PDA

View Full Version : open D tuning in groep



bosvis
24 augustus 2010, 11:02
Allen,

Vraagje: ik speel momenteel in een country/bluesrock bandje met allemaal autodidactische muzikanten. Ikzelf speel de leadgitaar, er is nog een ritme gitaar en een contrabas. Momenteel spelen we allemaal in een standard tuning (EADGBE). Graag had ik een nieuwe weg ingeslagen door met een open stemming te gaan spelen (open-D tuning in dit geval).


Mijn vraag - ongetwijfeld een eitje voor theoretisch geschoolde gitaristen -was als wanneer de leadgitaar in open-D gestemd staat, de 2 andere gitaren ook hierin moeten gestemd worden? Of kan dit aangezien ik solo's zal spelen, toch nog goed klinken als de ritme gitaar gewoon in EADGBE blijft gestemd?

Alvast bedankt,
Bosvis

Thiez
24 augustus 2010, 11:11
Moeten niet natuurlijk. Het kan makkelijk zijn als je allemaal hetzelfde gestemd staat. Maar zolang de noten kloppen met elkaar is er niks aan de hand. Als jij bijvoorbeeld een open D aanslaat moet ook de achtergrond in een D zitten (simpel voorbeeld).

tidalwave_sideburns
24 augustus 2010, 12:44
In mijn band stem ik voor de gelegenheid voor Motorhead covers mijn gitaar in drop D. De bassist heeft dan niet die lage D, en je merkt dat toch. Niet echt optimaal dus.

Je kan aan je andere bandleden vragen hun gitaar in standaard maar dan in D te stemmen (2 noten ? omlaag), of zelf een Capo gebruiken natuurlijk, dat kan ook.

Gearjunkie
26 augustus 2010, 15:17
Het nummer dat je speelt bepaald de toonsoort die je speelt. Niet de manier waarop een instrument is gestemd. Wat is het voordeel om voor lead in een open stemming te spelen. Ik associeer dit juist met akkoorden, dan wel slide.