PDA

View Full Version : hals 0.1" breder : ga ik dit merken ?



Pevano
25 augustus 2010, 10:28
Ik ben net begonnen met gitaar spelen, ben een beetje aan het oefenen met 3 akkoorden en ik weet dat iedereen in het begin denkt dat hij de dikste vingers van de hele wereld heeft en dat het onmogelijk is om gen andere snaren te raken. Verder geloof ik heilig in 'niet klagen maar oefenen' en het gaat ook al iets beter maar zou 0.1 inch in halsbreedte een merkbaar verschil uitmaken ?

Ik heb op dit moment een instapgitaar : Hudson HD-STX (wel met massief bovenblad) met halsbreedte 1.7 inch = 4.32 cm maar ik heb gehoord (en gevonden op de Seagull-site) dat Seagull een halsbreedte heeft van 1.8 inch = 4.57 cm, dus dat scheelt 0.25 cm : ga ik dit echt merken ?

Ik vraag dit omdat ik ergens een 2e hands Seagull S6+CW gezien heb voor relatief weinig geld en als ik alle recensies kan geloven is dit (los van de halsbreedte) een goede gitaar.

LaurentB
25 augustus 2010, 10:41
Ik zou het gewoon eens ergens gaan proberen in een winkel. Seagulls zijn wel goed te vinden (Feedback voert ze, bijvoorbeeld).

Er zijn ook mensen die juist klagen over die bredere hals van Seagulls, dus blijkbaar is het verschil merkbaar, alhoewel 0,1 inch slechts 2,5 mm is.

Ik vind het wel mooi klinkende gitaren, overigens.

snaarplukker
25 augustus 2010, 11:21
In weze staan de snaren dan 0,5mm verder uit mekaar, dus hebben je dikke vingers een halve milimeter meer ruimte.;)

budje
25 augustus 2010, 11:22
een beetje flexibel mens heeft er na een kwartiertje geen last meer van.

Plant
25 augustus 2010, 18:19
Het lijkt weinig, 2mm, maar reken maar dat je het merkt. Ik had ooit een schitterende Takamine gitaar met en toch wat smalle hals. Het bleef toch altijd een beetje wringen en proppen bij b.v. een open A akkoord met 3 vingertoppen op een rijtje (2de positie op D-, G- en B-snaar). Altijd héél secuur spelen om niet de A- of hoge E-snaar af de dempen. Da's echt geen kwestie van wennen meer. Verder was er niks op aan te merken.

Later kocht ik nog een andere (goedkopere) western als backup die bij de topkam ook ongeveer dat verschil in breedte had. Mooi dat ik die goedkopere gitaar al gauw altijd gebruikte en die 'peperdure' Takamine nooit meer. Die is na een tijdje dus verkocht en er is inderdaad een vergelijkbare gitaar voor in de plaats gekomen met bredere hals.

Pevano
25 augustus 2010, 19:54
Dan ga ik binnenkort maar even langs Feedback om een Seagull uit te proberen ..