PDA

View Full Version : Nieuwe versterker, budget €350



Tich
24 augustus 2010, 18:58
Hoi iedereen,

sinds een paar maanden speel ik gitaar met een zeer kleine versterker van Leem en dit ging prima, maar ik ben nu toch op zoek naar een betere.

Mijn budget is €350 euro, zou ik met dit geld een redelijke versterker kunnen halen? Het liefst tweedehands, want nieuw zal wel niet zoveel opleveren met zo'n budget.
Ik speel het liefst RHCP en verder gewoon wat rock enzo.

Mijn oog is nu gevallen op http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/367543952-marshall-mg100hdfx-100-watt-4-12inch-120-watt-cabinet.html

Is dit een goede keus? Of zou ik voor hetzelfde geld iets beters kunnen halen?

Groeten,
Tim

Epii
24 augustus 2010, 19:06
NEE, geen MG kopen, Marshall is goed, maar de MG echt niet.
Kijk eens naar 2e hands buizenversterkers. Daar kun je voor €350 wel een mooie bij vinden. Ik kan je niet echt versterkers aanraden, omdat ik nauwelijks ervaring heb met veel verschillende versterkers, maar er zijn genoeg leden die dat wel kunnen. :ok:

caliban
24 augustus 2010, 19:46
Beter een valvestate dan die MG, maar een buizenamp is misschien ook al heel nipt haalbaar. Heb je een highgain scheur nodig, wil je meedere kanalen...?

Psychomantis
24 augustus 2010, 22:23
speel je in een band of alleen thuis?

Midwolda
24 augustus 2010, 22:29
Voor 350 euro heb je een nieuwe Fender Super Champ XD.

Maar ja, of dat een amp is die bij jouw situatie past... :???:

Psychomantis
24 augustus 2010, 22:33
Voor 350 euro heb je een nieuwe Fender Super Champ XD.

Maar ja, of dat een amp is die bij jouw situatie past... :???:

of een Marshall Class five. en nog wel een paar zo. Eerst eens horen of hij genoeg heeft aan een 5 watter, en of hij graag high-gain speelt enzoverder...

caliban
24 augustus 2010, 22:44
Of bugera...

RoelSmoel
24 augustus 2010, 23:07
Of Blackstar HT5:soinnocent:

caliban
24 augustus 2010, 23:25
Of Blackstar HT5:soinnocent:

Vond jij blackstar geen kutmerk?





:seriousf:

RoelSmoel
24 augustus 2010, 23:37
Vond jij blackstar geen kutmerk?





:seriousf:

Mot je klappe jonge?!
:seriousf:

Tich
25 augustus 2010, 01:52
Bedankt voor de reacties.

Ik zit niet in een band, dus het is meer gewoon voor thuis.
Ik ben nog nieuw, dus de termen ontgaan me een beetje, excuses daarvoor. High-gain, dat is dus met veel overdrive enzo toch? Dat doe ik niet echt.

Ik speel veel RHCP, Arctic Monkeys en nog wat andere soortgelijke bandjes. Niet dat die twee soortgelijk zijn overigens maar je snapt hopelijk wat ik bedoel :)

Maar zoals ik het nu zie kan ik dus beter buizen hebben?

rvwaveren
25 augustus 2010, 09:13
De kustom defender 5H is volgens de bladen een verbazend goede buizenversterkertop voor 129 euro incl cabinetje kostie 228. Dan hou je nog wat euri's over voor een effect of zo....:ok:

Kim Wilson
25 augustus 2010, 09:29
Maar zoals ik het nu zie kan ik dus beter buizen hebben?
Nee. Als je alleen thuis speelt kun je het best een mooi modelling ampje kopen. Buizen zou ik nog niet aan beginnen. Ook die 5 watt dingetjes niet. Een buizenamp heeft een sweet spot, waarop hij mooi overstuurt in de buizen. Met een 5 watt ampje ligt dat punt al veel te ver weg, dan beginnen de buren binnen twee minuten al te klagen. Daarbij kun je van een buizenamp van 130 euro nieuw niet veel verwachten. Dan zijn er veel betere amps te koop op modelling gebied. Beter qua geluid, kwaliteit en veelzijdigheid.

Het mooie van modelling is ook dat het op elk volume mooi klinkt. Zeker als je alleen maar thuis speelt en nog niet zo thuis bent in effecten en diverse geluiden van versterkers, is dat de mooiste optie. En als je een beetje een grote koopt (voor jouw budget lijkt me een 50 watt amp wel haalbaar), kun je ook nog eens buiten de deur spelen.

Kortom, een buizenamp is niet altijd het beste. Al zijn er hier genoeg figuren die denken dat dat wel zo is.

Tips: Vox Valvetronix, Roland Cube, Tech21.

marco v
25 augustus 2010, 12:44
Modelling is leuk, zeker voor thuis, maar er komt een moment dat je een buizenversterker wilt, zo´n 5 watter is dan ruim voldoende voor thuis. Blackstar ht-5 en de class 5 van Marshall zijn prima versterkers(er zit een headphone uitgang op, speciaal voor de buren). De laatste heb ik zelf. Maar het is maar net wat je wilt, als je veel mogelijkheden wilt met dat budget moet je inderdaad voor modelling gaan.

macwilliams
25 augustus 2010, 12:45
Naast mijn drie buizen amps heb ik twee valvestate amps van marshall, een maal een S80 en een 40/40 stereo chorus. De 40/40 heb ik gewoon thuis in gebruik en kan daar heel veel mee doen met de contour knop. De prijzen van die amps liggen heel goed binnen je budget. Er zit meer dan genoeg gain in, metal is goed te doen en het clean is meer dan acceptabel.

Misschien anders een fender performer, ook veel goede recensies gelezen hier op het forum.

geert1976
25 augustus 2010, 12:50
Indien je al in het bezit ben van effectpedalen, zou je eens kunnen kijken naar bv een Blackheart Little Giant 5w buizentop, met een Blackheart cabinet.

Alles bij elkaar ben je dan ongeveer voor een nieuwe E 300,00 a E 350,00 kwijt, afhankelijk waar je hem koopt.

Ik heb er zelf ook eentje gekocht en ben er erg tevreden over, hij is ook nog eens te schakelen naar 3w (voor de late uurtjes)

Deze top en cabinet lenen zich prima voor jouw muziekstijlen.

Indien je nog geen effectpedaaltjes hebt kun je kiezen tussen losse pedaaltjes of een effectenbak.
Voor E 100,00 a E 150,00 kun je op mp wel een 2e hands Boss ME-50 scoren en die zijn verrekte fijn en de effecten zijn naar verhouding behoorlijk goed.

Moddelingamps ben ik niet zo gek van, de digitale geluiden vallen mij nogal tegen en om over te schakelen moet je telkens de knoppen op je amp bedienen indien er een footswitch ontbreekt

Kim Wilson
25 augustus 2010, 13:51
De TS is nog nieuw in de gitaarwereld, hij weet nog niet wat high gain precies is. Dan is een buizenamp IMO nog helemaal niet per se de beste keus. Juist een modelling ampje geeft je de mogelijkheid om te ontdekken hoe verschillende versterkermodellen en effecten klinken. En Geert, jouw gehoor is inmiddels redelijk ontwikkeld, jij kunt de nuances nu wel horen, maar kon je dat ook toen jij je eerste versterker kocht? Wat dat betreft denk ik niet dat de TS zich druk gaat maken over het eventueel digitaal klinken van geluiden. Daarbij wordt modelling ook steeds beter en klinken die ampjes echt wel overtuigend genoeg voor een beginner/licht-gevorderde. Zorg alleen wel dat je minimaal een 12" speaker aan boord hebt.

En nogmaals, die 5 watt ampjes zijn nu een hype, maar ze zijn absoluut niet zaligmakend. Ik heb ook zo'n ding in huis gehad, maar ik kon er niks mee. Thuis klonk het op woonkamerniveau geknepen en op de sweet spot ging ie veel te hard, en in de oefenruimte kon ik nauwelijks meekomen. Een compromis wat op beide fronten niet werkt. Been there, done that.

caliban
25 augustus 2010, 13:57
En nogmaals, die 5 watt ampjes zijn nu een hype, maar ze zijn absoluut niet zaligmakend. Ik heb ook zo'n ding in huis gehad, maar ik kon er niks mee. Thuis klonk het op woonkamerniveau geknepen en op de sweet spot ging ie veel te hard, en in de oefenruimte kon ik nauwelijks meekomen. Een compromis wat op beide fronten niet werkt. Been there, done that.

Zelf weinig ervaring mee, maar qua principe geef ik je zeker gelijk.

RoelSmoel
25 augustus 2010, 14:12
De TS is nog nieuw in de gitaarwereld, hij weet nog niet wat high gain precies is. Dan is een buizenamp IMO nog helemaal niet per se de beste keus. Juist een modelling ampje geeft je de mogelijkheid om te ontdekken hoe verschillende versterkermodellen en effecten klinken. En Geert, jouw gehoor is inmiddels redelijk ontwikkeld, jij kunt de nuances nu wel horen, maar kon je dat ook toen jij je eerste versterker kocht? Wat dat betreft denk ik niet dat de TS zich druk gaat maken over het eventueel digitaal klinken van geluiden. Daarbij wordt modelling ook steeds beter en klinken die ampjes echt wel overtuigend genoeg voor een beginner/licht-gevorderde. Zorg alleen wel dat je minimaal een 12" speaker aan boord hebt.

En nogmaals, die 5 watt ampjes zijn nu een hype, maar ze zijn absoluut niet zaligmakend. Ik heb ook zo'n ding in huis gehad, maar ik kon er niks mee. Thuis klonk het op woonkamerniveau geknepen en op de sweet spot ging ie veel te hard, en in de oefenruimte kon ik nauwelijks meekomen. Een compromis wat op beide fronten niet werkt. Been there, done that.

Eerste stuk +1, tweede stuk ben ik het niet mee eens, ik heb een half jaar een 5 watter gehad, en nu alweer een maand weer dezelfde, ik ben er ontzettend tevreden mee, klinkt op elk volume goed, als hij vol open staat natuurlijk net weer iets beter, maar dat komt bijna nooit voor.

guitarnijboer
25 augustus 2010, 14:17
Moddeling zou ik niet aan beginnen. Als je oefend wil je jezelf horen en niet een processor...

Een buizenversterker is natuurlijk prachtig, maar voor 350,- euro zit je wel een beetje in de categorie versterkers die of crap zijn of weinig kunnen (of beide) Je kunt dan effectjes kopen, maar goed...

Een leuke transistorcombo met twee kanalen en reverb kan voor jou interessant zijn denk ik. Je hebt er heel veel van maar bijvoorbeeld:

Fender deluxe
Hughs & Kettner Attax 80
Marshall valvestate 8080

tweedehands voor 250,- wel te doen.

Kim Wilson
25 augustus 2010, 14:24
Moddeling zou ik niet aan beginnen. Als je oefend wil je jezelf horen en niet een processor...


Heb je wel ooit eens zelf zo'n ding gehoord? Asjeblieft zeg, wat een hoop onzin. :stop:

Daarbij, een doorsnee effectpedaal verdraait je geluid ook.

guitarnijboer
25 augustus 2010, 15:13
Heb je wel ooit eens zelf zo'n ding gehoord? Asjeblieft zeg, wat een hoop onzin. :stop:

Daarbij, een doorsnee effectpedaal verdraait je geluid ook.

Ja, ik heb zelf een klein Roland moddeling versterkertje en heb eens een optreden moeten doen op een VOX valvetronic. Daarnaast heb ik de Yamaha DG100 2-12 getest en de DG-stomp, ook van Yamaha (waar een behoorlijke vertraging in zat.)

Qua geluid is de Yamaha erg goed en ook de VOX klinkt zeer overtuigend, maar het gevoel tussen speeltechniek en wat er uit de versterker komt is wel aanzienlijk minder. Een doorsnee effectenpedaal veranderd het signaal inderdaad, maar het signaal veranderen is wat anders dan het signaal omzetten in een digitaal signaal waarbij 99% van de informatie verloren gaat en na bewerking gereconstrueerd wordt.

Tich
25 augustus 2010, 15:32
Na jullie reacties gelezen te hebben ben ik wat op zoek gegaan en heb nu een Valvetronix AD60 gezien. Een modelling dus, is dat wat?

Ik ben trouwens wel van plan om er een serieuze hobby van te maken, dus kan ik hier dan wel mee vooruit? Of moet ik straks na een jaar alweer een nieuwe kopen als ik dan wat beter ben? Want dan doe ik het liever in 1x goed. Of wil ik nu te veel voor mijn budget? In dat geval, excuses.

Kim Wilson
25 augustus 2010, 16:07
Ja, dat is best wel wat. 60 watt is groot genoeg om voorlopig even vooruit te kunnen. Ga wel even testen of je je kunt vinden in de punten die Gitaarnijboer aangeeft. Qua speeltechniek ben je denk ik voorlopig nog niet zover dat je dat als storend zou gaan ervaren, maar test het wel, dan kun je je eigen oordeel vellen.

In één keer goed is volgens mij nog niemand gelukt. Je gehoor ontwikkelt zich en na verloop van tijd weet je steeds beter wat je wel en niet zoekt in een versterker. En daar gaan waarschijnlijk nog wel de nodige versterkers voor de deur in en uit. En voor 350 euro kun je het niet in één keer goed doen, of je moet met weinig genoegen nemen in je verdere muzikale carrière. :)

Jasper.
25 augustus 2010, 16:56
Denk dat je ook het beste 2ehands kunt gaan. Dan kun je de versterker voor ongeveer hetzelfde bedrag weer doorverkopen als je na een jaar toch een buizenversterkertje wil bijv.

Zelf heb ik de AD30VT-XL, maar nu, na 2 jaar wil je dan toch een buizenversterker. Persoonlijk vind ik mijn JCM900 ook veel beter op lager volume dan de VOX.

Gearjunkie
25 augustus 2010, 21:51
Nee. Als je alleen thuis speelt kun je het best een mooi modelling ampje kopen. Buizen zou ik nog niet aan beginnen. Ook die 5 watt dingetjes niet. Een buizenamp heeft een sweet spot, waarop hij mooi overstuurt in de buizen. Met een 5 watt ampje ligt dat punt al veel te ver weg, dan beginnen de buren binnen twee minuten al te klagen. Daarbij kun je van een buizenamp van 130 euro nieuw niet veel verwachten. Dan zijn er veel betere amps te koop op modelling gebied. Beter qua geluid, kwaliteit en veelzijdigheid.

Het mooie van modelling is ook dat het op elk volume mooi klinkt. Zeker als je alleen maar thuis speelt en nog niet zo thuis bent in effecten en diverse geluiden van versterkers, is dat de mooiste optie. En als je een beetje een grote koopt (voor jouw budget lijkt me een 50 watt amp wel haalbaar), kun je ook nog eens buiten de deur spelen.

Kortom, een buizenamp is niet altijd het beste. Al zijn er hier genoeg figuren die denken dat dat wel zo is.

Tips: Vox Valvetronix, Roland Cube, Tech21.

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt hier.
Fender heeft toch ook die G-Dec dingen?
Luister eens (als je ervan houdt) naar Doyle Bramhall II tijdens de tour met Roger Waters (In the Flesh). Is een Yamaha DG tansistor...

Fireburst
25 augustus 2010, 22:05
Na jullie reacties gelezen te hebben ben ik wat op zoek gegaan en heb nu een Valvetronix AD60 gezien. Een modelling dus, is dat wat?

Ik ben trouwens wel van plan om er een serieuze hobby van te maken, dus kan ik hier dan wel mee vooruit? Of moet ik straks na een jaar alweer een nieuwe kopen als ik dan wat beter ben? Want dan doe ik het liever in 1x goed. Of wil ik nu te veel voor mijn budget? In dat geval, excuses.

AD60 en AD120 zijn de wat 'oudere' valvetronix maar érg goede versterkers.
Zorg wel dat je de footswitch er bij hebt want die is apart zeer duur (en moeilijk te vinden).

jules
25 augustus 2010, 22:51
hier speel ik een stukje solo en een stuk rythm over mijn vox ad60 vt head. zoals je ziet sta ik naast een marshall plexi, en de vox komt er makkelijk door als het nodig is, hij stond daar op 60 watt half open, en we spelen daar toch echt eerder te hard dan te zacht. ps let niet te veel op mijn spel haha ik ben geen super gitarist hoor, plus dat het opgenomen is met een flipcammetje, en het was ons eerste optreden, maaaaar we hadden wel een hoop plezier, daar gaat het om.

http://www.youtube.com/watch?v=Kscd2Wo4TqA

en een stukje alright now

http://www.youtube.com/watch?v=J8he3vJ9dbI

en een stukje midnight flyer van de eagles

http://www.youtube.com/watch?v=W_Gdq01NyOY