PDA

View Full Version : Bassman grond probleem



Coolcat
27 augustus 2010, 13:07
Even een vraag aan de amp techs hier.

Ik heb een bassman versterker ( die uit mijn zelfbouw thread), en die werkt hier bij mij perfect. De eigenaar heeft er hier een ganse dag op gespeeld zonder enig probleem. Hij heeft nu net hetzelfde cab gekocht als dat ik hier heb staan (harley benton 212vintage), en hij speelt met dezelfde les paul.

Het probleem: van het moment dat hij een A speelt of palm mutes van lagere noten, begint de amp te oscilleren op lage frequentie. Geen enkele van de pot's heeft hier invloed op. (eindtrap gerelateerd?). Hij denkt dat het niet aan het cab ligt, en niet aan zijn gitaar.
Ik heb de amp hier samen getest met alles dat maar kon, resultaat: geen oscillatie.
Het enige verschil is dat er bij hem thuis geen aarding is. Ik ga er van uit dat dit de oorzaak is, maar waarom vraag ik me dan af. Ik verdenk de caps op de eindbuizen die er zijn om oscillatie te voorkomen, maar die dienen voor oscillaties met hoge tonen... Zou ik hier een oplossing voor kunnen vinden?


Op het net heb ik niet direct iemand met gelijkaardige problemen gevonden, dus ik hoop dat iemand me kan helpen.

Yves Pexsters / TAS
27 augustus 2010, 14:08
begint de amp te oscilleren op lage frequentie
Indien het effectief gaat om LF oscillatie (motorboating) is, is de oorzaak in de ontkoppeling van de voeding te zoeken. Om dit na te gaan kan je de versterker aan ’t oscilleren brengen en met de scoop probe nagaan of de oscillatie ergens op de voedingsrail voorkomt. Een slechte (geen) elco of een slechte soldeerlas aan een elco is de oorzaak van dit soort oscillatie. In een zeldzaam geval kan LF oscillatie veroorzaakt worden in de tegenkoppellus, deze even losmaken terwijl de versterker oscilleert geeft uitsluitsel.

Coolcat
27 augustus 2010, 14:26
Ja, maar het probleem is dat hij hier bij mij thuis niet oscilleert.. Bij hem thuis wel. Ik ben dus zeker dat het te maken heeft met stopcontacten die niet geaard zijn bij hem thuis en hier wel. Alleen probeer ik uit te zoeken hoe.

muziekschuur
27 augustus 2010, 16:56
Een buizenversterker MOET geaard zijn. Hij heeft dus een GEAARD stopcontact nodig.
Lukt dat niet, dan een geaard stopkontakt kopen en de aarding van het stopkontakt leiden naar een verwarmingsbuis en met een klem op een buis monteren (is de buis gelakt, er goed afkrassen op de plaats waar de klem wordt gemonteerd). Dit mag officieel niet, maar kan geen kwaad. Na monteren klem kun je de klem en buis opnieuw schilderen, mocht dit je storen. Heb je een huurhuis, als je het huurhuis verlaat even klemmetje weghalen en ander stopkontakt terugplaatsen.

In keukens zijn geaarde stopkontakten verplicht, dus wil je daar testen, (om de koper gerust te stellen) dan daar even aansluiten.

Als zijn gitaar nieuwe elementen heeft gekregen en de aardedraad is daar niet terug aangesloten kan dit alsnog voor problemen zorgen.

cluseau
27 augustus 2010, 22:21
Ja, maar het probleem is dat hij hier bij mij thuis niet oscilleert.. Bij hem thuis wel.

Als hij idd op beide lokaties hetzelfde verschijnsel heeft zou ik dezelfde conlusie als Yves hebben. Jouw verhaal doet mij denken aan een combinatie van gitaar en cab. In het bijzonder denk ik aan de gitaar. Neem eens een flink stuk afstand van de amp en cab om te proberen. De gitaar en cab kunnen zeker een lus voor LF oscillatie veroorzaken.

Frans.

Correctie, ik zie nu dat je met alle regelaars dicht toch oscillatie hebt, dan zie ik maar één mogelijkheid en dat is cap armoede zoals Yves ook vermoed.
Een gebrek aan aarde kan ik moeilijk geloven maar zeg nooit "nooit"

Je zou natuurlijk kunnen proberen om bij jouw thuis ook zonder aarde te testen, dan pas heb je een gelijkwaardige situatie.

Heb ik nog een tip, kijk eens naar zijn speakerkabel. Als deze van slechte kwaliteit is kan de impedantie van de cab wel eens anders zijn aan het begin van de kabel bij de amp. Misschien vergezocht maar je moet toch wat!

Coolcat
28 augustus 2010, 11:47
Hij heeft de amp getest bij zijn ouders, waar de stopcontacten wel geaard zijn, en daar is er geen enkel probleem.

Het geluid dat hij maakt is niet de standaard oscillatie die ik met andere amps gezien heb, gewoon precies een a snaar die blijft doorklinken van het moment dat hij die aanslaat.

Wat bedoel je precies met cap armoede? Is er dan iets dat ik vergeten ben, of dat anders kon zodat dit probleem er niet is? De versterker zal vaak gebruikt worden voor optredens, en de stroomvoorziening in kleine zaaltjes is meestal niet echt goed. Kan ik iets aanpassen waardoor er hier minder problemen mee zouden zijn?

cluseau
28 augustus 2010, 13:28
Wat bedoel je precies met cap armoede?

Haha, is maar een privé term van ondergetekende.
Wel eens van bloedarmoede gehoort? Heeft dacht ik (ben geen echte medicus :soinnocent:) te maken met de kwaliteit van het bloed. In dit geval is het een gebrek aan de juiste capaciteit, te laag dus.

Maar zo te lezen heb jij aangetoont dat het toch met de aarde aansluiting te maken heeft. Merkwaardig, ik kan het niet verklaren. als je de oplossing weet ben ik erg nieuwsgierig.

Frans.

The Bertman
28 augustus 2010, 13:37
Het geluid dat hij maakt is niet de standaard oscillatie die ik met andere amps gezien heb, gewoon precies een a snaar die blijft doorklinken van het moment dat hij die aanslaat.


Kan het niet zijn dat er hier sprake is van brom?

Coolcat
28 augustus 2010, 17:59
Ik ben ook met stomheid geslagen. Het is echt iets dat getriggerd wordt door een lage toon. Wanneer hij boven de 5de fret speelt is er geen probleem. Vanaf dat hij er onder gaat of een palm mute speelt, blijft die toon gewoon doorgaan alsof die gitaar oneindige sustain heeft.

Wanneer de amp op een normaal geaard stopcontact zit, is dit probleem niet te bespeuren.

Zou het niks te maken kunnen hebben met caps naar grond die dan free floating worden ofzo?

Zou het verstandig zijn om toch nog enkele grotere caps toe te voegen aan de voeding?

cluseau
28 augustus 2010, 18:08
Zou het verstandig zijn om toch nog enkele grotere caps toe te voegen aan de voeding?

Ik kan je niet adviseren omdat ik het verschijnsel ff niet kan verklaren. Misschien zijn er andere techs die dat wel kunnen, wacht daar een paar dagen op voor je allemaal gokjes gaat plegen en je amp verder verwoest.

Frans.

The Bertman
28 augustus 2010, 18:25
Ik gok verder: microfonische buizen die met een lage frequentie meeresoneren? (Dat verklaart dus niet wat het verband is met de aarde.)

Coolcat
29 augustus 2010, 08:27
Ik vrees dat dat het probleem niet is, want dat verklaart het duidelijke verband met aarding niet, en de buizen zijn hier reeds getest op microfonie. Het moet dus an iets anders liggen, maar geen idee wat. Ik heb nog nergens een gelijkaardig probleem gevonden. Misschien ligt het aan nog een andere factor, maar dat weet ik dus niet.

cluseau
29 augustus 2010, 09:16
Ik vrees dat dat het probleem niet is, want dat verklaart het duidelijke verband met aarding niet
Hier heb je helemaal gelijk in, toch is de gedachte zo gek nog niet alleen niet in dit aarde verband.

Zou je de spanning eens kunnen meten tussen "nul" en "aarde". Mogelijk dat daar vreemde dingen gebeuren. Hier in Ned ligt de nul in de centrale ook aan aarde -zeg maar een soort grote steraarding- en zijn dus eigenlijk twee afzonderlijke geleiders welke hetzelfde doen. In Belgie zal dat waarschijnlijk ook zo zijn. De een is er alleen voor veiligheid en de ander voor stroomtransport.

Frans.

chocorookie
29 augustus 2010, 10:15
NL en Be netten zitten gekoppeld hoor; ik zie er zelf persoonlijk op toe;) onderliggende lagere netten hebben hun eigen sterpunten. secundair ster vanaf de transformator(en).
Sommige gebieden draaien zwevend bedrijf, maar dan op 10kV + niveau, wanner er sluiting in 1 van de kabels ontstaat dan zorgt een enorme spoel ervoor dat dat de sluiting wordt gecopenseerd en het sterpunt(vectorieel) veplaatst.
Hierdoor kan geruime tijd op 2 fasen bedrijf gedraaid worden.

Ik denk in dit geval dat er 100Hz-er geinjecteerd wordt door de fillaments, ik weet niet of je een 3,14V-0-3,14 via 2 100ohm-ers hebt gecreerd of dat je de 0 hard aan het chassis. Ja, dan heb ik niets gezegd. Anders, probeer eens een virtueel aardpunt te creeren door de "nul "iets boven chassis niveau te plaatsen.

Gr choc

cluseau
29 augustus 2010, 10:58
NL en Be netten zitten gekoppeld hoor......

Ik denk in dit geval dat er 100Hz-er geinjecteerd wordt door de fillaments

Kijk, dat is waardevolle info, de koppeling had ik ook wel verwacht. Jij weet dat waarschijnlijk beter dan ik choc, geldt de koppeling trouwens niet voor heel europa, dacht het wel he?

De gloeidraden, weinig kans. Ten alle tijden is dit 50Hz, ontbrompot of niet.

Frans.

Coolcat
29 augustus 2010, 19:15
Ik denk in dit geval dat er 100Hz-er geinjecteerd wordt door de fillaments, ik weet niet of je een 3,14V-0-3,14 via 2 100ohm-ers hebt gecreerd of dat je de 0 hard aan het chassis. Ja, dan heb ik niets gezegd. Anders, probeer eens een virtueel aardpunt te creeren door de "nul "iets boven chassis niveau te plaatsen.

Gr choc

De ct van de heaters hangt hard aan het chassis ja. Maar ik ben vrij zeker dat het geen 100hz hum is. Filament hum wordt toch ook niet getriggerd door het spelen van een lage noot?

cluseau
29 augustus 2010, 19:31
De ct van de heaters hangt hard aan het chassis ja. Maar ik ben vrij zeker dat het geen 100hz hum is. Filament hum wordt toch ook niet getriggerd door het spelen van een lage noot?
Wat voor brom, hum of oscillatie het ook is, ik zie geen relatie met de randaarde.

Kun je bepalen wat de frequentie is? Plaats anders een audio sample

Frans.

Coolcat
29 augustus 2010, 19:41
Een sample zal niet zo simpel zijn, aangezien ik de versterker hier niet in mijn bezit heb. Hij is intussen uitgetest bij de ouders van de eigenaar, en in hun repetitiekot (dat niet bepaald de beste elektrische installatie heeft) en hij werkt perfect in beide gevallen.

Het heeft misschien nog met iets anders te maken, maar het ontbreken van die aarde leek me logisch.

cluseau
29 augustus 2010, 22:32
het ontbreken van die aarde leek me logisch.

Mij niet :soinnocent:

Frans.

Coolcat
29 augustus 2010, 23:47
Mij niet :soinnocent:

Frans.


Ik heb me wat verkeerd uitgedrukt.. Ik snap inderdaad helemaal niet wat het ontbreken van die aardedraad te maken kan hebben met het rare gedrag van de amp. Maar die ontbrekende aarding is het enige verschil waar ik weet van heb tussen hier thuis en de eigenaar zijn huis. Is er nog een factor die ik over het hoofd kan gezien hebben?

Uitgesloten factoren:
Gitaar
Cab
Plaatsing, afstand
Microfonie

guitarnijboer
30 augustus 2010, 00:58
Ik denk dat het gewoon mechanisch oscillatie is ofwel resonantie. Dit ligt niet zozeer aan de versterker maar gewoon de acoustiek van de ruimte. Ik weet niet of je jou eigen cab ook al eens hebt meegenomen naar die vriend, maar daar zou natuurlijk ook iets in kunnen resoneren. Aarding is het probleem in ieder geval niet.

cluseau
30 augustus 2010, 07:15
Ik denk dat het gewoon mechanisch oscillatie is ofwel resonantie.

In eerste instantie had ik dezelfde conclusie (post 5) maar.....
Tis ook met de regelaars dicht, resonantie zo goed als uitgesloten imo.

@Coolcat
Misscien toch proberen de componenten iets anders op te stellen zoals amp niet op de cab. Het zou kunnen zoals guitarnijboer zegt dat de acoustiek van de ruimte een aandeel heeft in je probleem. Vergezocht maar je moet het uitsluiten. Ik blijf ook moeite hebben met aarde als oorzaak.

Frans.