PDA

View Full Version : Fender Super Champ XD upgraden?



Willi@m
23 augustus 2010, 12:22
Heej, zijn er mensen die zijn versterker een upgrade hebben gegeven dmv een andere speaker of andere buizen? En wat is je mening daarover? Ik ben van plan de speaker en buizen te vervangen voor iets anders maar ik heb hier geen enkele ervaring mee. Ik heb hier ooit gelezen dat het veel verschil uitmaakt. Er staat nu een Eminence Ragin Cajun speaker op marktplaats dus dat is misschien wel iets. Mijn muziekvoorkeur gaat uit naar Blues en Classic Rock. Owja niet onbelangrijk, ik speel met een Squier Classic Vibe 50’s.

Rutger
23 augustus 2010, 12:55
Upgreaden van de speaker is in de laag- en middenklasse versterkers vrijwel altijd een hele verbetering. Sterker nog: vaak is er flink op de speaker bezuinigd en is dat de zwakke schakel. Dus gewoon doen.

Midwolda
23 augustus 2010, 12:55
Ik heb een tijdje een SCXD gehad, en de eerste aanpassing was een Ragin' Cajun er in.
Absolute aanrader! De versterker klinkt er vele malen groter, duidelijker, harder en beter mee.
Het lijkt wel of die speaker speciaal voor die amp gemaakt is,
want zo'n spectaculair resultaat heb ik er nooit weer mee bereikt.

Ik zeg: Doen! :cheerup:

Willi@m
23 augustus 2010, 13:24
Kijk zo'n reacties hoor ik graag! Kun je misschien iets meer vertellen over de sound? En zou ik met de buizen ook iets aan de sound kunnen veranderen? De speaker is het voornaamste zeggen ze allemaal, buizen hoor je bijna geen verschil. True? Enneh wat is een mooi bod om te doen voor die speaker :soinnocent:

Midwolda
23 augustus 2010, 13:44
Een nieuwe (http://www.kabelopmaat.com/index.php?item=eminence-ragin-cajun-10_-luidspreker-voor-gitaar&action=article&group_id=20000425&aid=887&lang=NL) kost je 60 euro exclusief de verzending, you do the math...
De 12ax7 in de SCXD is 1/2 gainstage, 1/2 Phase Inverter.
Je kunt er wel mee experimenteren maar ik verwacht er niet te veel van.
Het signaal gaat toch ook door een digitale effect simulator...

Willi@m
23 augustus 2010, 14:22
Een paar moeilijke woorden die mij niets zeggen :sssh:. En de 2 6V6 buisjes dan? Die zitten toch in kanaal 1. 12AX7 zitten die in kanaal 2 toch? Of heb ik het nou helemaal verkeerd? Misschien bekijk ik het te simpel :seriousf:

Midwolda
23 augustus 2010, 14:46
De 12ax7 is het kleine buisje, de helft daarvan is onderdeel van je voorversterking.
Die zou je eventueel kunnen verwisselen voor een 12at7, dat geeft een wat mildere vervorming.
Maar nogmaals, verwacht daar niet teveel van, een speaker upgrade is 100x effectiever.
De 2x 6V6 zijn de buizen in je eindversterker, die moet je niet omwisselen voor iets anders.

Willi@m
23 augustus 2010, 15:26
Ok iig bedankt voor je advies. Ik ga eerst eens de speaker vervangen. De buizen, daar laten we het voorlopig bij het origineel. En Texas Specials komen er binnenkort in :cooler:

j3lt3
23 augustus 2010, 19:54
Heb toevallig gister de speaker van mijn super champ XD vervangen met die ragin cajun van Eminence.. En het maakt inderdaad verschil. En niet alleen in sound.. Je super champ wordt er 2 keer zo zwaar van :cooler:

jahallozeg
23 augustus 2010, 22:16
Als je je wil inlezen en honderden meningen wilt horen moet je op het onovertreffelijke TDPRI superchamp forum (http://www.tdpri.com/forum/amp-owners-clubs/167992-super-champ-xd-club.html) zijn. Een andere onuitputtelijke bron is het gearpage superchamp forum (http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=476482) Beide fora zijn trouwens een aanrader voor degene die de amerikaanse stijl van ouwehoeren willen studeren.

repo
23 augustus 2010, 22:29
Ik heb in mijn Super Champ zowel de 6V6 als de 12ax7 vervangen door buizen van het merk 'JJ'. Daarna heb ik de bias ingesteld op 50Mv (op aanraden van BillM van o.a. tdpri).

Hiervan is mijn geluid echt vele malen beter geworden, stuk warmer en voller. Vond het geluid daarvoor ook goed, maar een stuk dunner/ieler/icepick'ier. Echt een aanrader dus....

Vele zeggen dat het vervangen van de eindbuizen niet veel uit zou maken, maar mijn ervaring is anders. Ga zelf misschien ook nog de speaker vervangen door een Ragin Cajun.

-edit-
oh, is mij eerste bericht zie ik :)
lees al een tijdje mee, maar had voorheen nog niet echt veel te vertellen :P

Willi@m
24 augustus 2010, 09:24
Ik vind 'm nu juist ook net iets te iel klinken, vooral op het voicing kanaal. Kanaal 1 is prima hoor. Misschien komt het ook omdat ik met single coils speel ipv een humbucker :???: Ik krijg er al helemaal zin in om te gaan experimenteren als ik dit allemaal zo lees :)

Willi@m
1 september 2010, 12:34
Nog even het resultaat: gister de speaker vervangen door de Eminence Ragin Cajun. Nou! Ik kan het aan iedereen aanraden! De versterker is helemaal tot leven gekomen. It's alive! Alive! Het eerste wat ik kan vertellen is dat de versterker vele malen harder klinkt. De klank is wat voller geworden, wat volwassener. Ik vond het voicing kanaal voorheen wat iel klinken en dat is nu echt wel beter geworden. De distortion kanalen klinken nu ook goed. Ik ga binnenkort toch wat experimenteren met de buizen maar daar wil ik me eerst wat in verdiepen. Bedankt voor de tips!

Midwolda
3 september 2010, 06:52
Hee Willi@m, leuk dat je dezelfde ervaring hebt als ik met die Ragin' Cajun.
Ik vond het ook een enorme verbetering van geluid, en dat voor een paar tientjes! :ok:
Van een buizenwissel kun je denk ik niet zo'n spectaculair resultaat verwachten hoor.
Lees je ook even goed in wat buizen betreft, er is al heel veel over geschreven.
Meen me zelfs een artikel te herinneren over het biassen van een SCXD,
die zou af fabriek nogal koud ingesteld staan dus da's een "mod" die niets kost.
Veel plezier gewenst met je upgraded Super Champ XD!

Edit: link met bias-info. (http://homerecording.com/bbs/showthread.php?t=276367)

josan
24 september 2010, 16:41
Even een ander geluid over die Cajun. Ik heb hem ook in de SCXD gehad en hem er een dag later weer uitgehaald. Ja inderdaad, veel meer volume, maar naar mijn idee is je tone helemaal weg. Geen mooie blackface sounds meer en alle versterkermodellen lijken totaal niet meer op wat de bedoeling was. Alle patches en presets, die ik zo zorgvuldig had samengesteld in mijn multi-effect klonken voor geen meter meer.

Ik heb het idee dat dat een beetje eigen is aan die hoog-rendement-speakers, zoals die Cajun, die 100dB is. Ik had precies deze ervaring met een cabinet met V30's erin. Ook zo'n hoog rendementspeaker. Keihard en maar blaffen in het middengebied. Heel onaangenaam, karakterloos geluid. Omdat ik meer een Fender-tone-figuur ben, houd ik meer van Jensen en dan vooraal de keramische versies, dus geen alnico's. Ik heb dan ook 2 speakers die ik veel meer kan adviseren voor de SCXD en andere Fender combo's. Dat zijn de C10Q en de Mod10-35 van Jensen. De Fender-tone in de SCXD blijft behouden, maar de speakers hebben toch meer body en vooral meer laag. Het geluid is helder en evenwichting. De C10Q is daarbij nog iets helderder/scherper in het hoog en straalt wat meer. De Mod10-35 is net iets neutraler, heeft een betere spreiding en is naar mijn idee een perfecte vervangingsspeaker voor de SCXD. Mijn favoriet, voor nog geen 30 euro!

Willi@m
24 september 2010, 17:11
Ieder zijn eigen voorkeur en ervaringen toch? Wel grappig dat er nu ook andere reviews tevoorschijn komen. Ik ben er toch wel tevreden mee hoor. Alleen mijn eigen ervaring is dat de klank niet heel veel is veranderd. Om het samen te vatten is de versterker wat volwassener geworden.

josan
24 september 2010, 23:33
Willi@m, natuurlijk, ieder zijn eigen voorkeuren. Belangrijk is dat anderen, die ook een upgrade willen doen van de stock speaker, verschillende voorkeuren te horen krijgen, zodat ze voor zichzelf een goed keuze kunnen maken. Ik had na het lezen van alle verhalen eerst de keuze gemaakt voor de Jensen Mod10-35, maar moest daarna zo nodig de C10Q proberen (ook best goed, maar naar mijn smaak toch al iets minder, o.a. scherper hoog en meer stralend) en daarna de Cajun. Gelukkig heb ik die weer goed verkocht. Maar voor anderen zal de voorkeur weer totaal anders liggen. Die vinden de Mod10-35 misschien helemaal niks.

Mr10
25 november 2010, 20:34
De 12ax7 is het kleine buisje, de helft daarvan is onderdeel van je voorversterking.
Die zou je eventueel kunnen verwisselen voor een 12at7, dat geeft een wat mildere vervorming.
Maar nogmaals, verwacht daar niet teveel van, een speaker upgrade is 100x effectiever.
De 2x 6V6 zijn de buizen in je eindversterker, die moet je niet omwisselen voor iets anders.

Die mildere vervorming van een 12at7, betekent dat ook verandering van het volume ? Ik gebruik de super champ xd namelijk thuis en dan kom ik nauwelijks voorbij stand 2. Een lager volume zou me misschien wat meer speelruimte geven.

arcane
25 november 2010, 23:15
Even een ander geluid over die Cajun. Ik heb hem ook in de SCXD gehad en hem er een dag later weer uitgehaald. Ja inderdaad, veel meer volume, maar naar mijn idee is je tone helemaal weg. Geen mooie blackface sounds meer en alle versterkermodellen lijken totaal niet meer op wat de bedoeling was. Alle patches en presets, die ik zo zorgvuldig had samengesteld in mijn multi-effect klonken voor geen meter meer.

Ik heb het idee dat dat een beetje eigen is aan die hoog-rendement-speakers, zoals die Cajun, die 100dB is. Ik had precies deze ervaring met een cabinet met V30's erin. Ook zo'n hoog rendementspeaker. Keihard en maar blaffen in het middengebied. Heel onaangenaam, karakterloos geluid. Omdat ik meer een Fender-tone-figuur ben, houd ik meer van Jensen en dan vooraal de keramische versies, dus geen alnico's. Ik heb dan ook 2 speakers die ik veel meer kan adviseren voor de SCXD en andere Fender combo's. Dat zijn de C10Q en de Mod10-35 van Jensen. De Fender-tone in de SCXD blijft behouden, maar de speakers hebben toch meer body en vooral meer laag. Het geluid is helder en evenwichting. De C10Q is daarbij nog iets helderder/scherper in het hoog en straalt wat meer. De Mod10-35 is net iets neutraler, heeft een betere spreiding en is naar mijn idee een perfecte vervangingsspeaker voor de SCXD. Mijn favoriet, voor nog geen 30 euro!

Ik heb ook een SCXD, en zit er ook over te denken om een andere speaker aan te schaffen, en die mod10-35 lijkt me wel wat. Waar kun je die krijgen? Bij de 3 grote Duitse winkels kan ik de speaker niet vinden.

-edit-

Ah, gevonden, bij Jukebox Revival :)

Outline
26 november 2010, 01:50
Lees ook even de aangeraden Amerikaanse fora op pagina 1 onderaan nog even door. Daar wordt oa ook een Weber aangeraden.

Daarnaast is het aanpassen/bijstellen van de Bias zo ongeveer de belangrijkste mod voor je SCXD. Kost niks, als je tenminste weet wat en hoe je het doet! Lees daarvoor ook even dit topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=68785 in het Werkbank-forum even.

arcane
26 november 2010, 11:26
Ik heb op dit forum al enorm vaak dingen gelezen over biassen. Wat het is, is me nu duidelijk, maar hoe dit proces gaat is me absoluut niet duidelijk geworden.
Moet je daarbij iets solderen? Of kun je ergens een schroefje aandraaien om een waarde aan te passen? of zit er ergens in de amp een potmeter waarbij je de waarde kunt aanpassen?

Willi@m
26 november 2010, 13:19
Ik heb begrepen dat je iets moet meten en aan de hand van bepaalde waardes het dan kunt instellen :???: Tonefactory heeft er zelfs een apart apparaatje voor te koop voor weinig geld meen ik. Ik wil het ook nog steeds laten doen icm nieuwe buisjes maar de lokale gitaarboer vraagt er 50 euries voor wat ik nog steeds een beetje te vind.

arcane
26 november 2010, 13:42
Ik heb begrepen dat je iets moet meten en aan de hand van bepaalde waardes het dan kunt instellen :???: Tonefactory heeft er zelfs een apart apparaatje voor te koop voor weinig geld meen ik. Ik wil het ook nog steeds laten doen icm nieuwe buisjes maar de lokale gitaarboer vraagt er 50 euries voor wat ik nog steeds een beetje te vind.

Ok, maar hoe precies stel je dat dan in?

Midwolda
26 november 2010, 14:45
Ok, maar hoe precies stel je dat dan in?

Zelf ook een beetje moeite (http://www.google.nl/search?hl=nl&q=fender+superchamp+xd+bias+adjust&btnG=Zoeken&meta=) doen hoor... ;)

arcane
26 november 2010, 15:12
Zelf ook een beetje moeite (http://www.google.nl/search?hl=nl&q=fender+superchamp+xd+bias+adjust&btnG=Zoeken&meta=) doen hoor... ;)

Thnx! Had zelf al wel op het forum gezocht en ook al wel wat gezocht in google, maar blijkbaar met de verkeerde zoektermen denk ik. Schijnt dus vrij makkelijk te zijn. Toch maar eens een multimeter aanschaffen.
Een nieuwe speaker heb ik gisteren ook al besteld, dus als het goed is, moet het ding nog mooier gaan klinken :)

Outline
26 november 2010, 19:47
Thnx! Had zelf al wel op het forum gezocht en ook al wel wat gezocht in google, maar blijkbaar met de verkeerde zoektermen denk ik. Schijnt dus vrij makkelijk te zijn. Toch maar eens een multimeter aanschaffen.
Een nieuwe speaker heb ik gisteren ook al besteld, dus als het goed is, moet het ding nog mooier gaan klinken :)

Wel blijven opletten dat je met hoogspanning die DODELIJK is werkt!

De beste tectiek is pocket-pool: de hand(en) die je niet nodig hebt in je zak steken.

arcane
6 december 2010, 18:10
Ik heb vandaag eindelijk mijn Jensen mod 10-35 speaker mogen ontvangen, en heb de standaard speaker vervangen. Om eerlijk te zijn hoor ik nog niet heel veel verschil. Het is dan uiteraard wel op kamervolume. Ik hoop dan ook dat de speaker op hoog volume tijdens de bandrepetitie beter blijkt te zijn dan de standaard speaker.
En de speaker is uiteraard nog splinternieuw en nog niet ingespeeld.
Over een tijdje zal ik mijn bevindingen nog eens een keer posten.