PDA

View Full Version : 2 cabs aansluiten op mijn blackface bassmanhead



Angel
26 augustus 2010, 18:17
Nu ik 2 cabs heb voor mijn bassman piggyback, vroeg ik me af of ik beide tegelijkertijd kan/mag aansluiten op de head?
Er zijn 2 aansluitingen, maar bij de ene staat "external speaker".

http://i289.photobucket.com/albums/ll206/Averechts/backbassman.jpg

tommus42
26 augustus 2010, 18:24
Even de uitgangsimpedantie van de amp checken, staat er wel ergens op, moet ongeveer overeenkomen (met de totale impedantie van de luidsprekers).

Gearjunkie
26 augustus 2010, 19:07
Grappig, zou hetzelfde plaatje ook gebruikt zijn voor combo's? Nogal logisch dat je voor een head enkel een ext. speaker nodig hebt. Maar ik kan je vraag helaas niet beantwoorden.

PeeVee
26 augustus 2010, 22:29
De uitgangsimpedantie van jouw Bassman is (origineel) 4 Ohm. In het (originele) speaker cabinet zitten twee 8 Ohm speakers parallel, totaal dus ook netjes 4 Ohm. Een Fender amp kun je gerust "mismatchen" tot 100%. Je kunt er dus een 4 Ohm cabinet bijhangen. Je versterker zal dan iets minder vermogen leveren maar je hebt meer speakeroppervlakte dus wat strakkere sound (speakers hoeven minder hard te werken) en een beleving van meer volume (dat is ook zo, maar je vermogen loopt dus iets terug).

ALS je een mismatch aansluit op een versterker met eindbuizen dan is het beter om met een te lage load dan met een te hoge load te spelen. Er wordt wel eens wat anders beweerd, waarschijnlijk komt die vergissing vanuit de transistor (PA) wereld. Een hogere load is voor een transistorversterker doorgaans geen probleem, een lage wel. Bij een buizenversterker is het precies andersom.

Kortom: (6L6) eindbuizen kunnen dus i.t.t. (power)transistors uitstekend tegen een te lage load. Sluit je een te lage load aan, dan gaat dan simpelweg iets minder stroom lopen en haal je dus iets minder vermogen uit je amp. Bij een te hoge load zal er overigens ook niet meer stroom gaan lopen maar loop je wel het risico dat er "spikes" (hoge zeer korte spanningspieken) ontsaan in je uitgangstrafo door het "terugveren" van je speaker. Wanneer die speaker configuratie een 2x zo hoge impedantie heeft, kunnen er aan de primaire kant van je uitgangstrafo spanningen ontstaan die tot 2x zo hoog zijn als de voedingsspanning. Bij een 4x te hoge impedantie dus in theorie spanningen die 4x zo hoog zijn als de normale voedingsspanning (doorgaans ergens tussen de 350 en 500 VDC). Een 8 Ohm speaker aan een 4 Ohm amp dat kan doorgaans nog wel, maar geen 16 Ohm aan een 4 Ohm amp!! Ik heb hier een slachtoffer op de werkbank gehad; Bandmaster die jaren gebruikt was op een 16 Ohm Marshall cabinet. Bij een 200% mismatch kan het misgaan; of uitgangstrafo stopt ermee (als je mazzel hebt) of door de hoge spanning klapt een filtercap en fikt je uitgangstrafo uit, niet fijn.

Het is niet voor niets dat Fender de speakeruitgang(en) van vrijwel alle buizenamps standaard, wanneer er geen plug inzit, naar massa kortsluit. Je kunt dit zien als een 0 Ohm load op je uitgang.

Voorgaande is wat theoretisch maar in de praktijk voldoende bewezen. Wil je vaak/altijd met 2 cabs spelen, dan is het misschien zinvol om te overwegen de OT te vervangen door b.v. een OT van een Super Reverb of tweed Bassman. Die heeft secondair een 2 Ohm uitgang en matcht prima met twee 4 Ohm cabs parallel. Heb je ook max. power. Speel je maar met 1 speaker cab, dan heb je een mismatch van 100%, dat kan nog net (hoewel ik het liever niet doe).

movo.
27 augustus 2010, 09:55
De uitgangsimpedantie van jouw Bassman is (origineel) 4 Ohm. In het (originele) speaker cabinet zitten twee 8 Ohm speakers parallel, totaal dus ook netjes 4 Ohm. Een Fender amp kun je gerust "mismatchen" tot 100%. Je kunt er dus een 4 Ohm cabinet bijhangen. Je versterker zal dan iets minder vermogen leveren maar je hebt meer speakeroppervlakte dus wat strakkere sound (speakers hoeven minder hard te werken) en een beleving van meer volume (dat is ook zo, maar je vermogen loopt dus iets terug).

ALS je een mismatch aansluit op een versterker met eindbuizen dan is het beter om met een te lage load dan met een te hoge load te spelen. Er wordt wel eens wat anders beweerd, waarschijnlijk komt die vergissing vanuit de transistor (PA) wereld. Een hogere load is voor een transistorversterker doorgaans geen probleem, een lage wel. Bij een buizenversterker is het precies andersom.

Kortom: (6L6) eindbuizen kunnen dus i.t.t. (power)transistors uitstekend tegen een te lage load. Sluit je een te lage load aan, dan gaat dan simpelweg iets minder stroom lopen en haal je dus iets minder vermogen uit je amp. Bij een te hoge load zal er overigens ook niet meer stroom gaan lopen maar loop je wel het risico dat er "spikes" (hoge zeer korte spanningspieken) ontsaan in je uitgangstrafo door het "terugveren" van je speaker. Wanneer die speaker configuratie een 2x zo hoge impedantie heeft, kunnen er aan de primaire kant van je uitgangstrafo spanningen ontstaan die tot 2x zo hoog zijn als de voedingsspanning. Bij een 4x te hoge impedantie dus in theorie spanningen die 4x zo hoog zijn als de normale voedingsspanning (doorgaans ergens tussen de 350 en 500 VDC). Een 8 Ohm speaker aan een 4 Ohm amp dat kan doorgaans nog wel, maar geen 16 Ohm aan een 4 Ohm amp!! Ik heb hier een slachtoffer op de werkbank gehad; Bandmaster die jaren gebruikt was op een 16 Ohm Marshall cabinet. Bij een 200% mismatch kan het misgaan; of uitgangstrafo stopt ermee (als je mazzel hebt) of door de hoge spanning klapt een filtercap en fikt je uitgangstrafo uit, niet fijn.

Het is niet voor niets dat Fender de speakeruitgang(en) van vrijwel alle buizenamps standaard, wanneer er geen plug inzit, naar massa kortsluit. Je kunt dit zien als een 0 Ohm load op je uitgang.

Voorgaande is wat theoretisch maar in de praktijk voldoende bewezen. Wil je vaak/altijd met 2 cabs spelen, dan is het misschien zinvol om te overwegen de OT te vervangen door b.v. een OT van een Super Reverb of tweed Bassman. Die heeft secondair een 2 Ohm uitgang en matcht prima met twee 4 Ohm cabs parallel. Heb je ook max. power. Speel je maar met 1 speaker cab, dan heb je een mismatch van 100%, dat kan nog net (hoewel ik het liever niet doe).

Dus als ik het goed begrijp kun je er een 4 Ohm Marshall cab opzetten? (Namelijk het plan om ook een Bassman te kopen icm Marshall stereo cab)

master99
27 augustus 2010, 12:22
Dus als ik het goed begrijp kun je er een 4 Ohm Marshall cab opzetten?

Het past misschien wel, maar het staat wat onstabiel. Je kan de top beter *op* je cab zetten.

PeeVee
27 augustus 2010, 12:26
Dus als ik het goed begrijp kun je er een 4 Ohm Marshall cab opzetten? (Namelijk het plan om ook een Bassman te kopen icm Marshall stereo cab)
Klopt helemaal. Een enkel 4 Ohm cabinet kan zowieso, twee stuks (100% mismatch) kan ook nog. Verder wat Master99 said, beter je cabinet onder de top, dat staat wat steviger en kan je makkelijker bij de knopjes ;)

movo.
27 augustus 2010, 20:02
Jajaja haha :p You get the point.

blindmouse
28 augustus 2010, 12:53
Een andere mogelijkheid is een trafo aan te schaffen die de impedantie van je luidsprekerbox aanpast. Zo gebruik ik een Hartke 2x10XL (8 Ohm) en een SWR Goliath Junior 2x10 - 4 Ohm. De SWR sluit ik aan op de trafo zodat de impedantie wordt omgevormd naar 8 Ohm. Ik kan beide boxen nu aansluiten op mijn Fender Super Bassman die om 4 Ohm vraagt. Bijkomend voordeel is dat ik voor kleine optredens de SWR kan gebruiken. Deze trafo's zijn redelijk prijzig (ik kocht het ding toen we nog guldens hadden en ze een stuk goedkoper waren). Er zijn twee uitvoeringen, een kant en klare (200 Euro) en een losse die je zelf moet inbouwen (ongv. 110 euro).

Humedo
25 september 2010, 21:42
Even opletten, als je de interne en externe speaker uitgang van een dergelijke Fender top gebruikt wordt er intern in serie geschakeld naar 8 Ohm. 2 x een 4 Ohm speakerkast is dus GEEN mismatch maar een match, mits je beide uitgangen gebruikt. 2 x 8 Ohm is dan dus een 100% mismatch...

Mr.Jay
27 september 2010, 11:16
Even opletten, als je de interne en externe speaker uitgang van een dergelijke Fender top gebruikt wordt er intern in serie geschakeld naar 8 Ohm. 2 x een 4 Ohm speakerkast is dus GEEN mismatch maar een match, mits je beide uitgangen gebruikt. 2 x 8 Ohm is dan dus een 100% mismatch...

Waar haal je dit vandaan?
Bij een Bf-Bassman staan beide speakerjacks gewoon paralel aan 4 ohm.
Dus 2 x 8 ohm erop gaat perfect, kom je op 4 ohm uit waar de OT ook voor bedoeld is.

PeeVee
28 september 2010, 14:53
+1, de uitgangen van een sf BM staan gewoon parallel. Ik kan me herinneren dat dit bij bepaalde 80's Fender modellen wel zo werkt, b.v. bij de Fender 75. Daar wordt volgens mij bij gebruik van de externe speakeruitgang inderdaad een andere (8 Ohm) tap geschakeld en worden de speakers in serie gezet. Dat is voor zover ik weet niet op deze sf Bassman het geval.

Buzzel
28 september 2010, 15:14
Ik snap er niks meer van:???:
dus:
-100% mismatch kan
-2x8ohm kasten is oke
-2x4 ohm kasten is not done?

Als je een mismatch op een bassman head hebt van 100% kan dit geen enkel kwaad. Iemand anders heeft mij is verteld dat wat je ook doet een missmatch nooit goed kan zijn.

Mr.Jay
28 september 2010, 15:25
Ik snap er niks meer van:???:
dus:
-100% mismatch kan
-2x8ohm kasten is oke
-2x4 ohm kasten is not done?
Als je een mismatch op een bassman head hebt van 100% kan dit geen enkel kwaad. Iemand anders heeft mij is verteld dat wat je ook doet een missmatch nooit goed kan zijn.

Fender OT's (vooral de grotere) hebben echt geen moeite met 100% mismatch.
Je hebt alleen niet meer de 100% correcte toon, maar ik heb daar nog nooit moeite mee gehad, eerder wel es prettiger gevonden. Smaakkwestie verder.

Humedo
28 september 2010, 17:06
Waar haal je dit vandaan?
Bij een Bf-Bassman staan beide speakerjacks gewoon paralel aan 4 ohm.
Dus 2 x 8 ohm erop gaat perfect, kom je op 4 ohm uit waar de OT ook voor bedoeld is.
Bij de silverface amps uit de jaren 70 worden de interne en externe speaker outs in serie doorgeschakeld. Dat is in ieder geval bij de mijne zo. Als dit bij de blackfaces niet zo is, mijn excuses.

Mr.Jay
28 september 2010, 17:15
Bij de silverface amps uit de jaren 70 worden de interne en externe speaker outs in serie doorgeschakeld. Dat is in ieder geval bij de mijne zo. Als dit bij de blackfaces niet zo is, mijn excuses.

Bijna alle Sf's hebben dezelfde schakeling als deze Bf amps. Er is een uitzondering, welke amp heb je?

Humedo
28 september 2010, 17:17
'72 Bassman 100.

Mr.Jay
28 september 2010, 18:08
'72 Bassman 100.

yep, die heeft een andere schakeling dan de rest van de Sf's amps.
De Bassman 50's hebben de gewone paralel-schakeling op externe speakeruitgang.

Humedo
28 september 2010, 18:28
Ok, ik dacht dit bij al die ouwe Bassman tops zo was. @TS: ik zat er dus naast, dit geldt alleen voor bepaalde types. En die heb jij niet, dus de totale load zou 4 Ohm moeten zijn, dus 1x 4 Ohm of 2x 8 Ohm (intern parallel).

Overigens is een 100% mismatch niet zo'n probleem zoals al eerder opgemerkt.