PDA

View Full Version : Ik zoek een lekker vies versterkertje :D



rudolf
26 augustus 2010, 19:29
Ik heb op het moment een JCM 2000 TSL 601 combo'tje in m'n bezit. Met mijn bandje speelden we tot voor kort de standaard covertjes van AC/DC, GnR, U2, kings of leon metallica enz. Daar voldeed deze versterkert prima aan.

Nu zijn we daar een beetje op uitgekeken en willen we wat meer een richting op die wat viezer en rauwer is, denk aan QotSA, TCV (ben zelf een groot Josh Homme fan) triggerfinger, led zep enz. We willen ook proberen om zelf wat nummers te gaan schrijven in deze stijlen.

Ik denk dat ik dan toch meer richting wat meer vintage spul moet gaan kijken of iets in de richting van Orange ofzo. Ik heb een zetje in de goede richting nodig( of een schop onder me hol :D )
Op het moment ben ik erg tevreden met een combo'tje maar ik sta ook wel open voor een overstap naar losse top en cab.

Budget is zo'n 1000,- als ik mijn huidige marshall voor een leuk prijsje verkocht kan krijgen. Wat raden jullie me aan om eens te gaan testen? Dan kan ik eens een lijstje gaan opstellen en binnenkort eens een dagje naar Keulen.
Thx alvast!

edit: trouwens 2de hands is geen probleem, sterker nog, het heeft m'n voorkeur.

Gitaar4ever
26 augustus 2010, 19:41
Heb zelf vanmiddag een Orange Rocker 30 gekocht en toevallig ook op jou versterker gespeeld. Vind de Orange veel vetter, dikker en vooral beter geluid hebben. Zit gewoon veel meer distortion in en je kan er zeker een 'vies' geluid meer krijgen. Ideaal voor bij. Led Zeppelin dus ik zou hem zeker eens gaan testen als ik jou was.

caliban
26 augustus 2010, 20:44
Ik zou het gewoon met die TSL proberen, is echt perfect mogelijk. Desnoods met andere speakers of een externe cab. En een fuzz box

movo.
26 augustus 2010, 21:08
http://www.dirtyamps.com/pics/amps_sgx2.jpg

J.B.
26 augustus 2010, 21:38
Ik zou het gewoon met die TSL proberen, is echt perfect mogelijk. Desnoods met andere speakers of een externe cab. En een fuzz box
+ 1 voor de fuzz. Probeer eens een Musket Fuzz. Simpel gezegd een Muff met meer mogelijkheden.

caliban
26 augustus 2010, 21:50
Ik denk voor een vuile sound dat een gewone big muff het ook moet doen hoor. Zelf heb ik het wat meer voor een propere sound, dus veel hulp ga ik niet kunnen verschaffen.

J.B.
26 augustus 2010, 22:04
Ik denk voor een vuile sound dat een gewone big muff het ook moet doen hoor. Zelf heb ik het wat meer voor een propere sound, dus veel hulp ga ik niet kunnen verschaffen.
Hm, die is toch wat té scooped en flubberig voor wat de TS aangeeft, lijkt me.

Jasper.
26 augustus 2010, 23:42
Hier heb ik een JCM900 staan. Als ik op het cleane kanaal de gain helemaal openzet, dan een eigenbouw MuffFuzz erbij op 1 a 2 uur, en daarachter een eigenbouw overdrive pedaaltje. Gain dicht, level open, dan komt daar een ontzettend vette dirty sound uit. Echt heeeel lekker.

kidrock
27 augustus 2010, 03:28
Je zou ook gewoon je TSL door de modder heen kunnen trekken... wordt ie ook lekker vies van :seriousf:

Maar goed... ff zerre neus... jou TSL heeft van zichzelf al het nodige gain aan boord. Ik zou in eerste instantie de gain wat terug draaien. Door teveel gain krijg je meer compressie en dat is misschien niet helemaal wat je zoekt (of misschien juist wel??). Dat in combinatie met een fuzzbox of distortion pedal. Ik kan wel talloze pedalen op noemen, maar je zult zelf wat moeten uit proberen, want het blijft een kwestie van smaak.
De eerder genoemde Big Muff zou niet mijn eerste keuze zijn. Ik vind ze over het algemeen te vol, rond en zing-erig om een echte smerige sound eruit te halen.
Daarentegen vond ik dat je bijv. een RATT pedaal met een beetje tweaken vrij smerig kon laten klinken.

Vergeet ook niet dat je met de juiste gitaar pickup combinatie ook een eigen "vieze" sound kunt creeren. Sommige singlecoils i.c.m. een distortion pedal kun je ook flink laten schreeuwen! Buckers geven uiteraard een voller warmere geluid. Probeer voor de gein een Gretsch achtige gitaar (je weet wel met die f sleutels) met een distortion pedal. Krijg je ook een heel eigen smerige sound.

Motto van dit verhaal? Ga veel experimenteren en zoek het niet alleen in een nieuw versterker. Rock on! :rockon:

caliban
27 augustus 2010, 11:58
Oh ja, je toonknop op je gitaar een beetje dichtdraaien. En het nekelement gebruiken

Fireburst
27 augustus 2010, 14:15
Oh ja, je toonknop op je gitaar een beetje dichtdraaien. En het nekelement gebruiken

Dan denk ik aan jazzzzzzzzzz;)

On topic : met die TSL moet je toch bijna élke stijl kunnen spelen ? Is veelzijdigheid niet zowat de bestaansreden van die amp, anders kun je even goed een DSL of JMP nemen.
Beetje uitvissen wie wat gebruikt van pedaaltjes, dan testen (bij voorkeur op je eigen amp), beetje afregelen naar eigen smaak en gaan met die banaan !
Het leven kan soms toch simpel zijn...

OF je kan een Orange kopen maar denk eraan : er is geen weg terug.:sssh:

muziekschuur
27 augustus 2010, 17:01
Met pek insmeren en dan door de veren....

Heeeeel smerig....

Thiez
27 augustus 2010, 17:08
Spuit elf komt ook nog maar met reactie.
Wat de rest al zegt met wat pedaaltjes expirimenteren moet er best wat uit die TSL de halen zijn. Wat voor speakers zitten daarin? Greenbacks klinken veel smeriger dan bijvoorbeeld V30 of G12T75.

Wat je onder dirty verstaat is denk ik een sound met niet te veel gain en weinig compressie. Marshall plexi of iets dergelijks denk ik dat de sound wel heeft wat jij zoekt. Of een hiwatt ofzo. Desnoods een pedaaltje ervoor voor wat meer oversturing.

Wat elementen betreft niet te high gain pakken denk ik. Dan word je sound ook gainiger en meer compressed. Vetter is om voor een wat meer vintage sound te gaan ofzo. een SD '59 of iets te pakken en dan de oversturing echt uit je versterker halen ipv je elementen.

Maarjah dirty blijft natuurlijk een moeilijk begrip. iedereen verstaat er iets anders onder.

nielsduursma
27 augustus 2010, 17:10
Ik zou ook eens wat pedalen gaan proberen.
De al eerder genoemde Proco Rat kan wel beetje smerig klinken. Als ik jou was zou ik even kijken naar de Fulltone Ultimate Octave. Een fuzz en octave fuzz in 1 zegmaar. Daarmee krijg je al een hoop Josh Homme-achtige geluiden.

caliban
27 augustus 2010, 20:49
Rat is toch eerder een vrij algemene distortion/overdrive??

Thiez
27 augustus 2010, 20:50
Ik zou ook eens wat pedalen gaan proberen.
De al eerder genoemde Proco Rat kan wel beetje smerig klinken. Als ik jou was zou ik even kijken naar de Fulltone Ultimate Octave. Een fuzz en octave fuzz in 1 zegmaar. Daarmee krijg je al een hoop Josh Homme-achtige geluiden.

Ook eventueel de fender blender heeft deze functies. octave en distortion in 1.
Daar kun je idd een flinke bak met herrie uithalen :P

nielsduursma
27 augustus 2010, 21:28
Ook eventueel de fender blender heeft deze functies. octave en distortion in 1.
Daar kun je idd een flinke bak met herrie uithalen :P

De Fender Blender klinkt (naar wat ik ervan gehoord heb) nogal onbruikbaar. En het ging hier om QotSA-sounds, die haal je toch niet zo snel uit de Fender Blender denk ik. Josh Homme gebruikt trouwens de Fulltone ook.

rudolf
29 augustus 2010, 13:39
thx voor de tips allemaal. Ga eerst idd eens wat pedaaltjes testen voordat ik de jcm eruit doe. Ben er eigenlijk tot nu toe erg tevreden mee geweest. Zonde om 'm dan meteen af te schrijven.

Toaster
29 augustus 2010, 14:02
check eens de pedalen van pigtronix en inderdaad de verschillende fuzzes. Daarmee maak je dirt.

Een versterker is eigenlijk gemaakt om je geluid weer te geven dus daar ga niks op winnen als dirty sounds wil hebben.