PDA

View Full Version : Wie kan mij verder helpen met Fender pickups?



jutter
25 augustus 2010, 10:10
Ik heb 2x Fender New American Standard Stratocasters, beide uit 2008. De één klinkt lekker helder, voor mij precies goed. De ander klinkt warmer met minder hoog. Deze wil ik vervangen door pups met wat meer hoog/feller maar zonder dat hij schel wordt, maar eerlijk gezegd weet ik niet welke. Zou de 57/62 een goede keus zijn? Weet iemand hier de klankeigenschappen van Fender pickups? Ik heb weleens op een Fender gespeeld met Texas Specials maar dat vond ik niets, voor mij te schel.

snaarplukker
25 augustus 2010, 10:46
Dus je wilt 2 Fender strats met dezelfde klank?

jutter
25 augustus 2010, 14:23
Dus je wilt 2 Fender strats met dezelfde klank?

Nee. Dat gaat ook niet lukken omdat deze 2 strats al verschillend klinken.

jutter
25 augustus 2010, 19:41
Iemand...?

Tristan
25 augustus 2010, 23:03
Die 57/62 pickups vind ik niet zo super, ik weet niet of dat een echte upgrade voor je Strat gaat zijn.
Je was toch ook aan het kijken naar die Lollar Blackfaces?
Naast Lollar zou ik je de Fender Custom Shop 69's of 54's aanraden.
De 54's klinken heerlijk smeuig en open, mooi helder met belletjes, de 69's schijnen wat punchier en feller te zijn, met wat meer hoog.

jutter
26 augustus 2010, 22:19
Die 57/62 pickups vind ik niet zo super, ik weet niet of dat een echte upgrade voor je Strat gaat zijn.
Je was toch ook aan het kijken naar die Lollar Blackfaces?
Naast Lollar zou ik je de Fender Custom Shop 69's of 54's aanraden.
De 54's klinken heerlijk smeuig en open, mooi helder met belletjes, de 69's schijnen wat punchier en feller te zijn, met wat meer hoog.

Die Lollars waren voor een andere strat bedoeld. Voor deze strat lijken die '54 mij wel wat.

Hendriks
26 augustus 2010, 23:03
Ik zou eens naar soundclips van Tonerider (Surfing Safari,oid) en Bill Lawrence Keystones luisteren . Ik heb een strat met Lindy Fralins gehad ,ik weet even niet meer welke , maar die voldeden ook aan jou beschrijving.

Tristan
27 augustus 2010, 12:36
Die Fralins vond ik erg stug en schel, zowel de Vintage Hot als de Blues.

Eko
27 augustus 2010, 16:08
Jutter,
Wat is verder het verschil tussen de twee? Maple en rosewood toets? Er zijn tal van verschillende pick-ups.
Ik heb in een van de USA strats bij mij een stel Kinman`s zitten. Heel helder strat geluid.
In een Jimmie Vaughan strat zitten Tex Mex p.u`s die hebben een iets meer mid. Met de maple toets geeft dit een echte bite.
In een SRV strat zitten Texas specials. Helder met meer nadruk op mid. Samen met een tubescreamer een heel mooi geluid bij blues.
Ik vind het geluid van de USA `62 reissue heel mooi en open. Prachtig strat geluid waar je bijna alle klanken uit kunt halen , van Knopfler tot Shadows en van Buddy Holly tot Clapton. Daar zit wel een rosewood toets op. Die elementen kunnen bij een maple toets wel erg helder gaan klinken.

jutter
27 augustus 2010, 17:41
Jutter,
Wat is verder het verschil tussen de twee? Maple en rosewood toets? Er zijn tal van verschillende pick-ups.
Ik heb in een van de USA strats bij mij een stel Kinman`s zitten. Heel helder strat geluid.
In een Jimmie Vaughan strat zitten Tex Mex p.u`s die hebben een iets meer mid. Met de maple toets geeft dit een echte bite.
In een SRV strat zitten Texas specials. Helder met meer nadruk op mid. Samen met een tubescreamer een heel mooi geluid bij blues.
Ik vind het geluid van de USA `62 reissue heel mooi en open. Prachtig strat geluid waar je bijna alle klanken uit kunt halen , van Knopfler tot Shadows en van Buddy Holly tot Clapton. Daar zit wel een rosewood toets op. Die elementen kunnen bij een maple toets wel erg helder gaan klinken.

Eigenlijk geen verschil; beide maple toets en beide alder body. De éne body is trouwens wel een stuk lichter dan de andere wat ik opmerkelijk vind. De '62 RI vind ik ook erg mooi en dat geluid zoek ik ook. Maar in combinatie met 57/62 pups (dat zit toch in de '62 RI?) ben ik ook bang dat dat te helder gaat klinken. Zou de '54 een goede keuze zijn? En in de '57 RI zitten toch ook 57/62?

Eko
27 augustus 2010, 18:44
Jutter,
Heb je in de buurt geen goede winkel zitten?Ik ben speciaal een keer naar Vlaardingen gereden omdat ze daar , voor de Kinmans, een testgitaar hebben. Van die gitaar kun je de slagplaat wisselen met de elementen er in. Kun je dus ter plekke het geluid uit proberen. Vox Humana is ook dealer van Marble en had een zelfde amp staan als ik zelf heb. Hoefde dus niets te sjouwen en kreeg een perfect beeld van het gewenste geluid,.
Wat je nu bij je eigen strats meemaakt is datgene wat je anderen zo slecht wijs kunt maken. Er zit tussen 2 gitaren, uit dezelfde serie en fabriek ,gewoon verschil. De een klinkt nu eenmaal beter dan de andere.

jutter
27 augustus 2010, 20:20
Jutter,
Heb je in de buurt geen goede winkel zitten?Ik ben speciaal een keer naar Vlaardingen gereden omdat ze daar , voor de Kinmans, een testgitaar hebben. Van die gitaar kun je de slagplaat wisselen met de elementen er in. Kun je dus ter plekke het geluid uit proberen. Vox Humana is ook dealer van Marble en had een zelfde amp staan als ik zelf heb. Hoefde dus niets te sjouwen en kreeg een perfect beeld van het gewenste geluid,.
Wat je nu bij je eigen strats meemaakt is datgene wat je anderen zo slecht wijs kunt maken. Er zit tussen 2 gitaren, uit dezelfde serie en fabriek ,gewoon verschil. De een klinkt nu eenmaal beter dan de andere.

Helaas hier in de buurt geen goede shop waar ze een testgitaar hebben. De 2 strats waar ik het over heb komen ook nog eens uit hetzelfde jaar(2008) en zelfde serie (New American Standard) en toch een groot verschil in geluid. Waarom zou iemand dat niet kunnen aannemen? Ik weet niet beter dan dat er onderling (zelfde serie+bouwjaar+zelfde fabriek) veel verschil in zit qua sound. Dat maakt het ook zo leuk! Maar op het verhaal terug te komen; weet jij de klankeigenschappen van de '54? Ik kan er weinig over vinden.

pasqual
28 augustus 2010, 00:30
Ik zou eens naar soundclips van Tonerider (Surfing Safari,oid) en Bill Lawrence Keystones luisteren . Ik heb een strat met Lindy Fralins gehad ,ik weet even niet meer welke , maar die voldeden ook aan jou beschrijving.

hoi Jutter,

zoals hierboven al gesuggereerd werd, kan het heel interessant zijn om eens bij Tonerider te kijken. ik heb in twee van mijn strats de "Pure Vintage" setjes zitten en in een stratje de "City Limits". echt een super geluidje en niet duur. de "pure vintage" hebben een relatief lage output maar daarom een lekkere heldere sound met veel karakter. de andere set heeft iets meer mid. allebei echte aanraders. ik heb deze sets zo'n 2 jaar geleden aangeschaft voor rond de 100,- euro nieuw maar ik zag ze laatst al worden aangeboden voor +/_ 80,- euro nieuw.

groeten Pasqual.

Eko
28 augustus 2010, 09:51
Jutter,
Ik ken de `54 niet uit eigen ervaring. Wat ik wel kan zeggen is dat al de p.u`s verschillen in klank , maar dat de verschillen zo klein zijn dat de kabel en amp echt heel goed moeten zijn om het te horen. Dan nog hoor je het het best wanneer je clean speelt en een goede techniek gebruikt. ( en zeer regelmatig nieuwe snaren er op doet)
Ik durf zelfs nog wel te verdedigen dat een dure kabel meer effect sorteert dan een nieuwe pick-up.

Johan91
28 augustus 2010, 19:26
De ander klinkt warmer met minder hoog. Deze wil ik vervangen door pups met wat meer hoog/feller maar zonder dat hij schel wordt, maar eerlijk gezegd weet ik niet welke.

Ik heb vandaag de DiMarzio True Venice gehoord.
http://www.dimarzio.com/site/#/pickups/
Klik onderaan op "strat", en dan "standard strat". Dan kan je ze even beluisteren. Er zitten ook fragmenten bij waarbij op een Fender is gespeeld. Voor mij staan deze pick-ups op wishlist! :D

jutter
28 augustus 2010, 21:34
Ik heb vandaag de DiMarzio True Venice gehoord.
http://www.dimarzio.com/site/#/pickups/
Klik onderaan op "strat", en dan "standard strat". Dan kan je ze even beluisteren. Er zitten ook fragmenten bij waarbij op een Fender is gespeeld. Voor mij staan deze pick-ups op wishlist! :D

Sorry maar dit is niks voor mij. Klinkt te gelikt en dat is wat ik nou net niet wil. Maar toch bedankt!