PDA

View Full Version : Capo maakt snaren vals op mijn 12 snarige



apekop
25 augustus 2010, 02:00
Als ik een capo gebruik op mijn 12 snarige gitaar is altijd de lage E snaar (plus octaafsnaar) ontstemd en de A snaar ook een beetje. De rest van de snaren blijven goed. De gitaar is natuurlijk goed gestemd zonder capo. De intonatie is ook goed.
Het is niet zo dat de capo de snaren naar onder trekt.

Ik heb al speciaal een shubb capo voor 12 snarige gekocht, omdat andere capo's de 12 snaren niet trekken of goed induwen. Op een 6 snarige gitaar werkt het wel goed.
Andere capo's hebben hetzelfde probleem.

iemand een idee hoe dit kan en wat ik eraan kan doen?

budje
25 augustus 2010, 08:45
shubb 12 snarige capo heeft hier ook altijd het probleem dat ie net mijn eerste E snaar niet goed afklemd en dan buzz geeft. wie weet is het de capo, maar ik heb maar een 12 snaar en een 12 snaar capo dus ik kan niet verder testen voor je :makeup:

apekop
25 augustus 2010, 10:17
de shubb klemt bij mij als enige capo (ik heb vijf verschillende capo's) juist wel alle snaren goed af op mijn 12 snarige. Op 6 snarige werkt hij perfect zonder ontstemming.

Het ligt niet aan de capo denk ik want bij andere capo's heb ik hetzelde probleem.

Plant
25 augustus 2010, 18:22
Als je gewoon met de vingers speelt (barré) op de plaats waar je de capo zet, is het dan wel zuiver? Klinkt meer als een intonatie-problem en moet je bij de brug (zadel) oplossen.

RB-1
25 augustus 2010, 19:24
Als je gewoon met de vingers speelt (barré) op de plaats waar je de capo zet, is het dan wel zuiver? Klinkt meer als een intonatie-problem en moet je bij de brug (zadel) oplossen.Zeer waarschijnlijk, ja.
Toch even checken of het probleem niet aan de andere kant van de neck, bij de nut (kan dat vreselijke woord topzadel niet aanhoren), ligt.
Daartoe even de capo op fret 1 zetten, dan alles zuiver stemmen (1/2 toon te hoog, dat wel, natuurlijk...) dan de capo naar de 2e fret en kijken of alles zuiver mee omhoog is gegaan. Als dat wel goed gaat, zit het probleem in de actie op de nut van de laagste snaren en/of de afstand van het punt, waar de snaar de nut verlaat, tot de eerste fret.

Plant
25 augustus 2010, 19:32
... Toch even checken of het probleem niet aan de andere kant van de neck, bij de nut (kan dat vreselijke woord topzadel niet aanhoren), ligt.

Topkam beter dan? ;)

Maar het kan inderdaad net zo goed daaraan liggen.

RB-1
25 augustus 2010, 19:34
Topkam beter dan? ;)Ja, doe maar....:seriousf:

apekop
26 augustus 2010, 10:14
Als je gewoon met de vingers speelt (barré) op de plaats waar je de capo zet, is het dan wel zuiver? Klinkt meer als een intonatie-problem en moet je bij de brug (zadel) oplossen.

je hebt gelijk,
Ik gebruik sinds deze week een stuk dikkere snarenset (eerst 47 en nu 54 voor de E snaar).
Ik stem nu dan wel alle snaren 2 hele tonen lager dan normaal, dus in C. Met die oude set stemde ik altijd 1 hele toon omlaag.

Sinsdien is het wel erger geworden en is de intonatie van met name de E snaar een stuk slechter.

Als ik de E snaar goed stem en dan lage noten fret is het ook te hoog, maar minder erg dan met een Capo.
Dus ik dacht zelf ook al dat het aan de topkam lag.

Moet ik de sleuf van de E snaar nu iets dieper invijlen?
De E snaar rammelt al een beetje bij harde aanslag en ik ben bang dat dat dan nog erger wordt.

En als je de topkam iets invijlt moet dat dan weer gecompenseert worden door de brug iets hoger te zetten?