PDA

View Full Version : Halshoek berekenen?



Nagramoth
24 augustus 2010, 23:04
Even een vraagje van een beginnend zelfbouwert:

Ik ben een Thinline aan het maken, voorzien van een Bigsby B5-kloon en een rollerbridge (maatje t.o.m.). Aangezien ik niet met neckshims o.i.d. wil gaan frutselen, zal ik de halspocket onder een hoek moeten frezen. Bronnen op internet noemen een hoek van tussen de 2 en 3 graden. En dat geloof ik wel, maar aangezien ik een hekel heb aan dingen te verkötten, doe ik het liever in één keer goed.

Mijn vraag: Voor het uitrekenen van de pocketdiepte, waar ligt het draaipunt voor die berekening? Bij de hiel zelf, of aan de voorzijde van de halspocket? Ik heb even een schetsje gemaakt om mijn vraag te illustreren:

http://i924.photobucket.com/albums/ad83/Nagramoth/Muziek/halshoek-1.jpg?t=1282684139

Andere vraagstelling: Zakt de hals vanaf de laatste fret naar beneden, of komt de laatste fret iets omhoog?
Andere vraagstelling, part II: Moet ik aan de achterzijde de standaard freesdiepte aanhouden en aan de voorzijde wat dieper, of de voorzijde standaard en de achterzijde iets minder diep?

EDIT:
Nu ik dit zo typ lijkt mij het laatste het geval, als ware het een neckshim...
Heb ik nou zojuist mijn eigen vraag beantwoord, of wat?

snaarplukker
25 augustus 2010, 10:44
De pocketdiepte is afhankelijk van hoe hoog op de body je de fretboard wilt hebben. Bereken je vanaf het punt in figuur 2 dan blijft de hoogte onveranderd. Van daaruit moet je dan de gewenste hoek naar beneden maken.

RalfB
29 augustus 2010, 22:13
Ik weet t ook niet zeker.
Maar voor de hoek maakt t niet uit vanaf welk punt je draait. Zolang je je brug maar aanpast om de juiste snaarhoogte te krijgen.
(correct me if im wrong)

aaronstonebeat
30 augustus 2010, 02:41
't Hangt niet alleen af van de hoek maar ook van de dikte van de hals tov de diepte van de pocket cq hoe hoog de toets en de frets boven de body uitsteken. Eigenlijk zegt snaarplukker het al.
Het draaipunt kun je overal leggen waar je wil; uiteindelijk moet je de essentiële lijn doortrekken/-berekenen. Als je dat nauwgezet doet, heeft een standaard brugconstructie voldoende mogelijkheid om de zaak perfect af te stellen.

Volgende stap is om je ontwerp ook in realiteit uit te voeren :D Bij mijn zeven gitaren tot dusver is dat me zonder veel problemen gelukt. De frets goed in de toets krijgen, was iets dat me aanvankelijk veel meer hoofdbrekens heeft bezorgd. En ook boringen op exact de juiste plek te krijgen; voor dots, gaten voor tuners, gaten voor brugschroeven etc.

gengar
31 augustus 2010, 13:04
misschien kun je hier wat mee:

Maak een geleiding voor de voet van de frees naast waar je de ruimte uitfreest. Maak deze geleiding in de gewenste hoek, bijvoorbeeld de 2 graden waar je het over hebt.
Nu kun je met behulp van de freesdiepte te varieren bepalen hoever de hals in de body komt te liggen. Je legt de hals in de body, meet met een rei hoe je met de brughoogte uitkomt en past de diepte aan. De hoek kun je berekenen met de arcsin van brughoogte/ toets vanaf meetpunt.

De 'gemakkelijke' methode: Vlak uitfrezen en vervolgens met handje hoek aanbrengen in de pocket tot het klopt. Dit is echter niet exact te omschrijven..