PDA

View Full Version : Maffe stratocaster



j3lt3
25 augustus 2010, 22:43
Ik heb ongeveer 3,5 jaar geleden een mooie usa strat uit '93 gekocht, 2e hands. Ik had me nog nooit echt in strats verdiept, of eigenlijk in geen enkele soort gitaar, maar hij klonk mooi, dus gekocht voor 750 euro. En dat zag er ongeveer zo uit (met zonder snaren).
http://i741.photobucket.com/albums/xx55/j3lt3/gitaarheadstock.jpg

3,5 jaar later, nu ik het ding openschroef om de bedrading te checken ivm brom, vraag ik me toch echt af wat ik destijds heb gekocht.

Even een opsomming:

-Wat me al opviel bij het uitproberen van de gitaar waren de schroefgaten in de body van de gitaar (gele cirkeltjes linker plaatje). Dat zou kunnen duiden op een of ander midi-apparaat wat een vorige eigenaar er vast zou hebben geschroefd.
-Later ontdekte ik ook kleine gaatjes half verstopt achter de tuners. Hebben daar van die Sperzel locking tuners gezeten?
http://i741.photobucket.com/albums/xx55/j3lt3/gatengitaar.jpg

-De 2punts tremelo van wilkinson leek me eerst niet origineel, maar er zijn geen 6 kleine schroefgaatjes te vinden van een normale fender trem. Dus op het origineel heeft kennelijk een 2punts tremelo gezeten.

-1 schroefgat van de slagplaat zit boven de uitsparing voor de pu's, ook niet origineel dus (ook lijkt me het qua kleurcombinatie niet logisch..tenzij er SRV op de slagplaat zou hebben gestaan)

-Waar het gebroem vandaan kwam was al snel duidelijk. De aarde aan de jack-input zat vast aan slechts 1 minuscuul draadje. De rest van de bedrading onder de pickguard lijkt ook sterk slecht te zijn gesoldeerd door iemand:

http://i741.photobucket.com/albums/xx55/j3lt3/wiring.jpg

-Wat me dan opvalt aan de bridge pickup is het metalen plaatje eronder. Het enige wat me altijd al een klein beetje tegenviel was die pickup, ik gebruik 'm daarom ook weining. Heeft iemand enig idee wat dat kan zijn... Wat voor pickups zitten er überhaupt in.


Ik heb even wat gegoogled. De 2punts-tremelo, de gaten voor lockingtuners en het jaartal komen overeen met de Fender Strat Plus series uit 93. Maar de nut van zo'n Strat Plus heeft op deze nooit gezeten, anders zaten daar nu 2 schroefgaten.

Iemand enig idee waar ik op speel, wat er origineel is, wat niet, wat voor pickups hier in zitten? Of zou de vorige eigenaar zich kunnen melden. ;)

lodi
25 augustus 2010, 23:15
raaaaaaar, bizar, lijkt wel of ie in elkaar gesleuteld is
ben toch niet genoeg stratkenner om hier n' oordeel te vellen

Mad mind
26 augustus 2010, 09:35
Wat ik vooral raar vind zijn de schroefgaatjes in de body.
Zou de vorige eigenaar er mss iets op vastgemaakt hebben?

Ik heb ooit eens een foto gezien in een topic van mij.
Dat was een foto van Dave Grohl (Foo Fighters) en die had een effect op zijn
Gibson RD hangen. Mss heeft de vorige eigenaar er ook iets dergelijks op
gezet vroeger!? Maar een gedacht natuurlijk. :D

muziekschuur
26 augustus 2010, 09:53
Wellicht een Roland Midigitaar element & het bedieningskastje.

Qua tuners & die gaatjes. Ik zou een mailtje met deze foto's en serienummers naar Fender sturen. Die kunnen je het waarschijnlijk zo vertellen.

Frans

Midwolda
26 augustus 2010, 09:54
M'n Sheraton heeft ook drie gaatjes in de body, waar "vroeger" een gitaar-synth gezeten heeft.
Weliswaar niet op dezelfde plek als bij jouw Strat, maar toch.
´t Kan geen kwaad, en ´t is best wel goed weg te werken hoor.

G.G.
26 augustus 2010, 10:07
Metalen plaatje is een redelijk gebruikelijke mod op het brugelement voor een wat beter geluid. Strakker met wat meer laag. Kijk eens op www.singlecoil.com voor meer uitleg.

Midwolda
26 augustus 2010, 11:00
Metalen plaatje is een redelijk gebruikelijke mod op het brugelement voor een wat beter geluid. Strakker met wat meer laag. Kijk eens op www.singlecoil.com voor meer uitleg.

(Off-topic: Werkt dat ook met een stacked humbucker?)

G.G.
26 augustus 2010, 11:37
(Off-topic: Werkt dat ook met een stacked humbucker?)

weet ik niet, maar ff testen is zo gebeurd. Metalen verbindingsplaatje van de bouwmarkt ofzo en je weet het.

Venlonaer
26 augustus 2010, 12:01
Maf, maar wel een mpoie strat!

Nielsje
26 augustus 2010, 12:22
De gaatjes komen in ieder geval niet overeen met sperzels.
Die hebben slechts een gat 'nodig', buiten het gat voor de as van het stemmechaniek natuurlijk.
Het stalen plaatje onder de brugpup is een zogeheten 'baseplate' (althans, zo verkoopt Callaham ze), en die zouden voor meer laag zorgen. Ik heb ze hier ook liggen, moet ik nog een keer testen.

Verder hebben alle 'moderne' strats een 2 punts trem, en een verwisselde slagplaat zou ik mij nooit druk om maken.
De schroefgaatjes vind ik vaag, het lijkt wel alsof er nog stukken schroef inzitten.

Van Dattum
26 augustus 2010, 13:11
De gaatjes bij de tuners zijn van de originele rechthoekige Fendermechanieken, die hebben 2 pennetjes. Een Wilkinson trem is wat mij betreft een mooie upgrade van de standaard 2-punts Fender trem.

Een Fender American Standard?

RS-Rik
26 augustus 2010, 23:32
Badkuipfrezing, dat komt toch ook niet veel voor bij USA strats?

Hendriks
26 augustus 2010, 23:37
Badkuipfrezing, dat komt toch ook niet veel voor bij USA strats?

Toch wel , tenminste regelmatig tegengekomen.

mikeyaxeman
27 augustus 2010, 00:58
Badkuipfrezing, dat komt toch ook niet veel voor bij USA strats?

The USA standard die ik heb gehad had het ook.

Pepe
28 augustus 2010, 02:03
Body en neck lijken me ninetees usa maar de rest niet.

Nielsje
28 augustus 2010, 02:16
Badkuipfrezing, dat komt toch ook niet veel voor bij USA strats?

American Standards hebben allemaal badkuipfrezing.

benwave
28 augustus 2010, 07:36
American Standards hebben allemaal badkuipfrezing.

Hoe kom je daar nu bij ?

Hendriks
28 augustus 2010, 08:05
Hoe kom je daar nu bij ?

Een bepaalde periode , 80's begin 90's dacht ik.

Pepe
28 augustus 2010, 11:26
Sinds 87 een swimming pool , vanaf 96 een ssh of hsh routing.

Nielsje
28 augustus 2010, 11:48
Hoe kom je daar nu bij ?

Eigen ervaring en het boek van A.R. Duchossoir.
Maar, ik zie net dat die al uit 1994 stamt.. Oei, tijd vliegt voorbij!