23_n.jpg




Zo ziet mijn gitaar materiaal eruit op dit moment!
Maar dit veranderd binnekort ook weer een beetje!
Deftige bedrading en bekabeling komt er als het pedalboard definitief.

Gitaar: Fender AM Telecaster
Amp: Fender Bassman 59' RI LTD (of hij zo LTD is weet ik niet aangezien hij al 15 jaar word gemaakt 8-D)

Effectjes: BOSS TU-2, EHX MICRO POG, Ibanez TS-9 (baked mod by keeley), ProCo Vintage Rat, BOSS DD-7, Malekko Chicklet Reverb (overigens te koop, pm!!!)

LTD staat niet voor limited maar voor Lacquered Tweed ;).

Little Jay
24 september 2010, 11:32
@Cluseau en Wireman: merci voor de uitleg!

Grappig, mijn Session Rockette heeft een "A/B/C-switch" waarmee je één of beide kanalen kan aanzetten en beide kanalen geeft inderdaad ook een mooi warm geluid (ondanks dat 't geen buizenamp is... ;-).

Basileia
24 september 2010, 12:04
De Bassman heeft twee kanalen die je niet met een switch kan schakelen, maar gewoon middels inputs.. Een 'normal' en een 'bright' kanaal. Omdat de Bassman van origine een basversterker was en deze is geadopteerd door gitaristen heeft de firma fender het 'bright' channel erbij geplaatst. Het normale kanaal heeft veel meer laag en het bright breekt wat sneller op en heeft wat meer attack. Echter heeft ie de neiging om snel 'schel' te worden.
Met een patchkabel tussen input 1 van 'normal' en input 2 van 'bright' combineert het cirquit beide eigenschappen tussen de kanalen.. en krijg je een volle, warme sound die erg dynamisch reageert op jouw spel en sneller opbreekt. Het is een erg prettige tussensound..Wordt veel gedaan.. ik heb zelf ook een jumper op mn bassman zitten. Is puur smaak.
Zie het als de middenstand van de 3 way switch..

Waarschijnlijk een hele domme vraag, maar als je de beide inputs met elkaar verbind, waar gaat dan de gitaar in?

wireman
24 september 2010, 12:21
Er zijn geen domme vragen.. alleen domme antwoorden :) .. Ik heb m zelf in input 2 van het normal channel zitten.


Waarschijnlijk een hele domme vraag, maar als je de beide inputs met elkaar verbind, waar gaat dan de gitaar in?

demetalenman
27 september 2010, 14:26
Nu we het toch over bassmannen en effecten hebben.

Ikzelf ben ook erg geïnteresseerd in een bassman. De bassman is geen uitzondering op de regel dat hij net als vele andere Fender versterker lekker reageert op pedalen.

Maar ik speel veel met Fuzz pedalen en veel Fender versterkers waarop ik gespeeld heb met een Fuzz pedaal klonken niet zo best oa. Fender supersonic, hot rod, Twin reverb. Waar marshalls fantastisch reageren op Fuzz pedalen klinken die Fenders toch echt minder. De “Fuzz” verandert in een soort van “Fizz”.

Ik weet dus niet of de Bassman dezelfde kwaal heeft. Ik ben altijd in de veronderstelling dat 6L6 buizen niet zo goed reageren op een Fuzz dan EL-34 buizen.

Dus hoe klinkt een Fuzz door een bassman.

wireman
28 september 2010, 00:16
De Bassman is een amp die je aardig aan moet jagen wil ie opbreken of oversturen. Hij blijft heel lang strak en clean. Mede daarom reageert ie goed op pedalen, omdat de sound eigenlijk ook op hogere volumes puur uit het pedaal komt en zich niet mengt met enige oversturing van de amp. Uiteraard kan je m wel zo instellen, dat ie wat eerder gaat grommen, maar over het algemeen is het een erg cleane amp. Wil je fuzz a'la metal, dan zou ik deze niet aanraden. Wil je Fuzz a'la hendrix/trower dan zeg ik... probeer m eens.