PDA

View Full Version : Welk 212 Cabinet



Saber
23 augustus 2010, 19:39
Ik ga mijzelf een cabinet met gesloten back aanschaffen voor aan mijn Hot Rod Deville 410 te hangen. Zo kan ik switchen tussen de volle open back sound en de strakke closed back sound.

Ik haal er veel distortion e.d. door, waaronder zelfs metal. Ik weet dat de amp daar helemaal niet geschikt voor is, maar aangezien ik niet beter voor handen heb is het misschien redelijk op te lossen met een closed back cabinet. Dat is een aankoop die ook nooit verloren is bij het later uitbreiden van mijn gear.

Ik ben nu aan het twijfelen tussen de Orange en de Engl Closed Back 2x12 Cabinets, beide met Celestion V30's erin. Heeft er iemand een idee welke mijn noden zou passen? Alle raad is welkom

Alvast bedankt

Michael

Mr. Dynamite
23 augustus 2010, 19:43
Hmm beide kasten zijn prima te doen. Een orange klinkt denk ik wel wat donkerder en de engl wellicht iets strakker maar ik denk dat je met beide kasten wel goed zit. Verder moet je het toch testen en kijken wat jij het beste vind ;)

Thiez
23 augustus 2010, 19:44
Orange heeft heel erg veel punch en klinkt wat donkerder. Engl is heel strak en klinkt wat directer omdat ze frontloaded zijn en orange volgens mij backloaded.

Buzzel
23 augustus 2010, 19:54
mesa boogie is ook niet mis voor een dik geluid

sjaak1990
23 augustus 2010, 19:55
Orange heeft heel erg veel punch en klinkt wat donkerder. Engl is heel strak en klinkt wat directer omdat ze frontloaded zijn en orange volgens mij backloaded.

De Engl kasten zijn volgens mij ook heel stijf gebouwd, denk dat het verschil in geluid een stuk groter is dan tussen front- en rear-loaded, klank eigenschappen verschil wat je beschrijft klinkt wel.

Saber
23 augustus 2010, 20:02
De mesa's zijn helaas een heel stuk duurder.

Wat is het verschil tussen front- en backloaded juist?
Aangezien engl strakker zal zijn is deze mss beter voor metal en compenseert deze de 'onstrakheid' van de deville misschien meer?

Thiez
23 augustus 2010, 20:22
De Engl kasten zijn volgens mij ook heel stijf gebouwd, denk dat het verschil in geluid een stuk groter is dan tussen front- en rear-loaded, klank eigenschappen verschil wat je beschrijft klinkt wel.

Ik denk dat beide erg stijf geconstrueerd zijn. Maar frontloaded cabs zijn wat directer. Orange kasten beuken meer omdat ze dikkere multiplex gebruiken denk ik.


De mesa's zijn helaas een heel stuk duurder.

Wat is het verschil tussen front- en backloaded juist?
Aangezien engl strakker zal zijn is deze mss beter voor metal en compenseert deze de 'onstrakheid' van de deville misschien meer?

Frontloaded is speaker van voorkant erin gezet. Dus die ligt voor in de kast.
Backloaded zijn de speakers er van achter ingezet dus zitten de speakers in de kast.

sjaak1990
23 augustus 2010, 23:29
Ik denk dat beide erg stijf geconstrueerd zijn. Maar frontloaded cabs zijn wat directer. Orange kasten beuken meer omdat ze dikkere multiplex gebruiken denk ik.


Beetje nutteloos misschien hehe maar denk ook dat ze allebei erg stijf zijn en sowieso van erg goede kwaliteit. Naar mijn weten gebruikt ENGL net zulk dik beuken maar kan wel van andere wat kouder klinkende samenstelling zijn.
Ik vind ENGL kasten kil en steriel maar eigenlijk veranderen ze je geluid het minst dus dat is vanuit hifi perspectief juist het beste.

Heb een keer 2 Diezel 4x12's naast elkaar gebruikt met dezelfde speakers de een was frontloaded, de ander rearloaded, de frontloaded was iets feller en directer en je hoorde wat minder kast, zeker een duidelijk verschil, het geluid was meer puur speaker/versterker.
Het geluidsverschil tussen Orange en ENGL is een stuk groter, dus dat is ook voor een groot deel de constructie van de kasten.

Nu on-topic
Het is wel lastig switchen tussen combo en cabinet + dat je heel veel mee moet nemen als je de combinatie ergens anders wil gebruiken maar daar heb je vast al over nagedacht.
Ik denk zelf dat die ENGL het niet geweldig gaat doen met je amp, in mijn ogen is die goed om lompe beukamps als de fireball te temmen, maar ben bang dat hij clean wat saai gaat klinken.
De orange klinkt meer woody en zal het denk ik een stuk beter doen, maar ik zou sowieso testen want sommige combinaties werken gewoon niet goed.
Een andere suggestie, een half open back cab? Bijvoorbeeld een Brunetti 2x12, kan je half open back schroeven en binnen no time weer closed back.

Een suggestie: Verkoop je hotrod deville, koop een mooie 2e hands head voor dat geld, en koop voor het budget van je cab dat je nu hebt een cab, want het budget daarvoor zit zo te zien wel goed!

Arvoitus
23 augustus 2010, 23:49
De Kool en Elfring 2x12 cabinetten zijn ook heel populair. Van nederlandse bodem.

muziekschuur
24 augustus 2010, 02:30
Denk ook eens aan een 1x15 cabinet met een gitaarspeaker erin. Vroegere EV speakers hadden zo'n Fender speaker gemaakt. Ik denk dat dat ook iets voor je is. Daarmee kun je dan ook de 4x10 blijven gebruiken omdat de 1x15 automatisch veel vermogen wegsnoept en je 10 inches daarmee dus beschermt...

fixxer
4 september 2010, 17:24
De Kool en Elfring 2x12 cabinetten zijn ook heel populair. Van nederlandse bodem.

ik zou voor de kool en elfring gaan. Die gasten kijken gewoon precies wat goed staat bij je top. en klinkt ook nog eens top!

Liquid_Metal
4 september 2010, 18:25
ik zou voor de kool en elfring gaan. Die gasten kijken gewoon precies wat goed staat bij je top. en klinkt ook nog eens top!

Ik vind zowel ENGL als Orange vele malen lekkerder klinken dan K&E dus het maakt echt veel uit wat je smaak is. Als het alleen tussen de Orange en de ENGL gaat zul je echt moeten testen want beide maken goeie kasten. Ik heb ze naast elkaar gehoord en ben voor ENGL gegaan omdat Orange mij teveel bas had (klinkt te zwaar). Ik moet zeggen dat er tussen deze twee types niet veel verschil zit (K&E heeft bijvoorbeeld wel een heel andere voicing).

caliban
4 september 2010, 18:36
Ik vind mijn Orange 2*12 op zich echt niet te veel bas hebben, juist goed gewoon. En is Orange niet wat goedkoper dan ENGL?

Fireburst
4 september 2010, 18:44
Bij Orange heb je de keuze tussen 2 types, vind je de gesloten kast PPC212 te veel bas hebben kan je nog altijd de PPC212OB (open back) testen.