PDA

View Full Version : Vinden julie hier van?



Braddie
24 augustus 2010, 00:15
Een vriend van me heeft nu al zo`n 3,5 jaar les.
Ik mocht dit hier posten want hij wilde weten wat de echte gitaristen op het net er van vonden.

Ik vind het persoonlijk voor iemand die 3,5 jaar speelt gewoon ronduit kut.
Naja goed, hij kan niet lekker maat houden, slaat nog veel verkeerde snaren aan.

Hier de Mp3
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-AXDCBHPYI6TD.mp3

Snijdie
24 augustus 2010, 00:47
Lastig te oordelen als je de persoon niet kent he. Er is ruimte voor verbetering, maar dat is bij elke gitarist. Het is maar net wat iemand wilt leren, en hoeveel tijd erin gestoken wordt.

Ten opzichte van mijn eigen gitaarleraar is mijn progressie stukken minder. Maar ik ga ook niet uren per dag spelen. Al ben ik de laatste tijd erg gemotiveerd om te spelen (en ik speel stiekem toch wel wat), en ik ga ook met stappen voorruit.


Na een half jaar lessen besloot mijn leraar om alles om te gooien (mijn lessen waren op thrash gericht btw). Ik kreeg het voor elkaar om echt alles te verneuken. Eerst had ik een tijdje headbang lessen. Zonder grappen, ik heb echt een aantal lessen moeten meetikken/knikken. Huiswerk was dan niet zo zeer gitaarspelen, maar gewoon muziek luisteren en meetikken. Toen dat enigsinds de goedkeuring kon verdragen, gingen we door naar een volgende stap. Ik moest me niet zozeer focussen op wat ik speelde, maar op de bijgeluiden. Het heeft me wel een aardig tijdje gekost om de gitaar met high-gain stil te krijgen.


Beetje het moraal van mijn verhaal: als die vriend verder wilt komen in zijn spel, is het misschien een idee om weer eventjes terug naar de basis te gaan. Nieuwe songs/licks leren is altijd leuk, maar strak spelen zonder bijgeluiden is wel zo wenselijk.

Ow ja, ik merk dat sinds ik in een band zit, mijn ritme en spel met lichtjaren voorruit zijn gegaan.

-=JEROEN=-
24 augustus 2010, 02:05
Mijn 1e inschatting is dat hij nog niet genoeg kilometers heeft gemaakt met bepaalde stukken. De stukken die hij wel veel heeft gespeeld, die beheerst hij wel. Dus inderdaad zat verbeter puntjes. Ik speel na tig jaar ook nog steeds behoorlijk slordig trouwens. Echt rete strak hoeft van mij dan ook niet! Zelfs niet op CD.

Nog wat meer oefenen op de dingetjes die nog niet zo soepel klinken (solo en snelheid bijv), maar ga vooral lekker door zo Frank.

Terminus
24 augustus 2010, 09:15
Het is niet slecht, al is er natuurlijk altijd ruimte voor verbetering. De intro was een beetje slordig, zowel qua timing als spel. Sommige noten hadden veel beter geklonken met wat vibrato. Misschien kan hij meer oefenen met een metronoom aan, dat hielp bij mij in ieder geval erg.
De slagpartij met de powerchords ging gewoon goed, alleen zou ik voortaan wel slag spelen op het brugelement, dat is wat strakker en gedefinieerder. Ook was de gitaar volgens mij niet helemaal goed gestemd maar dat ligt niet aan techniek.
Sweet Child 'o Mine ging best goed, niet echt iets op aan te merken.
Het cleane gedeelte ging ook goed, misschien moet hij iets meer oefenen om de akkoorden snel en goed te pakken maar het kon er zeker mee door.
Nothing Else Matters had ik even geskipped, ik geloof wel dat hij dat kan spelen.
De cleane solo miste een beetje timing. Opnieuw kan ik een metronoom aanraden, zowel bij het oefenen als bij het opnemen.

En zo slecht voor 3,5 jaar is het nou ook weer niet, ik speelde toen ik zo lang gitaar speelde ongeveer ook zo.

Braddie
24 augustus 2010, 09:59
Spelen met een metronoom kan hij niet.
Heb het een keer geprobeerd, billie jean op nemen, hij ging van toonsoort F opeens naar C toe, en van 120 bpm opeens naar 90....

Thewisbone
24 augustus 2010, 11:23
Waarom kraak jij je maatje zo af?:P leuke vriend ben je..

:grouphug:

Snijdie
24 augustus 2010, 12:04
Spelen met een metronoom kan hij niet.
Heb het een keer geprobeerd, billie jean op nemen, hij ging van toonsoort F opeens naar C toe, en van 120 bpm opeens naar 90.... Niet kunnen of niet geoefend hebben? Ik vind jouw oordeel best hard. Als vrienden onderling kan je natuurlijk wel elkaar beoordelen (mits je tips wilt hebben natuurlijk), maar het zou niet gek zijn om het naar de buitenwereld toe wat netter/neutraler te houden.

Die gitaarleraar van me zit in mijn vrienden groep, en zelf zou ik not amused zijn als hij zo over mij zou praten. Terwijl tijdens de lessen zegt hij wel waar dngen op staan, en waar ik mezelf in kan verbeteren.

Terminus
24 augustus 2010, 12:49
Spelen met een metronoom kan hij niet.
Heb het een keer geprobeerd, billie jean op nemen, hij ging van toonsoort F opeens naar C toe, en van 120 bpm opeens naar 90....

Dan moet hij daar op oefenen. Niet met een metronoom kunnen spelen is geen aangeboren ongeneselijke afwijking of zo.

-=JEROEN=-
24 augustus 2010, 15:29
Niet met een metronoom kunnen spelen is geen aangeboren ongeneselijke afwijking of zo.
Niet? :dontgeti:

Oh dus er is nog hoop voor me http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

Akuma
25 augustus 2010, 18:11
Om eerlijk te zijn vind ik sommige dingen wel minder voor iemand die al 3.5 jaar speelt.
Aan diegene die het nothing else matters stukje oversloeg: toch even luisteren, hij speelt 'm niet geweldig ofzo terwijl het wel simpel is. :P
Dat clean solo-stukje daarna klonk een stuk beter though, net alsof hij meer z'n eigen ding deed? *z'n clean stukjes klinken mooier dan wanneer hij distortion gebruikt, kan aan mij liggen?*
Wanneer hij begint aan master of puppets... nooo xD nu zet ik 'm toch even uit hoor :)
Anyway, hoe lang speelt je vriend elektrisch? :soinnocent:

Braddie
25 augustus 2010, 23:26
Om eerlijk te zijn vind ik sommige dingen wel minder voor iemand die al 3.5 jaar speelt.
Aan diegene die het nothing else matters stukje oversloeg: toch even luisteren, hij speelt 'm niet geweldig ofzo terwijl het wel simpel is. :P
Dat clean solo-stukje daarna klonk een stuk beter though, net alsof hij meer z'n eigen ding deed? *z'n clean stukjes klinken mooier dan wanneer hij distortion gebruikt, kan aan mij liggen?*
Wanneer hij begint aan master of puppets... nooo xD nu zet ik 'm toch even uit hoor :)
Anyway, hoe lang speelt je vriend elektrisch? :soinnocent:

3 jaar. Dat clean klinkt echt prima, maar het jammere is dat hij een heel slecht timing gevoel heeft!

Akuma
26 augustus 2010, 00:31
3 jaar. Dat clean klinkt echt prima, maar het jammere is dat hij een heel slecht timing gevoel heeft!

hmm, waarom mist hij sommige noten nog trouwens, het klinkt best wel sloppy soms (dit merkte ik op toen hij sweet child o' mine intro speelde)

imo: clean klinkt het al oké :) (op nothing else matters na o_o geen idee wat hij daar aan 't doen is :???:)

Charly73
26 augustus 2010, 15:34
Ben jij dezelfde Braddie die ook post op Fok? Als dat inderdaad zo is, vind ik jouw post nogal merkwaardig.

driftkop
26 augustus 2010, 15:52
Waarom kraak jij je maatje zo af?:P leuke vriend ben je..

Dat viel mij ook al op.

@Braddie: Als je het zelf al zo goed weet, waarom post je hier dan, in plaats van hem de goede richting in te sturen.

Braddie
26 augustus 2010, 19:19
Ik stuur hem zeker de goede richting op, maar het probleem is dat hij dit niet wilt.
Hij heeft een Motion Les Paul(heeft ie al 8 maanden).
Die snaren zijn echt op, ik heb hem aangeboden elixer .010 er op te zetten(want Les Paul dus .09 is te laag vindt ik) wilde hij niet want die snaren waren nog erg goed volgens hem.

Later zit ik wat te bassen, vraag ik of hij hier wat overheen kan spelen. Ik speel het lijntje van Dragon Attack, speelt hij Billie Jean zo`n beetje 15 bpm te traag en in een andere toonsoort. Heb hem hier op gewezen, en toen vroeg hij of ik het beter kon, Toen ik dit gewoon goed voor deed(En maar meteen die track zelf had opgenomen) nam hij z`n gitaar en versterker weer mee naar huis, en werd ie kwaad...

Ik doe er verder alles aan om hem de goede weg op te krijgen, we jammen minstens 1 x per 2 weken, en spelen altijd dezelfde nummers, gewoon puur om te krijgen of hij mischien met een metronoom mee kan leren spelen.

-=JEROEN=-
26 augustus 2010, 19:36
Misschien kan je beginnen met hem gelijkwaardig te benaderen. Lijkt er nu op dat je erg op hem neer kijkt. Hebben jullie allebei niks aan. En als hij hulp wil, vraagt hij 't wel.

Ben je ook zo kritisch op jezelf, Braddie?

Braddie
26 augustus 2010, 20:56
Ik ben wel wat kritischer op mezelf eerlijk gezegd.

-=JEROEN=-
26 augustus 2010, 23:28
Herkenbaar. Ik weet dus ook hoe lastig het kan zijn om dan nog echt ergens van te genieten, zeker als het bij lange na niet perfect is. Bij mij sloeg het zo ver door dat zelfs perfectie iets lelijks was geworden. Gelukkig kan ik nu weer genieten van de dingen zoals ze zijn. Oerlelijk of supermooi, eigenlijk is er maar weinig verschil, tis maar net hoe je er naar kijkt.

Gearjunkie
27 augustus 2010, 00:05
Ik vind jouw manier waarop je tegen "je vriend" aankijkt opmerkelijk, zelfs zo dat ik twijfel of dit niet door jouzelf is ingespeeld. We zijn niet allemaal virtuoos he....

Braddie
27 augustus 2010, 00:35
Ik kan totaal niet spelen zoals die gast.
Ik speel wel in de maat, maar kan die dingen niet spelen die hij speelt!.

Gitaar4ever
27 augustus 2010, 11:41
Nou, ik speel nu 1 jaar elektrisch maar zonder op te scheppen speel ik 10 maal strakker.
Dit klinkt echt nergens naar op enkele stukken na dan, bovendien is het veel te fuzzy maar goed dat maakt niet uit. Ik heb ook weleens wat opgenomen van mezelf en daar ben ik best tevreden over, dit klinkt zo ontzettend slordig! De juiste noten pakt hij opzich wel, maar ja de kunst is natuurlijk de timing en zuiver aanslaan.

Terminus
27 augustus 2010, 13:02
Nou, ik speel nu 1 jaar elektrisch maar zonder op te scheppen speel ik 10 maal strakker.
Dit klinkt echt nergens naar op enkele stukken na dan, bovendien is het veel te fuzzy maar goed dat maakt niet uit. Ik heb ook weleens wat opgenomen van mezelf en daar ben ik best tevreden over, dit klinkt zo ontzettend slordig! De juiste noten pakt hij opzich wel, maar ja de kunst is natuurlijk de timing en zuiver aanslaan.

Fuzzy kan ik dat geluid niet noemen eerlijk gezegd. Maar wat is de toegevoegde waarde van jouw post, waarin je toch graag duidelijk maakt dat je veel beter gitaar speelt zonder ons bewijs te geven? Dat die jongen niet al te best speelt was al geconcludeerd voordat de topic gestart werd eigenlijk.

Rutger
27 augustus 2010, 13:13
Beetje vreemd topic maar goed.

Ik wil toch even stellen dat 3,5 jaar spelen helemaal niets zegt over iemands kwaliteiten. Je kwaliteit hangt puur af van hoeveel energie je erin stopt. En aanleg, dat ook, maar dat is slechts het uitgangspunt, alles valt te leren. Ik geef zelf les en de vooruitgang verschilt enorm per leerling. Een van mijn nieuwste leerlingen heeft in 2 maanden geleerd waar anderen een jaar over doen. Hij is erg enthousiast en absorbeert alles wat ik hem aanreik, hij oefent elke dag, zijn vader speelt ook gitaar wat voor hem een stimulans is om zichzelf snel te ontwikkelen (lekker samen muziek maken). Allemaal dingen die wél bepalen hoe snel je vooruit gaat.

Gitaar4ever
27 augustus 2010, 14:47
Fuzzy kan ik dat geluid niet noemen eerlijk gezegd. Maar wat is de toegevoegde waarde van jouw post, waarin je toch graag duidelijk maakt dat je veel beter gitaar speelt zonder ons bewijs te geven? Dat die jongen niet al te best speelt was al geconcludeerd voordat de topic gestart werd eigenlijk.

Speel zelf 1 jaar maar wat hij speelt is echt veel beter!
Vooral Sweet Child o Mine was perfect getimed, echt klasse.
Vind vooral zijn timing erg goed, iedere noot heeft de juiste aanslag
waardoor het allemaal erg mooi overkomt.
Fuzzy klinkt het (begin vooral) helemaal niet, eerder clean.
Heb zelf ook weleens wat opgenomen, maar nee dat klonk voor geen meter,
hopelijk als ik nog 2 jaar speel dat het net zo goed is als hij wat hij speelt.

Terminus
27 augustus 2010, 17:39
Speel zelf 1 jaar maar wat hij speelt is echt veel beter!
Vooral Sweet Child o Mine was perfect getimed, echt klasse.
Vind vooral zijn timing erg goed, iedere noot heeft de juiste aanslag
waardoor het allemaal erg mooi overkomt.
Fuzzy klinkt het (begin vooral) helemaal niet, eerder clean.
Heb zelf ook weleens wat opgenomen, maar nee dat klonk voor geen meter,
hopelijk als ik nog 2 jaar speel dat het net zo goed is als hij wat hij speelt.
Leuk dat je je post hebt herschreven als sarcasme, maar wat het met de discussie of mijn post te maken heeft weet ik niet. Wat bedoel je hier echt mee?

Daarnaast, als je 1 jaar gitaar speelt, hoezo is je account er al vanaf 2006?

Terminus
27 augustus 2010, 17:40
edit: dubbel

Xnimez
27 augustus 2010, 19:25
Ben jij dezelfde Braddie die ook post op Fok? Als dat inderdaad zo is, vind ik jouw post nogal merkwaardig.

Ik weet het wel zeker :D

Gearjunkie
27 augustus 2010, 19:27
Speel zelf 1 jaar maar wat hij speelt is echt veel beter!
Vooral Sweet Child o Mine was perfect getimed, echt klasse.
Vind vooral zijn timing erg goed, iedere noot heeft de juiste aanslag
waardoor het allemaal erg mooi overkomt.
Fuzzy klinkt het (begin vooral) helemaal niet, eerder clean.
Heb zelf ook weleens wat opgenomen, maar nee dat klonk voor geen meter,
hopelijk als ik nog 2 jaar speel dat het net zo goed is als hij wat hij speelt.

Wat ben jij enorm zielig zeg...
Mensen bezoeken een forum om er iets van op te steken. Goed als mensen de durf hebben om te tonen wat ze gespeeld of gebouwd hebben waarop ze feedback vragen. Afzeiken is zo enorm makkelijk.

Braddie
27 augustus 2010, 21:39
Inderdaad.
Ik heb hier ook een trackje gepost, Last Horizon om feedback te krijgen, wat ik goed doe, wat niet, wat moet ik doen....
Zelfde geld voor die gast(hij heeft nog geen account, maar wilde al wel z`n kunsten laten horen)

Dat Fuzzy komt overigens omdat hij z`n line-6 op *insane* had staan.

-=JEROEN=-
28 augustus 2010, 01:01
Leuk hè, al die opgewonden ego-tjes bij elkaar: ik ben beter dan jou. nee ik ben veel beter, nee ik ben veel beterder, neeee, ik ben echt beterderer, enz...

Volgens mij ben je zo goed als dat jij je zelf werkelijk vindt en als je het nodig hebt om over je zelf op te scheppen, dan ben je waarschijnlijk helemaal niet zo zeker van je eigen kunnen en zoek je één of andere vorm van bevestiging.

Maar het is helemaal niet erg hoor, dat je nog niet zo goed bent als dat je zou willen. Het enige wat je daarvoor nodig hebt is oefening, geduld en doorzettingsvermogen. En uiteindelijk accepteren dat ook jij een grens hebt van wat je maximaal kan.

Een ander proberen onderuit te halen, geeft je misschien 10 seconde een fijn gevoel (als het al lukt), maar heb je er nou echt wat aan gehad? Ben jij er beter door gaan spelen? Voel jij je nou stukke beter, of ben je nu al weer opzoek naar een nieuw 'slachtoffer'?

Je mag best geloven in je zelf hoor; niks mis mee! Maar doe dat dan wel vanuit je hart, met liefde en begrip.

Gitaar4ever
28 augustus 2010, 01:19
ik sta al ingeschreven sinds 2006 idd, maar dat komt omdat ik eerst akoestisch gespeeld heb en nu sinds 1 jaar elektrisch speel. daar bedoel ik mee dat ik nu ong 1 jaar elektrische gitaarles heb. ik ben idd enorm zielig omdat ik gewoon eerlijk mijn oordeel geef, kan ook heel politiek zwammen en zeggen dat het goed klinkt maar zo ben ik niet. het klinkt nergens naar en ik heb net recht om dat te zeggen lijkt me. en over mezelf gesproken; heb heus niet een geweldig talent maar wel muzikaal gevoel en dat is essentieel om een goede gitarist te worden. en nog succes om mijn persoontje naar beneden te halen...............

ShredTallicA
28 augustus 2010, 10:00
Laat maar horen dat geweldige muzikale gevoel van je :soinnocent:

-=JEROEN=-
28 augustus 2010, 10:29
Iedereen heeft recht op een mening, maar dat is wat anders dan een (voor)oordeel. En tuurlijk mag jij hier jouw ideeën venten. Ik wou je alleen bewust maken van iets. Als 't voelt als een tegenaanval, dan heb ik 't goed gedaan, want dan is 't bij je binnengekomen ;)

Wat wil je met jouw berichten bereiken?

Gearjunkie
29 augustus 2010, 16:34
ik ben idd enorm zielig omdat ik gewoon eerlijk mijn oordeel geef, kan ook heel politiek zwammen en zeggen dat het goed klinkt maar zo ben ik niet. het klinkt nergens naar en ik heb net recht om dat te zeggen lijkt me.

Je vat het dus niet. Het gaat niet om mensen naar beneden halen of op te hemelen. Daar zit een enorme nuance tussen. Je kan feitelijk benoemen waaraan iemand moet werken. De juiste noten, maar nog niet goed in de maat om maar een voorbeeld te noemen. Zo kan iemand met een metronoom oefenen en wordt beter.

Mijn gitaardocent speelt tig keer beter dan ik, in jouw perceptie zou ik dus geen les van hem moeten hebben omdat hij immers véél beter speelt. Snap je???

Gitaar4ever
29 augustus 2010, 16:58
Je vat het dus niet. Het gaat niet om mensen naar beneden halen of op te hemelen. Daar zit een enorme nuance tussen. Je kan feitelijk benoemen waaraan iemand moet werken. De juiste noten, maar nog niet goed in de maat om maar een voorbeeld te noemen. Zo kan iemand met een metronoom oefenen en wordt beter.

Mijn gitaardocent speelt tig keer beter dan ik, in jouw perceptie zou ik dus geen les van hem moeten hebben omdat hij immers véél beter speelt. Snap je???

Dat laatste wat je zegt snap ik helemaal niets van.
Heb zoiets nooit gezegd dus weet niet waar je dat vandaan haal,
iig een hele rare conclusie.
Maar goed, wil er eigenlijk niets meer over zeggen, binnenkort zet ik
ook even wat van mezelf hierop dus dan kunnen jullie mij beoordelen.
En als ik er helemaal niets van bak heb ik liever dat je dat zegt dan
dat jullie er omheen gaan draaien want dat is zo erg vind ik.

Thundermane
30 augustus 2010, 18:51
Om even puur alleen op hetgeen te komen waar de TS mee kwam:

Ik vind het voor 3,5 jaar inderdaad niet goed. Ervan uitgaand dat die persoon in die tijd ook wel redelijk regelmatig heeft gespeeld.
Zelf ben ik geen regelmatige speler, ik loop denk ik zelf al praktisch gezien minstens 1 a 2 jaar achterstand in ervaring omdat ik simpelweg meer zou moeten spelen. Met 3,5 jaar kon ik al enkel wat riffs van dit nummer: http://www.youtube.com/watch?v=CUDzxaW_1uQ
En de simpele solo van Master of Puppets.

Dus te bedenken dat ik voor mijn gevoel sowieso achterloop en dat ik toen meer kon zit ik wel van: Ja dat is wel slecht.
Je moet dingen oefenen die eigenlijk net wat te moeilijk voor jezelf zijn en die oefen je eerst langzaam en dan steeds sneller totdat je het perfect kan.
Ik merk ook sowieso dat er ook zoiets is als een conditie wat betreft gitaarspelen, als je lang niet meer speelt moet je weer flink oefenen om oude snelheden, techniek en gevoel weer te krijgen.