PDA

View Full Version : contour/presence/isf



nak
27 augustus 2010, 12:03
contour/presence/isf

Leuk al die kreten maar weet iemand wat die knoppen eigenlijk doen.
Dan bedoel ik meer de klankleur.
Zijn het meer EQ instellingen of wat anders.
Een technisch mag ook, heb tenslotte 14 jaar in de elektronica gewerkt dus frequenties en bandbreedtes zijn mij niet onbekend.
gr

JER00N
27 augustus 2010, 12:18
Presence is in ieder geval het tophoog (nog boven treble). Rest weet ik zo gauw niet.

Terminus
27 augustus 2010, 12:54
Presence is technisch geen EQ (iig zit niet in de tonestack), het was iets met negatieve feedback van de poweramp. Het is inderdaad een soort 'treble boven treble'. Resonance werkte op een vergelijkbare manier maar was dan weer 'bass onder bass'. Ik heb iemand horen zeggen dat het een omgekeerd bedrade highpassfilter is maar dat betwijfel ik. Het effect van een presence is daarentegen wel aardig na te bootsen met een lowpass filter.

Het verschil tussen ISF en een knop om de midfrequenties die de midcontrol aanpast is mij ook niet duidelijk. Het grafiekje dat ze er meestal bij zetten om wetenschappelijk te lijken heeft van dat laatste toch aardig wat weg. Niet dat het geen nuttige functie is.

caliban
28 augustus 2010, 16:36
Presence is de hoogregeling in de poweramp, resonance laagregeling poweramp. Sommige amps springen niet helemaal zuinig om met deze namen. Bijvoorbeeld de boogie rectifier, zijn presence is een extra hoog'aflaat' net achter de EQ, en de poweramp van een rectifier heeft denk ik geen feedback loop, dus geen echte presence of resonance te vinden.

iWishmaster
29 augustus 2010, 00:17
Presence is de hoogregeling in de poweramp, resonance laagregeling poweramp. Sommige amps springen niet helemaal zuinig om met deze namen. Bijvoorbeeld de boogie rectifier, zijn presence is een extra hoog'aflaat' net achter de EQ, en de poweramp van een rectifier heeft denk ik geen feedback loop, dus geen echte presence of resonance te vinden.

Een recto heeft wel negative feedback, is ook schakelbaar, maar het heet anders. Is in ieder geval 1 van 100000 knoppen op dat apparaat.

Verder heb je gelijk:
Presence = tophoog (rond de pak 'em beet 3-4 kHz)
Depth of Resonance = (sub)laag (rond de 10-40 Hz)
ISF = Infinate Shape Feature. Is een control de 'nadruk' van de midden frequenties van midlaag naar midhoog verplaatst. Is door Blackstar 'uitgevonden' en geeft je mogelijkheid de voicing van de versterker wat aan te passen. Ik vond het een leuke optie, maar al vrij snel vond ik 1 sweetspot en zag ik het nut er niet van in er nog aan te draaien.

caliban
29 augustus 2010, 00:40
http://tubefreak.com/recto3.gif
Nu je het zegt, orange presence.

PeeVee
29 augustus 2010, 02:59
Presence op een buizenversterker is normaliter hoog dat je onttrekt aan de negative feedback (NFB) loop. Een NFB loop voert een heel klein beetje van het speakersignaal terug naar een plaats vlak voor de eindtrap b.v. de fasedraaier input waar het signaal 180 graden uit fase is met dat van de speakeruitgang waardoor het signaal op die plek ahw een klein beetje gedempt wordt. Dit wordt ook wel "negatieve terugkoppeling" genoemd. Het doel is de eindversterker iets strakker / cleaner te houden. Bij een versterker met presence regeling kun je het hoog dat je terugvoert regelen door het via een condensatortje en een pot af te voeren naar massa en dus te onttrekken aan de NFB loop. Je amp blijft hierdoor strak in het laag en mid zonder dat je het hoog (incl. even harmonischen) uitdooft.

Contour is doorgaans een parametrische midregeling met een vaste Q en een vaste vorm (meer of juist minder gain; een dip of een piek) waarvan je het frequentiegebied kunt instellen. Zo'n regeling met een dip wordt ook wel "notch filter" genoemd, je komt het tegen op ontvangers om ruis of storing (meestal in bepaald frequentiegebied) te verminderen. Ik vermoed dat het daarom om een piek in het midden gaat. Je kunt ermee een te kiezen frequentie ergens tussen het lage midden en middengebied benadrukken. Misschien zijn er zelfs slimme contour regeling die eerst pieken en daarna dippen in het midden.

ISF weet ik niet, waar staat dat voor?

dennis_rhcp
29 augustus 2010, 04:13
was isf niet die knop die je vaak ziet op blackstar versterkers?
dat je dan kan switchen tussen usa en british gevoicde buizen?

gr dennis

JER00N
29 augustus 2010, 06:23
Presence is de hoogregeling in de poweramp, resonance laagregeling poweramp. Sommige amps springen niet helemaal zuinig om met deze namen. Bijvoorbeeld de boogie rectifier, zijn presence is een extra hoog'aflaat' net achter de EQ, en de poweramp van een rectifier heeft denk ik geen feedback loop, dus geen echte presence of resonance te vinden.

Mijn zelfbouw-preamp (the anvil) heeft op 't rhythm- en leadkanaal ook een presence-control, heel simpel gerealiseerd door een pot in serie met een C naar aarde net na de tonestack. Werkt prima!

caliban
29 augustus 2010, 10:32
Mijn zelfbouw-preamp (the anvil) heeft op 't rhythm- en leadkanaal ook een presence-control, heel simpel gerealiseerd door een pot in serie met een C naar aarde net na de tonestack. Werkt prima!

SLO zelfbouw preamp heeft dat ook, evenals recto, engl e530 (treble heet het daar)

nak
29 augustus 2010, 11:27
Presence op een buizenversterker is normaliter hoog dat je onttrekt aan de negative feedback (NFB) loop. Een NFB loop voert een heel klein beetje van het speakersignaal terug naar een plaats vlak voor de eindtrap b.v. de fasedraaier input waar het signaal 180 graden uit fase is met dat van de speakeruitgang waardoor het signaal op die plek ahw een klein ...........


THANKS Peevee voor je heldere uitleg :ok: