PDA

View Full Version : Strat upgrade: lollar blackface pickups



strate
23 augustus 2010, 20:24
Hallo allemaal,

ik heb even een (hopelijk) snelle vraag. Ik speel op een Fender Classic '60s strat en merk al een tijd dat deze wat scheller en dunner klinkt en niet zo lekker met overdrive om gaat. Ik heb inmiddels een redelijk budget voor een nieuwe strat die ik zowiezo wil gaan kopen, en dan deze strat wegdoen, maar nog niet zo veel geld dat ik echt iets kan kopen wat ik te gek vind. Ook vind ik mezelf nog niet goed genoeg om zoiets te kopen, maar dat is bijzaak.

Nu staat er een setje Lollar Blackface pickups te koop op gitaarmarkt en mijn vraag aan jullie is of het een juiste keus is om mijn strat met deze pickups te upgraden.
Gaat het met de Lollar's minder schel en dun klinken en lekkerder scheuren met overdrive? Of ligt dit meer aan de houtkwaliteit/ halsbevestiging/ verdere hardware?
(Ik heb een paar weken terug mn strat vergeleken met een Haar strat met voodoo pickups en die klonk echt stukken warmer, dikker en lekkerder.)

Bij voorbaat dank allen!

Erik70
24 augustus 2010, 00:08
zoals je zelf al zegt: Ook de bouw en de gebruikte materialen bepalen de klank. Zeker een maple vs rosewood toets maakt erg veel verschil. Maar andere pu's kunnen zeker helpen je klank aan te passen. Of de Lollars voor jouw doel geschikt zijn kan ik niet zeggen, want ik heb ze nog nooit gehoord.

jimihattricks
24 augustus 2010, 08:43
zoals je zelf al zegt: Ook de bouw en de gebruikte materialen bepalen de klank. Zeker een maple vs rosewood toets maakt erg veel verschil. Maar andere pu's kunnen zeker helpen je klank aan te passen. Of de Lollars voor jouw doel geschikt zijn kan ik niet zeggen, want ik heb ze nog nooit gehoord.

classic 60's heeft al een rosewood toets, die zit volgens velen dus al aan de warmere kant vh soundspectrum...

ik heb er zelf ook eentje gehad, vond de pickups eigenlijk het beste aan die gitaar, maar ze zijn met 5.8 kOhm idd niet bepaald 'hot' gewonden..

eigenlijk het meest kenmerkende van deze set is dat alle pickups dezelfde weerstand hebben, ongeacht hun positie in de gitaar.. hetzelfde geldt ook bv. voor de 57/62 set, maar die is nog minder heet..
Dit zou er (theoretisch gezien) toe kunnen leiden dat de brugpickup relatief scheller klinkt. Ik kan dit wel beamen op mijn strat, maar vond dit geen minpunt.

Kijk je bijvoorbeeld naar een Texas Special set, dan zie je dat de waarden oplopen als je van de hals- naar de midden- en brugpickup overgaat.

Hetzelfde geldt ook voor de Lollars waar jij het over hebt.
Ze gaan van 6.4K voor de nek naar 6.5 en 6.8K voor midden en brug, respectievelijk. Omdat ze daarnaast ook overall wat heter zijn dan de CS69's die je nu in je strat hebt zitten zou het voor jou wel eens kunnen werken.

Zelf gebruik ik een DiMarzio Area '58 in hals- en middenpositie en een DiMarzio Virtual Vintage Solo in de brugpositie. Samen met een 350 kOhm volume en 250K tonepots en een goeie treblebleed geeft mij dat bruikbare klassieke maar ook moderne sounds (zonder hum bovendien)...

Wat ik je wel kan zeggen iig is dat die Classic Player een bijzonder mooi gitaartje voor het geld is, ik heb er spijt van dat ik hem heb weggedaan. Je gaat niet snel iets vinden dat echt echt beter is met een paar honderd euro meer (tenzij je 2ehands kijkt wellicht)

Aca Ilic
24 augustus 2010, 09:06
Heey Strate,

je hebt een PB...

cheers
Alex

Rick trodat
24 augustus 2010, 09:21
Ik heb zelf lollar blackface in mijn strat en dat was toendertijd een geweldige upgrade. Veel voller en warmer en meer belletjes. Hij bijt wel wat minder, maar ik vind dat geen probleem. Ik heb deze overigens icm een maple hals.

strate
24 augustus 2010, 11:51
Bedankt voor de reacties!

@ Erik70: Het schelle, niet zo warm etc. ligt dus ook waarschijnlijk voor een deel in de rest vd gitaar? Denk je dat het zin heeft en een verbetering zou zijn om er Lollar's in te zetten?

@ JimiHattricks: Inderdaad klinkt de brug pickup nogal schel, en speel misschien daardoor ook 90% vd tijd op de nek pickup of nek/midden positie. Maar ook zeker de nek pickup heeft dat wat schelle, niet zo warme klank in vergelijking tot andere, duurdere strats.
Hoe zit dat eigenlijk met 'hotte' elementen? Hoe 'hotter' hoe warmer? Dacht juist altijd dat het andersom was, hoe lager de weerstand, hoe warmer, al is dat natuurkundig gezien niet zo logisch volgens mij.
De Classic '60s is inderdaad een mooie gitaar, krijg vaak complimenten van andere strat spelers, maar op ten duur komt er wel een andere strat voor in de plaats. Mijn muziekstijl is Hendrix, SRV en Mayer dus ben ik zelf op zoek naar de echt oude sounds, modern is niet nodig.

@ Aca Ilic: PM komt eraan van mij;)

@ Rick Trodat: Mooi om te horen dat ze zo goed bevielen! In wat voor strat heb jij ze destijds gestopt? Het minder 'bijten' vind ik waarschijnlijk juist wel fijn, hou van een rustige sound en icm overdrive klinkt dat hopelijk lekker 'romig en warm' ŕ la Hendrix (al heeft hij ook nummers van bijv. live optredens wat ontzettend schel klinkt, maargoed).

Rick trodat
24 augustus 2010, 14:56
Bedankt voor de reacties!

@ Erik70: Het schelle, niet zo warm etc. ligt dus ook waarschijnlijk voor een deel in de rest vd gitaar? Denk je dat het zin heeft en een verbetering zou zijn om er Lollar's in te zetten?

@ JimiHattricks: Inderdaad klinkt de brug pickup nogal schel, en speel misschien daardoor ook 90% vd tijd op de nek pickup of nek/midden positie. Maar ook zeker de nek pickup heeft dat wat schelle, niet zo warme klank in vergelijking tot andere, duurdere strats.
Hoe zit dat eigenlijk met 'hotte' elementen? Hoe 'hotter' hoe warmer? Dacht juist altijd dat het andersom was, hoe lager de weerstand, hoe warmer, al is dat natuurkundig gezien niet zo logisch volgens mij.
De Classic '60s is inderdaad een mooie gitaar, krijg vaak complimenten van andere strat spelers, maar op ten duur komt er wel een andere strat voor in de plaats. Mijn muziekstijl is Hendrix, SRV en Mayer dus ben ik zelf op zoek naar de echt oude sounds, modern is niet nodig.

@ Aca Ilic: PM komt eraan van mij;)

@ Rick Trodat: Mooi om te horen dat ze zo goed bevielen! In wat voor strat heb jij ze destijds gestopt? Het minder 'bijten' vind ik waarschijnlijk juist wel fijn, hou van een rustige sound en icm overdrive klinkt dat hopelijk lekker 'romig en warm' ŕ la Hendrix (al heeft hij ook nummers van bijv. live optredens wat ontzettend schel klinkt, maargoed).

Mijn main gitaar is een highway stratocaster 1e serie. Ik moet er even bij vermelden dat dit tot op de dag van vandaag de best klinkende strat is, die ik heb gehoord. Van zichzelf had dit ding al meer sustain dan standaard strats.

De pickups in dit ding waren niet geweldig, veel hoog en weinig body/mid. Ik zocht de meest vintage pickups die je kan vinden. Wat je vaak ziet in bv texas specials dat ze hot zijn, maar ook erg schel. Jason lollar heeft een beetje dat vintage geluid net als van zandt en de fender custom shops 69.

Onversterkt klinkt deze gitaar al erg luid. De pickups versterken dat. Het is dus erg afhankelijk van de gitaar waar je ze instopt. Maar het verschil was toch wel erg duidelijk te merken. Zeker in de overdrive standen waar het allemaal erg stratty, maar ook echt 60's fender klinkt.

strate
24 augustus 2010, 20:18
Mijn main gitaar is een highway stratocaster 1e serie. Ik moet er even bij vermelden dat dit tot op de dag van vandaag de best klinkende strat is, die ik heb gehoord. Van zichzelf had dit ding al meer sustain dan standaard strats.

De pickups in dit ding waren niet geweldig, veel hoog en weinig body/mid. Ik zocht de meest vintage pickups die je kan vinden. Wat je vaak ziet in bv texas specials dat ze hot zijn, maar ook erg schel. Jason lollar heeft een beetje dat vintage geluid net als van zandt en de fender custom shops 69.

Onversterkt klinkt deze gitaar al erg luid. De pickups versterken dat. Het is dus erg afhankelijk van de gitaar waar je ze instopt. Maar het verschil was toch wel erg duidelijk te merken. Zeker in de overdrive standen waar het allemaal erg stratty, maar ook echt 60's fender klinkt.

Hmm oke, klinkt goed! Wat bij mijn Classic '60s altijd opvalt in vergelijking tot andere strats, is dat deze zo levendig klinkt als je hem onversterkt bespeelt. Een AVRI bijv. klinkt wat 'doodser' maar ook, wat misschien een ander woord is voor doodser, veel geluidsvaster. In de zin dat elke noot hetzelfde klinkt, behalve dan de toonhoogte natuurlijk. Aan de ene kant vond ik dat altijd raar, maar aan de andere kant klinkt het natuurlijk veel fijner. Hopelijk snapt iedereen een beetje wat ik bedoel;)

Maargoed, net nog even zitten spelen en vooral met overdrive vind ik deze pickups niet lekker klinken. Jason Lollar verkoopt ook bijv. Vintage Blonde pickups die beter met overdrive gaan, aldus Jason, maar denk zelf dat ik beter aan de Blackface pickups kan blijven vasthouden gezien mijn muziekstijl.

Puerco
24 augustus 2010, 23:26
Daar ik het idee heb dat beide hier door elkaar gehaald worden wil ik nog even benadrukken dat er zowel een classic 60's (http://www.fender.com/products/search.php?partno=0131000309) serie als een classic player 60's (http://www.fender.com/products/search.php?partno=0141100300) serie strat's van Fender bestaat.
Verschil zit hem voornamelijk in de kleuren, fretboard radius, brug en pickups.
De classic serie heeft 6 punts brug en 7,25 radius en vintage pickups terwijl de classic player een 12 inch radius heeft en 2punts brug met custom 69 pickups

strate
25 augustus 2010, 10:56
Daar ik het idee heb dat beide hier door elkaar gehaald worden wil ik nog even benadrukken dat er zowel een classic 60's (http://www.fender.com/products/search.php?partno=0131000309) serie als een classic player 60's (http://www.fender.com/products/search.php?partno=0141100300) serie strat's van Fender bestaat.
Verschil zit hem voornamelijk in de kleuren, fretboard radius, brug en pickups.
De classic serie heeft 6 punts brug en 7,25 radius en vintage pickups terwijl de classic player een 12 inch radius heeft en 2punts brug met custom 69 pickups

Klopt, ik heb dus de Classic '60s, zonder player. Excuses voor de eventuele verwarring!
Schiet me nog een vraagje te binnen: de player versie heeft een 12" radius en medium jumbo frets, wat specs zijn die me behoorlijk aanspreken. Maar is die verschil in radius erg merkbaar in positieve zin? Zo'n 12" lijkt me erg comfortabel spelen, al heb ik nooit (bewust) op een 12" radius gespeeld.

strate
26 augustus 2010, 16:43
Heb inmiddels de Lollar's overgenomen van forumlid Aca Ilic, aka Alex, en zijn vanochtend aangekomen. Ben ze er meteen in gaan zetten en hoewel ik het werk nog nooit eerder had gedaan viel de pickupwissel reuze mee. Geen moeilijk werk en geen onverwachte problemen.

Daarna meteen de versterker aangezet en alhoewel bij de eerste noten me het verschil nog niet echt opviel, hoe meer ik speelde hoe meer verschil ik merkte. En wat een goede pickups zeg! Kan er nu nog niet heel erg veel over zeggen en zal binnenkort als ik ze beter heb getest een review plaatsen, maar het klinkt echt al stukken warmer en dat oude strat gevoel. Reageren uitstekend op aanslag en volumepot. Hebben wat minder gain zo te horen dan de oude pickups maar dat is voor mij juist een voordeel, maar dat kan ook bedrog zijn doordat de oude pickups met OD altijd zo opgefokt waren, in negatieve zin. Ook een betere snaarbalans was meteen te merken.

Overigens is de hoogte vd pooltjes bij de Lollar's overal even hoog, waar die bij de oude pickups overal verschillend waren. Weet iemand waarom dat zo is en wat het voordeel hiervan is? Heb het me altijd al afgevraagd en ben benieuwd!

Aca Ilic
26 augustus 2010, 16:55
Heey Ed,

dan zal ik het even uitlichten waarom. Oorspronkelijke fender staggered concept was zo bedacht om B en G snaar te compenseren ( i.v.m. radius van de toets), met gevolg eigenlijk dat deze snaren toch harder klonken dan hoge E en rest. Lollar heeft flush pole pieces gemaakt uit twee overwegingen: betere snaren balans ( wat je zelf en ik ook ervaren heb), en om onzin van Fender i.v.m. staggered pole pieces te ontkrachten (wat hem heel goed gelukt was). Je zou je kunnen afvragen waarom ze dan eerste telecasters gewoon met flush pole pieces gemaakt hebben? Heeft er niemand naar gekraaid dat ze geen staggered pickups hadden......
Voordeel van flush t.o.v. staggered bij Lollar dan althans is dat ze net iets warmer klinken, doordat ze wat meer output hebben en betere balans.

strate
26 augustus 2010, 17:02
Heey Ed,

dan zal ik het even uitlichten waarom. Oorspronkelijke fender staggered concept was zo bedacht om B en G snaar te compenseren ( i.v.m. radius van de toets), met gevolg eigenlijk dat deze snaren toch harder klonken dan hoge E en rest. Lollar heeft flush pole pieces gemaakt uit twee overwegingen: betere snaren balans ( wat je zelf en ik ook ervaren heb), en om onzin van Fender i.v.m. staggered pole pieces te ontkrachten (wat hem heel goed gelukt was). Je zou je kunnen afvragen waarom ze dan eerste telecasters gewoon met flush pole pieces gemaakt hebben? Heeft er niemand naar gekraaid dat ze geen staggered pickups hadden......
Voordeel van flush t.o.v. staggered bij Lollar dan althans is dat ze net iets warmer klinken, doordat ze wat meer output hebben en betere balans.

Aaaah oke, bedankt! Interessant om te weten en idd bevalt flush me beter!

strate
26 september 2010, 15:42
Ik heb het ook al in het grote pickups topic geplaatst maar het is misschien ook handig om het in dit topic te plaatsen, voor mensen die in de toekomst via de zoekfunctie naar deze pickups zullen zoeken.

Ik zou altijd nog een review maken van de Lollar's die ik nu in m'n stratocaster heb zitten, dus hier komt ie:

Heb de Lollar Blackface pickups van forumlid Aca Ilic overgekocht en ze zelf in m'n Fender Classic '60s (dus niet de Player versie) gezet en was een makkelijk klusje, lukt iedereen wel.
In het begin merkte ik nog niet zo veel verschil, het klinkt immers weer als een strat, maar hoe meer spelen hoe meer je merkt. Nu merk ik het verschil dermate goed, waardoor het een prachtige upgrade is geworden die zeker het geld waard is. Hij heeft precies ervoor gezorgd wat ik miste in de oude pickups.

Ze klinken veel warmer, dat is het grootste verschil.
Daarnaast reageren ze ontzettend goed op je aanslag: hard aanslaan zorgt voor een krachtige, volle sound. Wil je meer pingelen met mooie, brighte noten, sla je het meestal wat zachter aan en vullen de Lollar's goed aan met wat je wilt. Ook reageren ze supergoed op je volumepot vd gitaar. Het is met deze pickups mogelijk om je clean en overdrive sound te regelen met de volumepot als je versterker of pedaal aan hebt staan op overdrive. Klein beetje terugdraaien en je hebt clean, van helemaal clean tot een randje.
De oude pickups van de Classic '60s zorgde ervoor dat ik het altijd wat schel vond klinken en ontzettend vaak het toch nét even niet helemaal lekker vond klinken. Dat is hiermee verleden tijd. Ze leveren die echte 'vintage' sound en dus zijn ze ook wat 'doffer' en minder bright dan hoe de huidige strats vaak klinken. Neem dit niet al te letterlijk, het verschil is niet zo heel groot en met wat meer treble/middle kun je dit denk ik ook weer wegnemen. Voor mij is het met mijn muzieksmaak ŕ la Hendrix, SRV en Mayer precies wat ik wil en is vind ik dat 'doffere' mooier klinken.
Ook scheuren de Lollar's zeer lekker, de sounds van de net genoemde artiesten is wat je je moet voorstellen. Ze klinken dus niet modern en heel strak, maar juist lekker bluesy.
Ook zijn alle standen van de pickup-switch nu nuttig en goed te gebruiken. Het middelste element klinkt wat feller dan de hals en kan soms erg fijn zijn, SRV schakelde soms ook naar zijn middelste element voor solo's en dat is precies het verschil en de sound die de Lollar's ook hebben. Het brugelement is ook stukken warmer en niet zo schel als de oude pickups, al vind ik het soms als ik schakel van hals naar brug nog steeds wat schel klinken, maar vaak moet je even wennen omdat het zo'n overgang is en ik speelde hiervoor vrijwel nooit op het brugelement. Een baseplate is dus niet nodig, misschien kan het wel fijn zijn, en ga het er misschien nog op zetten, "Aca Ilic" heeft me er ook een meegegeven, maar het voldoet nu ook prima.
Tussenstand tussen hals en midden is wat meer Hendrix sound en is voor nummers als Castles Made of Sand erg mooi.

Kortom, super upgrade! Ben misschien nog wat dingen vergeten te zeggen maar die voeg ik desnoods nog toe. Ik hoop dat mensen hier wat aan hebben en mijn omschrijvingen snappen, het blijft natuurlijk altijd moeilijk om de verschillen en de sounds uit te leggen in woorden.
En voor vragen: ----> vraag maar raak!

Bedankt Alex!

Aca Ilic
26 september 2010, 18:37
Ed, niks te danken bro, ben erg blij dat ze goed terecht zijn gekomen. Ik zie in laatste tijd veel mensen overstap naar deze pickups maken, en meestaal spreken mensen me ook na ( of in de pause van een optreden) wat ik voor pickups gebruik. Een tijdje later krijg ik ook mails van mensen die ze ook aangeschaft hebben, en dat ze net zoals jij kei tevreden zijn met geluid. Het is niet zo dat nou tig mensen dit gedaan hebben, ik heb het over man of vier, maar dat wil alleen zeggen dat Lollar's hele goede strat pickups zijn. Het blijft toch uiteindelijk persoonlijke smaak .....

Nocki
26 september 2010, 21:43
+1 Een Lollar is een erg fijne pickup!

Ik heb zelf een stratje waar er 2 inzitten en ben er weg van... Klank is erg goed, veel beter dan de standaar fender pickups die ik heb gehoord.

strate
27 september 2010, 20:30
ik denk ook dat ik kan zeggen dat, zeker met jullie en andere meningen, dit een van de beste stratocaster pickups zijn. Ik weet niet precies hoe de elementen in Fender Custom Shop's zijn, daar heb ik niet genoeg ervaring mee, maar de elementen van de standaard Fender lijn (de series dan die ook bedoelt zijn om ouderwets te klinken) klinken niet echt zoals de oude strat's klinken. De Lollar's hebben echt die ouderwetse sound. Precies wat je eigenlijk zegt Nocki!
Mooi om te horen dat er ook zoveel andere mensen tevreden mee zijn Alex, Nogmaals bedankt, ook voor de hulp met het installeren en tips!

rijsberman
27 september 2010, 23:33
In het begin merkte ik nog niet zo veel verschil, het klinkt immers weer als een strat, maar hoe meer spelen hoe meer je merkt. Nu merk ik het verschil dermate goed, waardoor het een prachtige upgrade is geworden die zeker het geld waard is. Hij heeft precies ervoor gezorgd wat ik miste in de oude pickups.

Ik was vooraf ook sceptisch over een pickup upgrade. Ik had immers een prima MIJ Fender strat, lekker resonante body enzo. Maar na het monteren al bij het eerste akkoord... holy fuck! Wat een verschil! Hij was per direct verandert van een fijne strat in een die-gaat-echt-nooit-meer-weg strat! Het geluid, de tone was zóveel veel rijker, zoveel meer boventonen, zoveel mooier, zoveel meer... ja, wat, mojo. Maar dat zijn leosounds, geen lollars.

strate
30 september 2010, 15:59
Ik was vooraf ook sceptisch over een pickup upgrade. Ik had immers een prima MIJ Fender strat, lekker resonante body enzo. Maar na het monteren al bij het eerste akkoord... holy fuck! Wat een verschil! Hij was per direct verandert van een fijne strat in een die-gaat-echt-nooit-meer-weg strat! Het geluid, de tone was zóveel veel rijker, zoveel meer boventonen, zoveel mooier, zoveel meer... ja, wat, mojo. Maar dat zijn leosounds, geen lollars.

Haha vrijwel precies zoals het bij mij liep. Dacht eerst ook dat pickup's niet zo'n heel groot verschil zouden maken maar het tegendeel is voor mij nu zeker bewezen! Maar Leosound's, Lollar's, Slider's enz., het zijn allemaal goede pickups en zullen zeker een verbetering zijn mits je geen Masterbuilt hebt oid.
De Lollar's hebben trouwens wat minder gain dan de originele elementen, ze gaan wat minder snel over hun nek zegmaar, maar daardoor zijn ze juist veel beter te beheersen en dus veel beter te regelen, en het wordt er ook wat 'rauwer' door, heerlijk in ieder geval. Het klinkt misschien bij sommigen niet als een voordeel, maar als je van echte blues houdt en iedereen die deze pickups koopt zal dat waarschijnlijk wel zijn, dan is het echt een mooie verbetering. Dit was ik nog in mn review van een paar posts terug vergeten te zetten.