PDA

View Full Version : Verzagen esdoorn halshout?



Nagramoth
23 augustus 2010, 12:15
Ik heb een mooi stuk halfkwartiers esdoorn op de kop weten te tikken van 46,5 mm dik.

Als ik dit door midden laat zagen en vlakken, zou dat dan voldoende zijn om er twee Fender-shaped halzen uit te halen? In combinatie met een rw fretboard natuurlijk...

En zo ja, wie in de omgeving Utrecht zou dit voor mij kunnen/willen doen?

barno
23 augustus 2010, 13:50
voor strat/tele met verzonken headstock gaat dat nipt zijn, denk ik... zaagsnede, vlakken...
voor twee scarf joint headstock halsjes zou het wel kunnen.

Van Dattum
23 augustus 2010, 14:50
Je wilt voor een Fenderhals een plank van 20mm overhouden. Wat Barno zegt, het zal net gaan. Misschien beter langs de geleider zagen met een lintzaag dan met een cirkelzaag, geeft wat minder verlies met de zaagsnede.

Nagramoth
23 augustus 2010, 15:40
Ja, psies... 2 cm, daar dacht ik ook al aan. Dan heb ik 7 mm te verspelen aan zaagsnede + 2 keer vlakken. Een beetje handige Harry moet dat toch wel kunnen?

Ik heb inmiddels een meubelmaker in de buurt aangeschreven met de vraag of hij dat voor mij zou kunnen doen.

.

FreeGee
23 augustus 2010, 19:31
Ja, psies... 2 cm, daar dacht ik ook al aan. Dan heb ik 7 mm te verspelen aan zaagsnede + 2 keer vlakken. Een beetje handige Harry moet dat toch wel kunnen?

Ik heb inmiddels een meubelmaker in de buurt aangeschreven met de vraag of hij dat voor mij zou kunnen doen.

.

Als je geluk hebt blijven de twee helften recht na het doorzagen. .....Als je pech hebt houdt je twee kromme hoepels over (door vrijkomende spanningen in het hout). Dan is 3 mm niet veel marge om nog te kunnen vlakken.

Nagramoth
24 augustus 2010, 23:39
Het is een beetje lood om oud ijzer: Lintzaag heeft minder zaagverlies, maar is minder nauwkeurig waardoor er meer gevlakt moet worden. Zaagtafel heeft wel een dikker zaagblad, maar daar hoeft na afloop weer minder gevlakt te worden.

En kromtrekken? Ik heb dit stuk esdoorn voor een appel en een ei mee kunnen nemen, dus als het fout gaat is er nog niet veel verloren.
Ik zie pas beren op de weg als ik ze daadwerkelijk zie...

Ach, het is voorlopig een non-issue: mijn lokale meubelbouwert durfde er maar liefst € 20,- voor te rekenen. Da's meer dan ik voor dat stuk hout betaald heb !!!

barno
25 augustus 2010, 00:17
heb al enkele keren maple fretboard gezaagd met de hand, kan dus ook, is even zweten maar gratis

20€? wat een lul ...

Van Dattum
25 augustus 2010, 09:47
heb al enkele keren maple fretboard gezaagd met de hand, kan dus ook, is even zweten maar gratis


Met een jefzaag? :blast:

barno
25 augustus 2010, 09:57
Met een jefzaag? :blast:

idd :)

spierkwekend werkje wel

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/THINKINGBASS14.jpg

Van Dattum
25 augustus 2010, 10:42
Held!!!!:ok:


idd :)

spierkwekend werkje wel

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/THINKINGBASS14.jpg

Kakihara
25 augustus 2010, 11:40
idd :)

spierkwekend werkje wel

http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/THINKINGBASS14.jpg

Heb ik ook één keertje gedaan ... dat zal niet te snel meer gebeuren, heb daarna een week met stramme spieren rondgelopen. En ja, ik ben een watje :sssh:

Yoshida
25 augustus 2010, 12:44
Nu ik dit zo zie: mahonie jas je in no-time doorheen en is volgens mij ook goedkoper. Bepaalde gitaarmerken doen bijna niet anders en ik vind het perfect spul voor dit doel. Wat is de belangrijkste reden om esdoorn te gebruiken?

Nagramoth
25 augustus 2010, 13:10
Nou, omdat ik dat toch al in huis had liggen?
;) ;) ;)

Yoshida
25 augustus 2010, 13:27
Heh fair enough ;)
Ik zie wel waarom het geschikt is, maar ben gewoon benieuwd naar de belangrijkste verschillen met mahonie.

/kaap

Zatar
25 augustus 2010, 18:34
Hmm die verschillen heeft dat niet iets te maken met toonverschil warm - schel?
Ik ben ooit zo eens begonnen een jig te tekenen om planken en stukjes te verzagen met'n japanse zaag... zal even kijken of'k het in de buurt heb en men ideetje afwerken. Misschien is het nog iets...

Principe:
1 vaste plaat haaks op de 'bodem' + een tegenovergestelde haakse wand die verplaatst kan worden over de breedte van de plank. (plank rechtopstaand)
In die beide platen in't midden een zaagsnede net een 10de dikker dan je zaag zodat't wat vlot schuift.
Dan op die platen langs de binnenkant om de 5cm een blokje met schroefdraad in en à la lijmklemmen schroefdraad erdoor met een blokje en een dun laagje van iets op dat wat zet naar de vorm. Daarmee maak je dan dat je plank vast komt te zitten op de gewenste plek en je zaagt er een schel af...
Niet noodzakelijk in het midden als je naast die schroefdraden overal een stukje van'n lat zet kun je ze zo ongeveer wat regelen dat er bv 2cm aan de ene kant is en 3cm aan de andere.

Nagramoth
5 september 2010, 09:57
Het stuk is inmiddels door een lokale meubelmaker gehalveerd. Daar bleek dat de balk zelf al een beetje taps toeliep.

Ik heb daarna besloten om de beide delen op een vlakke plaat te schroeven en te gaan vlakken met de bovenfrees. Gewoon een stuk mdf met een gat op de freesvoet gemonteerd, en op hoogte gezet met twee latjes. En daarna frezen maar. Omdat ik beide zijden moest vlakken, ben ik uiteindelijk op 19,5mm uitgekomen.

Best netjes, dacht ik zo...


.

Mattia
5 september 2010, 11:26
Het is een beetje lood om oud ijzer: Lintzaag heeft minder zaagverlies, maar is minder nauwkeurig waardoor er meer gevlakt moet worden. Zaagtafel heeft wel een dikker zaagblad, maar daar hoeft na afloop weer minder gevlakt te worden.

Sorry, maar dit is gewoon onzin.

Een goed afgestelde lintzaag met een degelijk blad heeft een dunne zaagsnede en een perfecte finish. Ik haal met gemak 10 plankjes van 4mm als ik een balk van 52mm (ruw) herzaag voor akoestische zij/achterbladen.

Heeft alles te maken met techniek. Daarbij is een lintzaag ook iets veiliger.

jan jansen
5 september 2010, 12:21
Sorry, maar dit is gewoon onzin.

Een goed afgestelde lintzaag met een degelijk blad heeft een dunne zaagsnede en een perfecte finish. Ik haal met gemak 10 plankjes van 4mm als ik een balk van 52mm (ruw) herzaag voor akoestische zij/achterbladen.

Heeft alles te maken met techniek. Daarbij is een lintzaag ook iets veiliger.

precies mijn gedachte...:ok::ok:

JJ

Dalbergia
6 september 2010, 20:28
Het stuk is inmiddels door een lokale meubelmaker gehalveerd. Daar bleek dat de balk zelf al een beetje taps toeliep.

Ik heb daarna besloten om de beide delen op een vlakke plaat te schroeven en te gaan vlakken met de bovenfrees. Gewoon een stuk mdf met een gat op de freesvoet gemonteerd, en op hoogte gezet met twee latjes. En daarna frezen maar. Omdat ik beide zijden moest vlakken, ben ik uiteindelijk op 19,5mm uitgekomen.

Best netjes, dacht ik zo...


.

als je weer eens zo'n probleempje hebt, ik heb mijn meubelwerkplaats in Harmelen, lintzaag, vlak-vandiktebank etc. Als hobby gitaarbouwer weet ik wat je nodig hebt.