PDA

View Full Version : Snaren ontstemmen de verkeerde kant op!



Jimmy Kennix
3 mei 2003, 23:12
Ik heb pas een Aria gekocht en ben er zeer tevreden mee. Hij is nieuw en eens in de zoveel tijd moet ik hem stemmen. Alleen lijkt het mij dan logisch dat de snaren slaper worden en strakker moeten worden gedraaid. Alleen die van mij zijn strakker gaan staan en ik moet ze losser draaien om ze tunen. hoe kan dat?

Kjiratsiekoedel
4 mei 2003, 00:18
Is wel vreemd ja. Het zou te maken kunnen hebben met temperatuur. Verder is het vreemd.

Soulman
4 mei 2003, 13:52
Het zou temperatuur of vochtigheid kunnen zijn.
Een andere reden kan zijn dat je topkamgleufjes te nauw zijn. Bij het in- en opdrukken kan de snaar wat blijven haken.
Druk de snaar eens in achter de topkam, wanneer 'ie daarna weer lager is gestemd is dat wsch het probleem. Laat het ruimer maken aan een vakman over.

Butcher
4 mei 2003, 19:54
Het in- en opdrukken van snaren kan een snaar alleen maar lager laten staan.
Het lijkt mij dat de nek van de gitaar bezig is met recht-trekken. Probeer eens wat zwaardere snaren.

Butcher
4 mei 2003, 19:54
Het in- en opdrukken van snaren kan een snaar alleen maar lager laten staan.
Het lijkt mij dat de nek van de gitaar bezig is met recht-trekken. Probeer eens wat zwaardere snaren.

rsvarthur
4 mei 2003, 22:45
ik heb dat ook soms met mijn beide gitaren die in dezelfde ruimte staan. Omdat ze het allebei op hetzelfde moment hebben denk ik dat dit niet aan de gitaar ligt, maar gewoon met temperatuurverschil te maken heeft. Vandaag nog (25 C). Waarschijnlijk gestemd bij 18 C ofzo. En als hout dan bij een hogere temp meer uitzet dan metaal, gaan je snaren wat strakker staan. De dikke snaren doen het bij mij overigens iets meer dan de dunne.

Jimmy Kennix
5 mei 2003, 00:10
De dikke snaren doen het bij mij overigens iets meer dan de dunne.


Ik zal daar eens op letten maar volgens mij is dat bij mij ook het geval.

john.3001
12 mei 2003, 12:20
Op 2003-05-03 23:12, schreef Jimmy Kennix:
Ik heb pas een Aria gekocht en ben er zeer tevreden mee. Hij is nieuw en eens in de zoveel tijd moet ik hem stemmen. Alleen lijkt het mij dan logisch dat de snaren slaper worden en strakker moeten worden gedraaid. Alleen die van mij zijn strakker gaan staan en ik moet ze losser draaien om ze tunen. hoe kan dat?


Dude, ik had dat ook altijd met mijn Hondo...
Eigenlijk zeer merkwaardig op het eerste gezicht, maar als je goed kijkt zie je dat het gewoon je hals is die een beetje doorbuigt...

Rempejack
30 mei 2003, 12:45
Ik heb het bij zowel mijn electr als acoust gitaar. Bij mijn Spaanse gitaar is het niet zo... Het is niet echt verbluffend warm op mijn kamer en het zal bij andere mensen toch niet altijd kouder zijn dan 18 graden?Vooralniet in de zomer... Maargoed, misschien is het een combinatie van factoren. Wat ik mij afvraag... is het slecht voor je gitaar?!?!?

rsvarthur
2 juni 2003, 10:43
Ik heb het bij zowel mijn electr als acoust gitaar. Bij mijn Spaanse gitaar is het niet zo... Het is niet echt verbluffend warm op mijn kamer en het zal bij andere mensen toch niet altijd kouder zijn dan 18 graden?Vooralniet in de zomer... Maargoed, misschien is het een combinatie van factoren. Wat ik mij afvraag... is het slecht voor je gitaar?!?!?

neuh, lijkt me niet, ze gaan iets strakker staan maar niet extreem. Iig een heel stuk minder dan een halve noot (bij mij althans). Volgens mij kan een gitaar wel wat hebben, als je je snaren opdrukt breekt er toch ook niet meteen van alles af....

willem1940
4 juni 2003, 03:08
Veel moderne gitaren hebben een soort span-stang door de hals lopen waarmee je de gitaarhals-hoogte middels schroefdraad kunt regelen.

Op deze manier krijg je krachten en "zetten" in meer richtingen dan alleen de spanning die de snaren veroorzaken en kunnen vooral na recent bij-stellen en afhankelijk van temperatuur, effecten elkaar en zichzelf schijnbaar tegenspreken.

Het ergste is, als er ook nog een veren-vibrato in het bouwsel aanwezig is maar daar wil ik eigenlijk zelfs niet over praten, doffe ellende.

gitaargerben
5 juni 2003, 10:26
"Veel moderne gitaren hebben een soort span-stang door de hals lopen waarmee je de gitaarhals-hoogte middels schroefdraad kunt regelen."


Is dat niet al heel erg lang zo? En volgens mij dient die alleen om extreem kromme halsen tegen te gaan. of om je actie te veranderen. Maar ik kan er naast zitten

( en hoe werkt dat met dat quote gedoe?)

bert k
5 juni 2003, 11:40
Een spanstang (truss rod) is inderdaad om de actie te stellen. Hij trekt tegen de kracht van de snaren in. Ze zitten al sinds jaar en dag in western gitaren, en in electrische. In Spaanse gitaren zitten ze (bijna) nooit, omdat de spanning van nylon snaren veel lager is.
Dat verhaal van Willem kan ik niet helemaal volgen. Je krijgt geen andere krachten dan tegen de snarentrek in. Zo'n stang zal zich ook niet 'zetten'dan is er toch iets stuk. En een tremolo op een akoestische gitaar? Lijkt me wel wat :)

Quoten: in het oorspronkelijke bericht staat rechts bovenin een vakje met 'quote'. Klik!

willem1940
5 juni 2003, 15:41
Ik heb wel eens met zulke gitaren iets geprobeerd. Het zal dan wel aan mij liggen, maar čn met die spanstangen čn (HEEL erg) met veer-vibrato kon ik de boel niet zuiver gestemd krijgen.

Overigens lijkt het toch wel een beetje logisch dat hoe meer ergens aan zit, hoe meer er ook de fout in kan gaan.

Ik heb nog 1 electrisch plank-gitaartje achter de hand waar ik zo goed als nooit op speel maar waar ik de vibrato-veren heb uitgerukt en de kam geblokkeerd.

Nu speel ik toch al niet graag op staal, maar liefst nylon snaren. Ik heb een vrij aardige Koreaanse gitaar Vantage VC-20CE, "klassiek" model maar wel met een cutaway zodat hoog spelen beter gaat.

atmosphere
8 juli 2003, 11:18
Het is raadzaam om je hals (je hele gitaar afstelling) zo wie zo regelmatig te laten controleren. Doe ik zelf 2 of 3 keer per jaar . Hout werkt nu eenmaal altijd .
Die halspen voorkomt kromtrekken, en een goede afstelling ervan is belangrijk ook voor de toonzuiverheid.

Ga naar een meester-bouwer of iemand anders met echte feeling voor hout en gitaren . Laat je gitaar door die persoon afstellen . er komt behoorlijk wat bij kijken ,daar ben ik wel achter. Maar als het vakkundig is afgesteld ,zal je gitaar opeens stukken beter spelen.