PDA

View Full Version : Multi-effect gezocht



Xace
26 augustus 2010, 17:34
Hallo Gitaarnetter,
Ik speel nu ongeveer een jaar gitaar en nu ben ik op zoek naar een multi effect pedaal, maar zo ontzettend veel keuze dus misschien kunnen jullie helpen met wat advies.:p
Ik speel zo'n beetje alle muziek, van klassiek tot metalcore zegmaar.
Mijn budget wil ik rond de 400 euro houden.
Ik zoek in ieder geval iets met een expressiepedaal.
Waar zelf mij oog op gevallen was is de zoom g9.2tt alleen weet ik niet of dit een goed pedaal is of niet.


groeten,
Christian

Hendriks
26 augustus 2010, 18:06
wat ik over de Zoom gehoord heb is dat enorm ingewikkeld in de bediening is .
Ik heb er een aantal gehad en vind die van Boss eenvoudig in de bediening , de Vox Tonelab klinkt erg goed , evenals de spullen van Line 6. Ik heb net een Digitech RP-500 gekocht ,deze ga ik gebruiken voor repeties (direct op de PA) , ik heb nog geen idee hoe hij klinkt want hij komt morgen pas , het voordeel van de RP is dat hij eenvoudig is in te stellen via de PC en dat hij ook een pedalmode heeft zodat hij ook te gebruiken is voor het combo , zo nu en dan gebruik ik wat effecten ,maar ik heb geen zin om met een grote pedalcase te gaan sjouwen.

Maleco
26 augustus 2010, 19:58
Lijkt mij dat je een multi-effect wilt om een beetje bekend te raken met de effecten-wereld?

Als dat je plan is zou ik voor een slag goedkoper multi-effectenpedaal gaan en dat je dan later losse versie's kan kopen van de effecten die je bruikbaar vind.

Ik heb zo even geen tip maar op marktplaats komen vaak multi-effecten voorbij die best geschikt zijn voor beginners.

Fireburst
26 augustus 2010, 20:57
Line6 M9 en M13 schijnen erg goed te zijn, verder weinig ervaring met multieffects.
Ik heb ooit wel eens een Boss ME50 gehad, een goeie raad : loop daar met een enorme boog omheen... :stop:

Veldonk
26 augustus 2010, 22:08
Xace,
Als je een goede versterker hebt zou ik vb gaan voor de Line6 M13 (of M9) eventueel tweedehands (uitzonderlijk te koop)
Deze bezit geen versterkersimulaties maar enkel zowat alle effecten.
Het tast de originele versterkersound niet aan.
Hecht je geen belang aan je versterkersound dan kan je gaan voor een gitaarprocessor (met versterkersimmulaties en effecten).
Ikzelf heb de M13 al een tijd en ben daar zeer tevreden over. Ik heb een paar processors gehad doch dit was niet mijn ding. Ik gebruik deze ook in livesituaties.
De M13 heeft uitgebreide mogelijkheden. Het is dus een kwestie van afstellen.
Eens afgesteld = lekker en makkelijk ding.


Ronny

UnDefined
26 augustus 2010, 22:09
Line6 M9 en M13 schijnen erg goed te zijn, verder weinig ervaring met multieffects.
Ik heb ooit wel eens een Boss ME50 gehad, een goeie raad : loop daar met een enorme boog omheen... :stop:

Ik ben een eigenaar van de Line 6 M13 en ben er verliefd op ;).
De ME50 viel al bij al nog mee in vergelijking met de ME70 naar mijn mening dan toch.

Op de Line 6 M13/9 zit geen expressiepedaal maar er is wel mogelijkheid om er 1 (dacht zelf 2) erop aan te sluiten.

Xace
27 augustus 2010, 00:20
Lijkt mij dat je een multi-effect wilt om een beetje bekend te raken met de effecten-wereld?

Als dat je plan is zou ik voor een slag goedkoper multi-effectenpedaal gaan en dat je dan later losse versie's kan kopen van de effecten die je bruikbaar vind.

Ik heb zo even geen tip maar op marktplaats komen vaak multi-effecten voorbij die best geschikt zijn voor beginners.


nee, ik ben wel redelijk bekend met gitaareffecten omdat ik naast gitaar wel al een jaar of 3 basgitaar speel, maar daar gebruik ik eigenlijk alleen mijn digitech grunge pedaal voor.
ik ben echt opzoek naar iets goeds met pre-amp sectie omdat ik rechtstreeks over een pa speel, maar ook naar veel effecten zonder een mega-pedalboard mee te hoeven zeulen.
ook vindt ik het wel lekker om te tweaken aan effectpedalen om de ideaale sounds te maken, ik heb ook even het programma van de zoom bekeken maar is ook behoorlijk uitgebreidt, lijkt qua software wel wat op guitar rig.
kleinere digtech effectpedaaltjes heb ik weleens op gespeeld (rp250? geloof ik) maar weet niet vond het persoonlijk niet zo lekker klinken.

jules
27 augustus 2010, 09:38
jaaa ik ben ook helemaal verliefd geworden op de M13, maar goed hij wilt iets anders, ehh ik vind van al die effecten de vox tonelab het beste zeker die tonelab se erg goed, en dan heb je niet 1 maar zelfs 2 expressie pedalen 8), nee das ff gekheid. Ik vind de tonelab pedalen en versterkers qua modeling en amp simulaties, en effecten echt het meest authentiek klinken, de versterker simulaties zijn goed, en de effecten zeer bruikbaar. Het belangrijkste vind ik dat het erg natural klinkt.

tommus42
27 augustus 2010, 09:45
Als 19 inch geen bezwaar is, is de Digitech 1101 misschien een optie. Heb ik een tijdje op zitten gassen vanwege de effecten, maar de preamp (versterkermodellen) schijnt ook wel redelijk te zijn. De M9/13 heeft iedereen al!:soinnocent:

M Kactus
27 augustus 2010, 09:54
nee, ik ben wel redelijk bekend met gitaareffecten omdat ik naast gitaar wel al een jaar of 3 basgitaar speel, maar daar gebruik ik eigenlijk alleen mijn digitech grunge pedaal voor.
ik ben echt opzoek naar iets goeds met pre-amp sectie omdat ik rechtstreeks over een pa speel, maar ook naar veel effecten zonder een mega-pedalboard mee te hoeven zeulen.
ook vindt ik het wel lekker om te tweaken aan effectpedalen om de ideaale sounds te maken, ik heb ook even het programma van de zoom bekeken maar is ook behoorlijk uitgebreidt, lijkt qua software wel wat op guitar rig.
kleinere digtech effectpedaaltjes heb ik weleens op gespeeld (rp250? geloof ik) maar weet niet vond het persoonlijk niet zo lekker klinken.

Die kleinere digitech dingen zijn iets helemaal anders dan de GNX/GN3000 (geloof ik) versies. Die zijn veel volwassener. Er zijn hier al best veel topics over, en in veel ervan heb ik ook al lange lijstjes gepost met mogelijke kanshebbers. Maar het komt er altijd op neer dat je zelf zult moeten gaan testen. Elke MFX met versterkermodeling heeft een eigen karakter. Daar moet je gewoon van houden. Bijvoorbeeld een Line6 haal je er altijd uit.

Hier wat resultaten van een zoekactie op MFX (http://www.google.com/search?as_q=MFX&hl=nl&num=10&btnG=Google+zoeken&as_epq=&as_oq=&as_eq=&lr=&cr=&as_ft=i&as_filetype=&as_qdr=all&as_occt=any&as_dt=i&as_sitesearch=www.gitaarnet.nl/forum&as_rights=&safe=images) (via google, want onze searchtool zoekt niet op 3 letters)

En hier een quote van mezelf:
Afhankelijk van de smaak en de behoeftes:

Zoom G9.2 (of hoe noemtie ook al weer ?)
Digitech GNX4/GNX3/GNX3000
Boss GT8/GT10
Line 6 X3 Live/XT Live/M9/M13
Korg Pandora PX5
Rocktron Utopia G100/G200
Damage Control
Vox Tonelab

Dit zijn de meeste van de multi-effecten wel zo'n beetje. Ze hebben allemaal een eigen klank, net als versterkers. Je zult ze toch moeten gaan uittesten. Ik heb er een hele hoop getest en ben uitgekomen bij de Rocktron Utopia. Dat had ik toen niet verwacht. Ik ging eigenlijk voor de Digitech GNX3000, maar toen ik er stond, klonk hij verbazingwekkend anders dan ik had verwacht.

LaszloVersteeg
27 augustus 2010, 10:14
Als ik jou was zou ik naar de Line 6 HD-500 kijken.
Deze is nog niet uit, maar zit er wel aan te komen, en als het goed is, moet deze super zijn. 16 versterker modellen, dus niet te veel. En volgens mij bijna alle effecten die je maar wilt hebben.

Ook zou ik naar die Zoom g9.2TT kijken. Deze heeft 2 expressiepedalen, en een leuke gimick is dat 1 pedaal ook schuin gedraait kan worden.
Het grote voordeel van dit pedaal, is dat er 2 pre amp buisjes inzitten. Het is natuurlijk niks vergeleken bij voledig buizen, maar vooral de overdrive en distortion worden er stukken beter door(warmer, natuurlijker etc).

M Kactus
27 augustus 2010, 10:21
Als ik jou was zou ik naar de Line 6 HD-500 kijken.
Deze is nog niet uit, maar zit er wel aan te komen, en als het goed is, moet deze super zijn. 16 versterker modellen, dus niet te veel. En volgens mij bijna alle effecten die je maar wilt hebben.

Ook zou ik naar die Zoom g9.2TT kijken. Deze heeft 2 expressiepedalen, en een leuke gimick is dat 1 pedaal ook schuin gedraait kan worden.
Het grote voordeel van dit pedaal, is dat er 2 pre amp buisjes inzitten. Het is natuurlijk niks vergeleken bij voledig buizen, maar vooral de overdrive en distortion worden er stukken beter door(warmer, natuurlijker etc).

Heb je dat verschil ook gehoord ? Ik hoorde het namelijk niet... Ik weet het even niet, worden die buisjes op laagspanning gehouden ? Dan is de werking namelijk te verwaarlozen. Ik kan me herinneren dat ze er een ledje achter hebben geplaatst om de lamp te doen gloeien :) Maar inderdaad is die Zoom wel een goeie, met of zonder buis!

En de Line6 zou de concurrent moeten worden van de AxeFX, maar the proof is in the pudding ;)

LaszloVersteeg
27 augustus 2010, 11:46
Heb je dat verschil ook gehoord ? Ik hoorde het namelijk niet... Ik weet het even niet, worden die buisjes op laagspanning gehouden ? Dan is de werking namelijk te verwaarlozen. Ik kan me herinneren dat ze er een ledje achter hebben geplaatst om de lamp te doen gloeien :) Maar inderdaad is die Zoom wel een goeie, met of zonder buis!

En de Line6 zou de concurrent moeten worden van de AxeFX, maar the proof is in the pudding ;)

Het kan tussen m'n oren zitten datie beter klinkt:)
maar als ze 'n ledje erachter zetten klinktie gewoon goed, ik hoop het eerlijk gezegt niet, want het zou wel pretty lame zijn als ze dat doen.

Het zou de concurrent moeten worden ja, maar ik weet niet of line 6 dat klaar kan spelen.

jules
27 augustus 2010, 13:36
hahaha das inderdaad lame, zelfs mijn digitech rp7 had ook zo'n lampje en dat zag je echt opgloeien als tie aanging, mooi wel, de vox pedalen hebben trouwens ook zo'n 12ax7 buisje er in

paulusdeBKB
27 augustus 2010, 14:24
Het kan tussen m'n oren zitten datie beter klinkt:)
maar als ze 'n ledje erachter zetten klinktie gewoon goed, ik hoop het eerlijk gezegt niet, want het zou wel pretty lame zijn als ze dat doen.

Het zou de concurrent moeten worden ja, maar ik weet niet of line 6 dat klaar kan spelen.

Er zit geen ledje achter die buisjes hoor. Ik heb hem namelijk ook. (overigens doet Mesa Boogie dat wel: in het V-twin pedaal zit een rood ledje in het buisjesvakje om het een mooie gloed te geven)

LaszloVersteeg
27 augustus 2010, 18:05
Er zit geen ledje achter die buisjes hoor. Ik heb hem namelijk ook. (overigens doet Mesa Boogie dat wel: in het V-twin pedaal zit een rood ledje in het buisjesvakje om het een mooie gloed te geven)

Dat het er leuk uitziet oké, maar hoe zit het dan met die buisjes? Zitten die op laagspanning of hebben ze écht effect?

Ik dacht het namelijk wel te horen, die buisjes

Jelle6
28 augustus 2010, 11:29
Hoi,

Ik had de boss gt-6.
En de gt-8 heeft zover ik weet heel veel meer mogelijkheden.

Ik heb nu de zoom g9.2tt.
Deze heeft minder mogelijkheden, maar echt fantastische geluiden.
En hij heeft ook nog eens 2 pedalen.

Ik zou voor de zoom gaan.


grtz,
Jelle

Jelle6
28 augustus 2010, 11:31
Heb je dat verschil ook gehoord ? Ik hoorde het namelijk niet... Ik weet het even niet, worden die buisjes op laagspanning gehouden ? Dan is de werking namelijk te verwaarlozen. Ik kan me herinneren dat ze er een ledje achter hebben geplaatst om de lamp te doen gloeien :) Maar inderdaad is die Zoom wel een goeie, met of zonder buis!

En de Line6 zou de concurrent moeten worden van de AxeFX, maar the proof is in the pudding ;)

Ik hoor zeker wel verschil.
En je moet de buizen ook wel instellen hé.
Als je ze uitzet dan gebeurt er ook niks.

Mitch
28 augustus 2010, 11:50
Heb je dat verschil ook gehoord ? Ik hoorde het namelijk niet... Ik weet het even niet, worden die buisjes op laagspanning gehouden ? Dan is de werking namelijk te verwaarlozen.
Dat blijft een hardnekkig misverstand. Heel vaak wordt zo'n buisje voor de klank gebruikt, niet voor de oversturing. Dan heb je sowieso geen hoogspanning nodig.

Dirk_Hendrik
28 augustus 2010, 13:24
Dat blijft een hardnekkig misverstand. Heel vaak wordt zo'n buisje voor de klank gebruikt, niet voor de oversturing. Dan heb je sowieso geen hoogspanning nodig.


Dank.

Ik quote mezelf even van een post op music electronics forum van enkele weken geleden:

As you know in the low and high voltage operating ranges a tube is far from linear. From an amplification perspective we always learned to design on the range where that tube characteristing is the most linear. In this case we're not interested in linear, we're interested in distorting tubes. BK Butler already found out that with a tube in it's non linear range one can have tube distortion without the standard range of cascaded aplifier stages, and therefore gain, required.

In this low voltage operating range the tube will not respond in a linear way to an applied signal, not even as a cathode follower. It will be a distorting cathode follower that has limited interest in the signal. That means that it might give some cathode following to the basic signal but has very little interest in the higher frequency components. Therefore it creates wwhat can be considered a filter. Not per se a filter that is defined by it's frequency characteristic but one that is defined by the amount of amplification it does. And the characteristic, is the one of a distorting tube.

The Radial designer (Couzon?) did a smart move with this one. It will incorporate the tube behavour but is a workaround for the existing "tubes on alow voltage" designs that are around already, BK Butlers's tubedriver, patented up to some 90 volts, Fenders antiparrallel tubediodes (Rock-pro and performer 650 and 1000), Fumio Mieda's patent that can be found in the Vox Cooltron pedals (a real cool one but later than the Radial's btw). All do the same. They use hard clipping and then use a starved plate tube to smooth the hardest clipping.

telecastermaster
28 augustus 2010, 14:36
As you know in the low and high voltage operating ranges a tube is far from linear. From an amplification perspective we always learned to design on the range where that tube characteristing is the most linear. In this case we're not interested in linear, we're interested in distorting tubes. BK Butler already found out that with a tube in it's non linear range one can have tube distortion without the standard range of cascaded aplifier stages, and therefore gain, required.

In this low voltage operating range the tube will not respond in a linear way to an applied signal, not even as a cathode follower. It will be a distorting cathode follower that has limited interest in the signal. That means that it might give some cathode following to the basic signal but has very little interest in the higher frequency components. Therefore it creates wwhat can be considered a filter. Not per se a filter that is defined by it's frequency characteristic but one that is defined by the amount of amplification it does. And the characteristic, is the one of a distorting tube.

The Radial designer (Couzon?) did a smart move with this one. It will incorporate the tube behavour but is a workaround for the existing "tubes on alow voltage" designs that are around already, BK Butlers's tubedriver, patented up to some 90 volts, Fenders antiparrallel tubediodes (Rock-pro and performer 650 and 1000), Fumio Mieda's patent that can be found in the Vox Cooltron pedals (a real cool one but later than the Radial's btw). All do the same. They use hard clipping and then use a starved plate tube to smooth the hardest clipping.

Interessante bijdrage. Maar welke effector moet die arme jongen nu kiezen? ;)

Riky
28 augustus 2010, 17:34
Ik zeg het maar weer eens: Vox tonelab LE. Jaren lang erg erg veel plezier van gehad. Heb destijd naast een Line 66 gehad en naast een zoom, maar de Vox gaf ver weg de mooiste, strakste en dynamisch geluid. Klinkt erg natuurlijk daar waar ik de line 6 te line6 vond klinken (heb altijd beetje plastic gevoel bij het meeste spul van line 6).
Tonelab heeft wel wat minder mogelijkheden (heeft wel ongeveer dezelfde functies, maar dan iets minder uitgebreid per functie) dan een zoom of een line6, maar komt qua gebruiksgemak wel erg dicht bij losse pedalen.

De prijs is tegenwoordig ook heel aangenaam trouwens.

M Kactus
29 augustus 2010, 12:20
Dank.

Zo, dat wist ik helemaal niet! Ik heb de Zoom getest en vond die best goed klinken, maar ik kon er geen "buizengeluid" in ontwaren. Maar dat zal dan vast eerder aan mij liggen. Bedankt voor de info!

jules
30 augustus 2010, 08:53
tja en dan toch maar weer die m13, daar kun je echt heeeeelrijk vintage mee slagromen tot keihard taartsnijden

M Kactus
30 augustus 2010, 09:49
tja en dan toch maar weer die m13, daar kun je echt heeeeelrijk vintage mee slagromen tot keihard taartsnijden

Maar daar zit dan weer geen versterker- of speakermodeling op waardoor je er niet mee DI kunt gaan, en het expressiepedaal moet je er nog bijkopen... Het klinkt misschien goed, maar het voldoet niet aan de eisen van de TS.

edje kadetje
30 augustus 2010, 10:48
Maar daar zit dan weer geen versterker- of speakermodeling op waardoor je er niet mee DI kunt gaan, en het expressiepedaal moet je er nog bijkopen... Het klinkt misschien goed, maar het voldoet niet aan de eisen van de TS.

wat betreft het expressiepedaal heb je gelijk, maar de versterkermodellen zaten niet in zijn wensenpakket.

M Kactus
30 augustus 2010, 11:16
wat betreft het expressiepedaal heb je gelijk, maar de versterkermodellen zaten niet in zijn wensenpakket.


ik ben echt opzoek naar iets goeds met pre-amp sectie omdat ik rechtstreeks over een pa speel, maar ook naar veel effecten zonder een mega-pedalboard mee te hoeven zeulen.

Het is nu wachten op een reactie van de TS. Zo'n beetje alles is genoemd, en het stilzwijgen van de TS kan erop duiden dat is hij is gaan testen ?