PDA

View Full Version : Problemen met gitaarkabels



Rinze
25 augustus 2010, 10:06
Ik zet deze vraag hier neer, weet niet zeker of het de goeie plek is (leek me wel gezien de verwante topics), anders verplaatsen jullie hem maar. Heb de zoekfunktie gebruikt maar kon niks specifieks vinden.

Gisteren gerepeteerd, de week ervoor mijn kabels even nagelopen en deels opnieuw gesoldeerd. Het in elkaar zetten was destijds een beetje een haastklus en ik dacht nu met een optreden voor de deur even het zekere voor het onzekere te nemen.

In de oefenruimte sloot ik de boel aan, schrik :eek: Weinig scheur, mat geluid. Alles nagekeken, andere gitaar geprobeerd, het bleef slecht. Tot ik even een kabel van onze andere gitarist pakte. Conclusie: mijn beide signaalkabels zijn niet goed. Symptomen: dof geluid, weinig presence, weinig scheur.

Vanmorgen de kabels thuis gechecked tegen een goedkoop kant en klaar ding, hetzelfde fenomeen. De verbindingen zien er goed uit, de weerstand is bij alle kabels ongeveer het zelfde, maar toch dat verschil in geluid. Ik heb Neutrik pluggen gebruikt en goede kabel.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Dit is me nog nooit gebeurd in al die jaren dat ik zelf soldeer :dontgeti:

guitarnijboer
25 augustus 2010, 10:34
Sommige kabels hebben een zwarte geleidende plastic laag om de isolatie van de kern. Deze moet je niet vergeten een stukje terug te strippen van de eigenlijke kern isolatie. Deze geleidende plastig laag gaat microfonie van de kabel tegen. Misschien heb je er wat aan...

Verder kan ik zeggen dat ik altijd zelf kabels heb gesoldeerd, maar hier enkele jaren geleden mee gestopt ben omdat ik merkte dat ik simpelweg geen geen goede kwaliteit kabel kon kopen. Alles wat je haalt bij de gitaarboer, PA bedrijf of plaatselijke electro zaak aan losse afgeschermde kabel is eigenlijk niet erg goed voor gitaar. Veel te hoge capaciteit of te veel microfonie (of beide)

Een erg goede kabel is Klotz Titanium. Deze gebruik ik nu sinds twee jaar en meer dan 100 optredens. De kabel klinkt nog steeds fantastisch! Een goede kabel is echt heel belangrijk voor je geluid en wordt vaak een beetje vergeten. Een keer inversteren in iets goeds en klaar ben je. Pas ook op met oprollen van kabels: Om de elleboog oprollen is echt niet goed voor kabels.

HaroldA
25 augustus 2010, 12:15
Verder kan ik zeggen dat ik altijd zelf kabels heb gesoldeerd, maar hier enkele jaren geleden mee gestopt ben omdat ik merkte dat ik simpelweg geen geen goede kwaliteit kabel kon kopen.

Ik gebruik zelf Cordial Road Line: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=730795


Pas ook op met oprollen van kabels: Om de elleboog oprollen is echt niet goed voor kabels.

Zelf vouw ik m'n kabels altijd dubbel* totdat ik in het geheel een losse knoop kan leggen. NOOIT(!) een uiteinde gebruiken om een strakke knoop te leggen!!!


*) 2 jacks bij elkaar vastpakken, kabel dubbelvouwen (steeds halveren dus) tot je ongeveer 70-90 cm over hebt (afhankelijk van lengte kabel) om los een knoop met het geheel te maken.

Rinze
25 augustus 2010, 13:41
Hier is een instructievideo (http://www.youtube.com/watch?v=Pijbk8lEpC8), ligt het nou aan mij of vergeet die gast helemaal om de aarde aan te sluiten :???:

HaroldA
25 augustus 2010, 13:48
Hier is een instructievideo (http://www.youtube.com/watch?v=Pijbk8lEpC8), ligt het nou aan mij of vergeet die gast helemaal om de aarde aan te sluiten :???:

Dat ligt aan jou... 3:31

Rinze
25 augustus 2010, 13:54
Je hebt gelijk. Ik kan die gast nauwelijks verstaan :chicken:

Rinze
25 augustus 2010, 19:53
Ik bleek nog een meter of 20 Klotz kabel te hebben liggen. Dus twee pluggen van de andere kabel aan een eind Klotz gesoldeerd: prima geluid :???::???:

Niks anders gedaan, ziet er hetzelfde uit. Ik krijg daar dus echt de schijt van, als ik niet weet waar het aan ligt.

Maar goed, de komende dagen maar rustig aan nieuwe kabeltjes solderen.

the sure thing
25 augustus 2010, 21:18
101 patchkabels gesoldeerd, maar voor de lange gitaarkabels ga ik toch voor de fabriekskabels. Jaren lang Klotz gehad, maar te veel wisselende kwaliteit. Ik heb nu een Monster kabel en Spectraflex kabel: vele repetities en optredens verder en nog in uitstekende staat.

cluseau
25 augustus 2010, 22:14
Hier is een instructievideo (http://www.youtube.com/watch?v=Pijbk8lEpC8), ligt het nou aan mij of vergeet die gast helemaal om de aarde aan te sluiten :???:

De shield sluit hij wel degelijk aan maar vraag niet hoe. Als je een las maakt is het de bedoeling dat je die niet beweegt tot het stollingsproces is voltooid. Die gast loopt er gewoon mee te slingeren :soinnocent: . Geloof me, daar komt nix van terecht. En nog wat: Voordat de plug compleet in elkaar is gezet heeft hij de bedrading al menig keer heen en weer gebogen. Kun je donder op zeggen dat het snel afbreekt.

En dan die lachwekkende standaard. Normaal is dat je de soldeerbout in je hand neemt en je het vast opgestelde werkstuk verhit door de bout ernaartoe te brengen. Alleen dan berijk je dat het object uiterst stil blijft liggen om ongestoord te kunnen stollen. Alleen zo kun je een goede las maken. Dit filmpje is precies hoe het niet moet.


Ben bang dat dit filmpje spottend bedoeld is.


Frans.

Rinze
25 augustus 2010, 22:39
Ik zie in ieder geval niks van het aangeprezen professionalisme. Zag vandaag trouwens nog een ander filmpje met een soldeertutorial waarin een meneer de bout hanteerde die de hele tijd trilde en bibberde als een gek :chicken:

driftkop
25 augustus 2010, 22:49
http://www.buildyourownclone.com/board/viewtopic.php?f=9&t=16532&sid=33b55b6cd860d7a1f9c3946887f460c8

cluseau
25 augustus 2010, 23:16
......Zag vandaag trouwens nog een ander filmpje met een soldeertutorial waarin een meneer de bout hanteerde die de hele tijd trilde en bibberde als een gek :chicken:

De bout mag best bibberen, niemand is zo stabiel dat de bout echt niet beweegt. Op het moment dat je de bout weghaald is het soldeer nog steeds vloeibaar. Belangrijk is dan dat het nog vloeibare soldeer ABSOLUUT niet bewogen wordt anders ontstaat onvermijdelijk en brose las welke waar-de-loos is. De kerel in het filmpje spot echt met alle wetten voor het solderen. En dan die tester.....nog nooit zoiets belachelijks gezien.

Mannen...laat je niets wijs maken.

Bind je soldeerbout in de lantarenpaal en probeer het zelf eens op de voorgestelde manier. Maak maar een las met een paar stukken koperdraad en beweeg deze een beetje tijdens het stollen. Buig hem vervolgens nog een aantal keren heen en weer en vertel dan hier hoe mooi het eindresultaat van je werk is.

Frans.

Frits van Mourik
26 augustus 2010, 00:05
Hmmm... ik zie toch niet zoveel kwaads in 's mans werkwijze.
OK, die lantarenpaal is wat maf, maar ieder heeft zo z'n trucjes.
M.I. werkt 'ie gewoon vooral snel. De sleeve van een Neutrik vertinnen zonder je vingers aan de shaft te branden, dat vinnik best knap.
En: snel gesoldeerd = snel gestold.
Je kunt je wellicht afvragen, of het soldeer dan goed heeft gevloeid.

cluseau
26 augustus 2010, 08:23
Hmmm... ik zie toch niet zoveel kwaads in 's mans werkwijze.

Ha Frits, deze uitspraak doet me toch een beetje pijn :( en wel hierom:

Ik heb het filmpje nog eens goed bekeken en constateer toch duidelijk dat dit soldeerwonder zijn net gesoldeerde werk geen moment stil houd tijdens het stollingsproces. Sterker nog, hij blijft het vrolijk bewegen alsof dit de las ten goede zou komen. Ik heb er geen goed woord voor over, het spijt me. En nu we toch bezig zijn. Een soldeerlas maak je in één keer. Daarmee wil ik zeggen dat het er niet beter op wordt als je het tin nogmaals verhit om de twee vertinde delen samen te voegen. De flux in het soldeer is nauwkeurig afgemeten voor een juiste las. Een korte soldeertijd heeft daar natuurlijk een gunstige invloed op maar de beginnende gitaarkabeltechneuten van GN zullen nog niet zo snel kunnen werken en de las "droog" opleveren. Ga je nogmaals het tin verhitten zonder flux toe te voegen is de kans groot dat het vloeimiddel tekort schiet en is dat zeker nadelig voor de kwaliteit van de las. Als ik ondersteboven in het donker met lantaarn in mijn bek en één hand op mijn rug gebonden moet solderen doe ik dat ook wel eens maar anders niet doen. De twee te solderen componenten tegen elkaar fixeren en dan bout en tin toevoeren is de juiste manier. Daarna voor enkele seconden de zaak ABSOLUUT niet bewegen tot het soldeer een mat uiterlijk krijgt. Geen wonder dat die engelse ampjes zoveel storing hebben. Veel GN leden hebben weinig tot geen soldeer ervaring, als het gelijk fout wordt aangeleerd wordt het zeker nix.

Gelukkig laat de uitspraak in je sig enige ruimte voor dit meningsverschil :D.


Frans.

snaarplukker
26 augustus 2010, 10:40
De sleeve van een Neutrik vertinnen zonder je vingers aan de shaft te branden, dat vinnik best knap.
Daarom bibbert hij de hele tijd. Wordt te warm aan zijn vingers.;)