PDA

View Full Version : Gedeeltelijk schuren van een gitaar?



Niels Verkaik
24 augustus 2010, 19:22
mijn excuses als deze vraag al een keer is gesteld, maar ik kon niets vinden met de zoekfunctie.

Sinds een paar maanden ben ik een blije eigenaar van een MonkeyLord ML-1, een erg leuk gitaar project, waarbij het de bedoeling is dat je de gekochte gitaar naar eigen smaak aanpast.

Ik heb al het een en andere veranderd, waaronder de electronics en de pickups, maar ik wilde nu eens met de body aan de slag.

De gitaar ziet er als volgt uit:
http://www.chapmanguitars.co.uk/wp-content/themes/chapmanguitars/images/ml1_front.jpg

Het is een vrij donkere lak(?) waar je het hout net doorheen kan zien.
Ik wil het hout meer naar voren laten komen, in het midden moet het een stuk helderder worden, de zijkanten van het voorblad mogen vrij donker blijven (ik wil dus alleen het voorblad bewerken).

Kan dit door een fijne grit schuurpapier te pakken en voorzichtig te gaan schuren, of zijn hier betere manieren voor?

Of weten jullie een mooiere finish die niet al te moeilijk/duur is?

Alvast bedankt:)


p.s. nog een beetje info:
Body Colour/Finish: Thru Black Satin
http://www.chapmanguitars.co.uk/guitars/ml1/

Zatar
24 augustus 2010, 23:00
Aargh! Ik kan er niet aan doen maar ik vind zo'n reversed headstock berelelijk. Nuja dat zal een kwestie van smaak zijn.
Aangezien je gitaar zo al wat laat doorschijnen zou het kunnen lukken door te schuren met een fijn grit, maar let toch maar op want je zit al snel op het blanke hout (ik spreek uit ietwat teveel ervaring de laatste tijd).
Mogelijkheid 2 zou zijn alles eraf en stainen, dan maak je't zo donker als je wil :)

Stefan16384
25 augustus 2010, 00:14
Ik vrees dat de kans groot is dat dit niet zo gaat werken. Het is niet geheel onwaarschijnlijk dat de kleurlaag in de onderste laklaag zit (of zelfs dmv beits direct op het hout zit) en dat de bovenste laag of lagen bestaan uit blanke lak. In dat geval bereik je met het schuren dus helemaal niets...

Verder hangt het te verwachten resultaat ook nog af van de gebruikte lak op de gitaar. Het is best mogelijk dat die zo hard is, dat je weinig bereiken zal. Op dit forum vind je genoeg vragen over het verwijderen van dergelijke laklagen, schuren is daarbij meestal geen oplossing.

Ik zou als ik de finish zou willen veranderen op een gitaar, de oude finish helemaal verwijderen, dus terug naar blank hout en dan opnieuw de gewenste laklaag opbouwen. En ja, dat is inderdaad niet iets wat je even snel doet helaas...

Niels Verkaik
1 september 2010, 10:27
Bedankt voor de reacties,

Het ligt er dus aan wat voor soort finish er op zit...maar hoe kom ik daar achter?:dontgeti:

gengar
1 september 2010, 22:11
Ik ga mee met de eerdere reakties. Waarschijnlijk zit hier een laag PU lak/ 2k lak op, snoeihard en alleen maar goed voor 100 jaar bescherming. Om een soort van sunburst te creeren heeft het geen zin om te gaan schuren op de manier die je voorstelt. Het hout zal gestaind zijn en daarna gelakt. Je gaat het dus niet lichter maken door de schuren. En afhankelijk van de diepte van de stain moet je flink in het blanke hout schuren ook om de stain lichter te maken...
Ik heb iets dergelijks gedaan met een ibanez. Helemaal blank schuren met bandschuurmachine korrel 60 en fijnere grids als je er genoeg af hebt . En dan zelf stainen en opnieuw blank lakken.
Vergis je niet, dit is geen gemakkelijk karwei en zal waarschijnlijk helemaal geen verbetering van het uiterlijk gaan opleveren..Mijn voorstel als je het toch echt wil: Bespaar je misschien de ontzettende ellende van het schuurwerk en pak een nieuwe kale identieke body en stain die zelf en ook zelf aflakken. Dan is het meer je eigen ding een veel leuker om te doen en waarschijnlijk beter om aan te zien als het klaar is.

Niels Verkaik
8 september 2010, 10:01
Ik wil de gitaar wel een beetje orgineel houden, dus een nieuwe body heb ik liever niet.

Als een burst zo lastig te maken is, dan vind ik zoiets als die ook wel gaaf:
http://www.youtube.com/watch?v=3oOdscLwHKM
dat is de zelfde gitaar als ik heb, maar dat het hout wel goed zichtbaar.

Is dat gewoon een kwestie van flink schuren en dan lakken?

Als er een stukje hout vanaf wordt geschuurd is het niet zo'n probleem, de body is verschrikkelijk zwaar:P

Stefan16384
8 september 2010, 22:28
In het filmpje lijkt het meer op een afwerking met olie. Of het is een erg dunne mat finish

Maar ik denk dat je echt de hardheid van zo'n laklaag onderschat. Zo'n 2k lak is niet even een kwestie van flink schuren... Dat gaat een hoop schuurpapier kosten (eigenlijk gewoon niet te doen). Je kan dan beter met een verfbrander gaan werken en dan is het weer oppassen dat je het onderliggende hout niet verbrand.

Niels Verkaik
16 september 2010, 14:29
Dus het advies is nog steeds: niet doen?

En als ik zo koppig ben om het wel te doen, dan moet ik een verbrander pakken, en krabber, en rustig als er af krabben?
Zodra ik dat gedaan heb, de voorkant stainen, en schuren tot het licht genoeg is?

Niels Verkaik
25 september 2010, 17:26
Niemand?:makeup:

o0rollo0o
25 september 2010, 19:13
Je zou hem wel redelijk simpel een ander kleurtje kunnen geven door hem te spuiten, maar dat voldoet niet aan jou wensen denk ik?

broeder6x6
25 september 2010, 19:27
je MOET hem dan helemaal schuren en dan een kleur geven (candy apple red = aanbevolen...) en als je ervaring hebt en een spuitpistool kun je 2 kleuren spuiten //// je kan ook stainen met beits als je dat wil maar 2 kleurig word dan al lastiger

Niels Verkaik
25 september 2010, 19:29
ik hoef geen 2 kleurig, ik wil alleen een kleur die doorzichtig is, en eventueel iets verloop heeft over de gitaar.

G.G.
25 september 2010, 20:33
ik hoef geen 2 kleurig, ik wil alleen een kleur die doorzichtig is, en eventueel iets verloop heeft over de gitaar.

Bookmatched fineer op de voorkant en dan een burstspuiten met zwart?

Stefan16384
25 september 2010, 23:01
Kleuren met beits en het maken van een burst leer je hier:

http://www.finewoodworking.com/Materials/MaterialsArticle.aspx?id=30182

Dit gaat ook prima met de clou poederbeits. Dit lijkt lastig, maar dat valt dus werkelijk 100% mee.

Maar het gaat hier over het schuren. Als je gaat schuren, zit je al snel aan de hele gitaar schuren. En nog steeds blijft dit een vreselijk karwei. Als ik voor de keuze zou staan, kocht ik een nieuw blok hout en maakte ik de body gewoon na. Dan zou ik ook een stuk sneller klaar zijn.

Duhsjaak
26 september 2010, 08:51
Hi
Kom nu pas achter dat dit draadje loopt. En ik kende de gitaar niet, dus ik heb alweer wat opgestoken.
Ik zou, voordat ik zou beginnen met schuren, proberen na te gaan of het hout een open of een dichte structuur heeft. Als het een open stuctuur heeft, zullen poriën en heel kleine spleetjes in het hout zijn volgespoten met filler of kleurlak.
In dat geval is schuren, met het oog op een andere transparante afwerking waarschijnlijk onhaalbaar, tenzij je er echt een millimeter wilt afschuren.
Zouden die apen er niet toe te bewegen zijn je een onbewerkte body te verkopen voor een net prijsje? Dan heb je een originele body en niet het gepruts, dat je eerst het werk van een ander ongedaan moet maken.
Ik trek je ambachtelijke kwaliteiten niet in twijfel; ik vraag mij alleen af of de gebruikte houtsoort zich ertoe leent.
Ik ben benieuwd wat het reaultaat zal zijn, want het lijkt mij een heerlijk gitaartje.
Vriendelijke groet Gus

Niels Verkaik
26 september 2010, 09:43
Hi

Ik zou, voordat ik zou beginnen met schuren, proberen na te gaan of het hout een open of een dichte structuur heeft. Als het een open stuctuur heeft, zullen poriën en heel kleine spleetjes in het hout zijn volgespoten met filler of kleurlak.



Ik heb geen idee of dat er iets mee te maken heeft, maar de body is wel gigantisch zwaar, maar of dat de ook een dichte structuur betekent:chicken:


Hi
In dat geval is schuren, met het oog op een andere transparante afwerking waarschijnlijk onhaalbaar, tenzij je er echt een millimeter wilt afschuren.
Zouden die apen er niet toe te bewegen zijn je een onbewerkte body te verkopen voor een net prijsje? Dan heb je een originele body en niet het gepruts, dat je eerst het werk van een ander ongedaan moet maken.
Ik trek je ambachtelijke kwaliteiten niet in twijfel; ik vraag mij alleen af of de gebruikte houtsoort zich ertoe leent.
Ik ben benieuwd wat het reaultaat zal zijn, want het lijkt mij een heerlijk gitaartje.
Vriendelijke groet Gus


Een nieuwe body vragen is opzich wel een optie.

Als ik zelf een body maak heb ik meteen het gevoel alsof ik een hele nieuwe gitaar maak, en het dus niets meer te maken heeft met de orginele gitaar.

Ik heb zelf ook niet de tools om een body te maken, maar ik ben student aan de tu delft waar ze cnc freestafels hebben, dus als ik een 3d bestandje maak en een goed stuk hout heb moet dat wel goed komen denk ik.

Stefan16384
26 september 2010, 20:52
Ik heb zelf ook niet de tools om een body te maken, maar ik ben student aan de tu delft waar ze cnc freestafels hebben, dus als ik een 3d bestandje maak en een goed stuk hout heb moet dat wel goed komen denk ik.

Ik ben er vrij zeker van dat ze daar ook wel de middelen om je oude body exact na te maken, of je nu het juiste 3d bestandje hebt of niet :)

Duhsjaak
27 september 2010, 04:18
Hi
Mahonie body, dus hout met een tamelijk dichte structuur. Misschien was ik te vroeg bezorgd. Zou dus qua hout moeten lukken.
Succes!
Ik zal deze draad blijven volgen. En wat een lekker gitaartje!
Met vriendelijke groet Gus

Basvarken
27 september 2010, 08:58
Duh! Sjaak. Mahonie heeft juist een extreem open structuur. Een van de hout soorten waarbij je ontzettend veel met poriënvuller in de weer moet.

Een houtsoort als Esdoorn is veel dichter van structuur en daarbij is poriënvullen nauwelijks nodig.

Noid
27 september 2010, 13:26
Wellicht heb je je vraag ook gesteld op het monkeylord forum (gezien het concept achter deze gitaar)? FF snel snuffelen daar gaf de volgende info: "Ive had to put the prices up a little bit because ive found out to remove the current finish on the ML2's involves a lot of scraping and then bathing/scrubbing the guitar with acetone a few times so..."
Komt uit dit topic: http://www.monkeylord.co.uk/forum/viewtopic.php?f=30&t=8350&sid=fc941c4f11ff0baf378c4fb0381ec01e

D'r zit daar dus in ieder geval iemand die wel vaker met het bijltje gehakt heeft.

[edit] nog een link: http://www.monkeylord.co.uk/forum/viewtopic.php?f=30&t=7827&sid=fc941c4f11ff0baf378c4fb0381ec01e

Duhsjaak
7 oktober 2010, 03:08
Hi
@Niels en Basvarken
Werd net wakker en realiseerde mij dat ik een vreselijk stomme fout heb gemaakt. Eerst waarschuw ik voor gedeeltelijk schuren van een body met hout van een open structuur en later zeg ik dat het wel kan. Ik word terecht door Basvarken op de vingers getikt. Neem me niet kwalijk. Ik weet niet waar ik heb gezeten met mijn hoofd.
Met vriendelijke groet Gus

Niels Verkaik
30 december 2010, 11:49
Ik ben ondertussen een stuk verder met mijn gitaar: geschuurd, gefilled en gestaind en gelakt.

Foto's post ik al ik klaar ben ;)

Maar nu een kort vraagje: er zitten nu 8 lak lagen op, en de spuitbus is leeg, dus het spuit gedeelte is nu klaar. Ik wil het nu een week goed later drogen, moet dit in een warme omgeving (naast de verwarming) of in een koude omgeving (in de schuur)? En is een week genoeg als ik daarna wil schuren en polijsten?

Alvast bedankt

Stefan16384
30 december 2010, 15:33
Ik ben ondertussen een stuk verder met mijn gitaar: geschuurd, gefilled en gestaind en gelakt.

Foto's post ik al ik klaar ben ;)

Maar nu een kort vraagje: er zitten nu 8 lak lagen op, en de spuitbus is leeg, dus het spuit gedeelte is nu klaar. Ik wil het nu een week goed later drogen, moet dit in een warme omgeving (naast de verwarming) of in een koude omgeving (in de schuur)? En is een week genoeg als ik daarna wil schuren en polijsten?

Alvast bedankt

Uiteraard in een warme omgeving... Ik zou hem niet direct naast de verwarming hangen (denk ook aan je hout!!), maar in een verwarmde ruimte is prima.

Een week drogen voor het polijsten lijkt mij wat weinig. De uithardingstijd is natuurlijk wel afhankelijk van de soort lak die je hebt gebruikt. Ik vind dit niet zo snel terug in het topic, dus welke laksoort?

Niels Verkaik
30 december 2010, 15:41
Hij ligt er een halve meter vanaf...dus wat verder weg leggen?

Ik heb celluloselak gebruikt.

http://guitarsupplies.nl/index.php?item=spuitbus-celluloselak-transparant-hoogglans-400ml&action=article&group_id=10000011&aid=70&lang=NL

fred dons
30 december 2010, 16:07
hou dan het liefst een week of 3 aan minimaal, ik doe zelf regelmatig 4 weken just in case
maar met 3 weken is het te doen

als je na 1 week gaat polijsten dan zal je lak er best goed uit gaan zien maar na 2 weken is de lak weer verder uitgehard en zul je weer een sinasappelhuid terug zien en een wat doffere lak

Stefan16384
30 december 2010, 16:10
Hij ligt er een halve meter vanaf...dus wat verder weg leggen?

Ik heb celluloselak gebruikt.

http://guitarsupplies.nl/index.php?item=spuitbus-celluloselak-transparant-hoogglans-400ml&action=article&group_id=10000011&aid=70&lang=NL

Ja, ik zou hem er wat verder vanaf leggen, puur voor het hout. Ook gitaren die compleet af zijn zet ik niet direct naast de verwarming. Te bang dat er dingen gaan kromtrekken. Wellicht compleet niet nodig, maar ik ben liever voorzichtig.

Cellulose moet je toch wel een maand laten uitharden.

Waarom heb je overigens besloten om tevreden te zijn met slechts 8 lagen? Als je een beetje meer leeswerk doet, zie je toch dat de meesten minimaal 20 lagen cellulose spuiten. Tussen elke laag moet je dan goed schuren. Uiteindelijk krijg je zo een dunne en spiegelgladde laag.

Niels Verkaik
30 december 2010, 16:16
Ik heb de gitaar maar ver van de verwarming weggelegd.
De spuitbus was leeg, vandaar dat ik dacht dat het wel goed was, en dacht ergens gelezen te hebben dan 6 lagen goed was.

Er zit nu dus 400 ml op.

Jouw advies, nog een bus kopen en die er op spuiten?

Stefan16384
30 december 2010, 17:14
Ik heb de gitaar maar ver van de verwarming weggelegd.
De spuitbus was leeg, vandaar dat ik dacht dat het wel goed was, en dacht ergens gelezen te hebben dan 6 lagen goed was.

Er zit nu dus 400 ml op.

Jouw advies, nog een bus kopen en die er op spuiten?

Met een andere lak zou 6 lagen prima kunnen zijn. Cellulose is echter erg dun. Ik zou er inderdaad nog een bus op spuiten. Wellicht kunnen anderen dit bevestigen danwel ontkrachten.

fred dons
31 december 2010, 08:30
het gaat er een beetje op hoeveel prep werk je voor het lakken hebt gedaan, als je een grove onderlaag hebt en je gebruikt de lak om alle oneffenheden op te vullen dan heb je wel meer lak lodig, is de onderlaag goed gevuld en glad dan kun je met 6 lagen klaar zijn

jan jansen
31 december 2010, 08:42
Als je een beetje meer leeswerk doet, zie je toch dat de meesten minimaal 20 lagen cellulose spuiten. Tussen elke laag moet je dan goed schuren. Uiteindelijk krijg je zo een dunne en spiegelgladde laag.[/QUOTE]


Ik lees dit nergens,bovendien kom ik nooit boven de 10 lagen uit en schuren tussendoor....tja doe ik nooit...de cellulose versmelt toch met elkaar dus onnodig....

JJ

fred dons
31 december 2010, 11:19
ik schuur wel tussen de lagen maar dat is omdat ik nogal lui ben met fillen en als ik niet schuur dan is de kans dat ik uiteindelijk weer door de lak heen schuur bij het verwijderen van een sinasappelhuid nogal groot.

claptonizer
31 december 2010, 20:01
Je zou hem wel redelijk simpel een ander kleurtje kunnen geven door hem te spuiten, maar dat voldoet niet aan jou wensen denk ik? :soul: