PDA

View Full Version : Schroef strap holder los



QuintenAkkerman
25 augustus 2010, 13:09
De schroef van een strap holder van m'n aria pro 2 es500 (es335 kopie) is los gekomen (slijtage?).
Het gat is te groot geworden voor de schroef.
Iemand een manier om dit elegant en mooi op te lossen en de gitaar zo origineel mogelijk te houden (of ergeens omgeving Utrecht iemand die dat kan)?

http://a.imageshack.us/img844/7016/img1765l.jpg

mvg,
Quinten

Midwolda
25 augustus 2010, 13:10
Tandenstokers, houtlijm, en een beetje geduld.

Fisherman
25 augustus 2010, 13:21
Da's gewoon slijtage inderdaad.
Neem je tijd ervoor en probeer een goed opvulmiddel, misschien eerst een klein beetje aanbrengen op de schroef en dan de schroef in het gat draaien.

snaarplukker
25 augustus 2010, 14:13
Gat schoonboren met 6 of 8 milimeter boor. Dan een 6 of 8 milimeter duvel er in lijmen. Nieuw gat in boren dat kleiner is dan de schroef. Schroef er weer indraaien.

sideburns
25 augustus 2010, 15:53
Heb zelf in het verleden de boel ook gefixed met tandenstokers en houtlijm (zoals hierboven al geschreven) Je stopt een aantal op lengte gemaakte stukjes van een tandenstoker in het schroefgat, voegt wat houtlijm toe en draait daarna de schroef van de strap er weer in. Even laten drogen en het zit weer goed vast (echt waar !)

Mesjoggah
25 augustus 2010, 17:05
Heb zelf in het verleden de boel ook gefixed met tandenstokers en houtlijm (zoals hierboven al geschreven) Je stopt een aantal op lengte gemaakte stukjes van een tandenstoker in het schroefgat, voegt wat houtlijm toe en draait daarna de schroef van de strap er weer in. Even laten drogen en het zit weer goed vast (echt waar !)


piece of cake, in een hotel in turkije hangen de badjassen er al twee jaar op aan een op die manier vastgezet haakje..

sideburns
25 augustus 2010, 17:14
piece of cake, in een hotel in turkije hangen de badjassen er al twee jaar op aan een op die manier vastgezet haakje..

Je ziet het, het is gewoon multifunctioneel ! Het is vast ook nog wel toepasbaar voor tal van andere zaken.

GlobalWarming
25 augustus 2010, 17:16
Heeft dit probleem te maken met de "kwaliteit" van de gitaar trouwens?
Ik heb nu een gitaar van 1993, dus 17 jaar oud en daar komt het niet bij voor, dus slijtage???

Bram+
25 augustus 2010, 17:22
't Komt vanzelfsprekend meer voor bij zachte houtsoorten, en daarbij is hout een natuurproduct en niet constant wat betreft "stevigheid". Niet puur "kwaliteit" van de gitaar in z'n geheel dus. Een zachte houtsoort als basswood waar dit ook bij voorkomt, wordt bijvoorbeeld ook gebruikt voor kwalitatief goede (en dure) gitaren. Dat is: als je kwaliteit meet aan de hand van tonale eigenschappen.

j3r03n
25 augustus 2010, 17:25
Het kan ook komen door een stroeve gitaarband of door van die Grolschrubbertjes die constant aan de strapschroef zitten te hengsten.

kamiel
25 augustus 2010, 17:26
ik heb het niet met tandenstokers, maar met de achterkant van een lucifer gedaan, werkt even goed,:D

Mesjoggah
25 augustus 2010, 21:23
ik heb het niet met tandenstokers, maar met de achterkant van een lucifer gedaan, werkt even goed,:D

ja maar...


het hout waarvan een tandenstoker is gemaakt is harder en heeft betere tonale eigenschappen..

QuintenAkkerman
25 augustus 2010, 22:48
Bedankt voor alle tips, ik ga er volgende week mee aan de slag!


Heeft dit probleem te maken met de "kwaliteit" van de gitaar trouwens?
Ik heb nu een gitaar van 1993, dus 17 jaar oud en daar komt het niet bij voor, dus slijtage???

De gitaar komt uit 81 dus na bijna 30 jaar gaan dingen wel eens slijten =p

vulvasonic
25 augustus 2010, 23:59
Ik wil geen roet in het eten gooien, maar de truc met tandenstokers en luciferhoutjes hebben het bij mij telkens maar enkele maanden volgehouden. Ik werd er gek van. Enkele weken geleden was het wederom zover. Onze technicus kreeg er net al ik schoon genoeg van. Hij heeft toen (nog tijdens het optreden) een extra gaatje geboord, vlak onder het originele gat. De hierin geschroefde draagbandknop valt keurig over het oude gat heen, dus je ziet er niets van en het zit vast als een huis.

Mocht het lucifer gedoe niet afdoende blijken, is dit wellicht het overwegen waard. :)

titzenpitzer
26 augustus 2010, 00:05
Heb eens dat probleem gehad met een les paul; heb gewoon dat gat gevuld met houtlijm, de schroef zelf ook ondergedompeld, er gewoon terug ingestoken en een nachtje laten drogen. Zonder tandenstokers dus. Is sindsdien niet meer losgekomen.

Mesjoggah
26 augustus 2010, 05:30
Als het tandenstokerverhaal niet afdoende is kun je het gat wat groter boren en er gewoon een plugje induwen, komt ie ook niet meer los.

guitarkid
26 augustus 2010, 06:53
Ik wil geen roet in het eten gooien, maar de truc met tandenstokers en luciferhoutjes hebben het bij mij telkens maar enkele maanden volgehouden. Ik werd er gek van. Enkele weken geleden was het wederom zover. Onze technicus kreeg er net al ik schoon genoeg van. Hij heeft toen (nog tijdens het optreden) een extra gaatje geboord, vlak onder het originele gat. De hierin geschroefde draagbandknop valt keurig over het oude gat heen, dus je ziet er niets van en het zit vast als een huis.

Mocht het lucifer gedoe niet afdoende blijken, is dit wellicht het overwegen waard. :)

Op zich een goed plan. Maar dan wel het originele gat even opvullen, lijkt me.
Beetje lastig tijdens een optreden misschien, maar als je wel de tijd hebt....
Bij mij volstaat overigens ook een lucifer en wat houtlijm.

Gr. C.

LesPaul1612
26 augustus 2010, 11:21
Ik heb er een lucifer ingeprikt en de schroef er weer ingedraaid. Sindsdien zit ie muurvast.

Houtlijm lijkt mij btw een betere oplossing, maar voor mij voldeed de lucifer ook wel

QuintenAkkerman
26 augustus 2010, 18:03
Het gaat in mijn geval om een semi acoustic gitaar, dus er zit een gaatje door een plank zeg maar, dus "vullen met lijm" wordt m niet want dan spijt ik mn gitaar vol met lijm XD

guitarkid
26 augustus 2010, 19:09
Het gaat in mijn geval om een semi acoustic gitaar, dus er zit een gaatje door een plank zeg maar, dus "vullen met lijm" wordt m niet want dan spijt ik mn gitaar vol met lijm XD

Maar zit daar dan geen blok achter..?

Gr. C.

Hendriks
26 augustus 2010, 19:28
Ik heb eens een telecaster gezien waarbij de strappin ook los was geraakt , de eigenaar heeft er toen een spijker ingeslagen dwars door de strap en "Rock On".
Een iets dikkere schroef doe ook wonderen .

QuintenAkkerman
26 augustus 2010, 20:15
Maar zit daar dan geen blok achter..?

Gr. C.
Nee, blijkbaar niet.

Maar t probleem is opgelost:cooler:
Ik heb er 2 lucifers naast elkaar ingedrukt en vervolgens de schroef tussen de 2 lucifers gedraaid. Works like a charm!

Bedankt voor de tips!:ok:

guitarkid
27 augustus 2010, 10:30
Nee, blijkbaar niet.

Maar t probleem is opgelost:cooler:
Ik heb er 2 lucifers naast elkaar ingedrukt en vervolgens de schroef tussen de 2 lucifers gedraaid. Works like a charm!

Bedankt voor de tips!:ok:

Maar als ik het dus goed begrijp zit de strapholder in de body, maar op een plek waar je alleen het dunne hout van de klankkast hebt en geen versteviging zoals bij de hiel en aan de achter/zijkant..? Weet je zeker dat dat de originele plek van dat ding is, want dit lijkt me super tricky....
Als het dan n.l. mis gaat, gaat het ook goed mis!
Misschien even een fotootje..?

Gr. C.

Eric van Esch
27 augustus 2010, 13:01
Maar als ik het dus goed begrijp zit de strapholder in de body, maar op een plek waar je alleen het dunne hout van de klankkast hebt en geen versteviging zoals bij de hiel en aan de achter/zijkant..? Weet je zeker dat dat de originele plek van dat ding is, want dit lijkt me super tricky....
Als het dan n.l. mis gaat, gaat het ook goed mis!
Misschien even een fotootje..?

Gr. C.

Je zou ook kunnen overwegen de straplock in de hak van de hals vast te zetten, daar heb je tenminste massief hout wat de boel goed vast houdt.

guitarkid
27 augustus 2010, 13:54
Je zou ook kunnen overwegen de straplock in de hak van de hals vast te zetten, daar heb je tenminste massief hout wat de boel goed vast houdt.

Hak = hiel. Goed idee dus! Maar het is vreemd dat hij daar niet automatisch geplaatst is.

Gr. C.

Eric van Esch
27 augustus 2010, 14:42
Hak = hiel. Goed idee dus! Maar het is vreemd dat hij daar niet automatisch geplaatst is.

Gr. C.

Bij mijn Ibanez is dat de standaard plaats;)

Riky
27 augustus 2010, 16:44
Je zou ook kunnen overwegen de straplock in de hak van de hals vast te zetten, daar heb je tenminste massief hout wat de boel goed vast houdt.

ja daar heb ik hem ook destijds ingemaakt. Beste plek for sure:)