PDA

View Full Version : verschil??



wolkschaap
27 augustus 2010, 17:40
haii,
ik heb even een vraag.
is de klank bij een elektrische akoestische gitaar anders dan
de klank van een akoestische gitaar?:???:
want ik ga misschien een elektrische akoestische gitaar kopen,
maar mijn vader zegt dat het beter is als ik een akoestische neem.
Want dan is de klank beter zegt hij.

Ik hoop heel erg dat jullie mij hiermee kunne helpen!!

LaurentB
27 augustus 2010, 17:48
Ja en nee.

Er zijn elektro-akoestische gitaren die ontworpen zijn om vooral versterkt goed te klinken. Die hebben wel een akoestische klank, maar hebben dan een wat kleine of ondiepe klankkast, waardoor dat geluid niet geweldig is.

Dit is vaak opzettelijk, omdat een akoestisch erg gevoelige (en dus goede) gitaar ook makkelijker gaat rondzingen bij versterking.

Maar er zijn ook gitaren die akoestisch goed zijn ontworpen én een versterkingssysteem hebben.

Je moet echter wel zo'n 100 à 150 euro extra rekenen voor een versterkingssysteem. Daar moet je dus wel rekening mee houden bij het vergelijken van gitaren van dezelfde prijs.

Koop alleen een elektrisch-akoestische als je hem ook echt moet kunnen uitversterken (wat bij optredens het geval is).

En de uiteindelijke test is gewoon een heleboel proberen in diverse muziekwinkels!

zjanke
27 augustus 2010, 17:50
Je stelling is te algemeen. Er zijn slechte acoustische en goede electro acoustische, acoustisch is dus niet perse beter.
Vertel eens meer over wat je wil en wat je uit wil geven.

Edit: LaurentB was me voor.

Cue Zephyr
27 augustus 2010, 17:53
De enige mogelijke invloed die ik zie is de dikte en het materiaal (flexibiliteit, dichtheid, etc) van een piezo element voor onder het brugzadel. Verder denk ik niet dat andere systemen veel invloed op de akoestische klank zullen hebben.

LaurentB
27 augustus 2010, 17:59
De enige mogelijke invloed die ik zie is de dikte en het materiaal (flexibiliteit, dichtheid, etc) van een piezo element voor onder het brugzadel. Verder denk ik niet dat andere systemen veel invloed op de akoestische klank zullen hebben.

Hmm. Ik heb een Crafter GAE-30, versterkt dus. Die gitaar heeft een 3 mm dik bovenblad, en erg weinig dynamiek (wat ik me pas realiseerde toen ik mijn zelfbouw Martin HD-28 kloon af had).
Maar dat dikke bovenblad is misschien wel bedoeld om feedback te voorkomen, bedacht ik later.

wolkschaap
27 augustus 2010, 18:03
Je stelling is te algemeen. Er zijn slechte acoustische en goede electro acoustische, acoustisch is dus niet perse beter.
Vertel eens meer over wat je wil en wat je uit wil geven.

Edit: LaurentB was me voor.

ik weet eigenlijk al welke gitaar ik wil :P
een Ibanez a200etg
http://www.ibanez.com/AcousticGuitars/model-A200ETG
hier nog wat meer info.

LaurentB
27 augustus 2010, 18:16
Ok, een tip: als er niet expliciet SOLID spruce/maple (maple? top?)/cedar/mahogany top staat, is het gelamineerd, en dat is in het algemeen inferieur aan een massief houten bovenblad.

Het is tegenwoordig niet meer moeilijk om een gitaar er goed uit te laten zien voor een redelijke prijs, laat je daardoor niet afleiden. Mijn Crafter ziet er beter uit dan mijn zelfgebouwde gitaar, maar het geluid is slechts de helft ervan...

Ga daadwerkelijk gitaren testen in winkels, neem je vader mee en luister.

zjanke
27 augustus 2010, 18:28
Ik kan deze specifieke gitaar niet zo snel vinden in nederlandse winkels en zie dat deze 400-500 euro zou moeten kosten als ik afga op de USA prijzen.
Als je hier 100-150 euro voor een element rekent zou ik dat alleen doen als je perse versterkt wil/moet spelen, anders zou ik in deze prijsklasse voor alleen acoustisch gaan.
Maar ik zou eerst vooral gaan spelen in winkels voor je zoveel geld uitgeeft, een gitaar koop je vooral voor het geluid en niet voor de looks.

Succes!

Cue Zephyr
27 augustus 2010, 19:18
Hmm. Ik heb een Crafter GAE-30, versterkt dus. Die gitaar heeft een 3 mm dik bovenblad, en erg weinig dynamiek (wat ik me pas realiseerde toen ik mijn zelfbouw Martin HD-28 kloon af had).
Maar dat dikke bovenblad is misschien wel bedoeld om feedback te voorkomen, bedacht ik later.

Ik doelde op de dikte van het element, niet van het bovenblad. ;)

Luca P
27 augustus 2010, 23:15
Ik heb altijd het idee dat een cutaway gigantisch in de weg zit wat betreft het resoneren van het bovenblad. En daarbij dan het volume/geluid.
Liever zoek ik een elec/ac gitaar zonder cut. Die zijn zeldzamer maar zeker te koop. Ik gebruik zelf een geleende Cort Earth 100 zonder cut. Geen top instrument maar tot nu toe vind ik 'm beter klinken dan gitaren met cutaway in dezelfde prijsklasse.
Ik heb geen ervaring met ac/elec gitaren van boven de €1000, dus mijn visie zal wel nergens op slaan...
:P