PDA

View Full Version : "Designing tube preamps for guitar and bass" vragen topic



Thiez
24 augustus 2010, 18:27
Er zijn hier meerdere mensen die in het bezit zijn van het boek 'designing tube preamps for guitar and bass' van Merlin Blencowe.
Ik ben hier sinds kort in begonnen ook en heb het met nico en G.G. welleens gehad om een vragen topic te openen over dit boek. Ik zag dat dit nog niet gebeurd was dus bij deze doe ik het.
Als je dus bezig bent met dit boek en je komt ergens niet uit kun je hier de vraag stellen.

Ik zit momenteel op blz. 30. Een stuk over input en output impedantie. Ik heb het stuk al paar keer gelezen maar ik 'zie' het niet waar ze het nu over hebben. Wat is nu 'the circuit being driven' en wat 'the driving circuit'?
Kan iemand mij hier hetgene wat beschreven word in het boek uitleggen dat ik voor me zie wat er gebeurd?

Ik weet dat impedantie een begrip is wat de frequentie afhankelijke weerstand aanduit van bijvoorbeeld een condensator.

driftkop
24 augustus 2010, 19:15
Goed initiatief!

De schrijver heeft ook een website hier: http://www.freewebs.com/valvewizard/index.html

En voor wie het boek (nog) niet heeft (zoals ikzelf), het eerste hoofdstuk, inclusief het stukje over de impedantie staat online:

http://www.freewebs.com/valvewizard1/Common_Gain_Stage.pdf

Thiez
24 augustus 2010, 19:50
Ah kijk das handig voor mensen die het boek niet hebben. Het staat op blz 31 zie ik ipv 30.

nico verduin
24 augustus 2010, 20:06
Ik zit momenteel op blz. 30. Een stuk over input en output impedantie. Ik heb het stuk al paar keer gelezen maar ik 'zie' het niet waar ze het nu over hebben. Wat is nu 'the circuit being driven' en wat 'the driving circuit'?
Kan iemand mij hier hetgene wat beschreven word in het boek uitleggen dat ik voor me zie wat er gebeurd?

Zoals de tekst het zegt. Het circuit dat aangestuurd (dus de volgende trap) wordt en het circruit dat aanstuurt (de zendende trap).


Ik weet dat impedantie een begrip is wat de frequentie afhankelijke weerstand aanduit van bijvoorbeeld een condensator.Dat is de impedantie van een condensator. Maar je hebt ook de impedantie van een spoel (ook frequentie afhankelijk).

Maar er is ook de uitgangsimpedantie en de ingangsimpedantie.
Deze kun je vergelijken met de weerstand die een bron "ziet" als de keten rond is.
Stel je hebt een gitaar element met een impedantie van 10K. Je hebt een ingangsimpedantie van bijv. 1M op de ingang van de versterker trap. Beide vormen een kring waardoor stroom loopt. De spanning van een enkelspoel element is rond de 100mV. Dat betekent dat de stroom (0.1 / [1000000 + 10000] = 99nA (nano ampere). De spanning op de ingang zou dan rond de 1000000* 0.00000099 = 99mV zijn.

Bij de uitgang moet je kijken naar de impedantie van de anode weerstand, de interne weerstand, de kathode weerstand en hoe deze zijn geschakeld). De Ra kun je gewoon berekenen adhv de buis instelling. De anode weerstand staat parallel aan de Ra + Rk omdat bij wisselspanning de voeding ahw een weerstand van bijna 0 ohm heeft en de Anode weerstand ahw aan GND hangt (let wel alleen voor AC).
In het voorbeeld komen ze tot een weerstand van rond de 41K. Je zou dus het Driver circuit kunnen vervangen voor een gitaar element (in gedachte) met een impedantie van 41K dat bijv. een signaal afgeeft van 5V of 10V (afhankelijk van het ingangsisgnaal). De koppeling naar de volgende trap loopt via een koppel kondensator met een variabele weerstand (Z = 1 / (2 x PI x C x f) afhankelijk van de frequentie. die staat in serie met een 1M weerstand (de ingangs impedantie van de volgende trap; bijv. de 1M potmeter) en je hebt weer een kring waarbij je kunt berekenen wat er van je signaal overblijft. Enz enz.
Vergeet ff het Miller effect. Eerst dit begrijpen en de Thevenin schema's.

G.G.
24 augustus 2010, 20:10
Goed initiatief!

De schrijver heeft ook een website hier: http://www.freewebs.com/valvewizard/index.html

En voor wie het boek (nog) niet heeft (zoals ikzelf), het eerste hoofdstuk, inclusief het stukje over de impedantie staat online:

http://www.freewebs.com/valvewizard1/Common_Gain_Stage.pdf

Cool topic.

Zullen we verder afspreken het boek niet te scannen en te verspreiden. Vind ik niet fair naar de auteur toe die er echt een hele berg werk in gestoken heeft. Ik vind het een subliem boek, maar heb mijn exemplaar ff tijdelijk uitgeleend aan mijn techneut (die eigenlijk voor 99% met hifi bezig is).

cluseau
24 augustus 2010, 21:22
....heb mijn exemplaar ff tijdelijk uitgeleend aan mijn techneut .....

Als ik het daarna ff mag lenen hoef je het idd niet te scannen wat mij betreft :seriousf:

Sorry, kon het niet laten. Het moest er gewoon uit dus hoef het niet te lenen hoor.

Frans.

Thiez
24 augustus 2010, 21:28
Cool topic.

Zullen we verder afspreken het boek niet te scannen en te verspreiden. Vind ik niet fair naar de auteur toe die er echt een hele berg werk in gestoken heeft. Ik vind het een subliem boek, maar heb mijn exemplaar ff tijdelijk uitgeleend aan mijn techneut (die eigenlijk voor 99% met hifi bezig is).

Vind ik idd goed plan om niet alles van dit boek te publiceren. Het boek is niet duur en zeker het aanschaffen waard!



@nico, Bedankt alvast voor de uitleg. Even om te checken of ik het nu goed begrijp:

http://foto-uploaden.nl/imgs/impedanties.bmp
een element leverd bijvoorbeeld 100mV. Het heeft een impedantie (weerstand) van 10k.
Dit komt de versterker binnen en staat in principe via de 1M ingangsweerstand naar gnd.
Dit geeft de ingangimpedantie zoals jij die uitrekende wat er voor zorgt dat er 99mA de grid van de buis binnen gaat. Hier word deze versterkert.
De uitgangs impedantie is in principe de vervangingsweerstand van het blauw omrande gedeelte. In het voorbeeld van het boek geven ze voor hoge en midden freq dat dit berekend word door de interne weerstand en de anode weerstand parallel. De kathode weerstand valt weg omdat deze gebypassed word door de condensator.
Voor lage frequenties is echter de kathode weerstand wel aanwezig dus word de uitgangsimpedantie bepaald door de interne weerstand+de kathode weerstand parallel aan de anode weerstand.
Hoe bereken je nu wat er over gaat blijven aan de output van de stage?

Maar dan de ingangsimpedantie van de volgende trap is de uitangsimpedantie van deze trap + de koppelcondensator en eventuele weerstand of potmeter van de volgende trap?

cluseau
24 augustus 2010, 21:35
Alleen hoort de 1Meg bij het rechter blauwe vakje, dat is een deel van de ingangs impedantie val de gedreven trap.
Het element rechts kun je beschouwen als een ideale spanningsbron met in serie een inwendige weerstand.

Frans.

Thiez
24 augustus 2010, 21:46
Ok dus de gridleak weerstand hoort ook bij de output impedantie?
En die staat dan weer parallel aan de interne weerstand en de kathode weerstand?

driftkop
24 augustus 2010, 21:49
Zullen we verder afspreken het boek niet te scannen en te verspreiden. Vind ik niet fair naar de auteur toe die er echt een hele berg werk in gestoken heeft.


De auteur heeft zelf hoofdstuk 1 online gezet :)

cluseau
24 augustus 2010, 21:49
Ok dus de gridleak weerstand hoort ook bij de output impedantie?


Nope, die gridleak hoort bij de trap in het blauw en maakt dus deel uit van de gedreven trap. De drijvende trap is alleen het element met zijn inwendige serieweerstand. Dit moet je eerst goed inzien voor je verder kan.

Frans.

tommus42
24 augustus 2010, 21:56
Mooi topic, m'n printer is stuk, dus wat betreft kredieten voor het gepubliceerde, komt wel goed:hippie:

Thiez
24 augustus 2010, 22:08
Nope, die gridleak hoort bij de trap in het blauw en maakt dus deel uit van de gedreven trap. De drijvende trap is alleen het element met zijn inwendige serieweerstand. Dit moet je eerst goed inzien voor je verder kan.

Frans.

aaah ok, bedankt frans.

Bij de volgende stage is dus de drijvende trap de outputimpedantie van de drijvende stage in serie met koppelcondensator en eventuele potmeter dan?

driftkop
24 augustus 2010, 22:17
De anode weerstand staat parallel aan de Ra + Rk omdat bij wisselspanning de voeding ahw een weerstand van bijna 0 ohm heeft en de Anode weerstand ahw aan GND hangt (let wel alleen voor AC).

Is Ra de anode weerstand? Hoe kan een weerstand parallel met zichzelf staan. Ik snap dat even niet. :???: Ik zie ook even niet hoe ik de anode en kathode weerstand kan visualiseren. Ik denk dat het intrinsieke waarden voor de buis zijn, is dat juist?

cluseau
24 augustus 2010, 22:19
aaah ok, bedankt frans.

Bij de volgende stage is dus de drijvende trap de outputimpedantie van de drijvende stage in serie met koppelcondensator en eventuele potmeter dan?

Moest ik ff over nadenken maar geloof dat je hem ziet. Potmeter zie ik niet zo gauw voor me maar heb wel een tip. Als je aan dergelijke zooi gaat rekenen moet je in blokken leren denken. Net als bij een opampje zeg maar. Voorstelling is een driehoekje maar je wil niet weten wat er allemaal inzit. Je tekent slechts de ingangen en uitgang.

In dit geval moet je leren de verschillende trappen te identificeren en inzien welke componenten bij welke trap horen.

Frans.

cluseau
24 augustus 2010, 22:28
Is Ra de anode weerstand? Hoe kan een weerstand parallel met zichzelf staan. Ik snap dat even niet. :???: Ik zie ook even niet hoe ik de anode en kathode weerstand kan visualiseren. Ik denk dat het intrinsieke waarden voor de buis zijn, is dat juist?

Ik denk dat Nico de uitgangsweerstand bedoeld, hij kan dat beter zelf beantwoorden maar zit waarschijnlijk achter een grote blonde schuimkraag.

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/beer.gif

Frans.

nico verduin
24 augustus 2010, 22:33
Ik denk dat Nico de uitgangsweerstand bedoeld, hij kan dat beter zelf beantwoorden maar zit waarschijnlijk achter een grote blonde schuimkraag.

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/beer.gif

Frans.Ra bedoel ik de interne weerstand van de buis. Als er stroom loopt door de buis. Dan heb j een kring van de anode weerstand+interne weerstand + kathode weerstand. Als je de spanning meet op de kathode en op de anode, is er een verschil. De stroom weet je (via de kathode weerstand) dus is er een soort weerstand in de buis. Anders zou je geen stroom kring hebben.

Soms wordt het onderscheid gemaakt tussen RA (Anode weerstand) en Ra (interne weerstand) of Ra' (interne weerstand). Vandaar mijn tekstuele aanduiding voor de Anode weerstand en Ra voor de interne. En verder geen biertje .... ga pitten. om 05:15 gaat die wekker weer.

cluseau
24 augustus 2010, 22:47
Soms wordt het onderscheid gemaakt tussen RA (Anode weerstand) en Ra (interne weerstand) of Ra' (interne weerstand). Vandaar mijn tekstuele aanduiding voor de Anode weerstand en Ra voor de interne. En verder geen biertje .... ga pitten. om 05:15 gaat die wekker weer.

Duidelijk, en trusten.

Misschien kan ik het iets anders uitleggen voor het begrip.
Voor wat de uitgangsweerstand betreft: Dit is de weerstand zie je ziet als je bij de uitgang naar binnen "kijkt". Je komt dan de anodeweerstand tegen welke voor wisselspanning aan massa ligt. De andere kant op kijk je door de buis en daarmee in serie staande kathode weerstand mits niet overbrugt door een cap, die is nagenoeg nul voor het signaal. Stel nu dat je een anode weerstand van 100k hebt en de buis staat ingesteld op de halve voedingsspanning wat heel gebruikelijk is. De weerstand van het buiscircuit is dan ongeveer gelijk aan de anodeweerstand en staat daaraan parallel. Je ziet dus aan de uitgang een impedantie van 50k.

Frans.

Thiez
25 augustus 2010, 10:11
Ok ik snap nu idd het begrip en hoe ik het uit moet rekenen. Het is de vervangende weerstand zeg maar van een bepaalde trap. Ik moet alleen nog even goed doorkrijgen waar nu de scheiding ligt van elke trap en welke componenten waarbij horen.

guitarnijboer
25 augustus 2010, 10:46
Vind ik idd goed plan om niet alles van dit boek te publiceren. Het boek is niet duur en zeker het aanschaffen waard!



@nico, Bedankt alvast voor de uitleg. Even om te checken of ik het nu goed begrijp:

http://foto-uploaden.nl/imgs/impedanties.bmp
een element leverd bijvoorbeeld 100mV. Het heeft een impedantie (weerstand) van 10k.
Dit komt de versterker binnen en staat in principe via de 1M ingangsweerstand naar gnd.
Dit geeft de ingangimpedantie zoals jij die uitrekende wat er voor zorgt dat er 99mA de grid van de buis binnen gaat. Hier word deze versterkert.


Hier klopt echt niets van...

tommus42
25 augustus 2010, 10:50
Hier klopt echt niets van...

Leg uit:strat:!

guitarnijboer
25 augustus 2010, 11:00
De ingangs impedantie is geen 10K, de spanning gaat niet via 1M naar ground en er gaat al helemaal geen 99mA de buis in.

don marco
25 augustus 2010, 13:08
(ik zal maar zeggen wat niemand anders doet zo te zien)

Wat is het dan wel? :makeup:

driftkop
25 augustus 2010, 14:04
Je komt dan de anodeweerstand tegen welke voor wisselspanning aan massa ligt. De andere kant op kijk je door de buis en daarmee in serie staande kathode weerstand mits niet overbrugt door een cap, die is nagenoeg nul voor het signaal.


Dus in dat plaatje is Rp de anode weerstand ?

Thiez
25 augustus 2010, 14:37
Ja Rp is anode weerstand. sorry voor verwarring. De Rp stond al bij het plaatje, zo van internet geplukt. Normaal is het Ra.
Maar ra is ook weer de interne weerstand van de buis. Moeilijk moeilijk, in het boek gebruiken ze hoofdletters en kleine letters zoals nico al zei.

@guitarnijboer, zou je misschien uitleg kunnen posten hoe het wel is?
Ik zie dat ik foutje heb gemaakt in mijn post. Ik bedoel 99mV ipv 99mA. die 99mV haalde ik uit de berekening van nico.

guitarnijboer
25 augustus 2010, 14:57
De ingangsimpedantie is de 'weerstand' die de signaalgever in dit geval ziet t.o.v. massa. Dit is eerst een 10K weerstand die in serie staat met de signaallijn. Daarna is er een 1M weerstand naar massa.

Natuurlijk heb je ook nog een ingangsimpedantie van de buis zelf (er loopt een zeer kleine roosterstroom en de capaciteit Cgk, maar dat wordt in de praktijk verwaarloost.

Je kunt dus voor de ingangsimpedantie uitgaan van 10K + 1M wat dus eigenlijk gewoon neerkomt op 1M

99mV klopt.

De 1M weerstand Rg dient er niet voor om het ingangsignaal naar massa af te voeren, maar om het gelijkspanningspotentiaal van het rooster op 0 volt te brengen. Zonder deze weerstand zou de ingang zweven. Door de zeer kleine roosterstroom die er loopt kan de weerstand erg hoog worden gekozen. Immers: als er geen stroom door een weerstand loopt is het potentiaal op beide zijden van de weerstand gelijk. (wet van ohm)

Het ingangsignaal wordt dus niet kortgesloten maar staat dus over de 1M weerstand.

Thiez
25 augustus 2010, 15:23
Ok dus voor de ingangsimpedantie van de volgende gainstage ga je kijken wat er tussen de output van deze staat en de aarde? (wat in mijn ax84 ampje neerkomt op een koppelcondensator en een gainpotmeter)

Hoe zou ik nu kunnen berekenen wat het voltage word op de output van deze gainstage?
Er gaat 99mV de buis in, stel dat de buis 50x versterkt, en uitgangsimpedantie is bijvoorbeeld 70k. Dan kan ik door middel van die gegevens de output uitrekenen?

guitarnijboer
25 augustus 2010, 15:33
als ie 50 x versterkt is het gewoon 50 x 99mV.

De uitgangsimpedantie en/of ingangsimpedantie van de volgende trap is belangrijk om de versterkingsfactor zelf uit te rekenen.

Thiez
25 augustus 2010, 15:35
Ok ik ga rustig verder lezen in het boek. Word vast nog wel behandeld.

guitarnijboer
25 augustus 2010, 15:45
Om het echt te begrijpen moet je je realiseren dat de + van de voeding voor wisselspanningen aan de massa zit. Er zit immers een elko tussen die wisselspanningen kortsluit. (voedingselko)

Om het nu eenvouding te maken kun je een schema voor wisselspanning tekenen. Hierbij gaat alles wat aan de + zat nu naar massa. Dit maakt voor wisselspanningen niet uit.

Als je dit doet zie je direct dat Ra en de buis parallel staan aan de uitgang van de trap en de ingangsimpedantie van de volgende trap daar weer aan parallel staat.

Bij Ra // Zi (van de volgende trap) geld dus dat hoe kleiner de impedantie van de volgende trap, hoe kleiner Ra wordt en dus hoe kleiner de versterkingsfactor.

// = parallel aan

Thiez
25 augustus 2010, 19:29
Ik snap hem. Wanneer je wisselspanning schema tekend houd je in principe alleen het signaal pad over toch? en alles wat er van signaalpad af gaat komt aan GND te hangen.

Nu begrijp ik idd de verbinding tussen de trappen. En waar de scheiding zit tussen in- en uitgangs impedantie.

nico verduin
25 augustus 2010, 19:41
Ik zie dat ik foutje heb gemaakt in mijn post. Ik bedoel 99mV ipv 99mA. die 99mV haalde ik uit de berekening van nico.Ik heb het al eens meer gezegd in het algemeen. Wees zorgvuldiger in de terminolgie mbt. spanning en stroom. Het zijn basis begrippen, maar creeren anders veel verwarring. EN je maakt het jezelf zoveel moeilijker omdat je jezelf onzorgvuldigheid aanleert. En afleren is meestal moeilijker dan aanleren.

muziekschuur
25 augustus 2010, 19:43
Het gebruik van negatieve stroom bij de buizen (-20v) zorgt voor veel minder aarde problemen bij het ontwerp van buizenversterkers.... Heb ik me laten vertellen...

cluseau
25 augustus 2010, 19:46
De ingangsimpedantie is de 'weerstand' die de signaalgever in dit geval ziet t.o.v. massa. Dit is eerst een 10K weerstand die in serie staat met de signaallijn. Daarna is er een 1M weerstand naar massa.

Hier heb ik dan weer moeite mee al ben ik het meestal met je eens.


Leg uit! okeoke

Ik heb het boekje niet voor me maar kan me voorstellen dat de auteur met de 10k van de signaalgever de inwendige (fictieve) weerstand van de spanningsbron bedoeld. Dit is de weerstand welke de stroom ondervindt als het sturende element wordt belast. Er bestaat namelijk zoiets als "open klem spanning". Dat is de spanning welke je zou meten als je de open klemmen niet belast. Helaas is dit niet rieel omdat elke meter een zekere ingangsweerstand heeft welke de bron belast waardoor de gemeten spanning lager is dan voor het aansluiten van de meter.

Ben je er nog?

Door het aansluiten van een belasting (ook je meter, versterkertrap of scope is een belasting) zal de open klemspanning dalen. Dat komt omdat de inwendige weerstand spannings verlies veroorzaakt zoals elke weerstand zou doen.

Het voorbeeldje binnen het blauwe vak is naar mijn idee de ideale spanningsbron met in serie de inwendige weerstand. Deze worden altijd tesamen getekend. Na de 10 k staat de open klemspanning tot je beschikking.

Frans.

nico verduin
25 augustus 2010, 19:46
Ok dus voor de ingangsimpedantie van de volgende gainstage ga je kijken wat er tussen de output van deze staat en de aarde? (wat in mijn ax84 ampje neerkomt op een koppelcondensator en een gainpotmeter)

Hoe zou ik nu kunnen berekenen wat het voltage word op de output van deze gainstage?
Er gaat 99mV de buis in, stel dat de buis 50x versterkt, en uitgangsimpedantie is bijvoorbeeld 70k. Dan kan ik door middel van die gegevens de output uitrekenen?Vergeet niet dat er een koppel condensator tussen de trappen zit. die heeft ahw een variabele frequentie afhankelijke weerstand. Dus het ingangs signaal naar de volgende trap verander hoe hoger de frequentie. Als je in kringen gaat denken, zou je alles in Excel kunnen gooien en dan de frequentie in stapjes van 100 Hz kunnen laten oplopen om te zien wat er gebeurt met het signaal dat uiteindelijk bij de ingang van volgende buis binnenkomt.

cluseau
25 augustus 2010, 19:51
Het gebruik van negatieve stroom bij de buizen (-20v) zorgt voor veel minder aarde problemen bij het ontwerp van buizenversterkers.... Heb ik me laten vertellen...

Ehhh negative spanning.....

En dan nog wat....niet alles geloven, dit is een regelrecht indianen verhaal zoals er zo veel de ronde doen.

Frans.

Thiez
25 augustus 2010, 21:38
Vergeet niet dat er een koppel condensator tussen de trappen zit. die heeft ahw een variabele frequentie afhankelijke weerstand. Dus het ingangs signaal naar de volgende trap verander hoe hoger de frequentie. Als je in kringen gaat denken, zou je alles in Excel kunnen gooien en dan de frequentie in stapjes van 100 Hz kunnen laten oplopen om te zien wat er gebeurt met het signaal dat uiteindelijk bij de ingang van volgende buis binnenkomt.

Koppelcondensatoren komt idd in hoofdstuk 2 aan bod. Nu gaat het over de bypass condensator en word het verschil aangetoond in uitgangsimpedantie tussen een gebypasste kathode en een ongebypasste kathode. En dat wanneer je half bypassed kies dat dan de lage frequenties een andere impedantie en versterking hebben dan de hoge frequenties.
Het is me redelijk duidelijk inmiddels. Ik ga misschien binnenkort nog eens wat oefenen met het berekenen van de impedanties aan de hand van een schematje wat ik van internet haal of mijn eigen AX84 schema. Ik meen dat er in de ax84 handleiding ook iets staat over de versterking berekenen met daarin de impedanties meegenomen.

guitarnijboer
26 augustus 2010, 12:08
Hier heb ik dan weer moeite mee al ben ik het meestal met je eens.

okeoke

Ik heb het boekje niet voor me maar kan me voorstellen dat de auteur met de 10k van de signaalgever de inwendige (fictieve) weerstand van de spanningsbron bedoeld. Dit is de weerstand welke de stroom ondervindt als het sturende element wordt belast. Er bestaat namelijk zoiets als "open klem spanning". Dat is de spanning welke je zou meten als je de open klemmen niet belast. Helaas is dit niet rieel omdat elke meter een zekere ingangsweerstand heeft welke de bron belast waardoor de gemeten spanning lager is dan voor het aansluiten van de meter.

Ben je er nog?

Door het aansluiten van een belasting (ook je meter, versterkertrap of scope is een belasting) zal de open klemspanning dalen. Dat komt omdat de inwendige weerstand spannings verlies veroorzaakt zoals elke weerstand zou doen.

Het voorbeeldje binnen het blauwe vak is naar mijn idee de ideale spanningsbron met in serie de inwendige weerstand. Deze worden altijd tesamen getekend. Na de 10 k staat de open klemspanning tot je beschikking.

Frans.

Leuk maar eh...

Als de 10K weerstand bedoeld was als inwendige weerstand van de signaalbron dan zou deze toch met een zijde aan massa zitten? Ik zag in deze weerstand gewoon een roosterweerstand die je regelmatig ziet bij de ingang van een buis ter voorkoming van RF storing.

cluseau
26 augustus 2010, 12:33
Leuk maar eh...

Als de 10K weerstand bedoeld was als inwendige weerstand van de signaalbron dan zou deze toch met een zijde aan massa zitten? Ik zag in deze weerstand gewoon een roosterweerstand die je regelmatig ziet bij de ingang van een buis ter voorkoming van RF storing.

Nope, de inwendige weerstand wordt voorgesteld als serie weerstand met het element. In de praktijk zit deze weerstand in het koperdraad, de aansluitingen, verliezen etc verwerkt Na deze serieweerstand vind je de open klemmen. Dit is ook de reden dat het signaal daalt naarmate je het zwaarder belast. Deze theorie geldt voor zowel een gitaarelement als een tractieaccu van 500A. Ga maar eens rekenen aan zoiets en je zal inzien dat de weerstand alleen invloed kan uitoefenen als hij in serie staat. Parallel zou het aansluiten van een belasting niets uitmaken. Als het je helpt kan ik mijn boekjes van voegah wel opzoeken en een stukje scannen. Kan het alleen niet hier publiceren.

Frans.

guitarnijboer
26 augustus 2010, 13:44
Nope, de inwendige weerstand wordt voorgesteld als serie weerstand met het element. In de praktijk zit deze weerstand in het koperdraad, de aansluitingen, verliezen etc verwerkt Na deze serieweerstand vind je de open klemmen. Dit is ook de reden dat het signaal daalt naarmate je het zwaarder belast. Deze theorie geldt voor zowel een gitaarelement als een tractieaccu van 500A. Ga maar eens rekenen aan zoiets en je zal inzien dat de weerstand alleen invloed kan uitoefenen als hij in serie staat. Parallel zou het aansluiten van een belasting niets uitmaken. Als het je helpt kan ik mijn boekjes van voegah wel opzoeken en een stukje scannen. Kan het alleen niet hier publiceren.

Frans.

Volgens mij praten we langs elkaar Frans. Als je een gitaar element aansluit bijvoorbeeld en de vervangende impedantie is 10K dan heb je een impedantie van 10K tussen de input en massa. Als je hiervoor een vervangend symbool tekent is dit een spanningsbron (inwendige weestand = 0 ohm) met een serieweerstand die dus de impedantie voorstelt. Dit alles is mij bekend.

Echter zie ik in de eerdere tekening nergens de signaalbron getekent. Ik zie alleen 100mV en een weerstand van 10K voor de ingang. Het was mij niet duidelijk dat er hier een signaalbron met inwendige weerstand bedoeld werd gezien Rg van 1M ook in het rode vak getekend staat en deze niet hoort bij de signaalbron. Ik ging er dus van uit dat er 100mV werd aangesloten op een roosterweerstand van 10K met Rg van 1M. Net zoals bijvoorbeeld aan de ingang van Fender met een 68K en 1M weerstand...

cluseau
26 augustus 2010, 13:54
Volgens mij praten we langs elkaar Frans.
Nog eens naar het tekeningetje gekeken en denk dat je gelijk hebt. Hier wordt helemaal niet gerept over de inwendige weerstand van het element. Alsof je dat kan verwaarlozen, Pfff stomme tekeningetjes ook :D.

Sorry boys....

Frans.

Thiez
26 augustus 2010, 15:29
Excuses voor mijn verwarrende tekeningetje dan. Ik had het me voorgesteld als een elemten met een weerstand van 10k wat een output leverde van 100mV.
Dit komt vervolgens op de input van de versterker te staan waar een gridleakweerstand van 1M naar de massa gaat.

In deze situatie dacht ik dus dat de ingangimpedantie werd bepaald door die 10k van het element in serie met de 1m gridleak naar massa.

cluseau
27 augustus 2010, 07:47
Excuses voor mijn verwarrende tekeningetje dan.

Aanvaard! (geen punt man)

Als je tekeningetjes uit het boek overneemt probeer dan een zo juist mogelijke situatie te schetsen. Een lijntje op de verkeerde plaats kan hier iets totaal anders betekenen en compleet andere reacties veroorzaken. Zie voorgaande misverstand van mijn kant.

Frans.

driftkop
28 augustus 2010, 18:06
Eindelijk wat tijd gehad om hoofdtsuk 1 te lezen. Erg leerzaam!

En meteen al wat vragen, pagina 6.

In formule II op die pagina staat CD, maar ik denk dat hier CE wordt bedoelt, aangezien van een gridspanning van 2Vp-p wordt uitgegaan (Fig 1.5).

Onderaan wordt ook de 2e harmonische vervorming voor een gridspanning van 1Vp-p berekend, met als resultaat 3.1%. Ik kom echter uit op 2.3%:



H2% = ((CD-CB)/2*(CD+CB)) * 100%
= ((34 - 31) / (2* (34+31)) * 100%
= (3/130) * 100%
= 2.3%

Zie ik iets over het hoofd, of staat het verkeerd in het boek?

Thiez
28 augustus 2010, 18:51
Heb je hier de versterking meegenomen? 1Vp-p is dus 0,5 volt input per kant van de swing.
Dus het verschil in voltage moet je nog delen door een halve om de input te krijgen.
Dan kom ik bij CB aan een waarde van rond de 50 ipv de waarden die jij eruit hebt.
Het is moeilijk natuurlijk ook grafiekje af te lezen maar ik denk dat hier je fout ergens zit? zou dat kunnen?
Ff geen tijd om het zelf na te rekenen.

CD moet idd CE zijn trouwens.

driftkop
28 augustus 2010, 19:53
De voltages staan op de vorige pagina:

CB = 164 -> 195 = 31
CD = 164 -> 130 = 34

De versterkingsfactor van 0.5 valt weg boven en onder de deler, dus de eindwaarde blijft voor 2.3%. Waar zie jij de 50V?

Thiez
28 augustus 2010, 19:59
ah ik had de waarden even niet zien staan. Hij heeft het op blz5 ook over 164v terwijl op blz6 het 165v is maar goed :P

Heb het even nagerekend en kom idd ook op 2,3%. foutje in het boek idd.

driftkop
28 augustus 2010, 20:50
Mooi, dan heb ik het in ieder geval goed begrepen :)

Wat ik tot nog toe ook niet wist is dat vervorming al ontstaat op de gridspanning tgv de 'grid-current limit' (wat is de juiste Nederlandse term hiervoor?), niet pas op de anodespanning.

Erg interessant, allemaal!

cluseau
28 augustus 2010, 21:00
Mooi, dan heb ik het in ieder geval goed begrepen :)

Wat ik tot nog toe ook niet wist is dat vervorming al ontstaat op de gridspanning tgv de 'grid-current limit' (wat is de juiste Nederlandse term hiervoor?), niet pas op de anodespanning.

Erg interessant, allemaal!

Misschien is dit de juiste term, "roosterstroom begrenzing" en ik denk dat daar het volgende mee wordt bedoeld.
Zolang het rooster negatief tov kathode is, is er ruimte voor variatie in spanning, dwz wisselspanningssturing. Komt de positieve top van deze stuurspanning echter boven de kathode uit dan gaat er roosterstroom lopen omdat het rooster dan als anode gaat werken en de stuurspanning wil aftoppen.

Frans.

Thiez
28 augustus 2010, 21:08
Vond het ook idd een erg interessant hoofdstuk. En dan positief of negatieve curve aftoppen door het warm of koud biassen en verschil in klank daarvan.

nico verduin
28 augustus 2010, 23:10
Vond het ook idd een erg interessant hoofdstuk. En dan positief of negatieve curve aftoppen door het warm of koud biassen en verschil in klank daarvan.Je gaat wat genuanceerder kijken naar de verschillende gain trappen en wat men ermee wil bereiken. High gainers is niet klakkeloos door versterken. Dan zou je na de 2e trap al uitgekakt zijn. Maar je zou wel een trap kunnen maken die zich focussed op de boven clip, een op de onder clip, de allereerste om de signaal-ruis verhouding te verbeteren, een kathode volger trap om de tone stack beter te sturen enz. enz.

driftkop
29 augustus 2010, 13:19
Misschien is dit de juiste term, "roosterstroom begrenzing" en ik denk dat daar het volgende mee wordt bedoeld.
Zolang het rooster negatief tov kathode is, is er ruimte voor variatie in spanning, dwz wisselspanningssturing. Komt de positieve top van deze stuurspanning echter boven de kathode uit dan gaat er roosterstroom lopen omdat het rooster dan als anode gaat werken en de stuurspanning wil aftoppen.

Dat komt inderdaad overeen met wat in het boek staat. En dat verklaart dan ook waarom het aftoppen alleen op het negatieve deel van de spanning plaatsvindt.

cluseau
29 augustus 2010, 13:46
.... En dat verklaart dan ook waarom het aftoppen alleen op het negatieve deel van de spanning plaatsvindt.

In deze stelling gaat het dan ff fout want het aftoppen in mijn voorbeeld gebeurt juist op het positive deel van de wissel stuurspanning.

In het negative deel kun je ook aftopping krijgen maar dat heeft een andere oorzaak en heet dan geen "gridcurrent limit". Namelijk deze:
De buis heeft een zeker berijk wat instellen betreft. Een en ander moet je uit de bijbehorende grafiek halen maar in het algemeen kun je een buis instellen tussen "vol geleidend" -hierbij is het rooster en kathode bijna gelijkwaardig- tot volledig "afgeknepen" maximaal negative spanning waarbij dus geen anodestroom meer loopt. Als de buis volledig is afgeknepen kun je wel nog meer negative spanning toevoeren maar het effect daarvan is nul komma nul nix.

Frans.

edit
Mogelijk dat ze in het boek de output aan de anode weergeven, deze is in tegenfase en is het effect van de gridcurrent dus aan de onderzijde (negative) zichtbaar. Misschien zit daar een communicatiefout, ik ben niet in bezit van dat boek dus kan niet meelezen.
/edit

driftkop
29 augustus 2010, 13:54
Bedankt voor de correctie ;)

driftkop
29 augustus 2010, 18:41
edit
Mogelijk dat ze in het boek de output aan de anode weergeven, deze is in tegenfase en is het effect van de gridcurrent dus aan de onderzijde (negative) zichtbaar. Misschien zit daar een communicatiefout, ik ben niet in bezit van dat boek dus kan niet meelezen.
/edit

Dit staat in het hoofdstuk dat de auteur online heeft gezet, zie de 1e pagina van dit draadje voor een link.

cluseau
29 augustus 2010, 21:22
Dit staat in het hoofdstuk dat de auteur online heeft gezet, zie de 1e pagina van dit draadje voor een link.


pdf je gedownload en bekeken.

Hierin staat exact wat ik al vermoede in mijn edit van post 53

and this effect
is known as grid-current
limiting*, and it causes the
output signal to appear
‘chopped off’ or clipped on
the negative side.

Op het moment dat het stuursignaal op het rooster boven de kathode uitkomt (maw niet meer negatief is) gaat het rooster als anode functioneren. Het stuursignaal wordt afgetopt aan de positieve top. Dit veroorzaakt aan de outputzijde (is anode en in tegenfase) dat de negatieve top is afgeplat.

Voor je verder gaat lezen moet je dit goed inzien anders kom je jezelf straks tegen.

Frans.

Thiez
29 augustus 2010, 21:32
Waarschijnlijk heeft driftkop inmiddels beide manieren van aftoppen gelezen ;) die staat namelijk een paragraaf verder.

Is dit aftoppen nou ook mogelijk bij de eindbuis?

nico verduin
29 augustus 2010, 21:42
Waarschijnlijk heeft driftkop inmiddels beide manieren van aftoppen gelezen ;) die staat namelijk een paragraaf verder.

Is dit aftoppen nou ook mogelijk bij de eindbuis?Ja,
Als het ingangssignaal naar de eindbuis groot genoeg is, kun je via Grid currrent (gooi maar eens een 33K weerstand als gridstopper erin) de ene kant clippen en doordat je het meest negatieve punt bereikt ook de andere kant laten clippen. Bij een PP loop je de kans dat als hij te koud staat, je crossover distortion krijgt (een punt in het midden waar beide buizen afgeknepen zijn). Dat klinkt niet mooi. Echter ga je de 0V bereiken en je gridstopper is groot genoeg om spanningsval te creeren, dan krijg je eindbuis oversturing.

driftkop
30 augustus 2010, 02:12
Voor je verder gaat lezen moet je dit goed inzien anders kom je jezelf straks tegen.

Je bedoelt dat de phase van het signaal omkeert? Dat begrijp ik nu inderdaad na het lezen van de eerste paar pagina's van die pdf.

cluseau
30 augustus 2010, 07:04
Je bedoelt dat de phase van het signaal omkeert? Dat begrijp ik nu inderdaad na het lezen van de eerste paar pagina's van die pdf.

Juist, verticaal gespiegeld zeg maar....

Dus als op het rooster de positieve top is gekneusd zie je dat op de anode in de negatieve top terug.

Frans.

Thiez
14 september 2010, 19:56
Nog even een vraagje uit het hoofdstuk van de output impedantie.

Er staat op blz. 33 hoe de output impedantie via het vervaningsschema van tevenin word berekend. Voor de hoge en middenfrequenties word de kathode weerstand gebypassed en word niet meegerekend dus. Dit snap ik.
Maar wanneer de impedantie voor lage tonen word berekend word de kathode weerstand toegevoegd en in de berekenendan komt deze in serie te staan met de ra (inwendige weerstand van buis) ipv de Ra(anodeweerstand). Maar als ik het schema bekijk dan komt de kathode weerstand toch in serie te staan met de anode weerstand ipv de inwendige weerstand?

En wat is nu precies die u(raar u-tje)+1. Ik begrijp dat u de versterkingsfactor is in principe. En de +1 hebben ze erbij gedaan vanwege cathode current feedback? Maar waar komt die +1 nu precies vandaan?

nico verduin
14 september 2010, 20:22
Dat klopt toch ook. Je moet het zien tov GND. Rk hangt aan GND. Ra hangt bij wisselspanning ook aan GND. Dus bij midden en hoge frequenties wordt de wisselspanning over de kathode weerstand direct naar GND afgevoerd. Dus wordt ahw. Rk kortgesloten en doet niet mee.
Bij lage frequenties wordt de z stedds groter waardoor de invloed over Rk steeds kleiner wordt. Dus wordt de invloed van Rk steeds groter en gaat hij meer en meer meedoen.
Voorbeeld:
Stel C = 25uF. Rk = 1.5K

Bij f = 10kHz: z = 1/(2 x PI x 10000 x 0.000025) = 0.63662 z // Rk = 0.63635 ohm
Bij f = 1kHz : z = 6.366198 z // Rk = 6.33923 ohm
Bij f = 100 Hz: z = 63.66198 z // Rk = 61.07 ohm
Bij f = 10 Hz : z = 636.6198 z // Rk = 446.9348 ohm
Bij f = 1 Hz : z = 6366.198 z // Rk = 1213.966 ohm

Je ziet dat bij midden en hoge frequenties de invloed van Rk te verwaarlozen is. Bij de lage frequenties doet ie steeds meer mee.

cluseau
14 september 2010, 20:28
.......als ik het schema bekijk dan komt de kathode weerstand toch in serie te staan met de anode weerstand ipv de inwendige weerstand?


Ik heb het verhaal ff niet gevolgd maar wat ik ervan begrijp is dat je een normale buisschakeling hebt waar je de uitgangsimpedantie moet bepalen toch?

Deze uitgangsimpedantie is de impedantie welke je "ziet" als je op het knooppunt anode <> anodeweeerstand naar binnen zou kunnen kijken. Je "ziet" dan de anodeweerstand welke aan de hoogspanningskant voor wisselspanning aan massa ligt. De andere kant op zie je de Ri van de buis met in serie de kathodeweerstand welke op zijn beurt ook aan massa ligt. Deze twee lijnen staan parallel. Voorbeeldje. Ri is 100k, Ra is 100k en Rk is 2k2. Je kan de impedantie dan berekenen uit de serieschakeling van (Ri+Rk) // Ra, 102k // 100k = 50495 Ohm.

Frans.

Damn ik ben weer eens te laat.....

nico verduin
14 september 2010, 20:35
Nog even een vraagje uit het hoofdstuk van de output impedantie.


En wat is nu precies die u(raar u-tje)+1. Ik begrijp dat u de versterkingsfactor is in principe. En de +1 hebben ze erbij gedaan vanwege cathode current feedback? Maar waar komt die +1 nu precies vandaan?Op Pagina 24 wordt het beperkt toegelicht. Zal 's kijken in RDM of daar de redenering staat.
Ik heb hem in ieder geval niet in mijn kop zitten.:makeup:

Thiez
14 september 2010, 20:37
Oh ja ik zie het al. Ik keek idd van input naar output. Maar het is natuurlijk van output naar aarde.


Op Pagina 24 wordt het beperkt toegelicht. Zal 's kijken in RDM of daar de redenering staat.
Ik heb hem in ieder geval niet in mijn kop zitten.:makeup:

Daar haalde ik idd vandaan dat hij erbij kwam door de cathode current feedback. En alles wat in serie staat met de kathode word dus vermenigvuldigd met de versterkingsfactor+1.
De versterkingsfactor is omdat de wisseling van voltage op de kathode weerstand natuurlijk ook varieerd met de stroom door de buis. Maar waar ze nu ineens die +1 vandaan halen weet ik niet. Maar misschien is het iets wat ik gewoon moet aannemen hoor en niet moet willen onderbouwen :P

don marco
14 september 2010, 21:24
Ik heb het boek vandaag afgeleverd gekregen. Leuk handzaam boekje. Geen saaie winter in het verschiet ^^

driftkop
14 september 2010, 22:01
En wat is nu precies die u(raar u-tje)+1.

Dat rare u-tje is een mu, de Griekse letter 'm'. Waar het voor staat weet ik niet.

Thiez
14 september 2010, 22:04
ja ik weet dat het mu is idd. maar ik denk als ik mu type lezen ze het miss ook verkeerd. en wist niet hoe ik het symbooltje moest doen.
Het staat voor de versterkingsfactor van een stage. Word ook welleens aangegeven met A dus wat het verschil precies is weet ik ook niet :P

Thiez
11 juli 2011, 14:32
Na een tijdje niet gelezen te hebben in het boek i.v.m. schooldrukte.. Ben ik weer volop aan het lezen inmiddels.
Dit brengt me bij het volgende probleem: Blocking distortion.
In het boek op blz. 44 wordt uitlegt dat door de koppelcondensator de versterking van een stage iets veranderd. Je krijgt een AC loadlijn die iets verdraaid is om het biaspunt. Ik begrijp dat wanneer het anodevoltage stijgt de condensator zich laad en wanneer het anode voltage zakt de condensator ontlaad en zorgt voor meer stroom in de buis. Daarom ligt de AC loadlijn links (waneer het anode voltage zakt) van het biaspunt hoger en ligt de AC loadlijn rechts (wanneer het anode voltage toeneemt) van het biaspunt lager. Hoeveel de lijn verdraaid is afhankelijk van de gridleak weerstand van de volgende gainstage, aangezien deze voor AC parallel staat aan de Anode weerstand.

Dan heb ik even een vraagje over de condensator, er staat dat hij oplaad wanneer voltage stijgt en ontlaad wanneer hij voltage daalt. Maar er loopt toch constant een stroom door de buis waardoor hij toch tenallertijden wordt opgeladen? of het voltage nu stijgt of daalt er staat toch altijd een dc spanning die de condensator oplaadt?

En daarna volgt er een stuk over blocking distortion, dit heb ik nu een paar keer gelezen maar daar kom ik niet aan uit hoe het nou precies allemaal in elkaar steekt. De koppelcondensator wordt geladen en ontladen via de gridleak, door het ontladen van de stroom via de weerstand ontstaat er dus spanning. op deze manier wordt de AC doorgegeven en de DC geblokkeerd. Verder begrijp ik niet wat ze nu precies uitleggen. Iemand die het misschien kan verduidelijken?

cluseau
11 juli 2011, 14:54
Thiez, ik heb het stukje niet bij de hand maar de werking van de koppelcondensator is heel simpel. Aan de ingang (anodekant sturende buis) staat een hoge gelijkspanning met daarop het AC signaal. Bij het inschakelen zal de cap zich opladen tot het DC niveau aan anodezijde en nul aan de gridleakresistor. Dit blijft zo gedurende het in bedrijf zijn van de amp. Voor het AC deel geldt dat deze aan beide zijden nagenoeg gelijk is even de faseverschillen buiten beschouwing gelaten. De gridleak zijde volgt de anode zijde dus staat aan beide zijden hetzelfde signaal. Slechts het DC niveau is anders. Er zal idd een kleine laad en ontlaadstroom lopen omdat de gridleakkant de anodekant moet volgen.

Blokking distortion ontstaat als het AC boven de roosterruimte uit gaat komen. Het rooster gaat dan als gelijkrichter werken en kapt de positive signaalhelft af. De buis is dan volledig in geleiding en meer dan dat kun je niet bereiken, hoeveel positiever je ook gaat.

Thiez
11 juli 2011, 15:38
Blokking distortion ontstaat als het AC boven de roosterruimte uit gaat komen. Het rooster gaat dan als gelijkrichter werken en kapt de positive signaalhelft af. De buis is dan volledig in geleiding en meer dan dat kun je niet bereiken, hoeveel positiever je ook gaat.

Ok bedankt Frans, Het eerste deel snap ik. Wat blocking distortion betreft is dus eigenlijk de normale distortion die je uit een buis haalt (de grid zo negatief dat het boven de max anode spanning uitkomt en dus clipt) alleen dan zo extreem dat hij bijna de hele positieve kant van je signaal clipt?

Het boek heeft het verder nog over het het laden en ontladen van de condensator en daardoor treed blocking distortion op. Misschien iemand die het boek heeft die het uit kan leggen wat er precies bedoeld wordt daar?

nico verduin
11 juli 2011, 17:45
Ok bedankt Frans, Het eerste deel snap ik. Wat blocking distortion betreft is dus eigenlijk de normale distortion die je uit een buis haalt (de grid zo negatief dat het boven de max anode spanning uitkomt en dus clipt) alleen dan zo extreem dat hij bijna de hele positieve kant van je signaal clipt?

Het boek heeft het verder nog over het het laden en ontladen van de condensator en daardoor treed blocking distortion op. Misschien iemand die het boek heeft die het uit kan leggen wat er precies bedoeld wordt daar?Het is de normale distortion, maar het verhaal erna is mij niet helemaal duidelijk.

De buis is ingesteld op een bepaalde BIAS spanning (negatiev grid spanning tov. de kathode).
Daar tel je het AC signaal bij op. Als de som richting 0 gaat, dan gaat het rooster ook geleiden op dat laatste stukje en gaat stroom trekken. echter je zal niet boven de 0V komen met het signaal, omdat de grid alleen maar meer gaat geleiden en dus in feite optreedt als een gelijkrichter. Het signaal wordt afgekapt. Als je nu een grid stopper ervoor doet, zal er een spanning over die weerstand vallen waardoor het signaal op de grid weer daalt. Hierdoor krijg je een soft clipping effect.
Als de voedingsspanning ontoereikend is en het signaal groot genoeg, dan zou er een situatie kunnen ontstaand dat er meer spanning over de anode weerstand valt als dat er voedingspanning is. Dan wordt het signaal hard afgekapt (hard clipping bij de positieve deel van de pulse).
Als nu de som negatiever wordt (bias + signaal) kan het zijn dat je onder de minimale bias spanning van de buis komt. Op dat moment geleidt de buis helemaal niet meer omdat hij is afgeknepen. Echter door de krommen van de buis zal dit geleidelijk bereikt worden. Dus ook een vorm van soft clipping.

Het is best de moeite om eens te experimenteren met een pre-amp stage die best veel signaal krijgt (bijv. 10v pp) en dan de buis heel koud af te stellen (rond -4V oid). Door de toevoeging van het signaal wil de grid tussen de +1 en -9V bewegen. Het eerste zal voor een deel blocking worden (of een weerstandje op de grid zetten). Het laatste zal de buis dicht knijpen.

Thiez
11 juli 2011, 19:50
Dat laatste is wat ik bedoelde nico. Maar ik denk dat ik het niet begrepen heb. Stel dat je onderstaande stage zou nemen, dacht ik dat wanneer je bijvoorbeeld grid spanning naar -6v haalt dat de buis afknijpt omdat als je lager dan -6V gaat je voorbij de 220v anode spanning gaat. Maar het is dus omdat je onder de minimale bias spanning van de buis komt.
willekeurige afbeelding van internet:
http://www.freewebs.com/valvewizard/ACltpLoadline1.jpg

maar dit is ook de manier hoe je distortion krijgt in je versterker. Dus blocking distortion is eigenlijk een extreme versie van 'normale' distortion.

nico verduin
11 juli 2011, 20:26
Dat laatste is wat ik bedoelde nico. Maar ik denk dat ik het niet begrepen heb. Stel dat je onderstaande stage zou nemen, dacht ik dat wanneer je bijvoorbeeld grid spanning naar -6v haalt dat de buis afknijpt omdat als je lager dan -6V gaat je voorbij de 220v anode spanning gaat. Maar het is dus omdat je onder de minimale bias spanning van de buis komt.
willekeurige afbeelding van internet:
http://www.freewebs.com/valvewizard/ACltpLoadline1.jpg

maar dit is ook de manier hoe je distortion krijgt in je versterker. Dus blocking distortion is eigenlijk een extreme versie van 'normale' distortion.
extreem suggereert een verlengde van. Ik zou het een andere vorm van willen noemen. Vergelijkbaar trouwens met diode clipping. Dus keihard afkappen van signaal.

Thiez
11 juli 2011, 20:33
Oke bedankt! Ik vind het echt geweldig interessant om de materie te lezen maar het is af en toe wel moeilijk om het te 'zien'. In hoofdlijnen kan ik het allemaal wel volgen wat er gebeurd en wat waar voor dient, maar als me nu gevraagd wordt om een gainstage te ontwerpen met een bepaalde versterking en frequentiebereik heb ik geen idee waar ik moet beginnen. Ik heb ook het idee dat er heel veel verschillende manieren zijn om op hetzelfde uit te komen, zo bijvoorbeeld de treble boosten (of het laag wegsnijden). Er staan een hoop verschillende manieren in het boek om dat te doen.
Dat 'zien' is dat een kwestie van ervaring opdoen of moet ik meer informatie opzoeken betreffende de onderwerpen om de materie beter te kunnen begrijpen?

cluseau
12 juli 2011, 12:13
Thiez, misschien is dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?147569-Blocking-distortion&p=2667593#post2667593) leuk.

Frans.

Thiez
12 juli 2011, 12:30
Bedankt frans! dat is zeker duidelijk ja. Ik moet voor mezelf ook nog een keer een scoopje en een toongenerator aanschaffen. Dat geeft echt heel veel duidelijkheid over wat er nu precies met je signaal gebeurd. Het lijkt me heel leerzaam om een keer me 1 buis (2 gekoppelde gainstages) een toongenerator en een scope een dagje te gaan spelen en kijken wat nou precies allemaal gebeurd met het signaal over een bepaald frequentie bereik.
Je ziet wel dat bij het uitgangsignaal de toppen minder vloeiend afvlakken dan bij ingang.
En wat is precies die cross-over vervorming?

Je ziet in dat boek ook van die mooie bode-diagrammen over frequentie verloop ten opzichte van de versterking. Hoe zou je die diagrammen kunnen simuleren? Weet iemand of dat met multisim gaat?

cluseau
12 juli 2011, 12:41
En wat is precies die cross-over vervorming?



Bij een pushpull eindtrap werken de buizen niet gelijktijdig maar nemen ieder een halve top van de sinus voor hun rekening. Rond de nullijn neemt de ene buis dus over van de andere buis. Als dat niet helemaal vloeiend gebeurt krijg je zo'n knikje rond de nullijn. Het kan nog veel erger hoor. Dit geldt trouwens net zo goed voor transistor eindtrappen, daar is de overgang zelfs nog scherper dan bij buisjes.

Thiez
12 juli 2011, 16:13
Ok bedankt! weer wat geleerd ;)