PDA

View Full Version : hulp nodig bij elektronica in gitaar



oddman
4 mei 2003, 15:35
hoi

ik heb een probleempje met mijn yamaha 412
als ik clean speel dan klinkt hij overstuurd..
Het ligt niet aan versterker want het is niet zo bij mijn strat.
Ik heb gehoord dat het zou kunnen liggen aan de slechte elektronica die er dan zou inzitten. Het rare is dat een vriend van mij dezelfde gitaar heeft (ik wel linkshadige versie) en hij heeft dat niet...
Dus in principe zouden de elementen ook ok moeten zijn..
Nu ik dacht ook om eventueel het signaal van de gitaar te verzwakken door er een weerstand tussen te steken maar weet niet of dit wel kan ..

Als er iemand iets meer weet over het schakelen van gitaarelektronica plz help me ;o)

tnx

oddman
7 mei 2003, 16:35
hullep?? :'(

Kjiratsiekoedel
7 mei 2003, 16:44
beetje vreemd, er zit namelijk al een weerstand in: je volumeknop. Is hij ook overstuurd als je je volume voor een groot deel dichtdraait???

oddman
7 mei 2003, 16:46
nee dan niet
maar ik was aan het denken om ze gewoon opnieuw te bedraden
enig idee hoe ik dit best doe?
Kga geen toneknop meer gebruiken, enkel volume knop en aan/uit switch (a la tom morello)

tnx

oddman
30 mei 2003, 17:04
heb al ondervonden dat hij enkel op de 2 humbuckers overstuurd klinkt
bij de single coil niet
anyone?
komaan al die experts hier .. ;o)

Negative K3 fan
30 mei 2003, 17:34
je geeft zelf het antwoord al, de humbuckers hebben een veel hogere output (ongeveer 1,5 a 2 keer die van een single coil) dan de single coils, als die harde output je versterker in gaat zal het sneller gaan clippen. De ene versterker doet het eerder/anders dan de andere maar de oplossing is dus volume wat dichter draaien of je singe coil gebruiken voor dee cleans of gewoon spelen met een wat overdrive geluid als clean.

oddman
30 mei 2003, 17:37
tnx
maar het rare is
een vriend van mij heeft dezelfde gitaar maar dan rechtshandig en bij hem is dat niet
single en humbuckers klinken ongeveer zelfde (buiten dat humbucker meer body geeft bij distortion)
zou ik het kunnen oplossen door bij de humbuckers een extra weerstandje te steken? zodat het signaal verzwakt wordt ...?

groetjes

Negative K3 fan
30 mei 2003, 18:01
lijkt me geen goed plan eigelijk, daarmee verzwak je ook de distortion etc. En weet je zeker dat het precies dezelfde gitaar is en dat er in die van jou geen andere elmenten zitten of iets dergelijks?

en dat extra weerstandje zit er al in de vorm van een volume knop, dus gewoon eventjes aan dat ding draaien.

aadplagiaat
30 mei 2003, 23:09
Dit is typisch een geval van uitsluiten van mogelijke oorzaken.
Vervormen je humbuckers ook op andere versterkers?
Zo ja => het ligt echt aan je gitaar.
Zo nee => het ligt aan je versterker. Ook al doet je single-coil element het wel goed het kan bijvoorbeeld aan de ingangsimpedantie van je versterker liggen. Als die voor je humbuckers te laag is krijg je vervorming omdat je gitaarsignaal boven een bepaald volume wordt "afgeknepen" en dat geeft een soort krakende vervorming, alsof je een transistorradiootje overstuurt. In dat geval zou je dus de "low" input van je versterker moeten gebruiken, die is speciaal voor dat soort situaties.

De vraag of het aan je elementen ligt of aan iets anders kun je beantwoorden door vanaf een humbucker rechtstreeks naar je uitgangsjack door te verbinden met een draad en de electronica in je gitaar van dat element los te halen. Zo hoor je dus ALLEEN het element. Als dat ook vervormt ligt het dus wel degelijk aan je element. In dat geval zie ook boven.

Je kan vanaf de loper van je volume potmeter een extra weerstand van bijv 68K insolderen. Dat zou kunnen helpen maar beinvloedt natuurlijk ook het geluid van je single-coil.

Slowhand41
31 mei 2003, 08:35
Misschien de elementen wat verder van de snaren af zetten?? Zitten er meerdere ingangen op je versterker b.v. een minder gevoelige??

Groet, Hans

oddman
31 mei 2003, 13:37
bedankt aad,
maar het ligt niet aan de versterker, heb daar al op gespeeld met humbuckers en deze klonken goed..
Het lijkt echt gewoon dat da humbuckers TE veel output hebben (is super voor disto maar klinkt niet voor clean).
Ik ga na exaampjes wat experimenteren met andere humbuckers denk ik.
Ik zal eerst proberen da humbucker rechtstreeks naar mijn versterker te sturen ...
Ik maakte mij nog een bedenking; als ik een weestandje aan mijn volumepot zet dan ga ik alles in feite stiller maken (extra verzwakken)
als ik dit nu eens enkel doe vlak achter mijn 2 humbuckers? Zou dit het dan niet oplossen?
Trouwens, het volumeverschil humbucker-single stoort mij ook wel, is enorm ...

slowhand: De humbuckers zitten al op het laagste en ik heb maar 1 ingang in mijn versterker.

RadiuS
31 mei 2003, 14:16
als die zelfde gitaar van je vriend niet overstuurt, komt dat niet doordat ie een andere versterker (hoger vermogen misschien) gebruikt? probeer je gitaar eens op een andere versterker, misschien heeft je versterker een erg laag vermogen en overstuurt ie daarom snel.

oddman
31 mei 2003, 14:49
moa
kheb een marshall valvestate 100 watt top
heb mijn vriend zijn gitaar ook al in mijn vertsterker gestoken
het ligt echt aan de gitaar denk ik hoor..

groetjes

aadplagiaat
31 mei 2003, 22:56
bedankt aad,
maar het ligt niet aan de versterker, heb daar al op gespeeld met humbuckers en deze klonken goed..
Het lijkt echt gewoon dat da humbuckers TE veel output hebben (is super voor disto maar klinkt niet voor clean).
Ik ga na exaampjes wat experimenteren met andere humbuckers denk ik.
Ik zal eerst proberen da humbucker rechtstreeks naar mijn versterker te sturen ...
Ik maakte mij nog een bedenking; als ik een weestandje aan mijn volumepot zet dan ga ik alles in feite stiller maken (extra verzwakken)
als ik dit nu eens enkel doe vlak achter mijn 2 humbuckers? Zou dit het dan niet oplossen?
Trouwens, het volumeverschil humbucker-single stoort mij ook wel, is enorm ...

slowhand: De humbuckers zitten al op het laagste en ik heb maar 1 ingang in mijn versterker.

Idd je kan twee weerstandjes vlak achter je humbuckers zetten, maar die moeten dan wel een hoge waarde hebben voordat ze echt effect gaan krijgen. Je volumepotmeter is namelijk w.s. in de orde van 250K - 1M. Wil je nu je uitgang halveren bij een potmeter van 250K dan zul je er een weerstand van ongeveer 250K (220K dus meestal) voor moeten zetten.
Je kan ook eerst een "trimpotmeter" van dezelfde waarde als je volumepotmeter nemen en dan je geluid van je humbucker afregelen op een min of meer gelijk volume als je single. Als je die instelling hebt gevonden ren je naar de weerstandenboer en koopt de juiste waarde. Er bestaan 1% weerstanden (heel nauwkeurig bijv 253K of zo :roll: ).

Je kan je hoog (bij enig verlies) hierna weer een beetje oppeppen door over die weerstand een klein condensatortje te plakken, al of niet met weer een (lager) weerstandje.

oddman
1 juni 2003, 00:06
tnx aad, je bent men held ;o)

zou ik hoog verliezen door het volume van de humbuckers wat te laten afnemen? Wist ik niet ..
Wat je voorstelt met die cap is toch een soort van hoogdoorlaat filtertje hé?
anyways, kzal het allemaal eens testen binnen enkele weekjes

cheers