PDA

View Full Version : Lessen VS ik denk dat ik het zelf kan. :p



mini B.B
24 augustus 2010, 22:39
Ik vroeg mij af wie er hier op dit forum gitaar les heeft gevolgd (of nog altijd)
en wat jullie mening is kan iemand zonder lessen even goed of beter worden als iemand die les heeft gevolgd.

Kennen jullie toevallig goede instructie video's of boeken om het zelf aan te leren?

Wie kent er grote namen die het gewoon op talent hebben kunnen maken.

Alvast bedankt.:hippie:

pimmetje
24 augustus 2010, 22:57
Het belangrijkste aan les lijkt me in eerste instantie dat iemand er op z'n minst op let dat je jezelf geen houdingen aanleert die echt lichamelijke problemen kunnen gaan opleveren.

Verder is 't natuurlijk prettig als iemand je zo vroeg mogelijk voorstelt aan een metronoom en verschillende tellingen. Bij een goed aantal muzikanten waarbij telling te lang is blijven liggen ("gewoon op gevoel gespeeld" en zo) hoor ik toch achteraf dat ze dat wel graag anders hadden gehad.

Veel andere zooi kan denk ik iets gemakkelijker dan bovenstaande dingen via een eigen weg / volgorde prima gevonden worden en eventueel wat later bijgespijkerd... al dan niet met zo nu en dan gericht les.

-=JEROEN=-
25 augustus 2010, 01:36
Ik hou het op een combinatie van zelf studie en persoonlijke begeleiding.

Met alleen het één kom je een heel eind, met beide kom je all the way :hippie:

Snijdie
25 augustus 2010, 10:19
+1

Zelf heb ik nogal geluk, een goede vriend is mijn leraar. We hebben vaak contact, en er is een soort wisselwerking. De ene keer kom ik zelf met een vraag aanzetten, de andere keer heeft hij een oefening. Het grootste gedeelte moet ik zelf doen. Maar juist de basis heb ik van hem geleerd. Meetellen, gitaar stil houden, juiste palmmutes, amp afstellen.


Ik speel nu bijna twee jaar gitaar, en het is me nog steeds vijf tientjes per maand waard voor vier avonden :seriousf:. Ook na twee jaar heeft hij me nog zat te leren, en corrigeert hij me in mijn spel.

Heibel
25 augustus 2010, 10:26
Ik ben typisch zo'n gevalletje achteraf..Ik heb nooit les gehad en alles zelf aangeleerd, nog voordat je op internet werkelijk alles kon vinden..Hoewel ik prima uit de voeten kan met datgene wat ik mezelf heb aangeleerd, merk ik dat ik vooral op het gebied van kennis van toonladders en toepassing daarvan in solo's soms tekort kom. Achteraf merk ik dat het veel moeilijker is om nieuwe dingen te leren wanneer je eigen stijl en techniek zich al ontwikkeld hebben..Een oude hond leer je immers maar moeilijk nieuwe kunstjes..Mijn advies, doe enorm veel zelf, dat is goed voor je eigen stijl en sound, maar laat je daarbij ondersteunen op het gebied van met name theorie en techniek..E.e.a. is natuurlijk wel afhankelijk van talent...;-)

Rutger
25 augustus 2010, 10:43
Wat ik nogal eens gehoord heb is dat 'je geen les nodig hebt' 'omdat die en die gitaarheld dat ook niet heeft gehad'. Dat is een van de domste opvattingen ooit, gewoon verkapte luiheid is het.

Ook de grootheden hebben les gehad, wellicht niet op een muziekschool maar van eveneens getalenteerde familie/vrienden/medemusici. Bovendien zijn die grootheden zo getalenteerd en steken ze met kop en schouders boven het plebs uit... daar mag en kan je jezelf gewoon niet mee vergelijken.

Als je een instrument serieus wilt bespelen: gewoon les nemen. Net als met elk vak heb je gewoon onderwijs nodig om het goed te leren.

SunnMustang
25 augustus 2010, 10:47
Ik ben het met Heibel eens,
zelf heb ik vanaf het begin alles zelf gedaan met een enorme motivatie, die ik gelukkig nog volop heb. Vrienden hebben me af en toe gecorrigeerd en aangezet tot het gebruik van een metronoom. Toch zou ik heel graag meer muzikale kennis hebben en zoals Heibel zei, ''Scales'' toepassen in solo's. Ik zou inderdaad les nemen, want uiteindelijk komt het spelen uit jezelf, en les gaat je hier veel bij helpen! :strat:

mini B.B
25 augustus 2010, 10:51
Wat ik nogal eens gehoord heb is dat 'je geen les nodig hebt' 'omdat die en die gitaarheld dat ook niet heeft gehad'. Dat is een van de domste opvattingen ooit, gewoon verkapte luiheid is het.

Ook de grootheden hebben les gehad, wellicht niet op een muziekschool maar van eveneens getalenteerde familie/vrienden/medemusici. Bovendien zijn die grootheden zo getalenteerd en steken ze met kop en schouders boven het plebs uit... daar mag en kan je jezelf gewoon niet mee vergelijken.

Als je een instrument serieus wilt bespelen: gewoon les nemen. Net als met elk vak heb je gewoon onderwijs nodig om het goed te leren.

nee natuurlijk vergelijk ik me niet met de 'grote der aarde' dat was gewoon iets wat ik graag wou weten.

Ik ken wel muziek en speel sax in de muziek school en heb geen zin om gitaar in de muziekschool erbij te nemen.

LaszloVersteeg
25 augustus 2010, 11:46
Het is gewoon wat je zelf wilt.
Ik heb een tijd de mening gehad dat ik het zelf wel zou kunnen, en dat kan ik ook. Maar met les ging het voor mij sneller.

Ik zou gewoon via gitaarnet de goede info zoeken en het eens zelf proberen, misschien dat je dat wel fijn vind, en dat het ook goed lukt. Hier kan je echt wel de goede basis vinden en gitaarles kan altijd nog.

mini B.B
25 augustus 2010, 11:52
Ik ga het zelf proberen maar wel met Learn&Master the guitar.
Heb er vele goede dingen over gelezen en reviews bekeken op youtube.

Hier iemand ervaring met L&M the guitar?

grtz :hippie:

Rutger
25 augustus 2010, 12:12
@ B.B.: dat was dan ook niet persoonlijk bedoeld hoor ;)

Zo te lezen heb je al de nodige muzikale achtergrond. Daar heb je dus niet direct les voor nodig. Maar om de vaardigheid te leren is een jaartje les nemen altijd wel aan te raden.

Om het van een DVDs te leren moet je wel vanuit jezelf goed zijn in studeren en heb je een zekere zelfsdiscipline nodig. Je moet jezelf een beetje onder druk kunnen zetten en het volhouden. Nadeel is dat je niet even met je leraar kunt sparren en niet op je flikker krijgt als je het verkeerd doet.

Leun sowieso niet (alleen) op Youtube filmpjes e.d. Die zijn vaak niet erg betrouwbaar en bovendien is de informatie die je krijgt erg versnipperd.

mini B.B
29 augustus 2010, 12:10
Heeft er hier iemand ervaring met Learn & Master the guitar?
Goede en of slechte bevindingen. :hippie:

Pepe
29 augustus 2010, 13:25
Het beste is een combinatie, een leraar kan je een duwtje geven als je vast komt te zitten, je inzicht geven of alternatieven aandragen als je dingen te eenzijdig benadert.
Aan de andere kant, je wil ook graag een eigen stijl ontwikkelen en een leraar heeft ook alleen maar een eigen interpretatie.

Klassiek, daar heb je les voor nodig, daar heerst een veel engere opvatting hoe je iets moet doen en doe je dat niet, dan is het geen klassiek. Bij jazz gaat het vooral om theoretische kennis en ligt de nadruk op een eigen invulling, kopiëren mag alleen ter leering ende vermaak. Bij rock'n roll anything goes als het maar effectief is.
Althans, na jaren van conservatorium in klassiek en jazz kijk ik er zo tegen aan.

Theoretisch inzicht gaat een stuk sneller met een docent, het zijn gewoon wiskundige verhoudingen en dat wiel is allang uitgevonden. Maar oefenen, die lijnen in je hersenen graveren, dat moet je vooral doen op een manier die voor jou natuurlijk aanvoelt, iemands andere aanpak kan contraproductief werken.

mini B.B
29 augustus 2010, 13:56
Ik ben nu al 10 jaar saxofonist en volg nog altijd muziek les om kennis uit te breiden.

Zou een ervaren gitarist (dat geen leraar is) me ook niet kunnen helpen bij mijn houding?

EuroCinema
29 augustus 2010, 14:16
Zeker wel. Je kan sowieso van een goeie muzikant altijd dingen leren. Mijn ervaring is dat je in de eerste maanden van het samen spelen/les hebben vaak flinke stappen maakt, en daarna als je niet uitkijkt uit een soort loyaliteit nog een tijd blijft hangen zonder vooruit te gaan. Los daarvan heb je altijd een klankbord nodig, iemand die snapt wat je wilt bereiken en vrij objectief kan zeggen of je daarin slaagt. Kan een medebandlid zijn, een vriend, een leraar, of in mijn geval mijn vader (die zelf een zeer ervaren gitarist is).