PDA

View Full Version : buizenprobleem Hook R20??



robertt
24 augustus 2010, 20:18
Beste forumleden.

Ik heb een probleem met mijn R20... Voordat ik door een expert naar mijn amp laat kijken dacht ik de experts hier op het forum eens om raad vragen.
Hier de case:

Het betreft dus de Hook R20. Ik heb deze (8maanden oude amp) overgenomen van een particulier. De versterker is door hem alleen maar op zijn kamer bespeeld.

De versterker klonk tot een week terug echt geweldig (nog nooit zo'n vullend, hard, clean geluid uit een 22 watt versterker gehoord).

wat is dan nu het probleem?!:
Op het cleane kanaal (9 uur qua volume) komt het probleem het beste naar voren als ik de snaren van mijn strat demp en dan vervolgens mijn snaren aansla (wat ik meestal ook doe om te horen hoeveel reverb er is).
Als ik dit dan doe dan hoor ik kort na de aanslag een soort geluid wat de beschrijven is als een radio die stoort (tussen twee zenders in zit).

Momenteel heb ik ook het idee dat het overdrive kanaal minder strak is (modderiger). Misschien valt het wel mee, maar als je eenmaal het idee hebt dat er iets mis is met de amp ga je ineens allerlei dingen 'horen"...

Hebben jullie misschien een idee waar dit probleem vandaan kan komen?

Hoop eerlijk gezegd dat het een buizen-ding is...:???:

tillens
24 augustus 2010, 20:29
Zou zo maar kunnen dat het een buizen ding is. Ik weet niet waar je woont, maar ga anders even langs de bouwer van de amp, bij haarguitars...

robertt
24 augustus 2010, 20:33
Ik woon in Zoetermeer.
Punt is dat het geluid niet constant te horen is.. Zal je weer zien, waag je een ritje naar vd Haar, doet ie het gewoon ok..

erwin_ve
25 augustus 2010, 09:12
Het kan een buis zijn, maar ook een slechte soldeerverbinding.

robertt
4 september 2010, 16:59
Heb van de week een mailtje gestuurd naar HOOK.
Kreeg zeer snel een mailtje van Leendert terug. Hij raadde mij aan om sowieso mijn eindbuizen te vervangen.

Omdat ik geen schema van de Hook heb vind ik het lastig om te zien waar (en of) ik de bias van de eindbuizen moet instellen.
Ik heb Hook nog wel een mailtje gestuurd met deze vraag, maar heb hier nog geen reactie op.

Daarom aan jullie de vraag of jullie weten waar (en of) je de bias kan instellen bij een Hook R20?

Thanks

robertt
4 september 2010, 22:03
http://a.imageshack.us/img842/2756/dsc00545c.jpg
By muziekopmaandag (http://profile.imageshack.us/user/muziekopmaandag) at 2010-09-04

robertt
4 september 2010, 22:19
http://a.imageshack.us/img801/895/dsc00543c.jpg
By muziekopmaandag (http://profile.imageshack.us/user/muziekopmaandag) at 2010-09-04

robertt
4 september 2010, 22:33
ik heb geprobeerd wat foto's te uploaden, maar die komen wat groot naar voren...

Ik ben namelijk op zoek naar het antwoord op de vraag waar de "potmeters" voor de bias zitten...
Nu heb ik wel twee blauwe kunstof blokjes op de printplaat gezien met een schroefje erop (ook te zien op de foto, links van de elko's aan de rechterkant van de printplaat).
Kunnen jullie mij vertellen of dit de metertjes zijn om de bias mee in te stellen?

jacky
4 september 2010, 23:04
Dat zijn inderdaad de bias instel potjes.

De amp heeft twee standen solid state en rectifier (buis of diodes) de een is dus voor de buis en de andere voor de diode stand

Verder zie je aan de eind buizen een 1 ohm weerstand zitten aan pen 8 daar kan je met een multimeter de bias mee afstellen (bruin zwart goud).
Multimeter op DC en in het mV bereik over de een ohm weerstand. 1mV is met deze methode ongeveer 1mA

Je meet even de hoogspanning en rekent met de bias calculator de in te stellen stroom in en klaar.
http://www.webervst.com/tubes1/calcbias.htm

Heb je het nog nooit gedaan let dan op er zijn spanningen in de amp aanwezig waar in het beste geval slechts je haren van overeind gaan staan

KIJK DUS UIT en laat anders de vakman het ding even fixen

Succes

robertt
4 september 2010, 23:12
thanks voor de snelle reactie!

was ook niet van plan om het zelf te doen, wil dit eerst een paar keer onder begeleiding doen :)

nico verduin
5 september 2010, 01:02
Was deze amp nog origineel? Ik vind het opvallend dat er aan de ene kant goedkope Chinese CC weerstanden en metaalfilm weerstanden zitten en aan de andere kant Solen, SoZo, Russische PIO caps en Sprague elco's in zitten. Beetje vreemde combinatie.
Of is er al uitgebreid aan gesleuteld. Jack wat hoort er eigenlijk origineel in te zitten?

robertt
5 september 2010, 08:07
heb de versterker wel 2dehands gekocht, maar voor zover ik weet is de amp nog gewoon origineel.
Ben zelf ook wel benieuwd naar het antwoord..

cluseau
5 september 2010, 09:46
heb de versterker wel 2dehands gekocht, maar voor zover ik weet is de amp nog gewoon origineel.
Ben zelf ook wel benieuwd naar het antwoord..

Het soldeerwerk van die zwarte MKP van 1uF en vooral ook die daaronder zit ziet er nou niet bepaald orgineel uit. De gele TAD 1nF daarnaast is tijden het solderen van dat zwarte geval beschadigd. Die groene meuk wordt ook niet zo door een fabrikant afgeleverd, nee hier is zeker in gerommeld.

Nog iets gezien, tussen de twee zwarte sprague caps zit een weerstandje, kijk maar eens hoe dat gesoldeerd zit. Ik heb het werk van meerdere hook amps gezien en dit past zeker niet in de werkwijze.


Oops, een "cut trace" tussen de twee groene grote caps. Ziet er lekker uit dat board.

Frans.

Chris Winsemius
5 september 2010, 10:39
@cluseau: even afgezien van wel/niet origineel kun je door het mixen van verschillende typen weerstanden en/of condensatoren het geluid verder kleuren en soms ook meer 3D laten klinken. Impact component verschilt per plek in het circuit.

cluseau
5 september 2010, 10:44
@cluseau: even afgezien van wel/niet origineel kun je door het mixen van verschillende typen weerstanden en/of condensatoren het geluid verder kleuren en soms ook meer 3D laten klinken. Impact component verschilt per plek in het circuit.

Je stelling begrijp ik Chris maar de vraag van Robert en Nico was of dit gebakje gesleuteld was. Het idee dat hij origineel zou zijn wil ik bij deze even onderuit halen........

Frans.

robertt
5 september 2010, 10:57
De vorige (eerste) eigenaar heeft mij aangegeven dat hij nog nooit iets aan de amp heeft gemodificeerd.

Aan de ene kant kan er natuurlijk gespeculeerd worden over het feit of de onderdelen origineel zijn of niet, maar toen ik het 3D verhaal van las ging er wel meteen een belletje rinkelen. Dit verhaal over de vele verschillende type condensatoren e.d. heb ik volgens mij ook een keer bij vd Haar zelf gehoord.

Any way. Denk dat ik 'm binnenkort maar ff laat bekijken bij mr Hook himself. Denk dat zij daar het beste kunnen oordelen over de authenticiteit van de amp.

Ff een setje nieuwe lampen erin en knallen met die hap :strat:

robertt
5 september 2010, 11:19
Die groene meuk wordt ook niet zo door een fabrikant afgeleverd, nee hier is zeker in gerommeld.

Frans.

wat bedoel je met groene meuk Frans?

suhrscotthenderson
5 september 2010, 12:54
Laat ik even alle onzekerheden wegnemen over HOOK.

Ik had deze amp nieuw gekocht van erik van de haar.... Er stonden er toen een stuk of 5 klaar met allerlei verschillende modificaties (lees componenten). OOk met verschillende speakers. Ik heb toen de mazzel gehad dat ik met mijn pedalen setup een dag lang bij erik al die amps heb uitgeprobeerd. Ik wilde toen deze amp hebben maar dan met een andere kleuren samenstelling. Dus Erik heeft persoonlijk het chassis eruitgehaald en een nieuwe hook buitenkant gemaakt en deze amp heb ik meegenomen naar huis.
In de tussen tijd is er niets meer meegedaan. Er zijn bij de Hook EL34 en of R20 /R40 diverse modificaties mogelijk met vintage electronica en of nieuw spul je kan het zo gek niet bedenken.. maar op de eea manier paste dit het beste bij mijn spel. Die amp is echt helemaal te gek.. ik was opzoek naar een amp waarbij is fusion achtige muziek kon maken maar ook bleusie en dit is helemaal top.

Ik weet 100% dat er niet gerommeld is met de amp.. ik denk dat de buisjes vernieuwd moeten worden want ik speel elke dag een uur of 2 a 3 dus zou best wel eens een buisje slecht kunnen worden. Zeker als je kanaal 2 veel op zijn donder geeft en de buizen lekker roodgloeiend worden.

Ik hoop dat alles nu uit de wereld is.

succes.

jacky
5 september 2010, 13:19
Componenten zien mij er allemaal stock uit.

Wel zijn er in de eerste series wat dingen geprobeerd (blijft een proces een amp maken).

Nieuwe R20/R40 is een andere opzet meer pcb bord en minder werk met turrets en pre amp bedrading.

Doel beter betrouwbaarder constanter ontwerp.

Als je even hulp nodig hebt bij bias instellen mag je me PM en ,en dan help ik je er even doorheen.

Groetjes Jack

matto
6 september 2010, 12:06
puike service!:ok:

Rick trodat
6 september 2010, 13:44
Wat betreft dat schema:

Leendert wil deze liever voor zichzelf houden. Maar wat ik heb begrepen is dat er ook een service wordt aangeboden waarbij je de condensators van de hook allemaal laat vervangen door oude types.

In ieder geval zal er wel wat bij de opbouw zijn geexpirementeerd door Erik/leendert. Nu heb ik zeker niet zoveel verstand van versterkers als Cluseau. Ik kan daarom ook niks zeggen over de opbouwkwaliteiten.

Maar ik vraag me wel af door wie de hooks worden gemaakt. Vroeger door Leendert zelf. Maar het kan ook zijn dat iemand anders in de shop (Erik) ze maakt en dat Leendert dit controleert. Dat weet ik niet. Nu is Erik echt een vakman. Echter heeft hij wel een beetje de reputatie dat er heel soms een slecht afgewerkte gitaar de deur uitgaat. Laten we hopen dat dit fantastische merk daar niet onder gaat buigen!

cluseau
6 september 2010, 14:57
Laten we hopen dat dit fantastische merk daar niet onder gaat buigen!

Daar twijfel ik niet aan, heb een paar van die ampjes gezien en werkelijk klasse.

Over origineel, (dat was naar mijn idee het punt):
In mijn ogen is iets origineel als het volgens beproefd protocol is samengesteld. Het gaat dan om de eerste montage. Ga je daar later veranderingen in aanbrengen - of dit beter of slechter is staat niet ter discussie - is in mijn ogen het ontwerp niet meer origineel ongeacht wie dit doet. Vaak is dat wel te zien zoals ook in dit geval van een simpele foto. Is er eenmaal na de eerste assemblage nogmaals aan gewerkt is dat wel onzichtbaar te doen als je daar je best voor doet. Hier zag ik duidelijke wijzigingen en dat heb ik gemeld aan robertt. Dit even om misverstanden te voorkomen ;).

Frans.

robertt
6 september 2010, 18:49
Daar twijfel ik niet aan, heb een paar van die ampjes gezien en werkelijk klasse.

Over origineel, (dat was naar mijn idee het punt):
In mijn ogen is iets origineel als het volgens beproefd protocol is samengesteld. Het gaat dan om de eerste montage. Ga je daar later veranderingen in aanbrengen - of dit beter of slechter is staat niet ter discussie - is in mijn ogen het ontwerp niet meer origineel ongeacht wie dit doet. Vaak is dat wel te zien zoals ook in dit geval van een simpele foto. Is er eenmaal na de eerste assemblage nogmaals aan gewerkt is dat wel onzichtbaar te doen als je daar je best voor doet. Hier zag ik duidelijke wijzigingen en dat heb ik gemeld aan robertt. Dit even om misverstanden te voorkomen ;).

Frans.

Maar nu weet ik nog steeds niet wat je "die groene meuk" bedoelt Frans;)

Bedankt voor de reactie iig allemaal!!!

Van de week maar even en paar nieuwe buizen bestellen:ok:

cluseau
6 september 2010, 19:52
Maar nu weet ik nog steeds niet wat je "die groene meuk" bedoelt Frans;)

De drie uit hun krachten gegroeide caps welke over de turrets heen steken. Zo'n beetje het enige groene op de hele print, je kan ze niet missen lijkt me :soinnocent:.

Frans.

nico verduin
6 september 2010, 20:32
De drie uit hun krachten gegroeide caps welke over de turrets heen steken. Zo'n beetje het enige groene op de hele print, je kan ze niet missen lijkt me :soinnocent:.

Frans.
Ook wel russische PIO's (papier-in-olie) genoemd.

jacky
6 september 2010, 21:58
en waarom de term meuk ???

ROHS technisch wel denk ik, maar de sound is niet verkeerd ;-)

Ik weet zeker dat dit gelijk geplaatst materiaal is, en dat alleen het bord verkeerd ontworpen was en dat daarom de caps zo geplaatst zijn.

In het nieuwste ontwerp is dat allemaal opgelost.