PDA

View Full Version : Bas niet te horen in Bandsetting.



SunnMustang
25 augustus 2010, 10:54
Hallo forumleden

Sinds mijn geboorte ben ik slechthorend, dit is opgelost met hoortoestellen.
Sinds kort jam ik steeds meer met bassisten, en tot mijn verbazing, hoor ik de bas bijna niet. Zelf met het volume voledig open op een 40 wat versterker. Nu vraag ik me af, is het het waard om door te jammen met een bassist die ik toch nouwelijks hoor of kan ik beter naar een drummer of andere gitarist opzoek gaan. Of is het dan uberhaupt niet mogelijk om in een bandje te spelen?

budje
25 augustus 2010, 10:58
kan best, met wat aanpassingen. Heb jarenlang met een bassist gespeeld met gehoorapparaten (beide kanten). Hij had moeite vooral met de lage tonen, dus qua sound instellen had hij wat hulp nodig.

en ten tweede: ik ben zelf niet hardhorend, maar een 40 watt basversterker hoor ik bij de meeste drummers ook bijna niet meer hoor

budje
25 augustus 2010, 10:59
en ten derde: met een slechthorend bandlid erbij is het extra belangrijk een beetje balans in jullie geluid te maken, dat iedereen alles hoort,

en vooral niet te hard allemaal!

showband
25 augustus 2010, 13:30
tegen de basversterker leunen? Voor het contactgeluid.

contactplateau kopen?
http://www.thebuttkicker.com/musicians/products/bkp_kit.htm

apekop
25 augustus 2010, 15:36
40 watt is niet heel veel voor een basversterker.
Soms kan het ook aan de bassist liggen. Misschien slaat hij heel zacht aan of speelt hij heel rommelig. Sommige bassist draaien heel veel laag in de versterker waardoor hun geluid verzuipt en je alleen maar gezoem hoort.

Vraag eens of de bassist wat laag-mid (of mid) erbij draait. Vooral midden tonen zorgen voor een hoorbaarder basgeluid.

Niet te snel opgeven!

budje
25 augustus 2010, 16:50
die buttkicker (geen familie) vind ik een goed idee, mail ik ff door aan mn slechthorende ex-bassist!

rudolf
25 augustus 2010, 23:10
kom maar een keer met onze bassist spelen dan tril je zo wel weg.... :(

mafkees

Einzeln
3 september 2010, 12:19
http://www.sensaphonics.com/prod_aura.html
Dat is van een ander merk. Het is dan van belang dat jij op die floorplate gaat staan.

http://shop.rightthing.nl/index.php?main_page=product_info&products_id=65&language=nl

Basvarken
3 september 2010, 14:51
40 watt is gewoon veel te weinig voor een basversterker als je met een band speelt waarin een drummer zit.

Ik hoor met beide oren prima, maar ik zou mezelf ook niet horen als ik slechts 40 watt tot mijn beschikking zou hebben. Lage tonen hebben gewoon veel vermogen nodig om hoorbaar te zijn.

Ijselrobo 07
3 september 2010, 16:27
Hey,

Ik heb hier 2 bas amp's, eentje van 30 watt en eentje van 300 watt.
Als ik de 30 watt in de band gebruik, hoor je het ding bijna niet.
als ik de 300 gebruik, kan ik die nauwelijks openzetten.
Dus misschien een basversterker kopen met of 2X10 of een 1X15 speaker(s), dat vindt ik persoonlijk het beste klinken.

En nog een tip, als je op het podium staat, laat een microfoon tegen je versterker aan zetten, en zorg dat je over de algemene installatie speelt,
als je dan dichtbij de monitors gaat staan, zul je jezelf beter horen.

Grtz. From Ijselrobo 07

Wabbie
3 september 2010, 16:41
Met 40 Watt ga je het niet trekken in een bandsetting. Voor een beetje leuk jammen heb je toch iets van 150 tot 200 Watt nodig om de bas een beetje lekker te kunnen versterken.
Headroom is wat je wilt hebben in een basversterker voor een mooie heldere tone. Ik heb liever een enorme basversterker die niet heel ver open staat dan een kleintje wat op z'n max draait.
Verder is het inderdaad van belang dat je bassist wat meer mid-laag of mid in zijn geluid draait. Daar wordt je als bassist een stuk beter hoorbaar van in een bandsetting.

Als ik optreed heb ik meestal wel een eigen monitor, alhoewel ik denk ik als bassist wel zonder kan omdat ik tegenwoordig een enorme toren aan versterking meesleep.

kamiel
3 september 2010, 17:00
200 hoeft niet hoor, ik heb een cube 100 (wat dus 100 watt aan vermogen is) en daar kom ik er 'gemakelijk' mee, in mijn bandje. Ik moet hem uiteraard wel half open zetten, maar dan kom ik er toch heel mooi door.

Wabbie
3 september 2010, 17:04
Nou, dan spelen jullie wel erg zacht. Mijn praktijkervaring in verschillende bands is toch dat je echt iets van 200 Watt nodig hebt om een beetje lekker te kunnen optreden.

Als het jou lukt met 100 watt, dan prima. Maar mijn persoonlijke ervaring is toch want anders. Maargoed, menigen en ervaringen verschillen nu eenmaal!

kamiel
3 september 2010, 17:09
zo zacht als onze drummer wil drummen, (wat nog iets te luid is naar mijn zin,:P) ik heb niet de behoefte om doof te zijn op mijn 30, maar in ieder geval, op repetieties heb je niet zoveel vermogen nodig, en op optredens gebruik ik een van de prachtige uitgangen op mijn box om lekker door het mengpaneel te gaan,:D