PDA

View Full Version : Heb je een eigen werkruimte, of...?



Nagramoth
27 augustus 2010, 09:27
Nu het buiten weer aardig nat & herfstachtig begint te worden, loop ik als beginnend zelfbouwer tegen een probleempje aan: Ik heb zelf geen werkruimte/schuur/zolder/garage... :(

Nu doe ik alles in mijn eigen voortuin. Die is klein en beschut, en als ik klaar ben is het zo weer opgeruimd. Maar het is weer voorbij, die mooie zomer, dus vraag ik mij af hoe warmpjes jullie erbij zitten deze herfst/winter. En als je net als ik geen eigen ruimte hebt, waar klus je dan?

McVenco
27 augustus 2010, 09:38
Niet. :makeup:

Ik heb een klein schuurtje waar ik mijn gereedschappen bewaar, maar die staat verder zó vol dat ik er eigenlijk niet kan werken. Ik zet dus eigenlijk altijd mijn workmate in de tuin, en ga daarop aan de slag. Bij slecht weer kan ik dus niks aan houtbewerking en lakwerk doen. Klein/schoon werk zoals solderen en afstelwerk kan ik natuurlijk gewoon binnen doen, maar voor alles wat troep maakt moet ik naar buiten, en met deze weersomstandigheden gaat dat dus niet :)

Zjef
27 augustus 2010, 09:38
Ik heb een beetje het zelfde probleem. Ik heb de kans op een eigen klein ateliertje in rook zien opgaan en nu moet ik dus bij gevolg telkens de workmate buiten zetten of eerst de auto buiten zetten en dan in de garage werken. Niet bepaald ideale omstandigheden. Ik ben echt op zoek naar een plaats waar ik toch minstens een werkbank kan laten staan, want telkens alles moeten uithalen en weer weg steken werkt enorm contraproductief en haalt voor mij heel veel van de fun weg.
Nu is het een beetje lange termijn visie gebruiken: 's winters mallen maken, 's zomers bouwen.

Stefan16384
27 augustus 2010, 09:50
Ik heb gelukkig de luxe van een volledig lege en verder ongebruikte zolder. Die is door mij dus omgedoopt tot mijn werkruimte :) Dat werkt perfect. Ook als ik maar heel even kan werken, dan kan dat zonder dat ik eerst het gereedschap weer tevoorschijn moet halen. Alles ligt gewoon klaar.

Shave
27 augustus 2010, 09:52
Hey,
Leuk onderwerp!!

Ik ben thuis op mn balkon van 90cm x 245cm aan het prutsen.
Het balkon grenst aan de keuken, met als gevolg de hele keuken ook onder het stof en andere zooi (gereedschap, resthout e.d) ligt als ik aan het knutselen ben.

Uiteraard een zeurende vriendin, over dat ze in de keuken moet koken, en dat soort onzin. (laat ze het maar niet lezen):soinnocent:

Behelpen dus!
Zou graag, ondanks dat mijn eerste project niet eens 100% afgerond is, alweer aan een nieuw projectje beginnen, maar dan kan ik waarschijnlijk de scheidingspapieren aanvragen:seriousf:...

Van het voorjaar maar weer dan.

D3nnis
27 augustus 2010, 09:55
eerst de auto buiten zetten en dan in de garage werken.

Zie ik het verkeerd of klinkt dit als een luxeprobleem? ;)

Gewoon de auto niet in de garage zetten, et voila!

Nagramoth
27 augustus 2010, 09:58
Inderdaad. Auto van de vrouw omruilen voor een fiets scheelt ook een berg.

McVenco
27 augustus 2010, 09:59
Hier een overzicht van mijn werkruimte. Alle ruimte die zich aan de linkerkant van de deur in het schuurtje bevindt, staat vol met fietsen, tuinmeubels, plantenpotten en een grote Weber barbecue.

http://www.mcvenco.nl/Guitars/01Tele/Photos/Tele020.JPG

http://www.mcvenco.nl/Guitars/01Tele/Photos/Tele021.JPG

Over 1,5 jaar ga ik verhuizen naar een fors groter huis, maar ook met zo'n klein schuurtje in de tuin. Ik ga sowieso het schuurtje anders inrichten, en misschien dat ik ernaast nog een afdakje ga maken om bijv. de tuinmeubels en barbecue neer te zetten, dat scheelt al een gigantische hoop ruimte...

Shave
27 augustus 2010, 09:59
Oorspronkelijk geplaatst door Zjef
eerst de auto buiten zetten en dan in de garage werken.



Zie ik het verkeerd of klinkt dit als een luxeprobleem? ;)

Gewoon de auto niet in de garage zetten, et voila!

+1

Zou ook graag tekenen voor die situatie!!
:ok:

D3nnis
27 augustus 2010, 10:02
Ik heb het ook gewoon omgedraaid...ik heb de auto niet in de garage, wánt dan kan ik mijn zooi nergens laten :D

Zjef
27 augustus 2010, 10:08
+1

Zou ook graag tekenen voor die situatie!!
:ok:

Ik eigenlijk niet. Vooral dan om de reden dat ik nog (of alweer, maar da's een ander verhaal) bij mijn ouders woon. En die hebben het hier nog steeds voor het zeggen.
Trouwens lukt dat enkel als een van mijn ouders of een van mijn zussen met een auto weg is. In de straat is er nooit parkeerplaats dus staat er altijd een auto op de oprit en de andere in de garage. Als er één auto weg is kan de andere op de oprit. Toch niet zo handig dus. In de garage mag ik trouwens niet te veel stof maken ook.
En hout bewaar ik er liever ook niet, want het is zo'n houten losstaande garage waar sinds een dik jaar boktor in zit. Maar met een beetje geluk komt er dus een nieuwe garage over een paar jaar. Misschien moet ik dan maar pleiten om eens een grotere te zetten, al hoop ik dat ik over een paar jaar al terug de deur uit ben.

Shave
27 augustus 2010, 10:16
Ik eigenlijk niet. Vooral dan om de reden dat ik nog (of alweer, maar da's een ander verhaal) bij mijn ouders woon. En die hebben het hier nog steeds voor het zeggen.
Trouwens lukt dat enkel als een van mijn ouders of een van mijn zussen met een auto weg is. In de straat is er nooit parkeerplaats dus staat er altijd een auto op de oprit en de andere in de garage. Als er één auto weg is kan de andere op de oprit. Toch niet zo handig dus. In de garage mag ik trouwens niet te veel stof maken ook.
En hout bewaar ik er liever ook niet, want het is zo'n houten losstaande garage waar sinds een dik jaar boktor in zit. Maar met een beetje geluk komt er dus een nieuwe garage over een paar jaar. Misschien moet ik dan maar pleiten om eens een grotere te zetten, al hoop ik dat ik over een paar jaar al terug de deur uit ben.

Ah, dat veranderd de situatie.
Niet echt ideaal nee.

Woml
27 augustus 2010, 10:26
Ik mag mijn gang gaan in de kelder van mijn schoonmoeder. Voor weinig.
Net iets te ver weg om 's avonds even een kwartiertje wat te doen, ik moet het dus wel serieus inplannen, maar het werkt in ieder geval beter dan toen ik af en toe de woonkamer onveilig maakte met mijn rommel.

Kreeg trouwens gisteren de melding dat er met al die regen nogal een waterballet was ontstaan :nervous:, maar dat bleek bij nadere inspectie gelukkig mee te vallen.
Binnenkort toch eens nadenken over een uitbreiding van kastruimte, zodat er echt niks meer op de grond staat. Of tenminste in plastic kratten, en niet in kartonnen dozen.

oigun
27 augustus 2010, 11:59
Ik heb op zolder een klein hokje waar ik al het houtwerk en het spuiten doe. De rest eigenlijk door het hele huis, de gang staat vol met hout, in het washok een polijst machine en ook weer een hoop hout en mallen. Op de vliering staat de compressor en in de woonkamer een tafel waarop ik afmonteer etc..

ernieman
27 augustus 2010, 12:18
Ik ben van mooie ruime werkplaats (toen ik bouwen nog als bijberoep deed) naar kleine benepen zolder gegaan, die ik dan nog eens moet delen met alle opgeslagen eigen spullen en materiaal van mijn lief. Ben snel tot de conclusie gekomen dat bouwen dus niet meer gaat lukken.
Vandaar ook de verkoop van al mijn materiaal....
En vandaar dus optie voor de laatste keuze in de poll ;)

robertmolema
27 augustus 2010, 12:19
Ik heb op zolder een klein hokje waar ik al het houtwerk en het spuiten doe. De rest eigenlijk door het hele huis, de gang staat vol met hout, in het washok een polijst machine en ook weer een hoop hout en mallen. Op de vliering staat de compressor en in de woonkamer een tafel waarop ik afmonteer etc..

Klinkt gezellig, geen vrouw over de vloer kennelijk?

Ik zit (ook) buiten. De schuur heb ik al omgebouwd tot lesruimte. Daar zit een zwevende ruimte in waarin al mijn muziekapparatuur staat. Daar kan ik wel wat klusjes (solderen etc.) doen, maar spuiten, zagen, schuren en lakken doe ik allemaal met mooi weer buiten in de tuin. Ik heb wel een afdak, maar het is voornamelijk zomerwerk om aan de gitaren te klussen. Gereedschap gaat na het klussen altijd weer de kast in in de slaapkamer, dat vind de vrouw wel zo prettig. En mijn zoontje laat ik liever niet spelen met de decoupeerzaag dus opruimen is een plicht.

Mijn droom is ook een garage die kan worden omgebouwd tot een heiligdom voor de gitarist/bouwer

barno
27 augustus 2010, 12:51
ik heb een kot van 7 m² exclusief voor gitaarbouw waar ik zowat alles doe, behalve spuiten: da's buiten. dacht dat ik krap zat maar als ik dat hier zo lees, zit ik nog luxueus... :) heb wel geen vaste machines, enkel een kolomboortje.

Van Dattum
27 augustus 2010, 13:41
Ik ben in het gelukkige bezit van een garage van 5x4 meter, die ik heb ingericht als fietsenwerkplaats (amateurwielrenner...) en gitaarbouwwerkplaats. Ideaal! Ik moet alleen eens een dag de tijd hebben om het hok eens een keer uit te schoffelen, want het is momenteel echt een droevige bende...:soinnocent:

Probleem: de fiets- en de gitarenhobby bijten elkaar behoorlijk qua stofzooi.... Moet ik nog eens een keer iets op verzinnen, iets van een afscheiding met plastic bouwzeil of zo..........

Trouwens, goeie poll! Alle relevante keuzes zitten erbij...

jan jansen
27 augustus 2010, 13:53
Trouwens, goeie poll! Alle relevante keuzes zitten erbij...[/QUOTE]

en toch ook weer niet...een combinatie van beide keuzes kan weer niet...;););)

JJ

Dootch
27 augustus 2010, 15:03
Ik dacht dat ik klein zat, maar dat valt dan nog mee.
Ik gebruik een deel van mijn zolder. De zolder is 6 bij 12 (onder een ^ dak)
Daarvan gebruik ik een stuk van 4.5 bij 4 meter. Maar omdat het dak schuin is tot de grond kan ik maar rechtstaan op een stuk van 2 bij 4 meter. Onder het schuine stuk staan de tafelzaag en bandschuurmachine en kolomboor etc. Maar om er mee te werken breng ik ze naar het stuk waar ik deftig kan staan.
De rest van deze zolder is ingericht voor mijn zoon en mijzelf als muziek barak.
(dwz we hebben er een drum en een PA en een redelijk aantal elektrische gitaren en basgitaar en computer en micro's en gitaarversterkers)

Maar ook de vrouw des huizes komt er de was ophangen etc. Daarom heb ik tussen mijn "atelier" en "het repetitiekot" een houten wand met een schuifdeur. Zo blijft onze gear en ons wasgoed (redelijk) stofvrij.

Het nadeel aan deze plek is dat het bij zeer heet weer niet te doen is qua warmte (slechts 6 cm isolatie onder een zwart schaliën dak).

Voor de winter heb ik wel centrale verwarming op zolder :) Maar die staat alleen op als ik er werk.

Dat heeft volgens mij een voordeel: door de enorme verschillen in droogte en vochtigheid en heet en koud heeft mijn bouwhout al alle stadia doorlopen voor het instrument klaar is en ik heb nog geen barsten of scheuren gehad...

Nadeel dat ik dus in de vakantie bij goed weer in de zomer er eigenlijkl niet terecht kan...


Is het ook niet zo dat in Nederland de huizen gemiddeld heel wat kleiner zijn dan in Vlaanderen?

Nagramoth
27 augustus 2010, 15:21
Die gok durf ik wel te wagen ja...

Het is niet zo dat ik helemaal geen zolder heb ofzo, maar de mijne is 100% in gebruik als (zeer ruime) ouderslaapkamer. En die bestemming wijzig je niet even snel als de overige 3 slaapkamers ook al in gebruik zijn.

McVenco
27 augustus 2010, 15:30
@Nagramoth: als mijn nieuwe huis klaar is (over 1,5 jaar ofzo) mag je als het regent wel langskomen om droog in mijn schuurtje te klussen hoor, het is dan toch op loopafstand ;)

Zatar
27 augustus 2010, 15:40
Ook het tuinprobleem... Ik heb het ooit eens geprobeerd in de garage toen men ouders 2 weken op reis waren. Ik dacht alles net genoeg gekuisd te hebben (geveegd, gestofzuigd en ramen eens met'n natte doek afgekuisd... helse klus met'n garage waar 2 auto's achter elkaar staan normaal gezien) en toen men ma thuis kwam had ze't door. Enige keer dat'k dat moest proberen want ik mocht toen ALLES afkuisen, zelfs men oude fietsen :roll:

Daarna ging ik naar de schuur die toen opgekuisd was... geen avance, die's van men va en ze is op de koop toe aan't rotten ook.

Wachten op de lente...

D3nnis
27 augustus 2010, 16:10
Is het ook niet zo dat in Nederland de huizen gemiddeld heel wat kleiner zijn dan in Vlaanderen?


Geen idee, maar een zolder van 6 bij 12 heb ik niet, dat is in mijn ogen behoorlijk royaal, of beter gezegd, fors.

Hedge
27 augustus 2010, 16:46
In ons oude huis had ik het schuurtje en erg veel klachten over stof op fietsen en andere dingen. Nu heb ik tijdelijk even geen werkplaats. Maar als ons nieuwe huis af is, komt het helemaal goed. Dan krijg ik mijn eigen werkplaats, waar niemand meer aanspraak op kan maken. :cheerup:

toneblo
27 augustus 2010, 18:30
In mijn werkplaats.
Heb de beschikking over 450 m2, incl. draaibank, zaagbank, afzuiging ( blijft een must ) en spiegelgladde betonvloer.

..o.k., ik moet er wel 10 minuten voor in de auto zitten, tja, sommige dingen blijven een probleem!:crazyhappy:

stijnkenens
31 augustus 2010, 19:41
Haha, deze is leuk.
Ik heb m'n eigen werkplekje van 25m² met kamer brede vitrine, die uitkijkt op het noorden (dus geen zonlicht!) Het is ook de ruimte met gecontroleerd klimaat. Dus altijd boven de 20° en +/- 55% RV (als de verwarming niet uitvalt ...)
Het is een deel van een groot restauratie atelier, dus ik mag ook gebruik maken van alle machines: vandikte bank, schaafbank, topie, grote lintzaag, paneelzaag enz...

Fotootje van het gitaar atelier:

http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/vanalles/DSC05516.jpg

Het is ondertussen een pak rommeliger, want reeds te klein, maar das ook een luxe probleem zeker :makeup:


s.