PDA

View Full Version : Studio Monitoring



skabouter
26 augustus 2010, 13:54
Hey allen!
Ik zit met een probleempje in mn studio, met betrekking tot mn headphones systeem.
Ik werk veel samen met een band met goeie muzikanten, die hoge eisen aan de koptelefoonmix stellen. Ik krijg het alleen niet goed!

ik zit met:
- altijd wat basisruis, zeker op de auxgeluiden
- de koptelefoongeluiden zijn mono (alles in het midden dus!)
- ieder instrument apart klinkt gewoon goed, ook de drummix. maar de hele band tegelijk wordt een brei!
- teveel direct geluid.

De installatie is ook erg crap, meer dan een Behringer HA4700 met 6 goedkope (semi) open headphones is het niet! ook zijn de kabels ongebalanceerd.

De band in kwestie oefend vaak in mn studio, en wil ook oefenen met koptelefoon, en is bereid om er geld in te gaan steken, wat ik dan mag regelen!

Wat doe ik?
- Is een duurdere (niet-behringer) koptelefoonversterker aan te raden?
- goede gesloten headphones kopen lijkt me duidelijk!
- de auxsends van mn tafel zijn gebalanceerd, moet gebalanceerd gaan bekabelen neem ik aan?
- Is het aan te raden om te monitoren vanuit mn DAW? er zit een "control-room" optie in, maar heb ik nog nooit gebruikt. hierin kan je geloof ik headphonemixen maken en verzenden right? kan dit dan ook stereo? zodat de headphonemixen ook stereo worden?

Nog meer tips?
Graag jullie input:) danku!

PS: nog een vraag:
ik heb een roommic in de live-room om te communiceren met de band.
gesprekken verstaan in die ruimte gaat prima, maar er zit een groot verschil tussen stemvolumes en instrumentgeluiden. soms moet ik hem erg hard zetten om mensen te verstaan, maar schrik ik me dan dood als de drummer ineens gaat roffelen. Wat te doen?
een mic naast de drummer zetten helpt niets, de verhouding tussen stem en drum is nog erger dan.

Han S
26 augustus 2010, 18:17
Kun je geen goedkope mangpaneeltjes aanschaffen Arjen en dan vanuit je CR paneel die dingen voeden zodat men zijn eigen stereo mix kan maken? Eventueel kun je dan met een stereo aux zelf een drummix maken en die naar twee kanalen van die paneeltjes sturen.

En het laatste probleem los ik op met een Behringer Intellifex, een noise gate die je ook als ducker kunt gebruiken door simpel een knopje in te drukken. Hij werkt dan andersom en gaat dicht bij een bepaalde instelbare grens. Als iemand staat te praten is hij open, bij de eerste klap op de drums of een gitaarstroke is hij in een paar miliseconden dicht en gaat weer open als het stiller wordt.

Roman
26 augustus 2010, 19:19
Hey allen!
Ik zit met een probleempje in mn studio, met betrekking tot mn headphones systeem.
Ik werk veel samen met een band met goeie muzikanten, die hoge eisen aan de koptelefoonmix stellen. Ik krijg het alleen niet goed!Je zult niet de eerste zijn. Het hele foldback systeem is vaak de budgetsluiter bij mensen die een "studio" willen beginnen.

Okay:
-Aux uitgangen is altijd mono op een mono spoor. Je kunt die ding niet per kanaal naar links/rechts schuiven dus je zult nooit een stereo spoor krijgen zoals je wilt. Overigens is mono soms juist beter voor de spelende muzikant.
- Neem gesloten koptelefoon indien de mix niet goed hoorbaar is.
- Zorg voor een goede koptelefoon versterker die het juiste aantal wattage kan versturen. Ik heb zelf een presonus HP6, dat kreng BLAAST 150mwatt per kanaal en daar heb je dan 6 van, zonder vervorming. Heb ook een behringer ding liggen, dat is echt prutsspul in dit geval. Forget about that.

DUS:


- Is een duurdere (niet-behringer) koptelefoonversterker aan te raden?JUP!

- goede gesloten headphones kopen lijkt me duidelijk!ja, ook

- de auxsends van mn tafel zijn gebalanceerd, moet gebalanceerd gaan bekabelen neem ik aan?Een mic signaal is (KAN) gebalanceerd (zijn), een headphone (line) signaal niet. Daar spreek je dan van Stereo (2 gescheiden signalen, links en rechts)

- Is het aan te raden om te monitoren vanuit mn DAW? er zit een "control-room" optie in, maar heb ik nog nooit gebruikt. hierin kan je geloof ik headphonemixen maken en verzenden right? kan dit dan ook stereo? zodat de headphonemixen ook stereo worden?Sure! Weet niet wat je gebruikt, maar ik gebruik dan Nuendo met de "studio" functie welke niets anders is dan STEREO headphone signalen (gescheiden mixer!). Werkt fantastisch.

The Bertman
26 augustus 2010, 19:58
Een mic signaal is (KAN) gebalanceerd (zijn), een headphone (line) signaal niet. Daar spreek je dan van Stereo (2 gescheiden signalen, links en rechts)
.

Zou je dit even willen toelichten, want ik snap hier niets van. Stereo en gebalanceerd zijn twee heel verschillende zaken, die niets met elkaar te maken hebben.
Een linesignaal kan best gebalanceerd zijn. Alleen moeten de apparaten dat ook allebei zijn, zowel je tafel als je koptelefoonversterker.
Een headphonesignaal is geen linesignaal. Een headphonesignaal is een licht luidsprekersignaal. Luidsprekers zijn idd nooit gebalanceerd.

Ries89
26 augustus 2010, 22:49
Het volume verschil met de mic in je opname ruimte tussen stem en muziek is gemakkelijk op te lossen door er een compressor op te zetten. Doen veel studio's.

Han S
26 augustus 2010, 22:58
Het volume verschil met de mic in je opname ruimte tussen stem en muziek is gemakkelijk op te lossen door er een compressor op te zetten. Doen veel studio's.

Maar je zit als technicus ook met een microfoon om met de muzikanten te praten en als je compressie op de TB microfoon zet in de opnameruimte ben je ongeveer verplicht om zelf ook een koptelefoon te gebruiken omdat het binnen no time rondzingt als je het op de studio luidsprekers zet. Want ik werk meestal zonder koptelefoons, mensen moeten spelen zoals ze dat gewend zijn.

Ries89
27 augustus 2010, 13:10
Dat klopt, maar de meeste studio's (waar ik werk/gewerkt hebt) gebruiken voor het grootste deel koptelefoons. En omdat skabouter het ook over een koptelefoon systeem heeft lijkt een compressor me een goede optie. In de talkback systemen die ik ken duckt (ducked?) de TB microfoon in de CR het geluid dat uit de recording room komt, om feedback op de CR mic te voorkomen.

MaximVMH
27 augustus 2010, 14:12
Om te beginnen:

1. Een goede mono-mix is moeilijk. Als je er problemen mee hebt, kan je inderdaad beter stereo gaan.

2. Gesloten hoofdtelefoons kunnen helpen, maar half-gesloten moet eigenlijk lukken.

3. Het is niet omdat elk instrument afzonderlijk goed klinkt, dat de mix daarom goed klinkt. Een instrument moet je mixen in functie van het geheel, niet in functie van het instrument. Neem nu een gitaar: vaak moet je wat low wegdoen, waardoor ie minder klinkt, om er voor te zorgen dat de basgitaar beter hoorbaar is. Je maakt de gitaar dus 'lelijker' om de mix beter te doen klinken.

4. Ik gebruik zelf een Behringer HA-4700, niets mis mee. Geen last van ruis of modderige mixen.

5. Zeker kijken of je kan mixen vanuit je DAW, en of je stereo kan mixen.

6. De Behringer HA-4700 heeft gebalanceerde ingangen. Als jouw interface gebalanceerde uitgangen heeft, is het zeker de moeite waard gebalanceerde kabels te gebruiken ;)

Roman
27 augustus 2010, 15:09
let wel op, de gebalanceerde signalen zijn in dit geval MONO. Je hebt dus 2x mono nodig om stereo te krijgen. Dit zijn de inputs, de outputs (headphone) zijn stereo. Ook 3 touwtjes, maar een ander type signaal.

Google om het begrip gebalanceerd/balanced/synchrone te begrijpen.

Verschillende signalen, begrijpelijk lastig in eerste opzicht.

Een goede headphone amp bewijst zich redelijk eenvoudig.

The Bertman
27 augustus 2010, 16:38
Oftewel, als je de koptelefoons stereo wilt doen, kost je dat twee auxen per kopto. Dan hangt het van het aantal aux-sents af hoeveel verschillende mixen je kan maken.

skabouter
27 augustus 2010, 17:03
Heren, danku zeer voor alle waardevolle antwoorden en verklaringen!

Roman, ik ga zeker eens naar die HP6 kijken, schijnbaar al leverbaar vanaf E130,-, prima bedrag!
enkele vragen nog: die HP6 heeft 4 stereo ingangen. hoe heb jij deze verdeeld nu?
die HA4700 heeft stereo in (zet ik de main mix op) en 4 auxingangen (hier stuur ik auxsends van de tafel heen, voor individuele instrumenten). er zit ook nog een "main/aux" balance knop op, die ik heelhandig vind! Mijn HA4700 hangt namelijk in de liveroom, en muzikanten kunnen zo hun eigen koptelefoonvolume, en zelfs toonregeling bepalen. EN ze kunnen zelf de balance tussen de mainmix en hun eigen signaal bepalen.
Dat lijkt dan niet te kunnen met die HP6....
ik zie 2 mogelijkheden: OF ik gebruik 1input voor de mainmix(mono) en 1 voor het auxgeluid(mono). en dat dan voor 4 groupen. OF ik ga aan de gang met de "controlroom" functie in nuendo en ga zelf stereo mixen maken. ik heb nog 20 uitgangen op mn interfaces beschikbaar, dus daarmee kan ik dat wel versturen lijkt me (helaas wel ongebalanceerd!).

dan nog: De auxen op mn tafel zijn gebalanceerd (TRS) en de ingangen op de HA4700 dus ook (TRS). welke kabels gebruik ik dan het best in dit geval? het gaat om een lengte van 10meter. Waarom ik over "gebalanceerd" begon was omdat ik dat dacht als je een TRS-TRS kabel gebruikte (welke idd doorgaans stereo is) ik dacht dat je dan een gebalanceerd mono signaal kan versturen...

PS ik ga idd eens een compressor zetten op dat roommicsignaal. dacht zelf ook al dat dat wel moet kunnen, maar wist niet of het gebruikelijk was. een ducker heb ik geloof ik niet, maar als compressor niet werkt kan ik die wellicht aanschaffen!

BTW, dit is maar een gerucht, maar er is een kansje dat over niet al te lange tijd ik een andere live-room binnen het pand krijg voor de studio, welke dan een stukje groter wordt :)

MaximVMH
27 augustus 2010, 17:36
let wel op, de gebalanceerde signalen zijn in dit geval MONO.Daarom zitten er ook 2 ingangen op ... ;)

Roman
27 augustus 2010, 19:33
Daarom zitten er ook 2 ingangen op ... ;)
Joh... . .

Roman
27 augustus 2010, 19:42
Roman, ik ga zeker eens naar die HP6 kijken, schijnbaar al leverbaar vanaf E130,-, prima bedrag!Hij is een 100 euro duurder ongeveer. En als jij het voor 130 kunt doen moet je meteen je slag slaan. Er zijn meer goede amps overigens. Deze heb ik toevallig EN is prima betaalbaar. Heb zoals geschreven ook de behringer gehad en die is allang de deur uit. ;)


enkele vragen nog: die HP6 heeft 4 stereo ingangen. hoe heb jij deze verdeeld nu?
die HA4700 heeft stereo in (zet ik de main mix op) en 4 auxingangen (hier stuur ik auxsends van de tafel heen, voor individuele instrumenten). er zit ook nog een "main/aux" balance knop op, die ik heelhandig vind! Mijn HA4700 hangt namelijk in de liveroom, en muzikanten kunnen zo hun eigen koptelefoonvolume, en zelfs toonregeling bepalen. EN ze kunnen zelf de balance tussen de mainmix en hun eigen signaal bepalen.
Dat lijkt dan niet te kunnen met die HP6....Dat kan allemaal. Zelfde functionaliteit. Je kunt een stereo main spoor en submixen naar elk kanaal sturen en die door elkaar mixen per kanaal.


ik zie 2 mogelijkheden: OF ik gebruik 1input voor de mainmix(mono) en 1 voor het auxgeluid(mono). en dat dan voor 4 groupen. OF ik ga aan de gang met de "controlroom" functie in nuendo en ga zelf stereo mixen maken. ik heb nog 20 uitgangen op mn interfaces beschikbaar, dus daarmee kan ik dat wel versturen lijkt me (helaas wel ongebalanceerd!).Ja, doen! Nuendo kan maximaal 8 studio sends versturen. En je interface verstuurd deze wellicht al versterkt? Dan zijn het idd geen gebalanceerde signalen (meer) waarschijnlijk.


dan nog: De auxen op mn tafel zijn gebalanceerd (TRS) en de ingangen op de HA4700 dus ook (TRS). welke kabels gebruik ik dan het best in dit geval? het gaat om een lengte van 10meter. Waarom ik over "gebalanceerd" begon was omdat ik dat dacht als je een TRS-TRS kabel gebruikte (welke idd doorgaans stereo is) ik dacht dat je dan een gebalanceerd mono signaal kan versturen...De verwarring ligt aan het feit dat zowel een stereo als gebalanceerd signaal van 3 touwtjes gebruik maakt. De stereo, echter, gebruikt naast de aarde een links en rechts signaal. De gebalanceerde draad gebruikt aarde, signaal en en 180 graden gedraaid signaal (uit fase). Eigenlijk moet ik zeggen: de apparatuur draait de fasen om. Het draadje blijft uiteraard gewoon het zelfde.
Stereo en Gebalanceerd zijn dus 2 verschillende dingen afhankelijk van de aangesloten apparatuur. 10m gebalanceerd is prima te doen. TRS-TRS is dan wat je nodig hebt (als je geen XLR gebruikt) inderdaad.

Han S
27 augustus 2010, 20:01
De reden van een gebalanceerde leiding is even simpel als doeltreffend. Rond een draad waar een stoom over loopt heerst een klein magnetisch veld, wat die kabel gevoelig maakt voor storingen van buitenaf.

Bij een gebalanceerde kabel heb je idd twee draden met een tov alkaar gedraaide fase, dus heffen de magnetische veldjes elkaar op en is de kabel zo goed als ongevoelig voor storingen van radio Moscou etc.

MaximVMH
27 augustus 2010, 22:44
j een gebalanceerde kabel heb je idd twee draden met een tov alkaar gedraaide fase, dus heffen de magnetische veldjes elkaar op en is de kabel zo goed als ongevoelig voor storingen van radio Moscou etc.Dat geloof je zelf toch niet?

Han S
27 augustus 2010, 22:51
Dat geloof je zelf toch niet?

Ik weet het zelfs zeker, rond een draad waar een stroom over loopt heerst een klein magnetisch veld en als die stromen tegengesteld zijn aan elkaar zijn die magnetische velden ook tegengesteld aan elkaar en dus heffen ze elkaar op. Dat is de reden voor een gebalanceerde kabel.

Microfoons geven slechts enkele milivolts en een ongebalanceerde microfoonkabel van een meter of tien/twintig tussen de dimmerpacks en LS kabels pikt gegarandeerd een zootje storing op.

Waarom denk je dat een lange gitaarkabel zoveel troep oppikt? Laatst had ik iemand in de studio met een 10 meter lange gitaarkabel, een bak herrie waar je u tegen zegt. Andere gitaarkabel, ook van 10 meter, zelfde bak herrie. Kabel gepakt van een paar meter, stil.

The Bertman
27 augustus 2010, 23:42
Han heeft volkomen gelijk, behalve dat het niet om magnetische maar om elektrische velden gaat.
Het werkt zo: signaal gaat door de plus-draad in fase, en door de min-draad in tegenfase. Ingestraalde brom en ruis straal op de plus en de mindraad in dezelfde fase. Bij de voorversterker aangekomen wordt de plus gewoon verstrkt, en de min in fase omgedraaid. Als je die twee signalen nu samenvoegt is het audiosignaal weer netjes in fase, en de ruis staat opeens in tegenfase, dus die heft zichzelf op. Bingo.

Han S
28 augustus 2010, 00:15
Magnetisme en electriciteit gaan hand in hand, een electrische stroom is immers het gevolg van magnetisme, tenzij het uit een accu komt. Maar daar is het ook eerst in gestopt door een dynamo welke werd gelijkgericht.

Onze electriciteit wordt opgewekt met magneten en spoelen en een spoel is een opgewonden draad. Als je dus een stroom door een draad stuurt heb je rond die draad een magnetisch veld.

Als je de zaak omdraait en een wisselend magnetisch veld om die draad creëert krijg je een electrische stroom. En dynamische microfoon is een dynamo, een electrische gitaar in feite ook omdat de bewegende stalen snaar een wisselend magnetisch veld veroorzaakt. Dit is dan sterk versimpeld, maar in principe werkt het zo, net als de tines van de Rhodes het magnetisch veld laten bewegen en de toonwielen van de Hammond doen precies hetzelfde.

Een Les Paul met nylon snaren valt niet te versterken.

The Bertman
28 augustus 2010, 00:49
Sorry Han, een magnetisch veld en een elektrisch veld zijn niet hetzelfde. Ik weet wel wat je bedoeld, maar het zijn echt verschillende dingen, al zijn ze familie van elkaar. Pickups werken idd met een magnetisch veld. Instraling is een electrisch verschijnsel.

MaximVMH
28 augustus 2010, 15:39
Elektronisch veld wil ik nog inkomen, maar magnetisme?

Voornaamste reden waarom gebalanceerde kabels minder problemen geven, is omdat het signaal gewoon en omgekeerd wordt meegestuurd. Daarna worden die 2 bij elkaar opgeteld, en moet je theoretisch 'niets' uitkomen, behalve de ruis. Die ruis wordt dan afgetrokken van het gewone signaal, en voila: het ruisvrije signaal. Die velden, dat was niet de oorspronkelijke bedoeling. Anders werden alle gitaarkabels zo gebouwd ;) Trouwens, waar dient de 'massa' (sleeve op een TS-jack) anders voor?

Elektrische of magnetische velden zijn bijzaken. Of hoe doe je dat in een gebalanceerde multicore kabel met 32 kanalen? Je denk toch niet dat de fabrikant er van uitgaat dat de 32 magnetische velden alles gaan tegenhouden, zonder interferentie?

The Bertman
28 augustus 2010, 18:23
Nee, jij hebt er echt niet het fijne van begrepen. Het electrische veld waar hier sprake van is, komt van alle apparatuur om ons heen. Dat levert brom en ruis.

Het magnetische veld bestaat ook, daar is de werking van de pickup op gebaseerd.

Ries89
28 augustus 2010, 18:26
Voornaamste reden waarom gebalanceerde kabels minder problemen geven, is omdat het signaal gewoon en omgekeerd wordt meegestuurd. Daarna worden die 2 bij elkaar opgeteld, en moet je theoretisch 'niets' uitkomen, behalve de ruis. Die ruis wordt dan afgetrokken van het gewone signaal, en voila: het ruisvrije signaal.



Bijna, het gaat zoals The Bertman op de vorige pagina zegt:


Het werkt zo: signaal gaat door de plus-draad in fase, en door de min-draad in tegenfase. Ingestraalde brom en ruis straal op de plus en de mindraad in dezelfde fase. Bij de voorversterker aangekomen wordt de plus gewoon verstrkt, en de min in fase omgedraaid. Als je die twee signalen nu samenvoegt is het audiosignaal weer netjes in fase, en de ruis staat opeens in tegenfase, dus die heft zichzelf op.

Zoals jij het hier uitlegt met eerst de ruis filteren en daarna pas van het signaal af te trekken geeft wat onnodig gedoe met de elektronica. Het gaat zo simpel als The Bertman het zegt: signaal reist in tegenfase door de kabel, ingestraalde interferentie staat in fase, en aan het einde van de kabel word een van de 2 aders weer in fase gedraaid, waardoor het signaal in-fase staat, en de interferentie uit-fase, en zichzelf uitdooft.

Han S
28 augustus 2010, 18:50
Een electrisch veld heb ik nog nooit van gehoord, maar ik ga het uitzoeken.

MaximVMH
28 augustus 2010, 18:59
Zoals jij het hier uitlegt met eerst de ruis filteren en daarna pas van het signaal af te trekken geeft wat onnodig gedoe met de elektronica. Het gaat zo simpel als The Bertman het zegt: signaal reist in tegenfase door de kabel, ingestraalde interferentie staat in fase, en aan het einde van de kabel word een van de 2 aders weer in fase gedraaid, waardoor het signaal in-fase staat, en de interferentie uit-fase, en zichzelf uitdooft.Neen hoor. De manier waarop The Bertman het uitlegt, betekent dat als maar 1 ader interferentie opvangt (of meer opvangt), en de andere ader niet(of minder), dat die interferentie aanwezig blijft.

Overigens, de manier hoe er met een gebalanceerd signaal wordt omgegaan kan verschillen van toestel tot toestel (en vooral: de kwaliteit van het toestel). Er zullen sowieso apparaten zijn die de manier van The Bertman volgen, maar er zijn zéker ook apparaten die mijn manier volgen. En er zijn ook nog totaal andere manieren, maar ze komen allemaal op hetzelfde neer: het signaal wordt 2x (waarvan 1x omgekeerd) verzonden.

The Bertman
28 augustus 2010, 19:15
Allebei de aderen vangen precies evenveel instraling op. Door dat signaal van 1 van die aderen omte draaien ben je vrijwel alle storing kwijt, in tegenfase wordt het uitgedoofd. Een andere manier van een gebalanceerd signaal bestaat er volgens mij niet.

The Bertman
28 augustus 2010, 19:17
Een electrisch veld heb ik nog nooit van gehoord, maar ik ga het uitzoeken.

Iedere radiozender, iedere mobiele telefoon. Da zijn elektrische signalen, geen magnetische.

MaximVMH
28 augustus 2010, 19:56
Allebei de aderen vangen precies evenveel instraling op. Door dat signaal van 1 van die aderen omte draaien ben je vrijwel alle storing kwijt, in tegenfase wordt het uitgedoofd. Een andere manier van een gebalanceerd signaal bestaat er volgens mij niet.Dan heb je een probleem wanneer een ader meer of minder 'straling' opvangt dan een andere ader. En dat is perfect mogelijk: een stroomkabel die naast de gebalanceerde kabel ligt, zodat 1 ader dichter bij de stroomkabel ligt.

Nogmaals, er bestaan verschillende technieken om om te gaan met een gebalanceerd signaal. Zelfs van dezelfde fabrikant kunnen er toestellen zijn die anders omgaan met een gebalanceerd signaal.

The Bertman
28 augustus 2010, 20:07
Nee, sorry, wat ik verteld heb is de normale, algemeen gangbare manier. Als jij andere manieren van balanceren weet, hoor ik dat graag, ben benieuwd.

muziekschuur
28 augustus 2010, 20:58
Denk aan een stereo feed die iedereen krijgt en twee MORE ME kanalen. Dat zijn twee extra auxes die op een kanaal van de headphone distributer ingeplugd worden voor MORE ME.

Dus je maakt een lekkere stereomix. Iedereen blij. En dan iemand (drummer & zanger ) MORE ME geven.

Dus daar zoek je je koptelefoonsysteem op uit. De ART en Presonus zijn mooie exemplaren. De Behringer kan dat geloof ik ook. Let op. Ruis, geknetter e.d. is waarschijnlijk een kapotte kabel. Tenzij zo'n ding gewoon heel hard staat.

Als je een hoofdtelefoonsysteem hebt met twee aansluitingen per kanaal kun je altijd je koptelefoon inprikken in het kanaal van de persoon die klaagt. Dan hoor je wat zij horen.

kevaho
28 augustus 2010, 22:22
Maxim;

Er is maar één principe over gebalanceerde kabels en dat is deze:
http://www.hifi.nl/artikel/1111/Kabels:-gebalanceerd-of-ongebalanceerd-.html
zo werkt het en niet anders!

Er zijn enkele elektronische manieren om tot dit principe te komen, maar wat jij allemaal verteld houdt totaal geen steek.

MaximVMH
28 augustus 2010, 22:39
Maxim;

Er is maar één principe over gebalanceerde kabels en dat is deze:
http://www.hifi.nl/artikel/1111/Kabels:-gebalanceerd-of-ongebalanceerd-.html
zo werkt het en niet anders!

Er zijn enkele elektronische manieren om tot dit principe te komen, maar wat jij allemaal verteld houdt totaal geen steek.Ja, want die ene website houdt de absolute waarheid in.

Kijk, nogmaals: er zijn verschillende manieren om met een gebalanceerd signaal om te gaan. Vraag aan verschillende technici hoe een gebalanceerd signaal werkt, en je krijgt verschillende antwoorden.

Er zijn trouwens ook verschillende benamingen: gebalanceerd, symmetrisch, differentiëel, ... Zo zijn er ook toestellen die door middel van voltage-verschillen in de beide aders de ruis opheffen.

Je mag hier gerust blijven argumenteren hoor, zéker doen als je denkt dat het nuttig is ;)

MaximVMH
28 augustus 2010, 22:44
Denk aan een stereo feed die iedereen krijgt en twee MORE ME kanalen. Dat zijn twee extra auxes die op een kanaal van de headphone distributer ingeplugd worden voor MORE ME.

Dus je maakt een lekkere stereomix. Iedereen blij. En dan iemand (drummer & zanger ) MORE ME geven.

Dus daar zoek je je koptelefoonsysteem op uit. De ART en Presonus zijn mooie exemplaren. De Behringer kan dat geloof ik ook. Let op. Ruis, geknetter e.d. is waarschijnlijk een kapotte kabel. Tenzij zo'n ding gewoon heel hard staat.

Als je een hoofdtelefoonsysteem hebt met twee aansluitingen per kanaal kun je altijd je koptelefoon inprikken in het kanaal van de persoon die klaagt. Dan hoor je wat zij horen.Met die Behringer gaat dat ook, daar heb je 4 kanalen, en 3 aansluitingen per kanaal. Ik heb 'm zelf ook, en ik vind het heel erg handig dat per kanaal 2 aansluitingen vanachter zitten, en 1 vooraan: heel erg makkelijk om van kanaal te wisselen.

En om alle blablabla uit de wereld te hebben: de Behringer heeft 2 gebalanceerde ingangen voor die stereo mix. Het kan dus zeker geen kwaad gebalanceerd te werken, al moet ongebalanceerd ook lukken (mits scheiding van kabels).

The Bertman
28 augustus 2010, 23:43
Nou, even los van de discussie hoe het werkt, ja, je kan rustig ongebalanceerd werken, want a) je werkt op lijnniveau, dat is veel sterker dan een micsignaal, dus veel minder last van ruis, en b) de lengte van de kabels zal niet meer zijn dan 1 of 2 meter, dus alweer, weinig kans dat je vuiligheid oppikt.

Han S
29 augustus 2010, 10:18
Ik heb het gevraagd aan een paar ingenieurs electronica, waarvan er een voorheen bij Philips chips ontwierp en er belachelijk veel van weet en die gaf me dit antwoord:


Het is inderdaad gekoppeld: er bestaat geen wisselend magnetisch veld zonder een wisselend elektrisch veld. Het elektrische veld wordt bijna kortgesloten door de lage weerstand van de kabel, de verliesweerstand. Het is in feite zo dat er een golfvoortplanting rondom de geleider zit en die is magnetisch en elektrisch. Ze zijn gekoppeld en men spreekt van karakteristieke impedantie. Voor korte lengte tov de frequentie reduceert het model naar weerstand, geleiding, capaciteit en inductie per meter. Wat je met twisten van kabels doet, of met een retourleiding vlakbij de heengaande leiding, is het reduceren van de gekoppelde inductie. De inductie per meter verlaagt. De capaciteit per meter verhoogt. Karakteristieke impedantie wordt dan lager.

Een stoorpuls zal op beide aders eenzelfde magnetisch/elektrisch veld "induceren" en dat vertaalt zich aan de ontvangstzijde naar een spanning. In zekere zin inderdaad een elektrisch veld, maar zo ver hoef je het niet te benoemen. Maar ook een magnetisch veld. En zo ver hoef je het ook niet te benoemen, begrijpt haast geen mens. Wat men wel begrijpt is dat common-mode spanning wordt onderdrukt door een elektrische schakeling die specifiek ontworpen is om common-mode signalen te onderdrukken. En die storingen van buitenaf werken op vrijwel identieke wijze uit op de aders, mits zij dicht genoeg bij elkaar liggen.En een andere ingenieur (vriendjes zijn een zegen) reageerde met dit:


Met een gebalanceerde verbinding kan je zowel magnetische als elektrische stoorvelden tackelen. In de praktijk heb je wel het meeste van doen met magnetische velden.

Een gebalanceerde verbinding kan alleen common-mode storing onderdrukken. Een stoorveld wat op zowel de hete als koude ader een even grote verstoring inkoppelt welke in fase is, kan theoretisch 100% worden onderdrukt. De spreekspoel van een dynamische microfoon welke een magnetisch stoorveld oppikt, zal echter een flinke brom kunnen genereren omdat dit signaal uit fase is op de beide signaaldraden.

Het maakt voor een signaalingang niets uit hoe het stoorsignaal wordt opgewekt, magnetisch of elektrisch. Zodra er spanning op de ingang staat is het gedaan. Nu heeft de gevoeligheid voor elektrische velden wel te maken met de ingangsimpedantie van de ingang. Als deze hoog is, zoals ca. 1Mohm bij een gitaarversterker, dan is het heel eenvoudig om een elektrisch stoorveld in te koppelen. Dat gebeurt dan capacitief. Bij een 600ohm gebalanceerde lijn is dat een stuk moeilijker.

Pak de niet-gebalanceerde kabel die in een gitaarversterker zit en raak de tip van de jackplug aan, zonder de rest van de plug aan te raken. Bromt als een gek, elektrisch veld. Als je beschikt over een gebalanceerde microfooningang waarvan de impedantie schakelbaar is kun je een vergelijkbaar experiment doen. Je zult zien dat de impedantie nogal wat uitmaakt.Kijk, daar heb je wat aan, ik heb er weer van geleerd.

Kijk ook ff hier: http://people.zeelandnet.nl/cantalou/elmagnl.html

Han S
31 augustus 2010, 10:14
Geen reactie, we gaan gewoon verder want ik wil het naadje van de kous weten.

Vraag:


Is het niet zo dat door de stroom in een geleider er rond die geleider een magnetisch veld onstaat? Op grond van het feit dat er door die draad stroom loopt is er gezien het potentiaal verschil ook sprake van een electrisch veld. Dat elektrostatische veld is dan echter heel klein omdat de ohmse weerstand van de kabel uiterst gering is. Ik begrijp zeg maar niet wat je bedoelt met het magnetische/elektrische veld in het geval van (wissel)stroom in een gestrekte geleider. Hoe ziet zeg maar het elektrische veld (anders dan het spanningsverschil over de draad) er uit?

Antwoord:


Dat staat er haaks op en het is ook een golf. Net als het magnetische veld. Bij gelijkstroom ondervinden de elektronen geen versnelling en kan het zonder dat elektrische veld bestaan, maar bij wisselstroom niet. Vereenvoudigd naar Kirchhoff heb je dan -dQ/dt wat men elektrische stroom noemt en dat ontwikkelt weer een spanningsval tgv de ohmse weerstand. Die spanningsval per eenheid van lengte zou je het elektrische veld kunnen noemen, of ermee rekenen. Dus 0,3 V verlies in een 30 cm lange geleider geeft dan 1 V/m.

Het elektrische veld moet natuurlijk wel gedacht worden met een retourleiding, die hoort er bij. Stroom gaat niet zomaar ergens naartoe lopen. Bij tweelingsnoer is de retourleiding dichtbij en bij een enkele draad kun je aarde als retour zien. (alhoewel dat niet strikt noodzakelijk is, bij RF signalen is het een medium waarin de EM-golven zich voortplanten)

Snap je het nog?

Dick Wolkendeck
31 augustus 2010, 11:51
Het heet in de natuurkunde dan ook electromagnetisme. Gekoppeld dus. En beste Bertman, een signaal van een radio of mobiele telfeoon is een vorm van electromagnetische straling, geen electrisch signaal. En dan ontopic: In je DAW kan je toch groepen met een submix aanmaken? Hoeveel verschillende mixen heb je nodig? toch niet meer dan twee of drie? Dat is dan in dit geval 4 of 6 bussen met daarop 2 of 3 stereomixes. Dat prop je in een goedkoop versterkertje en inprikken maar. Het hoeft toch geen high-end geluid te zijn, als je maar kan horen wat je speelt of zingt en dat het niet vals is.

skabouter
31 augustus 2010, 22:26
Ik heb flink wat goeie kabels erbij, en ga morgen eens kijken hoe dat koptelefoon systeem gebalanceerd klinkt! ook heb ik de controlroomfunctie in de DAW beetje bekeken, moet wel te doen zijn! 4 individuele stereomixen moet ik wel hebben, maar dat gaat lukken zo! ik heb nog wel 8 outputs vrij in mn interfaces. Ben benieuwd! Ik post mn bevindingen!

kevaho
2 september 2010, 00:10
Ik heb flink wat goeie kabels erbij, en ga morgen eens kijken hoe dat koptelefoon systeem gebalanceerd klinkt! ook heb ik de controlroomfunctie in de DAW beetje bekeken, moet wel te doen zijn! 4 individuele stereomixen moet ik wel hebben, maar dat gaat lukken zo! ik heb nog wel 8 outputs vrij in mn interfaces. Ben benieuwd! Ik post mn bevindingen!


Een koptelefoon is zoiezo NIET gebalanceerd. Spijtig dus van jouw investering van "goede" kabels.

MaximVMH
2 september 2010, 00:42
Een koptelefoon is zoiezo NIET gebalanceerd. Spijtig dus van jouw investering van "goede" kabels.We hebben het over de link tussen interface en hoofdtelefoonversterker ... Niet van hoofdtelefoonversterker naar hoofdtelefoon!

kevaho
2 september 2010, 01:12
We hebben het over de link tussen interface en hoofdtelefoonversterker ... Niet van hoofdtelefoonversterker naar hoofdtelefoon!

Iedereeen steekt zijn centen in wat hij wil uiteindelijk. Het gaat er mij niet zozeer om, om te verkondigen dat ik gelijk heb (die tijd is bij mij door). Hoe dan ook, een gebalanceerder headmix is op z'n minst lachwekkend. Tis ook maar in hoeverre je je muzikanten verwent hé. Van verwennen gaan ze echt niet beter spelen. Integendeel, je krijgt meer tijd in de vorm van gezeik op je nek terwijl je die tijd creatief beter zou kunnen besteden.

Ik zal ook niet zeggen dat mijn visie de ideale is hé, ik weet wel dat mijn klanten tevreden zijn met mij en mijn studio.

De verder discussie laat ik over aan jullie... :grouphug:


N.B.: mijn hoofdtelefoonmixxen vertrrekken van mijn mengtafel: 4mono aux, 2x stero aux. Bij mijn vertrekt het signaalpad rechtuit naar de koptelefoon. Een interface zit er niet meer tussen. Ik heb alle controle vanaf de mengtafel en zo hoort het ook.

skanky
2 september 2010, 06:53
N.B.: mijn hoofdtelefoonmixxen vertrrekken van mijn mengtafel: 4mono aux, 2x stero aux. Bij mijn vertrekt het signaalpad rechtuit naar de koptelefoon. Een interface zit er niet meer tussen. Ik heb alle controle vanaf de mengtafel en zo hoort het ook.

Het leuke van een DAW is dat daar ook een complete mixer in zit.........je kan zoveel auxen maken als je nodig hebt.......dus ook daar heb je de controle vanaf. Analoge of Digitale of Software mixer maakt dus niets uit.

Roman
2 september 2010, 10:21
Iedereeen steekt zijn centen in wat hij wil uiteindelijk. Het gaat er mij niet zozeer om, om te verkondigen dat ik gelijk heb (die tijd is bij mij door). Hoe dan ook, een gebalanceerder headmix is op z'n minst lachwekkend. Tis ook maar in hoeverre je je muzikanten verwent hé. Van verwennen gaan ze echt niet beter spelen. Integendeel, je krijgt meer tijd in de vorm van gezeik op je nek terwijl je die tijd creatief beter zou kunnen besteden.

Ik zal ook niet zeggen dat mijn visie de ideale is hé, ik weet wel dat mijn klanten tevreden zijn met mij en mijn studio.

De verder discussie laat ik over aan jullie... :grouphug:Ik ben het hier ook redelijk mee eens. Hoewel het wel aan de engineer is om een goede feedback te realiseren, tenzij men zonder headphones (live) wil spelen.


N.B.: mijn hoofdtelefoonmixxen vertrrekken van mijn mengtafel: 4mono aux, 2x stero aux. Bij mijn vertrekt het signaalpad rechtuit naar de koptelefoon. Een interface zit er niet meer tussen. Ik heb alle controle vanaf de mengtafel en zo hoort het ook.Hier ben ik het, als concept, mee eens. Maar uiteraard is, functioneel, een mengtafel gelijk aan een interface. De "mengtafel" is nl softwarematig, de interface is "slechts" de hardware (inputs, outputs).

Zelfde concept, andere uitvoering.

skabouter
2 september 2010, 15:11
artiesten verwennen kent zn grenzen natuurlijk, maar ik kan me goed voorstellen dat ze echt wel beter spelen bij een lekker koptelefoongeluid. Als je je continu ergert aan de sounds op je hoofd of dingen niet goed hoort komt dat het creatieve proces natuurlijk niet ten goede.
Bovendien is er de vraag vanuit mn "klant" (vaste band die ook in de studio oefent), dus die moet ik zeker tegemoet komen! anders zijn ze zo weer weg...

Tevens probeer ik dus eerst de mixen via de analoge tafel te laten lopen. gebalanceerde kabels van de auxsends naar de auxins-van-de-headphonemixer, en dat zou voldoende controle moeten geven. Mocht het toch te wensen overlaten ga ik pas de softwaremixer gebruiken hiervoor (omslachtiger, maar met als voordeel dat je dus stereo mixen krijgt!)

skabouter
3 september 2010, 15:02
dan vast even een vraagje voor als ik 4 stereo mixen wil maken via de digitale controlroom.
Ik neem aan dat ik dan 8 outputs vrij moet hebben? deze zijn allemaal ongebalanceerd op mn interfaces. De Aux in van mn headphoneamp zijn gebalanceerd, maar zijn deze dan ook stereo? Hoe zouden jullie dit aansluiten? Y-kabel (insert/2xmono-1xTRS) gebruiken? het gaat wel om een lengte van meer dan 10meter....

Roman
3 september 2010, 16:28
dan vast even een vraagje voor als ik 4 stereo mixen wil maken via de digitale controlroom.
Ik neem aan dat ik dan 8 outputs vrij moet hebben? deze zijn allemaal ongebalanceerd op mn interfaces. De Aux in van mn headphoneamp zijn gebalanceerd, maar zijn deze dan ook stereo? Hoe zouden jullie dit aansluiten? Y-kabel (insert/2xmono-1xTRS) gebruiken? het gaat wel om een lengte van meer dan 10meter....
Als de output van je interface ongebalanceerd is hoef je niet verder te zoeken, het signaal is dan zoals het is; ongebalanceerd.
indien de input van je headphone amp gebalanceerd aankan dan zal dat ws in de vorm van 2x TRS zijn. (links, rechts input gebalanceerd)

De output van je interface is ws mono, als je headphone amp inderdaad 2xTRS nodig heeft dan zul je dus simpel weg een T(R)S touwtje tussen output en input moeten plaatsen. simpel.

skabouter
3 september 2010, 16:31
nou nee, ik bedoelde dat ik per koptelefoon groep 1 aux-in heb! dit is een TRS-in.
Als ik dan stereo AUX signalen wil hebben, dan kan dat alleen ongebalanceerd idd. Moet ik dan gewoon een Y-kabel van 10meter gebruiken, van 2xmono(interface aux L&R) naar 1x TRS (aux in koptelefoonamp) ?

Roman
4 september 2010, 13:19
nou nee, ik bedoelde dat ik per koptelefoon groep 1 aux-in heb! dit is een TRS-in.
Als ik dan stereo AUX signalen wil hebben, dan kan dat alleen ongebalanceerd idd. Moet ik dan gewoon een Y-kabel van 10meter gebruiken, van 2xmono(interface aux L&R) naar 1x TRS (aux in koptelefoonamp) ?
Nee, je hoofdtelefoonversterker is blijkbaar niet gebalanceerd.
De aux in is een TRS voor een stereo signaal (niet gebalanceerd). Dus als je interface mono output heeft zul je idd een Y kabel kunnen gebruiken. 2xmono jack in je interface output naar 1xstereo jack input van je amp.

Had je niet zo'n behringer versterker?

skabouter
9 september 2010, 16:18
ik heb idd een behringer HA4700. Het probleem is vooral dat ieder ding apart goed klinkt (bijv de mix, of drumsounds, of bassounds). maar als alles samenkomt in 1 headphone wordt het een ondefinieerbare brei. Bovendien moet het signaal steeds zo hard dat je merkt dat de koptelefoonversterker het bijna niet trekt (teveel ruis, lelijk geluid).
Het zou toch niet moeten dat hij zo hard moet? zelfs met gesloten headphones moet hij bijna op maximaal volume...

hmm ik had vorige week wat nieuwe aansluitingen gedaan, maar het bleek gister toch niet echt beter te werken! ik probeer nog 1 ding voor in de digitale controlroom ga proberen. Liefst heb ik namelijk gewoon een tafelmix, lekker direct, geen gezeur!

Zeg, wat zouden jullie doen als je moest kiezen?
een verbinding van TRS naar TRS (females). Doe je daar een TRS-TRS jack snoer tussen?
of via XLR-XLR met op beide een verloopplug naar stereojack.
Zit hier theoretische (of praktisch) verschil tussen? Het gaat om een lengte van +/- 12m.

The Bertman
9 september 2010, 16:54
Daar zit geen theoretisch verschil tussen, maar wel een praktisch: met een verloopje heb je een extra kans op kraakjes en rammeltjes, dus ik zou gaan voor trs-trs.

Roman
9 september 2010, 17:00
ik heb idd een behringer HA4700. Het probleem is vooral dat ieder ding apart goed klinkt (bijv de mix, of drumsounds, of bassounds). maar als alles samenkomt in 1 headphone wordt het een ondefinieerbare brei. Bovendien moet het signaal steeds zo hard dat je merkt dat de koptelefoonversterker het bijna niet trekt (teveel ruis, lelijk geluid).
Het zou toch niet moeten dat hij zo hard moet? zelfs met gesloten headphones moet hij bijna op maximaal volume... Herkenbaar... totdat ik een nieuwe amp kocht ;)

skabouter
9 september 2010, 17:08
Als dat zo is doe ik idd liever TRS-TRS, stabieler en scheelt ook de helft van het geld.

Even op een rijtje...Dit zou het beste resultaat moeten geven toch?
- mixer main out (2x TRS) met 2 TRS-XLR`s naar de XLR-ins van de headphone amp (main).
- 4x een TRS-TRS kabel van de TRS-aux sends (tafel) naar de stereo-ins van de headphone amp.

Als dit nog niet werkt moet ik het heel ergens anders zoeken, bijv in een nieuwe headphone amp...

Roman
9 september 2010, 19:35
als je amp aux in een Stereo jack is, moet je geen trs van een mono aux gebruiken. je krijgt dan op slechts 1 kanaal geluid (dus links of rechts).

edit: net even de ha4700 bekeken, je hebt aan de voorkant idd 1 stereo jack input voor aux. dus, omdat je tafel aux mono is, zul je een 'mono' jack moeten gebruiken zoals ik boven schreef. je aux input zal dan dus mono geluid zijn!
om dit toch stereo te krijgen kun je beter vanuit de DAW de foldback regelen.

The Bertman
9 september 2010, 19:52
Roman, we vervallen in herhaling. Je praat volkomen onzin! Het gaat hier niet om stereo, het gaat hier om gebalanceerde verbindingen. Het stereosignaal naar de koptelefoons wordt samengesteld uit 2 aux-signalen, die allebei gebalanceerd zijn en dus een driepolige jackplug nodig hebben.
Ska: dit klopt echt wat ik zeg.

Han S
9 september 2010, 20:06
Heb je mijn 'onderzoekje' over gebalanceerd nog gevolgd Bert?

The Bertman
9 september 2010, 20:25
Ik weet niet waar je op doelt, Han. Maar Roman haalt stereo en gebalanceerd door elkaar, Ska gaat twee keer gebalanceerd naar een koptoversterker leiden, dus twee keer een driepolige kabel, allemaal very basic. De post van Roman is volkomen abuis, dat levert foute verbindingen op.

skabouter
9 september 2010, 20:42
lastig en verwarrend verhaal dus... mij leek het dat TRS-TRS wel kan, zo heb ik het ook geleerd. Ik heb 2 korte TRS-TRS kabels van 1m, daar probeer ik het eerst maar even mee, icm die andere kabels. Als dat gewenste resultaten opleverd koop ik 4 lange TRS-TRS kabels erbij, voor door de muur.

The Bertman
9 september 2010, 21:19
Ik hou er niet van om mijn punt door te drukken, maar in dit geval doe ik dat wel, na 25 jaar kabeltjes aansluiten. Je doet het goed. Twee auxen per koptelefoon, twee gebalanceerde kabels, allebei met aan weerskanten een driepolige jackplug.

Han S
9 september 2010, 21:27
Ik weet niet waar je op doelt, Han. Maar Roman haalt stereo en gebalanceerd door elkaar, Ska gaat twee keer gebalanceerd naar een koptoversterker leiden, dus twee keer een driepolige kabel, allemaal very basic. De post van Roman is volkomen abuis, dat levert foute verbindingen op.

Op pagina 4 van dit draadje Bert, het ging over magnetische dan wel electrische velden. Het blijkt beiden te zijn.

skabouter
9 september 2010, 21:42
Ik hou er niet van om mijn punt door te drukken, maar in dit geval doe ik dat wel, na 25 jaar kabeltjes aansluiten. Je doet het goed. Twee auxen per koptelefoon, twee gebalanceerde kabels, allebei met aan weerskanten een driepolige jackplug.

ieder koptelefoon kanaal heeft 1 aux-in, en wordt parallel gevoed door de main-in (stereo). Ik heb dit nog niet geprobeerd, maar ik verwacht dus eigenlijk de stereo mix links en rechts in de headphone (laat zeggen een gitaar-guide, hard panned) en het signaal van de spelende muzikant in het midden (bijv drummix of basgitaar), omdat het aux-signaal wat van de tafel komt mono is.

alleen als alle muzikanten live inspelen is alles mono...hoop maar dat dat goed gaat!

MaximVMH
9 september 2010, 22:01
ik verwacht dus eigenlijk de stereo mix links en rechts in de headphone (laat zeggen een gitaar-guide, hard panned) en het signaal van de spelende muzikant in het midden (bijv drummix of basgitaar), omdat het aux-signaal wat van de tafel komt mono is.Het is een stereo-ingang, dus moet je er een stereo-signaal heen sturen. Een andere oplossing is het gebruiken van een gebalanceerd signaal tot aan de stereo-ingang. Omdat je met een gebalanceerd signaal 2x het mono-signaal verstuurt, zal de Behringer HA-4700 dat 'vertalen' als mono aan beide kanten.

En voor de sceptici: ja, dat werkt. Ik doe het hier zelf met de gebalanceerde uitgangen van mijn Tascam US-1641 en dezelfde Behringer HA-4700.

The Bertman
9 september 2010, 22:21
Op pagina 4 van dit draadje Bert, het ging over magnetische dan wel electrische velden. Het blijkt beiden te zijn.

O, dat verhaal, ja dat was interessant en leerzaam. Ik ben geen elektronicus, ik heb er wel wat van opgestoken.

Maar dit verhaal wordt echt een rommeltje. Ik zit net keihard mijn zin door te drukken, dat het gaat om een gebalanceerde ingang, komt nu Maxim met de melding dat het toch om een stereo-ingang gaat. Shit, sta ik voor aap.
Het gaat wel werken, zoals Maxim zegt, maar je hoort dan wel links en rechts in tegenfase. Nou ja, kniesoor die daar op let.

MaximVMH
9 september 2010, 23:44
Maar dit verhaal wordt echt een rommeltje. Ik zit net keihard mijn zin door te drukken, dat het gaat om een gebalanceerde ingang, komt nu Maxim met de melding dat het toch om een stereo-ingang gaat. Shit, sta ik voor aap.
Het gaat wel werken, zoals Maxim zegt, maar je hoort dan wel links en rechts in tegenfase. Nou ja, kniesoor die daar op let.Zoals ik al zei, de 'main'-ingangen zijn gebalanceerd, de aux-ingangen zijn niet gebalanceerd.

En links en rechts in tegenfase horen door een hoofdtelefoon ga je echt geen last van hebben.

Han S
9 september 2010, 23:48
Zelfs als maar een van de kanten uit fase is heb je er geen last van, je hoort dan gewoon een soort stereo met in het midden weinig tot niks.

Roman
10 september 2010, 09:15
Roman, we vervallen in herhaling. Je praat volkomen onzin! Het gaat hier niet om stereo, het gaat hier om gebalanceerde verbindingen. Het stereosignaal naar de koptelefoons wordt samengesteld uit 2 aux-signalen, die allebei gebalanceerd zijn en dus een driepolige jackplug nodig hebben.
Ska: dit klopt echt wat ik zeg.
Volgens mij mis jij mijn punt beste Bert. De HA470 heeft geen balanced circuits op de "more me" inputs. ;)

Roman
10 september 2010, 09:21
Het gaat wel werken, zoals Maxim zegt, maar je hoort dan wel links en rechts in tegenfase. Nou ja, kniesoor die daar op let.Mijn punt.

tegenfase van 2x zelfde signaal is niet heel erg fijn voor den oortjes, het is gelukkig minder merkbaar dan wanneer je 1 speaker (niet op de oortjes) in tegenfase hebt. Dit omdat beide oren dan beide signalen opvangt.

The Bertman
10 september 2010, 13:13
Je hebt gelijk, ik was echt in de veronderstelling dat het allemaal gebalanceerde in- en uitgangen betrof.
Tegenfase op een koptelefoon is geen ramp bij mono, het klinkt erg breed, zeg maar nep-stereo.

skabouter
11 september 2010, 23:50
vandaag even wat gerommeld met de drummer in kwestie, en we hebben zijn headphonemix nu redelijk voor elkaar! het lukt wel om het stereo te krijgen, door gewoon alles via de main-outs van mixer te sturen. ook de mix klinkt nu goed van alles samen, en de ruis is weg.
het was maar een test-setupje, nu moet ik het nog netter en efficienter aan gaan sluiten, betekend een hoop nieuwe draadjes leggen en alles wordt wat ingewikkelder.... maar daarna is het probleem wsl zo goed als opgelost! :)

dankjewel voor alle hulp!

MaximVMH
12 september 2010, 13:09
Blij dat je het goed gekregen hebt. Dus je werkt nog steeds met de Behringer HA-4700? Het is geen top-hoofdtelefoonversterker, maar een goede mix zal door de Behringer heus niet slecht gaan klinken.

Arvoitus
12 september 2010, 13:52
Tis ook maar in hoeverre je je muzikanten verwent hé. Van verwennen gaan ze echt niet beter spelen. Integendeel, je krijgt meer tijd in de vorm van gezeik op je nek terwijl je die tijd creatief beter zou kunnen besteden.
Dat is echt totale onzin he.

De meeste (beginnende) muzikanten staan enorm stijf van de zenuwen zodra ze voor het eerst een studio betreden. Dat zal vaak niet echt bijdragen aan een goede performance.
Hoe beter de muzikant zichzelf kan horen, hoe meer hij zich gerust voelt en hoe beter hij zich op zijn muziek/performance kan richten.

Han S
12 september 2010, 13:59
Bovendien willen muzikanten graag verwend worden. Maar je hebt gelijk, de muzikant moet zijn maximale prestatienivo kunnen halen en dat lukt hem alleen als hij op zijn gemak is. Een gezonden spanning is normaal en zelfs wenselijk, maar in de studio heb je de mogelijkheden om het optimaal voor elkaar te krijgen, in tegenstelling met live gigs waar de tijd ontbreekt.

Ik probeer altijd in de juiste sfeer te komen en pas dan gaat het heilige vuur branden.

MaximVMH
12 september 2010, 14:12
Een paar tips kan je vinden op homerecording.be (http://www.homerecording.be/forum/t18323.htm):
't kan bizar klinken euhm, maar:

PORNO..

magazines, computers, whatever.. gewoon op de achtergrond gooien.. hun hoofd wordt afgeleid van het "moeten presteren"..
hun schaamte wordt op de porno gericht ipv op de fouten die ze eventueel spelen..
kheb gezegd dat't bizar is.. maar't werkt wel.. leidt de aandacht af van de stress..
als jij liever zélf in een strooien rokje staat te dansen.. kan ook helpen..

eender welke afleiding is goed, zolang ze maar niet leidt tot nadenken.. brainless entertainment dus..

skabouter
12 september 2010, 23:04
Blij dat je het goed gekregen hebt. Dus je werkt nog steeds met de Behringer HA-4700? Het is geen top-hoofdtelefoonversterker, maar een goede mix zal door de Behringer heus niet slecht gaan klinken.

Dankje! en idd, die behringer blijf ik nog even gebruiken! het lijkt wel goed te komen!
EDIT: die link hierboven werkt niet...

Overigens vind ik een goede headphonemix kunnen aanbieden wel een vereiste, en ik ga nog uitzoeken hoe ik het nog beter en flexibeler kan maken. Idealer heb ik voor iedere muzikant een eigen mixer (net als Han!). Maar dit is budgetair even niet mogelijk. Het kan wel binnen afzienbare tijd om dit puur voor de drummer te realiseren. Dat zou ook degene zijn voor wie het erg belangrijk is.

skabouter
12 september 2010, 23:06
Han? Hoe heb jij je muzikantenmixers eigenlijk aangesloten? heb je van iedere tapesend op de mixer een aftakking naar elke muzikantenmixer? Dat moeten vast veeeeel kabels zijn...Hoeveel?

MaximVMH
12 september 2010, 23:11
EDIT: die link hierboven werkt niet...Even aangepast :)
Idealer heb ik voor iedere muzikant een eigen mixer (net als Han!).Je bedoelt toch niet voor elke muzikant een apart mengpaneel? Behalve Pat Metheny, waar de muzikanten elk een eigen mengpaneel bedienen voor hun monitormix, heb ik daar nog nooit van gehoord ... Lijkt me heel erg omslachtig. Als je met de computer werkt, kan je toch gewoon daar voor elke muzikant een aparte mix maken? En als je niet met de computer werkt, kan je dan geen mengpaneel zoeken met genoeg auxen (waarmee je monitormixen kan maken)?

skabouter
12 september 2010, 23:15
het grootste voordeel is dat de muzikanten er zelf vrij in zijn. Scheelt mij werk, en over het totaal scheelt het tijd! het is wel veeeel duurder en omslachtiger, maar ik kan er natuurlijk in stappen naartoe werken.

In de studio bij mij op school hebben ze een digitaal koptelefoon systeem van Shure, voorheen met voor iedere muzikant een 4 sporen mixer (digitaal) en nu in de vernieuwde studio (andere locatie, nu in Haarlem) volgens mij zelfs 8 sporen (digitaal). extreem prijzig, maar wel erg flexibel!

MaximVMH
12 september 2010, 23:23
Dus je wilt de muzikanten hun eigen monitormix laten maken? Oké, kunnen ze alleszins niet tegen jou klagen :D

In dat geval zou ik er niet teveel geld aan uitgeven. Bij Pat Metheny zag ik onder andere een Behringer Xenyx en een Mackie Onyx, allebei budget (en analoog).

Han S
12 september 2010, 23:23
Ik ken veel studio's waar de muzikanten hun eigen koptelefoonmix kunnen maken. Ik heb een volledig analoge studio en op het patch panel heb ik een multikabel welke naar mengpanelen gaat in de opnameruimte. Die kabel zit op de tape outs van de multitrack recorder, dus kunnen ze ook desgewenst via de koptelefoon naar het net opgenomen nummer luisteren of even een stukje repareren. De mengpanelen welke de muzikanten gebruiken zijn high end panelen en die waren 6500 gulden per stuk.

Grote studiopanelen hebben meer mogelijkheden en ik gebruik dus geen auxen voor de monitoring in de opnameruimte. Ik maak meestal wel zelf een drum mix welke ik via een stereo send naar die mengpanelen in de opnameruimte stuur.

Gaat de vocalist zijn werk doen en die wil liever dat ik de mix voor hem maak, dan kan ik hem de master van het mengpaneel geven, aangevuld met een extra aux send met zijn eigen microfoon zodat hij zichzelf harder hoort dan ik hem hoor in de CR. Met zo'n groot paneel kan ik hem wel tien sends tegelijk laten horen of zes mixen door elkaar heen.

Het nadeel van die eigen mengpanelen is dat je veel koptelefoons wegblaast. Ik heb een hele rij kapotte koptelefoons aan de wand hangen.
Ik zie muzikanten oordoppen indoen en dan een koptelefoon opzetten, tijd om in te grijpen. :D

skabouter
12 september 2010, 23:30
Dus je wilt de muzikanten hun eigen monitormix laten maken? Oké, kunnen ze alleszins niet tegen jou klagen :D In dat geval zou ik er niet teveel geld aan uitgeven. Bij Pat Metheny zag ik onder andere een Behringer Xenyx en een Mackie Onyx, allebei budget (en analoog).

Dat sowieso haha :) dat zou idd wat te luxe worden, zo`n digitaal systeem of whatever zoals op school lijkt me zeer overbodig, zonde om aan te schaffen. Gewoon analoog en behringer;)


Ik heb een volledig analoge studio en op het patch panel heb ik een multikabel welke naar mengpanelen gaat in de opnameruimte. Die kabel zit op de tape outs van de multitrack recorder, dus kunnen ze ook desgewenst via de koptelefoon naar het net opgenomen nummer luisteren of even een stukje repareren. De mengpanelen welke de muzikanten gebruiken zijn high end panelen en die waren 6500 gulden per stuk.

maar als je 4 muzikanten hebt (en dus 4 mixen), dan heb je toch ook 4 aftakkingen van de tape outs van de multitrack recorder nodig? hoe splits je dat signaal dan weer op?
en wat voor kabels? TRS-TRS? En dan naar de line-ins van de muzikantenmixers?

Han S
12 september 2010, 23:42
Arjen, een line ingang is altijd hoogohmig, 100k is geen uitzondering en dus betekent dat helemaal geen belasting voor een output. Je kunt wel honderd mengpanelen aansluiten op één tape output. Bij mij gaat er een multikabel met Tiny Telephone steekpluggen (zitten tussen kleine en grote jack) vanuit het grote mengpaneel naar het eerste mengpaneel in de opnameruimte en vanuit de direct outs van dat eerste mengpaneel gaat een tweede multikabel naar het tweede mengpaneel etc etc etc. Je kunt er zo wel een miljoen van aan elkaar hangen, maar dan heb je wel een aggregaat nodig. :D

skabouter
12 september 2010, 23:46
ah ik snap hem! Maar! als je de mixers in serie hebt hangen via de direct outs, beinvloeden dan wijzigen op een kanaal dan niet de instellingen op de volgende mixer?

MaximVMH
12 september 2010, 23:47
ah ik snap hem! Maar! als je de mixers in serie hebt hangen via de direct outs, beinvloeden dan wijzigen op een kanaal dan niet de instellingen op de volgende mixer?Direct outs kunnen pre-fader/fx of post-fader/fx zijn, soms kan je dat ook instellen (en zelfs pre-fader/post-fx of post-fader/pre-fx). Bij direct outputs die pre-fader/fx zijn hebben fader- en fx-instellingen dus geen invloed op de klank ;)

Han S
12 september 2010, 23:50
Niet als die direct outs zitten waar ze horen, direct na de gain en nog voor de toonregelingen, dus eigenlijk direct na de preamp van het kanaal.

Je kunt overigens een insert gebruiken als direct out door de tip en de ring van een jack samen aan hetzelfde draadje te hangen. Als je die in de insert steekt wordt die gewoon doorverbonden maar je kunt hem wel aftappen.

skabouter
12 september 2010, 23:53
dan zitten mijn direct outs niet op de juiste plaats... mijn mixer heeft tape-sends op ieder kanaal, maar het signaal van de tape-sends wordt zachter als je met de fader schuift...
Het lijkt me handig om dit idd NIET te hebben, maar volgens mij kan dit niet..

dit is ook de reden dat ik mijn direct outs wel moet aftakken als ik met individuele muzikantenmixers wil werken... anders kon ik ook een mix op de tafel maken, maar helaas verandert dan ook het inkomende signaal op de recorder mee.

Han S
12 september 2010, 23:59
Maar een tape send is de uitgang naar de recorder en het lijkt me handig als je daarvan het level kunt regelen, scheelt je veel rood licht of kromme meters.

Een direct out is echt bedoeld om naar een andere unit te sturen waar je dat signaal dan verder kunt behandelen.

skabouter
13 september 2010, 00:04
ik laat dus ook muzikanten eerst spelen, en regel alle kanalen netjes af. in zekere zin valt hier een mix te maken. Kan het daarna alleen beter niet bijstellen tijdens het spelen, want dan veranderen de inkomende levels, dan heb ik gevaar dat er rode lampjes gaan branden.
tussen nummers door bijstellen kan wel. En op kanalen met compressie maakt het ook minder uit.

Han S
13 september 2010, 00:18
Dat is ook het mooie van de grotere studiotafels en daarom zijn die duur. Ik kan op mijn tafel wel vijf of zes stereomixen maken die onafhenkelijk van elkaar zijn te veranderen, nmaar als ik goed ben ingelicht kan dat met een programma als Cubase ook wel.

skabouter
13 september 2010, 00:23
dat is zo... maar momenteel blijf ik even via analoge auxen werken, omdat dat nu best goed gekomen is. Via de DAW controlroom zou een hele andere aanpak vergen, dat doe ik nu even niet.

en zo`n mooie tafel...die is nog even niet haalbaar hier. Er is niet eens ruimte voor, mn control-room is klein. Maar later, wie weet...

Hoe mensen tafels van 2, 3 ton kopen is sowieso beyond me... Kan je daar bankleningen voor aanvragen oid? Met sparen haal je dat niet :|

MaximVMH
13 september 2010, 00:25
Ik kan op mijn tafel wel vijf of zes stereomixen maken die onafhenkelijk van elkaar zijn te veranderen, nmaar als ik goed ben ingelicht kan dat met een programma als Cubase ook wel.En dat is wat ik doe, in Reaper :)

Thankgod dat ik geen mengpaneel heb, of met taperecorders werk. Ik wil niet weten hoe je dat allemaal overzichtelijk houdt, of hoelang je met die routing bezig bent :D Of nee, 't is een excuus om te verbergen dat ik er geen geld voor heb. Studenten hebben nu eenmaal geen geld :) (meeste kennis doe ik trouwens op tijdens het geld verdienen :) stagehand enzo)

Han S
13 september 2010, 00:28
Gozer, een DAW is veel ingewikkelder dan een groot mengpaneel met een analoge recorder. Met een groot paneel heb je veel meer overzicht, een beetje meer laag op de kick is binnen een seconde geregeld en de recorder is net een Opel Kadett, starten en lopen en je hoeft nooit iets te saven. Valt de stroom weg, niks kwijt.

skabouter
13 september 2010, 00:28
wat doe je eigenlijk zoal qua opnames? op locatie? bands? thuis?
Sja, zo`n macbook is lekker flexibel voor onderweg, zeker met die tascam.
Maar een vaste studio biedt zo zijn voordelen. en wat routings betreft...1 keer goed doen, en dan de vruchten van plukken! (hoewel, ik lig nog wekelijks onder mn bureau te kloten :D )

fivelastwords
13 september 2010, 02:09
Gozer, een DAW is veel ingewikkelder dan een groot mengpaneel met een analoge recorder. Met een groot paneel heb je veel meer overzicht, een beetje meer laag op de kick is binnen een seconde geregeld en de recorder is net een Opel Kadett, starten en lopen en je hoeft nooit iets te saven. Valt de stroom weg, niks kwijt.

Beide hebben voor en nadelen Han, een beetje laag op een kick erbij gaat in een DAW net zo snel. Snap wel dat je valt over de uitspraken die gemaakt worden uit onervarenheid met analoog en het trekken van conclusies zonder dat er ervaring aanwezig is met analoog werken, dat trek ik zelf ook altijd slecht.

MaximVMH
13 september 2010, 02:27
Gozer, een DAW is veel ingewikkelder dan een groot mengpaneel met een analoge recorder. Met een groot paneel heb je veel meer overzicht, een beetje meer laag op de kick is binnen een seconde geregeld en de recorder is net een Opel Kadett, starten en lopen en je hoeft nooit iets te saven. Valt de stroom weg, niks kwijt.
Beide hebben voor en nadelen Han, een beetje laag op een kick erbij gaat in een DAW net zo snel. Snap wel dat je valt over de uitspraken die gemaakt worden uit onervarenheid met analoog en het trekken van conclusies zonder dat er ervaring aanwezig is met analoog werken, dat trek ik zelf ook altijd slecht.Djeezes, en dat allemaal omdat ik zeg dat ik moeite zou hebben met de overzichtelijkheid en de routing van een analoge set-up? En er daarna nog bij zeg dat dat maar een excuus is, omdat ik geen geld heb voor een analoge set-up. Hebben jullie in Nederland dan echt geen gevoel voor humor? (opgelet, dat was niet serieus bedoelt. Laat me er anders een smiley bijzetten ... :))

Trouwens, vanuit mijn standpunt vind ik een mengpaneel met analoge recorder veel ingewikkelder, ik ben dan ook (bij wijze van spreken) opgegroeid met de muis in de hand. En later met geautomatiseerde faders, oneindig veel tracks en plug-ins, MIDI, ... Niet dat ik analoog 'minder' vind, integendeel. Analoog opnemen blijft heel erg speciaal en anders, en blijft ergens in mijn achterhoofd zitten als 'voor de heel, heel, heel erg goede artiesten'. Sorry mocht het anders zijn overgekomen. Niets fout met analoog, maar zolang mijn portemonnee niet dik genoeg is, houd ik het bij digitaal. ;) En om het misschien wat 'luchtig' te houden: digitaal is voor mij 'oud en vertrouwd', want analoog heb ik niet gekend.
wat doe je eigenlijk zoal qua opnames? op locatie? bands? thuis?
Sja, zo`n macbook is lekker flexibel voor onderweg, zeker met die tascam.
Maar een vaste studio biedt zo zijn voordelen. en wat routings betreft...1 keer goed doen, en dan de vruchten van plukken! (hoewel, ik lig nog wekelijks onder mn bureau te kloten :D )Ik doe een beetje vanalles. Vaak wordt er bij mij thuis opgenomen: solo (al dan niet met gastmuzikanten die achteraf partijen bijspelen, of via 't internet), met vrienden of met m'n band(s). MacBook en Tascam US-144 zijn vooral handig om live op te treden als toetsenist.

En qua routing ... Gewoon Tascam US-1641 met USB op de MacBook. De uitgangen van de Tascam US-1641 zijn verbonden met de Behringer HA-4700, de monitor-uitgangen van de Tascam US-1641 zijn verbonden met de monitors. Op de microfooningangen sluit ik een multikabel aan, op de 4 gewone lijningangen sluit ik een externe preamp aan, op de digitale ingangen sluit ik de Tascam US-144 aan, en de 2 lijn/gitaar-ingangen variëren afhankelijk van wat ik opneem: basgitaar, gitaar, synth, stage piano, ...

Zo'n ingewikkelde routing is dat (gelukkig) niet. Al lig ik ook wel af en toe achter m'n bureau te klungelen met MIDI-kabels (ik gebruik die niet veel, en sluit ze de ene keer aan op m'n Tascam US-144 en de andere keer op de Tascam US-1641).

Han S
13 september 2010, 10:30
Digidesign is een jaar of wat geleden gekomen met de ICON, een controller die er verdacht veel uitziet als een mengpaneel.

Op mijn DDA tafel zitten de 44 ingangen links en de 24 returns rechts. Boven elke ingangsmodule zitten 26 drukschakelaartjes met allemaal hun eigen kleine ledje, 24 voor de 24 bussen en twee voor de master. Overzichtelijker kan het niet, je ziet meteen naar welke bus je signaal wordt gestuurd.

Ik heb ook Cubase, ben bijna opgegroeid met de Cubase sequencers op de Atari computer, metaldrummers strak maken en ik heb Nuendo, maar je moet dat gekloot met de muis maar voor lief nemen.

En het aantal mogelijkheden is zo belachelijk talrijk dat het vergeleken met een analoge setup toch heel erg ingewikkeld lijkt. Dat is dan ook weer grappig en als ik lees dat iemand een analoge setup ingewikkeld vindt dan denk ik: dat heb ik nou met digitaal. Er kan zo enorm veel met een computer dat het niet gezellig meer is, maar het heeft absoluut ook voordelen.

skabouter
13 september 2010, 14:22
YEAH, ik heb een mixer weten te bemachtigen!! Koopje; DEZE:
http://www.zikinf.com/_gfx/matos/dyn/large/soundcraft-spirit-f1.jpg

Deze komt dan naast de drummer te hangen, zodat hij zn eigen mix kan maken. Moet natuurlijk wel alles doorlussen, maar het komt eraan:D

Btw, wat zouden jullie doen?
De mic-signalen bij de bron aftakken (dus met XLR Y-kabels, 1weg naar tafel/interfaces, 1weg naar drummixer).
Of de tapesends aftakken (dus TRS splitten vanuit de tapesends, 1weg naar interfaces, 1weg naar de line-ins van de drummixer)

via de XLR manier kunnen er 8 mickanalen direct gemonitored worden, via de TRS manier 12 of zelfs 14.

Dat eerste lijkt me handiger, en kortere weg. Maar het is wel veel duurder...

Goedkoopst zou het zijn een heleboel TRS-TRS kabels van 10m te halen. NOG goedkoper zou zijn allemaal stereo minijack kabels te halen, met aan iedere kant een verloopje (naar 6,3mm jack).
Een verloopje is natuurlijk niet het meest stabiele, maar het scheelt veel geld, zou ik dit doen??

dennis_rhcp
14 september 2010, 01:22
Dat is ook het mooie van de grotere studiotafels en daarom zijn die duur.

Nou het valt eigenlijk nu best mee, ik ben vandaag bij de IBC beurs geweest en als je dan bij de SSL-stand kijkt, ja dan betaal je een ton voor een mengpaneel.

Maar als je kijkt op marktplaats heb je best goede mixers voor 1000 a 2000 euro: Denk aan DDA tafels of D&R of Mackie of een Soundcraft Ghost
en dan heb ik het dus over 24-32 kanaals tafels. en dat is echt wel te doen!
ik had bijna een DDA tafel gekocht, helaas had deze een mankement anders had ik hem daad werkelijk gekocht!

Het beste lijkt mij is een combinatie tussen een analoge mixer (voor pre-amps en voor monitoring) en een DAW als "tape" en bewerkings progamma

Ik gebruik nu met tevredenheid een Focusrite set met een Mackie Controll, zo heb je nog een beetje het analoge gevoel, maar een meng tafel komt er wel!

Kennen jullie trouwens het merk toft ? ook hele mooie mengpanelen:
http://www.toftaudiodesigns.com/images/atb%20photos/ATB24/24_splasha.jpg
kosten wel 7000 a 8000 euro maar dat is ook niks vergeleken met midas/ssl/digico

Maar het voordeel is met laptop en een interface is dat je een band ook op locatie kan opnemen, en een 48 kanalige tafel neem je niet ff onder je arm mee. ;)

Oh ja en een tafel staat stoer!:ok:

@arjen zo'n spirit komt altijd van pas, mooie aankoop! ben je een beetje handig met soldeerbout? Anders kan je zelf Y kabeltjes maken en dat is het beste en het goedkoopste! want de goedkoopste splitter die ik ken is namelijk 150 euro voor 8 kanalen.

Gr Dennis

Han S
14 september 2010, 09:55
Zitten er inserts op je hoofdmengtafel Arjen?

skabouter
14 september 2010, 14:30
Nou het valt eigenlijk nu best mee, ik ben vandaag bij de IBC beurs geweest en als je dan bij de SSL-stand kijkt, ja dan betaal je een ton voor een mengpaneel.Kennen jullie trouwens het merk toft ? ook hele mooie mengpanelen:
http://www.toftaudiodesigns.com/images/atb%20photos/ATB24/24_splasha.jpg
kosten wel 7000 a 8000 euro maar dat is ook niks vergeleken met midas/ssl/digico

Maar het voordeel is met laptop en een interface is dat je een band ook op locatie kan opnemen, en een 48 kanalige tafel neem je niet ff onder je arm mee. ;)

Oh ja en een tafel staat stoer!:ok:

@arjen zo'n spirit komt altijd van pas, mooie aankoop! ben je een beetje handig met soldeerbout? Anders kan je zelf Y kabeltjes maken en dat is het beste en het goedkoopste! want de goedkoopste splitter die ik ken is namelijk 150 euro voor 8 kanalen.

Gr Dennis

Hoe betalen mensen een tafel van een ton? banklening? hoe krjig je zo`n lening? moet je dan een vet ondernemersplan inleveren? lijkt me een eindeloosheid duren voor je zo`n tafel eruit hebt, dan maakt je eigenlijk nooit meer winst toch?

solderen ben ik niet heel handig mee. jack-jack gaat nog, maar XLR vind ik lastig gepiel, bovendien wzou het heel veel tijd kosten, dan koop ik maar liever ff om er vanaf te zijn.

en btw die Toft:| laten we die nu net toevallig in onze nieuwe school studio hebben staan:) nog niet mee gewerkt, maar ben zeer geintrigeerd door het apparaat!

@ Han: mn mainmixer heeft idd inserts. Ik kan via dat idd ook aftakken denk ik, maar ik heb beetje lopen rekenen, en ik denk dat de XLR-Y kabels goedkoper/betere oplossing zijn uiteindelijk.

WEET IEMAND WAAR JE GOEDKOPE GEBALANCEERDE JACK-JACK MULTI-KABELS KAN KOPEN VAN MEER DAN 10M? ik kan ze nergens vinden, alleen losse kabels.....

Ries89
14 september 2010, 15:12
Mensen betalen een tafel van een ton met een lening om een bedrijf te beginnen. Of het is een bekende producer met een aantal grote hits die zijn eigen studio begint, of een platenmaatschappij die een eigen studio begint voor zijn eigen artiesten, of een band die serieus succes behaalt heeft en een eigen studio begint.
Als je een mengtafel uit die range hebt staan, dan is de rest van de studio dat ook, en betaal je geen 200 euro per dag voor een studio, maar boven de 1500 per dag. En dan is het best terug te verdienen, mits de klanten die, die dagprijzen betalen jou, en/of je studio ook interessant genoeg vinden om die prijzen aan te betalen. Je moet natuurlijk wel bedenken dat studio's van die grote bedrijven zijn, en geen freelancer met een studio'tje (enkele uitzonderingen nagelaten)

Het zijn niet echt afschrikwekkende bedragen hoor, als je een bedrijf wilt beginnen dat een product ontwikkelt en op de markt brengt heb je in veel gevallen in flink hoger startkapitaal nodig. Als je de investeerders/bank maar weet te overtuigen dat je het voor elkaar kan krijgen. In het geval van een studio zal je de bank moeten overtuigen dat je een studio kan runnen, en dat je hem genoeg met de juiste klanten kan bezetten.


edit: skatbouter, bijvoorbeeld hier: http://www.musicstore.de:80/nl_NL/NLG/Music-Store-Studio-Multicore/Pro-8/Kl.-Kl.-10m-/-Klinke-sym-Klinke-sym/art-REC0001925-000
http://www.musicstore.de:80/nl_NL/NLG/Music-Store-Studio-Multicore/Eco-8/Kl.-Kl.-10m-/-Klinke-sym-Klinke-sym/art-REC0002827-000

En ik ga er vanuit dat Thomann ze ook heeft, en dat als je een PA verhuurbedrijf in de buurt belt of mailt dat ze je ook zo'n kabel kunnen leveren.

skabouter
14 september 2010, 15:29
dank voor de uitleg:) zo snap ik inderdaad wel dat het mogelijk is!

en goeie tips van die links!! Dit is idd wel wat ik nodig heb, vooral die 2e link. Thomann heeft ze echt niet van 10m, en omdat ik eigenlijk nooit meer elders shops was ik musicstore helemaal vergeten! in elk geval zijn er opties, goed om te weten!

Han S
14 september 2010, 19:21
Y kabels vind ik eigenlijk niet zo'n geweldig idee op een microfoonspanninkje van een paar milivolt. De inserts zitten na je preamp en werken met een al versterkt signaal. De insert bestaat uit een stereo chassisdeel waar als er niets in wordt gestoken een schakelaartje zorgt dat het signaal verder de tafel in gaat.

Steek je daar een stereo jackplug in dan komt het signaal gewoonlijk op de tip terecht en het is de bedoeling dat het dan via een processor oid weer terugkomt op de ring.

Als jij nou een kabeltje maakt met aan een kant een stereo jack waarvan de tip en de ring zijn doorverbonden en aan de andere kant een normale mono jack en je steekt die stereo jack in de insert, dan gaat het signaal gewoon verder de tafel in, maar staat ook op die mono jack en die kun je dan in een andere ingang stoppen van bijvoorbeeld een mengtafeltje die bij de drummer staat of hangt.

skabouter
14 september 2010, 20:43
ik heb dat XLR split-verhaal van een studioknaap die dit zo gedaan heeft, en zegt dat het zo goed als geen verlies geeft... hij heeft echter wel Neutrik connectoren (maakt dat nu werkelijk zoveel uit?).

Dat insert verhaal is idd bekend, en wel handig, maar dan zit ik wel met een ongebalanceerde kabellengte van 10+ meter toch? Dat levert misschien meer problemen op (zoals ik al ondervond bij mn headphonesysteem).

Ik heb een winkel in de buurt die voor echt prima prijzen de kabels en/of splitters kan leveren die ik nodig heb, en daar ga ik het ook doen.

Maar dan is het nu wel erg afhankelijk van wat de beste aanpak is... bij de XLR-bron splitten (wat ook korte kabels oplevert), of bij de tafel met lange ongebalanceerde kabels?

The Bertman
14 september 2010, 21:05
Als het lijnsignaal is, kan je rustig 10 meter heen en weer gaan. Ik ging vroeger met de PA 30 meter met een micsignaal en dat ging ook goed. Maar Han zijn verhaal over XLR splitten klopt wel, dus ik zou lekker voor lange jacks kiezen. Wel goeie kabel gebruiken.

Roman
14 september 2010, 21:45
er zijn legio audiokabelboeren online. ik haal veel spul bij www.bax-shop.nl bijvoorbeeld.
mic splitten kun je doen, gebruik dan een speciaal daarvoor ontworpen splitter. maar die kosten vaak meer dan jij wilt. ze zijn er in actieve en pasieve vorm.

skabouter
14 september 2010, 22:45
Ik kan mss morgen wel 8 XLR splitkabels lenen van iemand, en dan kan ik het even uittesten. kan geen kwaad.

als jullie zeker weten dat het het beste is om het via de inserts te doen, dan doe ik het op die manier! De boven beschreven kabels daarvoor zijn waarschijnlijk niet zo te koop, dus moet ik even op zoek naar de materialen.

Han S
14 september 2010, 23:01
Arjen, uit die insert komt een line signaal en daarmee kun je wel 100 meter of meer ongebalanceerd gaan sjouwen. Roman haalt een interessant punt aan, als je met een microfoonsignaal naar meerdere aansluitingen gaat moet je beter een splitter gebruiken en dat kunnen trafo'tjes zijn, maar wel van zeer goede kwaliteit en dus niet echt goedkoop.

Je kunt ook gewoon een rol tweeling signaalkabel halen bij de electronicaboer, van die kabel waar tulp/tulp snoertejs van worden gemaakt welke tussen de CD speler en de versterker zitten en die in vakkringen 'dropveter' wordt genoemd. Dat knip je in de gewenste lengten en dat past makkelijk in een jackplug. Bind het zootje bij elkaar met tiewraps en schoffel het onder de plint.

skabouter
14 september 2010, 23:02
sorry dat ik steeds zo goedkoop probeer te zijn, ik weet dat je voor goed spul ook betaald!
Maar zou ik hier succes mee boeken?

E0,69/stuk
http://a1.images6.thomann.de/pics/prod/128507.jpg

E0,66/stuk
http://images6.thomann.de/pics/prod/128506.jpg

En dan de T met de R verbinden dus. Maar wat gaat er dan naar de andere monojack? een verbinding van de Sleeve naar de Sleeve? sorry,maar ik heb geen ervaring met dit soort kabels maken. Wil het wel gaan proberen!
http://music.columbia.edu/~douglas/pc1600mod/jack.plug.TRS.jpg

en welke kabel gebruik ik het best? kan iemand een tip geven, via deze link?
http://www.thomann.de/nl/pa_kabel_meterware.html

Han S
14 september 2010, 23:23
Arjen, je soldeert bij de stereo jack de afscherming aan de sleeve en het centrale adertje aan zowel de tip als de ring. Gewoon een langer stukje kaal strippen en gaan met de banaan.

skabouter
14 september 2010, 23:44
gewoon met een 2 aderige kabel? dat klinkt simpel:)
http://a1.images6.thomann.de/pics/prod/158881.jpg

Han S
15 september 2010, 10:27
Ja hoor, neem gewoon het goedkoopste draadje, het ligt toch stil in een hoek en koper is allemaal hetzelfde, 99.99% zuiver CU en gewoon goed is goed genoeg.

skabouter
15 september 2010, 11:38
ok dan! dit gaat goed komen!
wordt sws tijd dat ik weer eigen kabels ga maken. scheelt ook wel geld!
Ik ga eens wat 100en meters kabels bestellen en een doos plugjes:D
Bedankt voor de uitleg en tips!

skabouter
15 september 2010, 12:48
dan kan ik de TRS-TRS kabels (voor auxen) ook maar beter zelf maken als ik toch bezig ben!
Dan heb ik toch gewoon microfoonkabel nodig? 3 aderig.
deze:
http://a2.images6.thomann.de/pics/prod/158878.jpg

Ries89
15 september 2010, 16:48
ja
tientekens

skabouter
16 september 2010, 01:03
mooi! that`s the way we`re gonna do it, uhu uhu!

kevaho
16 september 2010, 01:41
Ik weet niet waarom ik nu reageer, maar toch, mischien heeft iemand er iets aan?

Laat je niet verleiden door goedkope kabelhaspels. In principe maakt het geen flikker uit of je haspel nu 25e goedkoper is (koper is en blijft koper, in functie van de draadsectie), maar het verschil zit in het feit dat je je goedkope DAP kabel (ik geef maaar even een merk) niet fijn kan solderen. Meteen als je je soldeerbout op het koper houdt fikt de isolatie weg. Dit heb je niet bij een iets of wat duurdere kabel. Je solderingen kan je dus afsluiten met een fijner gevoel. Tin smelt pas bij een bepaalde temperatuur, maar isolatie smelt veel vlugger bij goedkope draad.
Bespaar ook niet op een soldeerbout! Neem er een die je op temperatuur kan instellen. Weller is mijn favoriet! Dergelijke soldeerapparaten zijn wel een pak duurder, maar hier heb je levenslang plezier van.
Vergis je ook niet in het feit dat je zo maar "voor alles" microfoonkabel kan gebruiken. Dit heeft te maken met de afscherming van de kabel. Van een (on)gebalanceerde microfoonkabel kan je zo een gitaarkabel maken, maar strip eens een gitaarkabel af en je ziet een heel andere structuur en dikte van afscherming.

N.B.: mijn voorkeur gaat ook naar zelf gemaakte kabels, desondanks ze een smak duurder zijn dan prefab kabels. Neutrik maakt geen reet uit zolang het voor een vaste installatie is. Maar voor patching, gitaarkabel, kortom een plug wat regelamtig "in en uit moet", neem dan maar neutrik! On stage? Alles neutrik!

The Bertman
16 september 2010, 10:32
Ja hoor, helemaal waar. En zelfs die pluggen achter je tafel moeten er wel eens uit. Dus niet voor die goedkope rotpluggen zonder trekontlasting kiezen, dat is ellende.

Han S
16 september 2010, 10:42
Een gitaarkabel ligt op een podium, er wordt overheen gelopen, aan gerukt en getrokken, bier overheen gestort, glasscherven, kortom, een gitaarkabel heeft een hondenbaan. De kabeltjes van skabouter gaan van zijn studiomengtafel naar een mengtafeltje naast de drummer en zullen een enkele keer wat worden verlegd, maar zullen vrijwel altijd rustig in een hoekje van de studio liggen.

Dap is de goedkoopste herrie die er is, Mogami is topspul en kost niet zo gek veel meer als je grotere hoeveelheden koopt.

De dikte van de isolatie: heb je wel eens een multikabel uit elkaar geplozen? Een velletje plastic biedt al voldoende isolatie, de rest is voor de mechanische aanvallen van buitenaf.

skabouter
16 september 2010, 22:19
Ik heb toch maar besteld, en het zijn de goedkope pluggen en snoeren geworden. Ik wil dit eerst maar eens proberen, en het gaat om relatief onbelangrijke routings (auxen). Bovendien zie ik die pluggen in onze studio op school ook, zullen wel dezelfde (soort) zijn. dan is het ook goed genoeg voor mij:)
(en zoals Han zegt, het is idd 1 keer aansluiten en dan rustig liggen, geen beweging)

En gelijk een setje T.bone overheads erbij :) ben benieuwd

skabouter
23 september 2010, 01:13
Het wachten is nog altijd op de kabels...

maar de mixer heeft toch een nadeel. Je hoort pas iets door de headphones als je de kanalen op PFL zet, en dan is het sws mono (en de faders zijn onbedienbaar). Mijn grote Soundcraft heeft dit ook, maar ik had eerst thuis een behringer, die wel gewoon stereo afluisterde. Is er een manier om het signaal altijd gewoon stereo te krijgen (alsof je echt de mainmix beluisterd), of moet ik dan toch een stereo headphone-amp achter de main-outs plaatsen?

skabouter
23 september 2010, 18:08
Hoera, de kabels en mics zijn er :) nu nog in elkaar zetten voor ik er echt wat aan heb!

maar die mixervraag blijft staan...

"de mixer heeft toch een nadeel. Je hoort pas iets door de headphones als je de kanalen op PFL zet, en dan is het sws mono (en de faders zijn onbedienbaar). Mijn grote Soundcraft heeft dit ook, maar ik had eerst thuis een behringer, die wel gewoon stereo afluisterde. Is er een manier om het signaal altijd gewoon stereo te krijgen (alsof je echt de mainmix beluisterd), of moet ik dan toch een stereo headphone-amp achter de main-outs plaatsen?"

The Bertman
23 september 2010, 19:49
Welke uitgangen gebruik je voor de koptelefoon? Je moet per koptelefoon in ieder geval twee aux-uitgangen gebruiken, 1 voor rechts en 1 voor links. En dan bij voorkeur een aux die pre-fader zit. Als je de main mix op de kopto wilt horen zou je mss de record-out kunnen nemen.

skabouter
23 september 2010, 20:00
dat is met de headphone aangesloten op de daarvoorbestemde headphone/monitors out.

record out heeft hij niet... hij heeft aan uitgangen:
- aux 1
- aux 2
- aux 3 (post fader)
- mono sum (mono)
- monitor
- mix inserts
- main outs (XLR)
- headphones

Ik hoopte dat ik de stereo main mix zou horen via de headphones, maar hij ontvangt alleen kanalen die op PFL staan en dan is het ook nog eens mono.
Als ik 1 van die andere stereo outputs wil gebruiken moet er toch een headphone amp tussen?

Han S
23 september 2010, 20:06
PFL betekent 'pre fade listening' en derhalve luister je naar een signaal dat voor de faders wordt afgetapt.

The Bertman
23 september 2010, 20:09
Raar, ik verwacht ook het main signaal op de head-out, als je geen PFL hebt aanstaan. Heb je echt geen knopje meer aan staan? Ben ik ook vaak ingetrapt.
Verder kan je main fader te laag staan, die moet echt behoorlijk vol open om signaal op de headphone te krijgen.
Maar je had toch een headphone-amp? Dat Behringer-geval?

Trouwens, een PFL-signaal is altijd mono; je luistert een enkel kanaal af, nog voor de fader en de pan, dat kan niet anders.

skabouter
23 september 2010, 20:49
ja, ik weet dat t bij pfl te verwachten is, maar de phones out zou gewoon het mix signaal moeten doorgeven. heb de mixer hier nu niet, maar ik had wel alle pfl`s nagelopen. volgende keer nog eens doen!
Die behringer headphone amp is er idd nog, maar die is eigenlijk bedoeld voor iets anders, en kan in dit geval niet dubbel fungeren. ik had die mixer juist gekocht voor het headphones afluisteren...

Han S
23 september 2010, 21:23
Ik dacht dat je de inserts van het studiopaneel ging gebruiken om dat paneel bij de drummer van sap te voorzien?

The Bertman
23 september 2010, 22:01
Kan je niet rondkijken voor een gebruikt stereoversterkertje? Paar watt is genoeg, tientje op marktplaats. Dan kan je gewoon een andere output pakken.

skabouter
23 september 2010, 22:58
Ik dacht dat je de inserts van het studiopaneel ging gebruiken om dat paneel bij de drummer van sap te voorzien?

ja dat klopt. de insert-signalen komen dan binnen op losse kanalen van deze kleine mixer. maar dan is het wel de bedoeling dat de drummer dat via zn headphone kan gebruiken, ZONDER dat er PFL`s aan moeten. Dan kan hij namelijk ook de faders bedienen, en FX`s en Panorama.


Kan je niet rondkijken voor een gebruikt stereoversterkertje? Paar watt is genoeg, tientje op marktplaats. Dan kan je gewoon een andere output pakken.
Goeie tip! Ga ik doen, als het niet lukt om die headphones stereo te krijgen via de phones out.

Han S
23 september 2010, 23:22
Maar dat kan dan toch ook Arjen, je gebruikt een insert van het ene paneel als directe uitgang en je stuurt het signaal naar de line ingang van het andere paneel, of naar de tape ingang. Dan kun je daarmee toch gewoon via de toonregeling, panpot en de fader naar de master out?

skabouter
23 september 2010, 23:54
master out dus wel, maar dan moet er nog een headphone ampje tussen. Maar de interne Heaphones lijkt niet op de mainmix te werken.
Maar ik moet er nog maar eens even mee moet rommelen, het was maar kort, en ik ga pas zaterdag weer naar de studio. En anders maar een headphone ampje erbij kopen.

Frits van Mourik
24 september 2010, 00:46
Hallo mannen,

Ik heb deze onderhand dikke draad gevolgd in "lurking mode", maar ik snap er onderhand geen klote meer van...
Kan iemand mij -kort en bondig- uitleggen, wat het probleem nou eigenlijk is?
Wellicht kan ook ik 'es proberen, hier een helpende hand uit te steken.

skabouter
24 september 2010, 02:02
hehe, je hebt gelijk, gekkenhuis. ik moet even niet zo zeuren, gewoon dingen gaan proberen nu de materialen er zijn! momenteel weet ik van niets zeker of het nou wel of niet goed werkt.

Als ik concrete vorderingen heb post ik weer :)

Frits van Mourik
25 september 2010, 01:02
Nu dan: ff wat betreft de veelbesproken monitor (hoofdtelefoon)-mix:

Een stereomix is m.i. absoluut onnodig, ja zelfs ongewenst.
Een stereomix leidt het talent af van de essentie; optimaal presteren!
Ik ben hierin niet alleen: vele engineers van naam & faam bevestigen dit.
In de 20+ jaren, dat ik mijn studio run, is er 2 X gevraagd om een stereomix.
Ook deze talenten konden zich prima vinden in de door mij aangeboden monomix.

Het probleem van een behoorlijke monitormix verschuiven naar het talent/de muzikant d.m.v. "een eigen mengpaneel"
vind ik een ernstig zwaktebod van de technicus.
De geachte clientele heeft al z'n concentratie , inspiratie & transpiratie nodig om een goede partij op band of disk neer te zetten
en moet niet geplaagd worden door 'n brok techniek, waarmee hij niet bekend en vertrouwd is.
Voor je 't weet, staan alle schuiven op 10...

Het is voor een opnametech geen sinecure, om voor/tijdens opname ieder talent qua monitormix tevreden te stellen,
maar daar mag je dan ook bèst wat tijd in investeren!
Bijna niets is zo belangrijk, als dat je je klanten een prettig, werkbaar hoofdtelefoongeluid aanbiedt.
Als je deze ( soms bèst lastige) hobbel eenmaal genomen hebt, volstaan kleine aanpassingen per nummer en is eeuwige dank je deel...;)

skabouter
25 september 2010, 01:45
Nu dan: ff wat betreft de veelbesproken monitor (hoofdtelefoon)-mix:

Een stereomix is m.i. absoluut onnodig, ja zelfs ongewenst.
Een stereomix leidt het talent af van de essentie; optimaal presteren!
Ik ben hierin niet alleen: vele engineers van naam & faam bevestigen dit.
In de 20+ jaren, dat ik mijn studio run, is er 2 X gevraagd om een stereomix.
Ook deze talenten konden zich prima vinden in de door mij aangeboden monomix.

Het probleem van een behoorlijke monitormix verschuiven naar het talent/de muzikant d.m.v. "een eigen mengpaneel"
vind ik een ernstig zwaktebod van de technicus.
De geachte clientele heeft al z'n concentratie , inspiratie & transpiratie nodig om een goede partij op band of disk neer te zetten
en moet niet geplaagd worden door 'n brok techniek, waarmee hij niet bekend en vertrouwd is.
Voor je 't weet, staan alle schuiven op 10...

Het is voor een opnametech geen sinecure, om voor/tijdens opname ieder talent qua monitormix tevreden te stellen,
maar daar mag je dan ook bèst wat tijd in investeren!
Bijna niets is zo belangrijk, als dat je je klanten een prettig, werkbaar hoofdtelefoongeluid aanbiedt.
Als je deze ( soms bèst lastige) hobbel eenmaal genomen hebt, volstaan kleine aanpassingen per nummer en is eeuwige dank je deel...;)

Ah, beetje bijgelezen? :) hoop werk zeker!
Maar het zit zo: ik wil deze manier van monitoring voornamelijk toepassen voor de VASTE band in mn studio. Deze mannen oefenen daar, en nemen 1 a 2x per week op. Van henzelf kwam de vraag naar een zeer adequaat koptelefoonsysteem, wat vooral flexibiliteit biedt!
Vandaar dat ik deze vraag graag tegemoet kom (ivm met klantbinding, klant tevredenheid).
Het zal idd zeker niet altijd gebruikt worden door andere spelende bands, en ik zal ook nooit zeggen "hier is de mixer, je maakt je eigen mix maar, dooeeeii".

Het mooiste hieraan is zelfs dat het systeem dubbel werkt:
A: de bands kunnen hun eigen monitormix maken in stereo, via eigen knoppen&faders.
B: met 1 druk op een knop zijn alle mixen gewoon weer mono, en ik blijf altijd de controle hebben via mn main-console (dmv 6 auxen!) Ik kan dus elk van de 6 kanalen sowieso zelf besturen, voor als mensen er geen zin in hebben of het niet (willen) snappen!

Ik zie het als de meest flexibele oplossing, het beste van 2 kanten!
Als ik potdorie eindelijk eens klaar raak met het installeren hiervan!

Roman
25 september 2010, 11:16
Nu dan: ff wat betreft de veelbesproken monitor (hoofdtelefoon)-mix:

Een stereomix is m.i. absoluut onnodig, ja zelfs ongewenst.
Een stereomix leidt het talent af van de essentie; optimaal presteren!
Ik ben hierin niet alleen: vele engineers van naam & faam bevestigen dit.
In de 20+ jaren, dat ik mijn studio run, is er 2 X gevraagd om een stereomix.
Ook deze talenten konden zich prima vinden in de door mij aangeboden monomix.

psies!




.
.

Han S
25 september 2010, 12:47
Hangt van het 'talent' af. Ik krijg wel ervaren bands die twee weken of langer in de studio bivakkeren en die zijn blij met een eigen mengpaneel waarop ze zelf hun mix kunnen maken. Daar kan ik ze desgewenst bij helpen en dat gaat tot nog toe allemaal prima.

Ik maak meestal zelf een drummix die via een stereo aux send naar kanaal 1 en 2 van de artiestenmengtafel gaat. Daar kan bij de drummer nog een extra kick en snare kanaal bij komen als hij dat wil. De gitaren gaan naar 3 en 4, de keyboards naar 5 en 6, de bas naar 7 en 8, de vocalen naar 9 en 10 enzovoorts.

Als iemand dat echt niet gezellig vindt kan ik hem een koptelefoonmix geven via een andere aux, al dan niet stereo. Als iemand mono prettiger vindt kan hij op de mengtafel de panpots in het midden zetten.

Onderschat 'het talent' vooral niet, velen hebben thuis de nodige opname ervaring opgedaan en/of hebben een home studio(tje) en weten heel goed hoe ze een mix moeten maken. Bovendien zijn de Seck mengpanelen die ik er voor gebruik heel eenvoudig en overzichtelijk, fader omhoog is harder, fader omlaag is zachter, dat begrijpt de meest achterlijke muzikant nog wel, dus dat gaat gewoon goed hoor.

Ik geef wel altijd uitvoerig aan dat als er iets niet goed is dat ze niet moeten aarzelen om dat kenbaar te maken, 'het talent' moet het vooral naar zijn zin hebben in de studio en kunnen terugkijken op een prachtige ervaring.

De meeste bands nemen bij mij op zonder koptelefoons, gewoon spelen zoals ze gewend zijn, dus die hebben al dat mixgelul niet eens nodig. Overspraak zeg je? Ik zeg 'off axis response' akoestiek en controle en die overspraak is helemaal geen probleem meer.

MaximVMH
25 september 2010, 15:23
Alsof iemand minder presteert met een stereo mix dan met een mono mix ...

Als je de muzikant z'n eigen signaal de hele tijd verandert van links naar rechts, oké, dan zal ie wss afgeleid raken, maar een consistente goede stereo mix ... ? I seriously doubt that, zowel als beginnend technieker (die wel nog veel te leren heeft) als muzikant.

The Bertman
25 september 2010, 23:24
Draai het verhaal om: het is veel meer wel en meer apparatuur. Wat voor voordeel levert het op?

Han S
25 september 2010, 23:48
Ik vind het ideaal Bert. In de supermoderne Legacy studio heeft elke muzikant een paneeltje naast hem waar de technicus op kan zetten wat hij wil, een digitaal vierkant boardje en de artiest kan dat zijn eigen mix daarvan maken, daar is niks mis mee.

Voor de rookies is dat misschien te moeilijk, maar dan kun je nog altijd zelf aux mixen maken als ze een kopset op het hoofd willen dragen.

skabouter
26 september 2010, 18:10
Ik vind die mono/stereo discussie beetje zinloos, er kan hoe dan ook mono of stereo gewerkt worden, dus voor ieder wat wils!

mij lijkt het ook ideaal! Sowieso voor de vaste band in de studio, die erom vroeg! en ik zit zelf ook niet onregelmatig mn eigen werk in te spelen, ik waardeer het wel!

De nieuwe mixer headphones-out werkt nu btw gewoon stereo, ik was dom, er stond vorige keer waarschijnlijk toch stiekem een PFL aan!

Solidkick
26 september 2010, 20:39
Ik vind dit wel een handig en overzichtelijk ding:
http://www.bostonguitar.com/Merchant2/graphics/00000001/spirit-folio-notepad.jpg

Zijn 2e hands vast voor weinig te krijgen.
Ze komen met een opzetplaatje waarmee je ze op een mic stander kunt schroeven. In de praktijk erg makkelijk.
Wel onhandig is de externe voeding.
Check it out.

skabouter
26 september 2010, 21:19
ah mooi, Goeie tip! ik zal ze eens in de gaten houden!

Zelf had ik dit in gedachten:
http://images1.thomann.de/pics/bdb/207203/915244_800.jpg
Is nieuw helemaal niet duur (E66,-) en voldoet aan een hoop functies voor het monitoren wat ik van plan ben!
Zo heeft hij 8 mono line ingangen en een aux, handig!

Ik heb trouwens een aantal vragen m.b.t. de volgende fase van mijn plan.Mss doe ik die even tzt in een nieuw topic, dit topic is zo vol, en het gaat toch over een ander onderwerp...

Solidkick
27 september 2010, 09:42
Is nieuw helemaal niet duur (E66,-)

Da's echt goedkoop!

skabouter
31 oktober 2010, 19:52
Allrighty, lang niet gepost hier... Maar dat wil niet zeggen dat het even stil stond! Er is veel gebeurd laatste tijd!

Allereerst zijn er vele nieuwe mixers gearriveerd voor de muzikanten headphonemixen. zo kunnen ze allemaal hun ding doen. Hier zijn de mixers:
http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/DSCF2701.jpg?t=1288550283

Alle nieuwe Aux en verbouwde Insertkabels zijn in elkaar, en netjes gelabeld! Flinke bundels kabels, van 10meter! Het geheel past niet door de ouwe kabelpijp, die zag er zo uit:
http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/CopyofDSCF2681.jpg?t=1288550897

Die hebben we verwijdert, en nu komt er een soort koof voor de kabels. Die pijp was heel irritant, kreeg je niets doorheen, je kon niet zomaar een lijntje bijleggen. Nu wordt het heel flexibel, de koof gaat open en dicht kunnen met luiken, zodat je makkelijk zonder een extra touw de kabels erdoorheen kan leiden. In no-time kan ik nu nieuwe lijnen bijleggen als dat nodig is! We zijn nu zover, maar het geheel moet nog afgedicht worden, en volgegooid met weetikwatvoor isolatie:
http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/DSCF2684.jpg?t=1288550897

De headphonemix voor de drummer is al erg goed aan het worden! Een echte stereo ruimte wordt gecreeerd op de headphone, alle drumonderdelen komen gescheiden binnen op de Boss mixer, dus valt vrij te regelen, pannen en te EQen! Verder zit er een (Korg) reverb unit in de aux van die mixer, zodat je naar smaak galm kan toevoegen op ieder van de sporen (bijv snare en de toms):
http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/DSCF2705.jpg?t=1288551102

Verder ben ik wat bezig geweest met de nieuwe mixers, en kabels aanleggen. Het is nog niet af, moet nog 1 en ander gebeuren maar eind vd week denk ik dat het wel werkbaar kan zijn! bij vlugge individuele tests werkt het prima! headphone mixen kunnen dan individueel geregeld worden, zijn stereo, en hebben flexibele controle!
Onder dat plankje is nu een patchbay gemonteerd, daar loopt alles door! Erg handig.
http://i37.photobucket.com/albums/e68/skabouter58/CopyofDSCF2703.jpg?t=1288558890

JEEEEEEEJ vorderingen!! Gaat de goeie kant uit!

Nog grote dank aan iedereen die hier gereageerd heeft voor de hulp, en de geestelijke ondersteuning!

Han S
31 oktober 2010, 20:36
Respect man, jij zit niet stil! Als ik de jackpot win krijg je mijn studio plus het enorme woonhuis gratis.

skabouter
31 oktober 2010, 21:53
dankje :) En haha, dan duim ik mee dat jij die loterij wint!!

Het is wel druk geweest ja, zeker omdat er ook gewoon opgenomen werd tussendoor (zo`n 2x per week). Maar het wordt een mooi systeem. Ik vind het nu heerlijk om te drummen met die goeie headphonemix op, ben in korte tijd veel beter geworden. komt omdat je nu echt kraakhelder en goed hoort wat je speelt! stukken aangenamer!

guhlenn
1 november 2010, 08:36
Goed bezig hoor, petje af.