PDA

View Full Version : Het grote Twin Reverb topic



apekop
26 augustus 2010, 10:37
Ik heb sinds kort een Twin Reverb uit '78 en dacht dat het leuk was om een algemeen topic aan te maken met allerlei vragen en discussies over deze versterker.

Ik zal maar losbranden met een aantal vragen over de 2 kanalen (normal en vibrato).

1) kan het kwaad om met 2 instrumenten op de Twin te spelen? ik heb ergens gelezen dat de klank dan verandert of dat het volume per kanaal dan lager wordt.

2) zou je de twee kanalen kunnen gebruiken om stereo te spelen? dus met bijvoorbeeld een ping pong delay iedere repeat links en rechts pannen? live kun je dan bij iedere speaker een microfoon zetten. Je hebt dan wel een beetje overspraak denk ik maar wel het stereoeffect. Zou dit werken?

3) worden de twee kanalan bij een Twin ook wel eens doorverbonden met een kleine kabel? of heeft dat geen zin op een Twin (dat rijmt)?

4) moeten de twee kanalen normaal gesproken exact even hard zijn? Op mijn Twin gaat het normale kanaal iets zachter dan het vibrato kanaal.

5) wanneer gebruik je de pull boost? ik heb het idee dat hij zonder de boost al hard genoeg gaat. En verandert de klank bij de pull boost of is is het alleen volumeverschil?

Chris Winsemius
26 augustus 2010, 10:46
1) gewoon proberen. Zelf vind ik het minder omdat je dan twee verschillende muzikanten door dezelfde set speakers v/e instrument-versterker laat horen
2) nee, eindversterker is mono
3) ja maar de kanalen staan uit fase tov. elkaar; dmv. een mod of een fase-verdraaiend pedaaltje voor 1 van de kanalen is dat wel op te lossen. Er zijn trouwens ook gitaristen die dat uit fase geluid via hun TwinReverb of oude VOX AC30 juist expres gebruiken
4) rechterkanaal gaat door ietsje meer versterking en ietsje meer helderheide altijd harder bij 2 kanaals Fenders met reverb van '63 t/m '80.
5) niet gebruiken! ;) Het geeft vervorming maar de meeste mensen vinden die sound verschrikkelijk klinken.

apekop
26 augustus 2010, 10:53
bedankt! erg nuttige info



2) nee, eindversterker is mono


ik kan op mijn Yamaha UD stomp delay de signalen volledig links en rechts pannen en die dan ieder naar een aparte versterker sturen. Dan zou ik het toch ook links en rechts respectievelijk naar het normal en vibrato kanaal kunnen sturen? of maak ik een simpele denkfout?

Chris Winsemius
26 augustus 2010, 10:56
ik kan op mijn Yamaha UD stomp delay de signalen volledig links en rechts pannen en die dan ieder naar een aparte versterker sturen. Dan zou ik het toch ook links en rechts respectievelijk naar het normal en vibrato kanaal kunnen sturen? of maak ik een simpele denkfout?

Dan kan zeker maar het wordt niet stereo als in de zin dat links en rechts apart uitversterkt worden door een separate eindtrap + speaker.

Het kan zeker maar het eindresultaat is mono.

muziekschuur
26 augustus 2010, 13:59
Hoort een The Twin er ook bij of is dat te modern?

apekop
26 augustus 2010, 14:13
Ik wou het puur voor de Fender Twin Reverb doen.
Maar goed, ik heb hier niks te zeggen natuurlijk :)

@Chris: bedankt, ik begin het te snappen.

PeeVee
27 augustus 2010, 01:52
1: Nee, dat kan geen kwaad. Was vroeger heel normaal, bassist en slaggitarist deelden vaak een amp b.v. een (Dual) Showman.

2: Nee, je TR heeft immers maar 1 eindversterker die beide speakers bedient. Het geluid uit beide speakers is dus ook altijd gelijkt, het is voor een mono versterker niet mogelijk de ene speaker van geluid te voorzien terwijl hij dat niet doet voor de andere speaker. Wanneer je je tremolo wilt opofferen (2e fasedraaier) en je 100W uitgangstrafo zou (laten) vervangen door 2 kleinere 40W - 50W uitgangstrafo's (b.v. Bandmaster size) dan zou het kunnen. Er is een Zeeuwse jazz gitarist die met een 2x 45W stereo TR speelt geloof ik. Is wat ver gezocht maar op zich wel een leuk idee.

3: De kanalen uit fase. Het geluid van het eerste kanaal is "omgedraaid" tov het geluid van het tweede kanaal. Die zullen elkaar dus grotendeels opheffen. Je kunt het als effect gebruiken, maar bij versterkers pakt dat doorgaans niet zo goed uit als bij gitaarelementen omdat wanneer je 2 gitaarelementen uit fase mixt, de signalen niet exact gelijk zijn door verschil in klank van de elementen. Door op de amp wat met toonregeling te doen kun je natuurlijk een verschil maken maar toch, zolang de kanalen uit fase zijn is het effect niet geweldig maar het is zeker "een effect".

Door het normal kanaal aan te sluiten op de input van het reverb driver circuit (kwestie van 1 draadje verleggen), zijn beide kanalen wél in fase. Bovendien heb je dan op het normal channel ook reverb en tremolo. Het bridgen van de kanalen kan dan zeker goed resultaat leveren; b.v. 1 kanaal met weinig bas en veel mid en hoog (en bright) mixen met een warm kanaal met veel bas geeft een soort extra dimensie aan je geluid; breder en vetter. Je maakt dan een mix van twee verschillend gevoice-de kanalen, een soort speudo tweestemmigheid. Het is een nuance, maar zeker de moeite waard. Kanalen moeten dan dus wel in fase zijn; "reverb-on-both-channels-mod".

4: Het normal channel iets minder gain omdat het maar twee gainstages heeft. Het reverb kanaal heeft ook twee gainstages, maar de mix van het natte (= reverb) signaal en het (verzwakte) droge (= gitaar) signaal gaan nog door een derde gainstage.

5a: Nooit!
5b: Klopt (hard genoeg)!
5c: Gain & klankkleur

apekop
27 augustus 2010, 10:59
Pee Vee erg bedankt voor deze duidelijke uitleg!

momenteel staat de TR bij een reparateur voor een checkup beurt.

Hij heeft een kraak/ruis in de speaker die af en toe komt opzetten.
Ook had hij op bepaalde tonen een soort bijgeluid (een hoge toon), bijvoorbeeld als ik een lage C speel op de A of E snaar.
Volgens de reparateur zou dat oscillatie kunnen zijn of iets microfonisch.

ben benieuwd wat het is.

PeeVee
27 augustus 2010, 12:30
Ja, dat zou ook my best guess zijn; oscillatie, microfonisch buisjes of slechte massa. M.b.t. dat laatste: die grote klodders tin waarmee de massa draden op het chassis zijn gezet willen nog wel eens hele dunne haarscheurtjes vertonen. Ik had het een tijd geleden bij een ouwe Showman. Heel lang naar gezocht. Remedie: dikke massa klodders op chassis even vastbakken met een flinke bout.

apekop
9 oktober 2010, 02:18
Nog een vraagje:

Ik heb een Parker Fly gitaar, deze heeft een piezo element dat je apart kan uitsturen met een stereo split kabel.
Ik wil de piezo op 1 kanaal van mijn Twin Reberb aansluiten en de magnetische elementen op het andere kanaal, op beide elementen komen dan ook andere effecten.

Kan dit, of staan de kanalen op de Twin dan uit fase, waar eerder in dit topic over gesproken werd?
of is dat uit-fase verhaal alleen van toepassing bij het 'bridgen' van de kanalen?

Ik heb mijn Twin momenteel niet hier om het uit te proberen.

Chris Winsemius
9 oktober 2010, 10:59
Nog een vraagje:

Ik heb een Parker Fly gitaar, deze heeft een piezo element dat je apart kan uitsturen met een stereo split kabel.
Ik wil de piezo op 1 kanaal van mijn Twin Reberb aansluiten en de magnetische elementen op het andere kanaal, op beide elementen komen dan ook andere effecten.

Kan dit, of staan de kanalen op de Twin dan uit fase, waar eerder in dit topic over gesproken werd?
of is dat uit-fase verhaal alleen van toepassing bij het 'bridgen' van de kanalen?

Ik heb mijn Twin momenteel niet hier om het uit te proberen.



Eerst proberen. Er zijn zelf effectpedaaltjes (merken ontschieten me ff, Catalynbread?) die dat probleem op kunnen lossen.
Je zou zelfs op de gitaar de + en de - van 1 van de sekties kunnen omdraaien mits dat passief is (lees: zonder batterij).
Bij het bridgen onstaat het en in dit geval is het afhankelijk van de fases die uit de gitaar komen om het maar even plat te zeggen.

Anders kun je op beide kanalen de reverb (laten) plaatsen (en tremolo) zodat ze in fase staan.

Nogmaals: eerst proberen, er zijn ook mensen die juist gebruik maken van het uit fase effekt; David Hollestelle bijvoorbeeld als hij een VOX AC30TB gebruikt.

apekop
9 oktober 2010, 12:17
Eerst proberen. Er zijn zelf effectpedaaltjes (merken ontschieten me ff, Catalynbread?) die dat probleem op kunnen lossen.
Je zou zelfs op de gitaar de + en de - van 1 van de sekties kunnen omdraaien mits dat passief is (lees: zonder batterij).
Bij het bridgen onstaat het en in dit geval is het afhankelijk van de fases die uit de gitaar komen om het maar even plat te zeggen.


Ik wil liever niet nog meer pedalen erbij, en op de gitaar iets veranderen is geen optie omdat ik soms ook het piezo element op een PA zet en dan de andere (magnetische) elementen gewoon uit 1 kanaal van de versterker laat komen. De gitaar is actief.

Mijn vraag is eigenlijk meer of de kanalen van de Twin Reverb ook uit fase staan als je ze gebruikt als aparte kanalen (dus niet bridgen)? want dan zou het ook zo zijn als je er met twee verschillende instrumenten over speelt, waar die twee kanalen oorspronkelijk ook voor bedoeld waren dacht ik (weet ik echter niet zeker).

Ik moet nog even wachten met uitproberen, de Twin staat nog steeds in reparatie. Mocht ik nog iets willen/moeten veranderen met die fase dan kan ik dat nu nog doorgeven aan de reparateur. Daarom zou ik jullie advies willen.

Chris Winsemius
9 oktober 2010, 12:48
Ook bij niet bridgen staan ze uit fase MAAR....
als 1 van de signalen die aangeleverd wordt uit fase is tov. het andere signaal wordt dat weer opgeheven. Het is allemaal relatief.

(- keer - is +)

Optie reverb en trem. op beide kanalen lijkt me het handigste/beste voor jou.

PeeVee
19 oktober 2010, 16:34
Mocht ik nog iets willen/moeten veranderen met die fase dan kan ik dat nu nog doorgeven aan de reparateur.
Vraag je tech de uitgang van het normal kanaal aan laten sluiten op de ingang van de reverb (bij de 500 pF). Is een kwestie van 1 draadje verleggen en, als je het perfect wilt doen, kost een paar dubbeltjes aan onderdelen. Het is ong. 10 minuutjes werk (wanneer het chassis al uitgebouwd is).

apekop
22 november 2010, 09:11
nog even 2 Twin vraagjes:
1) input 1 levert 6db meer gain, betekent dat als je een actieve gitaar met veel output hebt dat je dan beter input 2 kan gebruiken (omdat hij op input 1 kan gaan oversturen)?

2) helemaal rechts aan de achterkant op het zilveren gedeelte (dus niet op het zwarte gedeelte van het chassis maar daarnaast) zit bij mij een input (?) waar is deze voor?
zoiets als bij deze, alleen zit hij bij mij rechts van het serienummer ipv links zoals op het plaatje: http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://dennischandler.com/files/2010/07/1twin_001f098.jpg&imgrefurl=http://dennischandler.com/cool-amps/1twin_001f098/&usg=__Q5L-vW-biT8sOE6Xb5hTs4Za2rA=&h=778&w=1000&sz=210&hl=nl&start=0&sig2=50NapPJB2gIAB0onxIyIeg&zoom=1&tbnid=YgZMJLABhxkYOM:&tbnh=164&tbnw=211&ei=SybqTMLZIMiAOtT6sdgM&prev=/images%3Fq%3Dfender%2Btwin%2Bback%26um%3D1%26hl%3D nl%26client%3Dfirefox-a%26sa%3DN%26rls%3Dorg.mozilla:en-US:official%26biw%3D1680%26bih%3D831%26tbs%3Disch: 1&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=146&vpy=90&dur=260&hovh=198&hovw=255&tx=188&ty=88&oei=7CXqTObwIsmBOpqGsYYK&esq=3&page=1&ndsp=28&ved=1t:429,r:0,s:0

Mr.Jay
22 november 2010, 12:59
Dat is geen input maar een "instelpotmeter" , zover ik het kan zien op de foto.
Dat is de "HUMBALANCE".
Je stelt hier met een schroevendraaier het punt in waarop de amp het stilst is qua AC-rateltje wat op de gloeispanning van de buizen zit.
P.S., als het tóch écht een input is, zal iemand de versterker verbouwd hebben want origineel is het dan niet.

apekop
22 november 2010, 13:51
Nee het is echt een input (of output). De hum balance zit op het zwarte gedeelte van de chassis van mijn '79 Twin.

Mr.Jay
22 november 2010, 14:04
Nee het is echt een input (of output). De hum balance zit op het zwarte gedeelte van de chassis van mijn '79 Twin.

Oké, dan is deze foto weer anders dus, daar zit geen humbal.pot op het zwarte paneel.
Als het een inputjack is zal waarschijnlijk iemand een modificatie verricht hebben aan deze versterker.