PDA

View Full Version : Drop D tuna



Keevinkos
24 augustus 2010, 19:16
Met mijn band spelen we de laatste tijd veel met drop D, dus nu zoek ik naar een oplossing om snel naar drop D te switchen.

Ik ben opzoek naar een goedkope oplossing. Dus is mijn vraag: Evh heeft de drop D tuna uitgebracht, deze kost maarlieft 60 euro. Is er toevallig een ander merk dat deze dingen kopieert en die veel goedkoper zijn?

Dan nog even, ik heb een single lock licenced Floyd. (niet zwevend) kan hier wel een drop d tuna op? Of kan dat alleen met een dubbellock?

nickofzo
24 augustus 2010, 19:32
drop d heb je toch zo gedaan?
E en D snaar tegelijk aanslaan .. ende E snaar terugdraaien zodat hij hetzelfde klinkt als de D?

en terug gewoon.. 2e fret van de D snaar in drukken.. en dus hetzelfde truukje

in minder dan 1 tel heb je dat gedaan

Braindead
24 augustus 2010, 19:42
Sterker nog, je tremolo mag niet zevend zijn anders werkt je d-tuna niet. Over het algemeen zit hij op gitaren met floyds die alleen naar beneden kunnen en niet underfrased zijn(dus rusten op de body). Als je met single locking bedoelt dat je tremolo geen locking nut heeft dan vraag ik me af of dat wel gaat werken. Hij moet aan de ene kant vast geklemd zitten (in je tremolo) en aan de andere kant vast zitten in de locking nut. Misschien dat het met locking tuners ook werkt als je het rustig aan doet maar dat is puur speculeren.

En volgens mij zijn er geen goedkopere d-tuna's. Eddie heeft er nog patent op voor zover ik weet.

caliban
24 augustus 2010, 19:52
Gewoon op gehoor stemmen naar drop-D!

arcane
24 augustus 2010, 20:09
Inderdaad, dat is iets wat je binnen 1 seconde voor elkaar hebt door het op gehoor te doen.

nickofzo
24 augustus 2010, 20:12
ik las wel ff over het feit heen dat je een floyd hebt
maargoed ff open draaien en alsnog toepassen

Keevinkos
24 augustus 2010, 20:16
een single floyd heeft wel een locking nut, alleen in de brug is het iets anders. Weet niet precies, ik weet alleen dat in de zadeltjes dan geen zwarte dingen zitten...?

Ik kan inderdaad wel op gehoor stemmen, maar een hele stap omlaag gaat niet werken met de fine tuners.:(

Mesjoggah
24 augustus 2010, 20:20
een single floyd heeft wel een locking nut, alleen in de brug is het iets anders. Weet niet precies, ik weet alleen dat in de zadeltjes dan geen zwarte dingen zitten...?

Ik kan inderdaad wel op gehoor stemmen, maar een hele stap omlaag gaat niet werken met de fine tuners.:(

Met de fine tuners op mn rg550 gaat het net wel, dus ik weet niet of je het al geprobeerd hebt?

Keevinkos
24 augustus 2010, 20:28
nee, bij lukt het dus net niet. En ik gebruik mijn tremolo heel veel, dus ik stem 'm heel vaak waardoor de finetuner niet meer in het midden of helemaal bovenin staat

TimoSomers
24 augustus 2010, 21:09
Dit is altijd een probleem met gitaren met Floyds.
Wellicht kun je alles spelen in een standaard D?
En anders denk ik dat het enige alternatief is de stemming van de nummers veranderen (of anders spelen, als je een 'hoge' D barre pakt in standaard stemming en je speelt de E snaar ook als barre erbij dan heb je ook een 'lage D').

Of een gitaar erbij! :ok:

marc_o
24 augustus 2010, 21:29
Ik heb al jaren een D-Tuna, maar inderdaad, je Floyd moet op de body rusten, en om 'm echt goed te laten werken (dus zonder bijstemmen met de finetuners is het verstandig regelmatig van snaren te wisselene n bovendien de finetuner van de E-snaar niet te gebruiken, anders kloppen de verhoudingen niet meer zo goed.
Een 2e gitaar is inderdaad een goede optie, zeker wanneer je je trem veel gebruikt, zou ik 'm niet zondermeer aanraden.

Plant
24 augustus 2010, 21:39
De TS doelt op de "Dropped D tuna" die Eddie van Halen op zijn signature modellen gebruikt, waarmee je met 1 simpele handeling van standaard stemming naar dropped D kunt:

http://cachepe.zzounds.com/media/quality,85/brand,zzounds/p26586h-3544600f3a8d4bb957eb8f32cc0fbaf1.jpg

Dat bebruikt ie gewoon op een locking system. Daar hoef je niet de locking topkam voor los te draaien of snaren bij te stemmen. Voorwaarde is wel dat - zoals bij Eddie - de brug niet zwevend is afgesteld, maar zo dat de tremelo alleen naar beneden kan. Als je anders een snaar omlaag verstemd, ontstemmen de andere 5 ook (omhoog) en word het zo vals als een kraai.

caliban
24 augustus 2010, 22:54
Dit is altijd een probleem met gitaren met Floyds.
Wellicht kun je alles spelen in een standaard D?
En anders denk ik dat het enige alternatief is de stemming van de nummers veranderen (of anders spelen, als je een 'hoge' D barre pakt in standaard stemming en je speelt de E snaar ook als barre erbij dan heb je ook een 'lage D').

Of een gitaar erbij! :ok:

Gitaar erbij is het leukste :p
Standaard D is mogelijk, maar ook alles in drop D is mogelijk in principe.

fred dons
25 augustus 2010, 08:42
hij werk in ieder geval niet op een single locking floyd omdat de plek waar de snaar door de zadel heen zou moeten gaan dan geblokkeerd wordt door de D-Tuna, als je dit toch wil hebben dan zul je de complete zadel van de lage e moeten vervangen (niet zo moeilijk btw)

een goedkopere oplossing is om je locknut te vervangen voor een ebonol nut en locking tuners te gaan gebruiken, je single locking trem is zowieso al niet zo stabiel als een double locking floyd en met alleen locking tuners stem je je E snel naar D

Ronaldo
28 augustus 2010, 19:55
Of een gitaar erbij! :ok:

de leukste oplossing!!