PDA

View Full Version : Akkoorden



Jordii
24 augustus 2010, 20:08
Een akkoord is gemaakt uit de priem, de terts en de kwint. Waarom is een A (akkoord) dan: a c# e? Het lijkt mij: a (priem) a# b (secunde) c c# (terts) d d# (kwart) e f (kwint) f# g g#.
Waarom wordt dan e gebruikt?
Waarschijnlijk een heel domme vraag. Mis ik een stukje theorie hierbij, of maak ik ergens een fout?

terrasbeest
24 augustus 2010, 20:47
Een akkoord is gemaakt uit de priem, de terts en de kwint. Waarom is een A (akkoord) dan: a c# e? Het lijkt mij: a (priem) a# b (secunde) c c# (terts) d d# (kwart) e f (kwint) f# g g#.
Waarom wordt dan e gebruikt?
Waarschijnlijk een heel domme vraag. Mis ik een stukje theorie hierbij, of maak ik ergens een fout?

Je moet er de toonladders bijhalen.

Een A majeur akkoord komt voor als de I in de A majeur toonladder, of als de IV in de E majeur toonladder, en vermits het een ' drieklank' is kan het ook de V zijn uit de D majeur toonladder.

Jordii
24 augustus 2010, 20:58
Dus bij G:
I in G majeur, IV in D majeur, V in C majeur: g d c. Maar in G majeur zit een b ipv c?

-=JEROEN=-
24 augustus 2010, 21:36
Tis zelfs nog veel eenvoudiger. Zo is er een kleine en een grote terts. De grote terts zit 4 fretten hoger dan de grondtoon (van a naar cis). De reine kwint zit 7 fretten hoger dan de grondtoon (van a naar e).

Dus:

A majeur = a (+4) cis (+3) e (4+3=7;))
A mineur = a (+3) c (+4) e

Dit geldt voor ieder akkoord, ongeacht toonaard of toonladder!!!

Hier een leuk rijtje om lekker mee te experimenteren:
maj = 4 3
min = 3 4
maj7 = 4 3 4
min7 = 3 4 3
7 = 4 3 3
sus2 = 2 5
sus4 = 5 2

Meer weten? Check dan mijn online lessen (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=80690).

terrasbeest
24 augustus 2010, 21:38
Schrijf de noten gewoon even uit, en zorg vooral dat al je intervallen correct zijn.
Schrijf ze dan weer uit maar beginnend op de grondtoon van het akkoord dat je zoekt.

( Je 'oefening' voor het G akkoord is verkeerd, doe het dus opnieuw).

BVB voor een F akkoord.

In F majeur F G A Bb C D E ( blijft hier dus gelijk, makkelijk )/

In C majeur: C D E F G A B wordt dus tellen van de F =F G A B C D E .

In Bb majeur ; Bb C D Eb F G A wordt dus weer tellen vanaf F = F G A Bb C D Eb.

Jordii
24 augustus 2010, 21:46
Tis zelfs nog veel eenvoudiger. Zo is er een kleine en een grote terts. De grote terts zit 4 fretten hoger dan de grondtoon (van a naar cis). De reine kwint zit 7 fretten hoger dan de grondtoon (van a naar e).

Dus:

A majeur = a (+4) cis (+3) e (4+3=7;))
A mineur = a (+3) c (+4) e

Dit geldt voor ieder akkoord, ongeacht toonaard of toonladder!!!

Hier een leuk rijtje om lekker mee te experimenteren:
maj = 4 3
min = 3 4
maj7 = 4 3 4
min7 = 3 4 3
7 = 4 3 3
sus2 = 2 5
sus4 = 5 2

Meer weten? Check dan mijn online lessen (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=80690).

Dit heb ik inderdaad gelezen, erg handig. Ik snapte het alleen niet met het priem terts kwint verhaal (wat ik heb gehad met gitaarles). :)

terrasbeest
24 augustus 2010, 21:47
@ Jeroen : zo krijg je natuurlijk nooit omkeringen van akkoorden uitgelegd, en vermits iedereen die toch gewoon onbewust speelt , denk ik dat het beter is het niet te herleiden tot de gitaarhals alleen.

-=JEROEN=-
25 augustus 2010, 01:25
Die simpele 4-3 formuletjes hebben mij een heel end geholpen destijds. Ik kon razendsnel welk akkoord dan ook vinden, toen ik eenmaal alle tonen op de hals wist te liggen. Verder geen enkele kennis voor nodig; een Am blijft een kwestie van een a, een c en een e spelen. Of je dit nou ondersteboven of met je tanden doet http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

http://guitarhype.com/blog/wp-content/uploads/2009/03/14671148462.jpg

-=JEROEN=-
25 augustus 2010, 01:32
Dit heb ik inderdaad gelezen, erg handig. Ik snapte het alleen niet met het priem terts kwint verhaal (wat ik heb gehad met gitaarles). :)
Dan wordt het tijd dat je het hele verhaal gaat bestuderen:

1 = priem of grondtoon
b2 = kleine secunde (spreek uit: sekoende)
2 = (grote) secunde
b3 = kleine terts
3 = (grote) terts
4 = reine kwart
#4 of b5 = overmatige kwart of verminderde kwint
5 = reine kwint
#5 of b6 = overmatige kwint of kleine sext
6 = (grote) sext (of bb7 = verminderd septiem)
b7 = klein septiem
7 = (groot septiem)
8 = oktaaf

Telkens een halve toon (oftewel 1 fret) hoger.

terrasbeest
25 augustus 2010, 08:42
@ Jeroen. Wat ik duidelijk wou maken, is dat eenmaal er omkeringen worden gespeeld, de klassieke formule van tertsen stapelen niet meer volstaat.

Een omkering van een C akkoord ( C E G ) kan zijn G C E , waarbij de interval G - C geen ' drie' meer is maar ' vier'.Jij en ik vinden dat vanzelfsprekend, maar dat is niet voor iedereen zo.

De vraag van TS ging over het toepassen van de formule om akkoorden te vinden, en het doet deugd aan ons beider theorie-hart als iemand nog eens verder kijkt dan z'n neus lang is, en niet automatisch naar all-guitar-chords gaat surfen.

Jordii
25 augustus 2010, 10:29
Die simpele 4-3 formuletjes hebben mij een heel end geholpen destijds. Ik kon razendsnel welk akkoord dan ook vinden, toen ik eenmaal alle tonen op de hals wist te liggen. Verder geen enkele kennis voor nodig; een Am blijft een kwestie van een a, een c en een e spelen. Of je dit nou ondersteboven of met je tanden doet http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

http://guitarhype.com/blog/wp-content/uploads/2009/03/14671148462.jpg
(Hoe) heb je dat dan zo geleerd dat je nu binnen een halve seconde kan zeggen welke noot het is? Ik moet altijd nog ff nadenken (zonder te tellen).

-=JEROEN=-
25 augustus 2010, 11:44
Domweg in m'n kop stampen. Dat begon met de namen van de snaren: E A D G B e, daarna alle hele tonen tussen fret 0 en 4, toen het prachtige rijtje op fret 5: A D G C E A, en zo verder. En gun jezelf de tijd, het hoeft heus niet allemaal in één keer goed.

@terrasbeest: ik snap dat jij die formules verwart met tertsenstapelen, dat is het echter niet. Zijn slechts formules om de tonen van het akkoord te vinden; in welke volgorde je ze speelt, maakt voor de formule helemaal niet uit.

Neem de prachtige Fmaj7 voicing x07968 waarbij je de a zelfs 2 keer in de bas speelt. De formule heeft hier echter lak aan, want Fmaj7 is en blijft een combi van f, a, c en e. Het maakt voor de formule dus niet uit hoe je het akkoord speelt, het vertelt alleen welke tonen het bevat.

Of begrijpen we elkaar nou verkeerd?

terrasbeest
25 augustus 2010, 16:20
@ Jeroen : we begrijpen elkaar een béétje verkeerd, maar bedoelen waarschijnlijk hetzelfde.Maar de formules om akkoorden te vinden komt voort uit toonladders.

Dit ter verduidelijking van hetgeen ik in woorden alleen moeilijk uitgelegd krijg :

http://www.youtube.com/watch?v=2ojEu8xsIS8


http://www.youtube.com/watch?v=eP4Tr9HJ8Ms

( Ik heb trouwens dit hele pakket gekocht, worth every penny. De gratis reeks filmpjes zijn allemaal zeer de moeite, bovenstaand filmpje is maar gedeeltelijk wat ik wou uitleggen, bekijk ze maar allemaal )

Jordii
27 augustus 2010, 15:01
Ik snap het! De e is de kwint in de a majeur ladder! :) Ik had het dus zonder toonladders gedaan.

-=JEROEN=-
28 augustus 2010, 01:09
Of de kwint in de A mineur, ionisch, dorisch, frygisch, lydisch, mixolydisch, eolisch, enz ladder. Kortom, de toonladder bepaalt niet wat de kwint is; de interval tussen grondtoon en kwint bepalen wat de kwint is (oooh noemen ze het daarom kwint ?!?! duh :soinnocent: )

Dat bedoel ik trouwens niet sarcastisch ofzo ;)

-=JEROEN=-
28 augustus 2010, 01:13
@ Jeroen : we begrijpen elkaar een béétje verkeerd, maar bedoelen waarschijnlijk hetzelfde.Maar de formules om akkoorden te vinden komt voort uit toonladders.
Klinkt een beetje als het kip-en-ei verhaal. Het maakt mij niet uit wat waar uit voortkomt. Ze hebben met elkaar te maken, ze komen uit elkaar voort, ze zijn verbonden met elkaar. Wat ik in mijn verhaal probeer duidelijk te maken is dat deze formules erg handig kunnen zijn als je nog niet zo veel weet over intervallen en dat soort dingen. Een handige tool om je op weg te helpen in het krijgen van begrip.

terrasbeest
28 augustus 2010, 03:14
Klinkt een beetje als het kip-en-ei verhaal. Het maakt mij niet uit wat waar uit voortkomt. Ze hebben met elkaar te maken, ze komen uit elkaar voort, ze zijn verbonden met elkaar. Wat ik in mijn verhaal probeer duidelijk te maken is dat deze formules erg handig kunnen zijn als je nog niet zo veel weet over intervallen en dat soort dingen. Een handige tool om je op weg te helpen in het krijgen van begrip.

Het klopt dat toonladders een 'reeks intervallen' zijn,zoals modes dat ook zijn en dat je door het stapelen van tertsen op elke grondtoon van die modes het ' passende akkoord' krijgt. Nooit iets anders beweerd toch ?
Als iemand een vraag stelt over de constructie van akkoorden kan je er IMO toch maar beter bijzeggen dat sommige akkoorden bij verschillende toonladders kunnen horen. Ik vind het maar jammer dat je dit dan gaat voorstellen alsof het onzin is.

Wat jij hier hebt geschreven is idd handig, maar het was niet het antwoord op de vraag van TS.
Maar ach , hij zal er voorlopig wel tevreden mee zijn.

-=JEROEN=-
28 augustus 2010, 10:45
Volgens mij hebben we het ieder op onze eigen manier aan hem uitgelegd.


Ik vind het maar jammer dat je dit dan gaat voorstellen alsof het onzin is.
Waar heb ik 't woord onzin gebruikt?

Tertsen stapelen is een benadering. 't Lijkt wel of je doet dat dit de enige echte juiste manier is, klopt dat?

strat987
2 september 2010, 13:57
[QUOTE=-=JEROEN=-;2453025]Of de kwint in de A mineur, ionisch, dorisch, frygisch, lydisch, mixolydisch, eolisch, enz ladder. Kortom, de toonladder bepaalt niet wat de kwint is; de interval tussen grondtoon en kwint bepalen wat de kwint is (oooh noemen ze het daarom kwint ?!?! duh :soinnocent: )

Volgens mij heet het toch echt kwint omdat het om de vijfde toon van een toonladder gaat. En dat is niet bij alle A-ladders die jij noemt E. Bij A lokrisch is de vijfde een Es. Nou kun je een Es wel een E noemen maar dan met een mol, maar daar wordt het niet gemakkelijker mee.

Aan de afstand tussen de grondtoon en een andere toon kun je niet altijd zien wat het voor interval is, is het bijvoorbeeld een verminderde kwint of een overmatige kwart?

terrasbeest
2 september 2010, 14:26
Wat maken jullie er toch een zootje van, jongens.....

strat987
2 september 2010, 15:04
@ terrasbeest Het leent zich er ook wel voor. En jij helpt goed mee...

-=JEROEN=-
2 september 2010, 15:41
Volgens mij heet het toch echt kwint omdat het om de vijfde toon van een toonladder gaat. En dat is niet bij alle A-ladders die jij noemt E. Bij A lokrisch is de vijfde een Es. Nou kun je een Es wel een E noemen maar dan met een mol, maar daar wordt het niet gemakkelijker mee.
Daarom noemen we dat ding een verminderde kwint. Maar goed, komt op hetzelfde neer; volgens mij begrijpen we elkaar wel ;)

strat987
2 september 2010, 15:49
Wij wel, als het zo maar niet te ingewikkeld wordt voor beginners.:dontgeti:

Jordii
2 september 2010, 17:02
Ik snap het hoor :D:
A B C# D E F# G# A
En bij een A7 zo de G# er nog bij komen.

Ik dacht dat je niks met te toonladders moest doen en gewoon alle tonen moest gebruiken, not :seriousf:.

terrasbeest
2 september 2010, 17:28
Ik snap het hoor :D:
A B C# D E F# G# A
En bij een A7 zo de G# er nog bij komen.

Ik dacht dat je niks met te toonladders moest doen en gewoon alle tonen moest gebruiken, not :seriousf:.

AHA!
( maar er zit nog wel een foutje in je voorbeeld ).

-=JEROEN=-
2 september 2010, 20:16
Nogmaals, ook hier gaat het om functie. Gewoon de 5e of 7e toon van een toonladder pakken en dan denken dat je de kwint of de septiem te pakken hebt is half werk en daarom dus niet aan te raden. Vat de koe bij de horens en leer eerst eens wat intervallen zijn en dan pas hoe akkoorden in elkaar zitten.

In een A7 akkoord gebruik je de kleine septiem.