PDA

View Full Version : Solo volume back in the day



Heibel
24 augustus 2010, 12:42
Het antwoord ligt misschien voor de hand, maar wellicht kunnen jullie me helpen..Ik blijf maar bezig met het realiseren van een fijn solovolume in de band..
Ik heb nu een eq- pedaaltje in de loop staan en dat functioneert prima..Echter, vroeger hadden de meeste amps geen effectloop en vraag ik mij dus af hoe men toen een soloboost kon realiseren..Ik zou bijvoorbeeld graag een Vox AC15 willen gebruiken, maar via de loop kan ik niet boosten (want die is er niet), een boost pedaaltje ervoor kan wel, maar met 'n beetje 'n crunch instelling, duw ik zo'n Vox met name in extra gain, i.p.v. volume..Nu kun je het volume van je gitaar gebruiken, maar dan loop ik tegen een boel beperkingen aan voor mijn gevoel..Kortom hoe deed men dat?

pimmetje
24 augustus 2010, 12:46
Volgens mij toch gewoon volume op de gitaar... juist bij zo'n amp.
Hoe bedoel je dan trouwens een boel beperkingen op die manier?

skanky
24 augustus 2010, 13:01
Volgens mij deden ze dat vroeger door middel van arrangeren. Ze maakten ruimte voor de solo in de muziek, de slaggitarist stopte even met spelen of speelde minder aanwezige slagjes.

Heibel
24 augustus 2010, 13:01
Ik heb het natuurlijk wel vaker uitgeprobeerd m.b.v. m'n gitaarvolume..Ik wil bijvoorbeeld graag de drive van de versterker gebruiken, dus dan moet ik het volume van m'n gitaar gebruiken om 'm clean te krijgen, echter wanneer ik drive nodig heb, maar geen solo, moet ik een drive pedaaltje gebruiken voor de drive..Probleem is kortom dat dan volume en drive aan elkaar gekoppeld zijn..méér drive is meteen méér volume en méér volume is méér drive, dus een (min of meer) cleane solo boost lukt dan niet..

Ik baal er 'n beetje van (ook van de wellicht wat "domme" vraag), want ik wil graag een zo eenvoudig mogelijke setup, zonder effectloop, met de drive van een één kanaals versterker..Of is zoiets dus eigenlijk niet mogelijk?

Comfortably Daniel
24 augustus 2010, 13:36
Welke versterker gebruik je?

guitarnijboer
24 augustus 2010, 13:59
Ik heb het natuurlijk wel vaker uitgeprobeerd m.b.v. m'n gitaarvolume..Ik wil bijvoorbeeld graag de drive van de versterker gebruiken, dus dan moet ik het volume van m'n gitaar gebruiken om 'm clean te krijgen, echter wanneer ik drive nodig heb, maar geen solo, moet ik een drive pedaaltje gebruiken voor de drive..Probleem is kortom dat dan volume en drive aan elkaar gekoppeld zijn..méér drive is meteen méér volume en méér volume is méér drive, dus een (min of meer) cleane solo boost lukt dan niet..

Ik baal er 'n beetje van (ook van de wellicht wat "domme" vraag), want ik wil graag een zo eenvoudig mogelijke setup, zonder effectloop, met de drive van een één kanaals versterker..Of is zoiets dus eigenlijk niet mogelijk?

Daar is de tone knop handig voor. Uiteindelijk gaat het om het totaalgeluid van de band en niet alleen jou gitaar. Als je de tone knop wat dichter draaid krijg je op de slaapkamer al snel het 'deken over de versterker' gevoel. Maar in de bandsituatie kan dit erg mooi dynamisch werken omdat je veel meer ruimte laat voor de zang of een andere solist.

The Bertman
24 augustus 2010, 14:05
Vroeger bogen de gitaristen zich wel eens naar de versterker om hem een tandje harder te zetten.

Heibel
24 augustus 2010, 14:05
Ik heb nu een H&K edition tube, dat is een 2 kanaals versterker..Het verschil tussen clean en drive is wat betreft sound nogal groot, van lekker breed en open naar sterk gecompressed..zou een wat natuurlijkere overgang willen hebben..Vandaar eventueel de interesse in een éénkanaals amp, maar dan kom ik in de problemen met een soloboost wanneer ik de drive van de versterker wil gebruiken..Kijk, als ik héél veel geld zou hebben, dan kocht ik 'n Rivera, die ook een Mastervolume Boost heeft, maar dat zit er helaas niet in..

EuroCinema
24 augustus 2010, 14:31
Zoals gezegd: volumeknop van de gitaar en/of van de versterker. Eventueel de toon een beetje mee aanpassen. Moeilijker is het niet, en met wat oefenen gaat het zonder erbij na te denken.
Tegenwoordig denken heel veel gitaristen dat het van levensbelang is dat ze in 1 milliseconde van de ene sound naar de andere kunnen schakelen. Als je The Edge heet of in een zestienkoppige coverband met clicktrack zit geldt dat misschien, maar de meesten van ons kunnen best een paar seconden spenderen om een ander soundje te brouwen. Zeker in meer organische muziek zoals classic rock, blues, funk/soul, jazz. Liever even zoeken dan dat oerlelijke -BOEM DE DISTORTION GAAT AAN DAAR IS DE SOLO DIE QUA SOUND NIKS MET DE REST TE MAKEN HEEFT - moment. ;)

HaroldA
24 augustus 2010, 14:36
Vroeger had je geen meerkanaals versterkers en leverde de versterker ook maar een bescheiden hoeveelheid oversturing. Als je toch flinke oversturing nodig had gebruikte je een tubescreamer/overdrive/distortion.

Ik speel ook alleen maar op enkelkanaals versterkers en duw die verder aan met een overdrive pedaal. Als ik daar een clean(ish) boost achter zet heb ik een zeer acceptabele volume boost, zonder ineens een compleet ander geluid te hebben.

Heibel
24 augustus 2010, 14:40
@Eurocinema..Thanks voor je bijdrage..Je hebt absoluut 'n punt..Dat is ook mede de reden van mijn vragen, omdat juist de muziek waar ik zo van hou, met beperkte randapparatuur gerealiseerd is. Op een of andere manier lukt het me tot nu toe niet (misschien ook wat te ongeduldig tijdens 'n repetitie) om de door jou beschreven manier te werken..Wat ik begrijp zijn er overigens ook aanmerkelijke verschillen tussen versterkers die hier goed, of minder goed op reageren..Ik zal nog maar eens verder experimenteren..thx

lcvanderhelm
24 augustus 2010, 21:06
Ik zie nergens een reaktie van Eurocinema en hij staat volgens mij niet op mijn negeerlijst?

Heibel
25 augustus 2010, 10:07
das maf..ik kan zijn reactie nu ook niet meer vinden..Ik heb toch wel degelijk op zijn bijdrage gereageerd..Ik weet het nog goed, het eindigde ermee dat het zo lelijk is wanneer je opeens een gigantische volume boost gebruikt, die niets te maken heeft met je reguliere geluid..@Mods, weet iemand wat er hier gebeurd is?

Overigens on topic..Ik heb gisteren thuis nog 'ns even zitten klooien..Wanneer ik mijn EQ pedaal permanent aan laat staan, op een lager volume, kan ik boosten door het pedaal uit te zetten, waardoor mijn originele instellingen mijn leadboost zijn..Vanavond op de repetitie eens uitproberen hoe dat klinkt in de bandmix en hoe e.e.a. reageert..

pimmetje
25 augustus 2010, 12:05
Eurocinema was misschien toch niet tevreden met z'n bijdrage.

EuroCinema
25 augustus 2010, 14:21
Oh sorry: klopt. Ik wou 'm even herschrijven omdat ik bang was dat-ie lullig over zou komen. En toen kwam er wat tussen en helemaal vergeten. :chicken: De strekking was dat in veel stijlen het helemaal niet zo'n noodzaak is om in een milliseconde over te schakelen van slag naar solo sound, en dat je best een paar seconden aan de knoppen op gitaar en/of amp kan draaien om een nieuw soundje te brouwen. En dat dat soms juist mooier/organischer is dan zo'n "harde" overgang met een pedaal.

Ik heb het bericht weer teruggezet. Was best een nuttige bijdrage.
Bert K

Heibel
26 augustus 2010, 18:19
nee hoor, hoef je helemaal niet bang voor te zijn..Ik weet wat je kan en stel je bijdrage op prijs..Ik speel al zo'n 20 jaar gitaar, maar soms kunnen dit soort problemen (of meer frustratie met het feit dat het net niet lukt) er toe leiden dat je er opeens niet meer uit komt..

Ik heb overigens gisteren je tips ter harte genomen, maar in de bandmix kom ik er niet mee weg..Ik denk dat het ook te maken heeft met m'n versterker, die clean met 'n randje prima klinkt, maar op het drive kanaal 'n heel compressed en geprononceerd midden heeft..Het terugdraaien van m'n gitaarvolume geeft me 'n neuzig en zwak clean geluid..

Ik heb vandaag toevallig 'n Blackstar HT20 uitgeprobeerd..op het drive kanaal geeft het terugdraaien van m'n gitaarvolume 'n veel beter resultaat, dus ik begrijp wel dat het kan, maar in m'n huidige setup niet..

Ik ben me nu dus aan het oriënteren op 'n andere setup, maar ik heb nu al gemerkt dat ik dus goed rekening moet houden met hoe ik mijn solo's wil boosten..en of ik de drive uit de versterker wil halen, of uit 'n pedaaltje..het hangt allemaal met elkaar samen...Life is complicated..

E-J
2 september 2010, 17:38
Wat ik veel heb gemerkt de afgelopen optredens (eigen of die van anderen) dat het veel helpt om eerst te kijken naar de algemene bandmix. Zorg goed voor een goede mix. Veel bandjes hebben dit niet goed voor elkaar en vaak is het drumstel allesoverheersend. Begin bij de drummer, laat die ff een mooi ritme aanhouden (hij moet geen type 'alleen keihard' zijn) en laat de bassist wat spelen daarover. Vervolgens de gitaren. TIP: stel dan ook je versterker in. Een instelling die op je slaapkamer lekker klinkt zal hoogstwaarschijnlijk niet zo lekker klinken met de band. Neem er rustig de tijd voor, het maakt bij een optreden vaak het verschil tussen een kut en een goed optreden (als je jezelf wel of niet hoort).

Probeer bovendien het volume redelijk laag te houden zodat de zanger zich ook kan verstaan. Met een goede bandmix is elk instrument te volgen en als je als gitarist redelijk hoorbaar bent is het een koud kunstje om ook je solo goed hoorbaar te maken... ik heb vroeger met een Tubescreamerachtige gewerkt (Bad Monkey) maar vond uiteindelijk de aloude volumeknop op de gitaar praktischer werken. Gewoon op 8 voor ritme en op 10 voor die knallende solo... kun je ook lekker rondrennen :)

marc_o
2 september 2010, 17:45
Ik heb nu een H&K edition tube, dat is een 2 kanaals versterker..Het verschil tussen clean en drive is wat betreft sound nogal groot, van lekker breed en open naar sterk gecompressed..zou een wat natuurlijkere overgang willen hebben..Vandaar eventueel de interesse in een éénkanaals amp, maar dan kom ik in de problemen met een soloboost wanneer ik de drive van de versterker wil gebruiken..Kijk, als ik héél veel geld zou hebben, dan kocht ik 'n Rivera, die ook een Mastervolume Boost heeft, maar dat zit er helaas niet in..


Ik vraag me erg af welke Rivera een mastervolumeboost heeft....heb er 3 gehad en heb vrijwel alle modellen bespeeld, maar zo'n boost ben ik nog niet tegengekomen...

EuroCinema
2 september 2010, 21:40
EJ_NL heeft gelijk. Als je sound goed kleurt in een goeie bandmix, heb je maar een klein duwtje in volume nodig om je solo's goed door te laten komen. Met een vage sound (kun je soms krijgen met veel effecten of met een midscoop bijvoorbeeld) en "concurrentie" van een andere gitaar of toetsen in dezelfde klankkleur, valt er niet tegenop te boosten!

showband
2 september 2010, 22:51
Zorg goed voor een goede mix. Begin bij de drummer, laat die ff een mooi ritme aanhouden en laat de bassist wat spelen daarover. Vervolgens de gitaren. Neem er rustig de tijd voor.

Probeer bovendien het volume redelijk laag te houden zodat de zanger zich ook kan verstaan. Met een goede bandmix is elk instrument te volgen en als je als gitarist redelijk hoorbaar bent is het een koud kunstje om ook je solo goed hoorbaar te maken...

+1 behalve het volgende:
begin met de zang monitor goed af te regelen, dan de zang in de zaal. En pas daar de rest op aan....

Als je drums op eigen volume, dan bas, dan gitaren doet kan in 65% van de gevallen de zang niet meer werken van de herrie.

Heibel
15 september 2010, 17:28
Nou, heb alle adviezen nog eens door m'n hoofd laten gaan en heb wat in m'n setup veranderd..en ik ben tevreden..

Laatst heb ik bij Thomann de DC- drive gekocht. Deze heeft overdrive en 'n aparte cleane boost na het OD- circuit. De overdrive klinkt goed samen met m'n versterker op clean, die net 'n klein beetje overstuurt als ik vol in de snaren graaf..Ik heb vervolgens net voldoende headroom over om met de cleane boost 'n tandje volume bij te schakelen en 'n beetje meer drive te krijgen. Klinkt mooi en natuurlijk zo. Ook is de overgang tussen clean en drive niet meer zo abrubt, maar meer in balans.

Daarnaast hebben we in de band nog 'ns gesproken over de verschillende volume's t.o.v. elkaar, waardoor ik aan een mindere volume boost (wat betreft Db's) voldoende heb om mooi door de bandmix te prikken..

Daarnaast reageert de DC goed op het volume van m'n gitaar, waardoor je van full-on drive, naar 'n lichte crunch kan gaan, zonder dat de wezenlijke essentie van het geluid verloren gaat..Ik heb nu dus veel meer mogelijkheden met 'n simpelere setup..ME HAPPY! Nogmaals bedankt voor alle tips..

Ga nu dus van gitaar --> effecten --> amp

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7FUEF7OL.jpg

schwalbe
16 oktober 2010, 18:19
Op mijn versterker zit een old-style soloboost:
dmv een schakeling wordt de hele toonregeling uit het systeem gehaald. Resultaat is een stuk meer volume. De toonregeling vreet namelijk signaal.
Werkt erg OK: resultaat is meer volume, en dan met name in de frequenties die lekker door de mix snijden.