PDA

View Full Version : Soldeertin?



Thiez
23 augustus 2010, 11:58
Ik heb momenteel van die goedkope staafjes soldeertin met harskern. Nu heb ik vaak na het solderen van een printje dat er zo een laagje hars op de print zit. Op school heb ik daar eigenlijk nooit last van dus ik dacht laat ik eens kijken voor een ander rolletje tin.
Ik ging naar conrad.nl en tik daar soldeertin in en dan krijg je vervolgens een lijst van 56 producten. Een hoop verschillende merken en dan nog loodvrije tin, milieuvriendelijke tin, met vloeimiddel, op colofonium basis, etc.

Een heel simpele vraag dus. Wat voor soldeertin is nu het beste/makkelijkste voor het solderen van elektronica (prints en ptp)?

iWishmaster
23 augustus 2010, 12:08
Gewoon loodhoudende tin en niet te dikke staafjes gebruiken: daar vaak wat veel hars in. Ook minder tin gebruiken helpt: net genoeg om het mooi te laten vloeien.

Overigens kun je dat laagje hars er met een tandenborstel en wat contactspray er zo afpoetsen.

master99
23 augustus 2010, 16:03
Mijn ervaring is dat multicore tin ook minder harsresten achterlaar. Ik weet niet of het een merknaam is, maar het heeft in iedergeval niet 1 'string' hars in de tin zitten, maar meerdere dunne sliertjes, als je begrijpt wat ik bedoel. Dus meerdere, dunne kernen tin i.p.v. 1 dikke.

Gr,
Erik

G.G.
23 augustus 2010, 18:09
Zit daar zo'n verschil in allemaal? Ik heb gewoon een rolletje met 1 lange flexibele draad "flux solder" ofzo. Werkt prima, zou niet weten waarom iets anders te gebruiken.... maar ik ken de verschillen ook niet. Kan weleens leerzaam zijn.

Thiez
23 augustus 2010, 18:54
Jah ik wist het ook niet. Ik dacht soldeertin is tin. Maar toen ik ging kijken vond ik zo veel verschillende dingen dat ik wel benieuwd was of het nou veel verschil maakt en wat nou het fijnste werkt dan. Want ook in de prijs zit aanzienlijk verschil tussen de types.

nico verduin
23 augustus 2010, 18:55
Ik zweer nog steeds hierbij: http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&productId=1354

Thiez
23 augustus 2010, 20:45
Dan ga ik die denk maar eens proberen, nico. Morgen ff ga ik toch bestellen bij conrad dus doe ik er zo een rolletje bij. Is nog niet zo duur ook.

nico verduin
23 augustus 2010, 20:57
Dan ga ik die denk maar eens proberen, nico. Morgen ff ga ik toch bestellen bij conrad dus doe ik er zo een rolletje bij. Is nog niet zo duur ook.Heeft conrad ook fluittin dan?
Groetjes
Nico

Thiez
23 augustus 2010, 21:32
ja rolletjes van 100gr
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=811947

Dat Stannol spul is vast ook wel goed. Kom je ook vaak wel overal tegen.
Maar wat moet ik me in godsnaam voorstellen bij milieuvriendelijk soldeerdraad?
Dat is hoe en uit wat voor materiaal het gefabriceerd word neem ik aan?

nico verduin
23 augustus 2010, 21:57
ja rolletjes van 100gr
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=811947

Dat Stannol spul is vast ook wel goed. Kom je ook vaak wel overal tegen.
spul werkt niet lekker met mijn METCAL bout



Maar wat moet ik me in godsnaam voorstellen bij milieuvriendelijk soldeerdraad?
Dat is hoe en uit wat voor materiaal het gefabriceerd word neem ik aan?Dat is loodvrij soldeer. Verplicht sinds Juli 2005 (RoHS regelgeving). Dat is soldeer bestaande uit Tin-Zilver-Koper (SnAgCu). Vereist wel hogere smelt temperatuur. Geeft geen mooie gladde buitenlaag maar ziet er dof uit.

Tin-lood soldeer mag alleen nog gebruikt worden voor reparatie werk. Nieuwe producten dienen formeel met loodvrij soldeer gesoldeerd te worden. Trouwens alle onderdelen dienen ook RoHS te zijn.

iWishmaster
23 augustus 2010, 22:14
spul werkt niet lekker met mijn METCAL bout

Dat is loodvrij soldeer. Verplicht sinds Juli 2005 (RoHS regelgeving). Dat is soldeer bestaande uit Tin-Zilver-Koper (SnAgCu). Vereist wel hogere smelt temperatuur. Geeft geen mooie gladde buitenlaag maar ziet er dof uit.

Tin-lood soldeer mag alleen nog gebruikt worden voor reparatie werk. Nieuwe producten dienen formeel met loodvrij soldeer gesoldeerd te worden. Trouwens alle onderdelen dienen ook RoHS te zijn.



Voor nieuwe commerciele producten wel te verstaan.

Thiez
23 augustus 2010, 22:28
ok dan zijn we al weer stap verder. Ik zag zoveel soorten staan dat ik ff benieuwd was naar wat het allemaal inhield.

nico verduin
23 augustus 2010, 22:50
Voor nieuwe commerciele producten wel te verstaan.
klopt. Je mag rustig je eigen bouwsels met lood tin solderen.

euserh
24 augustus 2010, 01:26
spul werkt niet lekker met mijn METCAL bout

Dat is loodvrij soldeer. Verplicht sinds Juli 2005 (RoHS regelgeving). Dat is soldeer bestaande uit Tin-Zilver-Koper (SnAgCu). Vereist wel hogere smelt temperatuur. Geeft geen mooie gladde buitenlaag maar ziet er dof uit.

Tin-lood soldeer mag alleen nog gebruikt worden voor reparatie werk. Nieuwe producten dienen formeel met loodvrij soldeer gesoldeerd te worden. Trouwens alle onderdelen dienen ook RoHS te zijn.



is toch wel achterhaald, voor railway signalling (spoorwegen) mag absoluut geen loodvrij soldeer gebruikt worden en in de automotive branche (alles wat zich op de weg begeeft) is loodhoudend toegestaan en zelfs aan te bevelen.

het zal er nog wel van komen dat loodvrij verboden gaat worden, het is namenlijk mechanisch te hard waardoor bij trillingen de soldeerverbinding breekt, een deel van de autoproblemen zijn te wijten aan het loodvrij.

diverse assemblage bedrijven hebben hun loodlijnen weer op moeten bouwen met alle kosten van dien.

cluseau
24 augustus 2010, 07:26
....
het zal er nog wel van komen dat loodvrij verboden gaat worden, het is namenlijk mechanisch te hard waardoor bij trillingen de soldeerverbinding breekt, een deel van de autoproblemen zijn te wijten aan het loodvrij.
....

De tin/lood verbindingen breken ook hoor, net zo makkelijk.


Ik gebruik trouwens voor reparatiewerk tin/lood 60/40 met een non corrosive flux 5 core, dikte 1,2 mm voor buizenwerk en oude printen. Voor het moderne veel fijnere werk gebruik ik hetzelfde maar dan dikte 0.4 mm. Daar hoort dan wel een loep en speciale soldeertip bij anders vliegt het weg voor de punt het soldeer raakt, ennnnnn...... niet bibberen pfffffff.

Frans.

Dirk_Hendrik
24 augustus 2010, 08:03
is toch wel achterhaald, voor railway signalling (spoorwegen) mag absoluut geen loodvrij soldeer gebruikt worden en in de automotive branche (alles wat zich op de weg begeeft) is loodhoudend toegestaan en zelfs aan te bevelen.

het zal er nog wel van komen dat loodvrij verboden gaat worden, het is namenlijk mechanisch te hard waardoor bij trillingen de soldeerverbinding breekt, een deel van de autoproblemen zijn te wijten aan het loodvrij.

diverse assemblage bedrijven hebben hun loodlijnen weer op moeten bouwen met alle kosten van dien.


Niks achterhaald. Wetgeving is nog precies hetzelfde als hij was, inclusief de uitzonderingen zoals automotive, avionica, T&M apparatuur etc.

caliban
24 augustus 2010, 23:29
niet bibberen

Laatst nog redelijk wat zitten solderen, en jongesjonges... Ik bibber als een ouwe pé

cluseau
24 augustus 2010, 23:40
Laatst nog redelijk wat zitten solderen, en jongesjonges... Ik bibber als een ouwe pé

Is ook wel afhankelijk van de omstandigheden http://home.casema.nl/jajop/cluseau/beer4.gifhttp://home.casema.nl/jajop/cluseau/3eyes.gif

Frans.

caliban
25 augustus 2010, 00:30
Is ook wel afhankelijk van de omstandigheden http://home.casema.nl/jajop/cluseau/beer4.gifhttp://home.casema.nl/jajop/cluseau/3eyes.gif

Frans.

:D goh, ik had al een tijdje niet deftig doorgezopen.. Examenperiode, zodus.

Dirk_Hendrik
25 augustus 2010, 07:55
anders vliegt het weg voor de punt het soldeer raakt

Temperatuur verlagen.

iWishmaster
25 augustus 2010, 22:12
Is ook wel afhankelijk van de omstandigheden http://home.casema.nl/jajop/cluseau/beer4.gifhttp://home.casema.nl/jajop/cluseau/3eyes.gif

Frans.

Ik heb het vooral als ik weinig gegeten heb. Zodra ik begin te bibberen even een glas drinken en 2 boterhammetjes naar binnen en ik kan er weer een paar uurtjes stabiel tegenaan.

Thiez
26 augustus 2010, 17:45
Kreeg vandaag de bestelling van conrad binnen. Cookson Fluitin tin gelijk maar even uitgeprobeerd bij het bedraden van mijn versterkertje. Soldeerd wel fijner dan die goedkope staafjes van 80cent. Het smelt veel sneller en vloeit veel mooier. Minder rook ontwikkeling waardoor het denk ik iets beter is voor de gezondheid ook.

HaroldA
26 augustus 2010, 17:49
Minder rook ontwikkeling waardoor het denk ik iets beter is voor de gezondheid ook.

Nice! Ik krijg regelmatig commentaar van mijn lieftallige zeurster thuis dat ik weer in de stank zit te werken, dat het niet goed is voor mijn gezondheid, dat ik het raam verder open moet zetten, etc.

Toch maar eens bestellen dan!

Hoeveel zit er op zo'n rolletje tov zo'n buisje? Is het ongeveer van dezelfde dikte?

caliban
26 augustus 2010, 18:34
Hoe ongezond is solderen? Want het geurtje doet niet overdreven gezond aan, blijft soms echt een dag nazinderen..

nico verduin
26 augustus 2010, 18:35
Zou het niet weten.... werk er al mee sinds mijn 10de. Nu bij 44 jaar later..... Denk dat mijn rook gewoonte slechter is.......

Thiez
26 augustus 2010, 19:17
Nice! Ik krijg regelmatig commentaar van mijn lieftallige zeurster thuis dat ik weer in de stank zit te werken, dat het niet goed is voor mijn gezondheid, dat ik het raam verder open moet zetten, etc.

Toch maar eens bestellen dan!

Hoeveel zit er op zo'n rolletje tov zo'n buisje? Is het ongeveer van dezelfde dikte?

Rolletje is 100g. geen idee hoeveel er in zo een buisje zit. Wel beduidend minder als de lengte van de draad ongeveer vergelijk.

De dikte van de draad is 0,8mm en rolletje is 1mm dus iets dunner maar werkt wel fijn.

Het is minder rookontwikkeling maar of de geur ook minder is weet ik niet. Heb er nog niet heel lang mee zitten werken. Bij die buisjes had ik welleens als ik lang zat te solderen dan ik hoofdpijn kreeg zelf van de lucht. Daarom heb ik toch altijd wel raam open staan als ik er mee aan het werken ben. Maar dat is met deze tin misschien ook wel minder nodig.

Dirk_Hendrik
26 augustus 2010, 22:13
Ook teveel rook betekent een te hete soldeerpunt. Wat rook is normaal. Als je er onpasselijk van wordt verdampt er teveel en is er dus te weinig om de reinigende werking te doen die de flux (harskern, rosin of welke andere term er voor gebruikt wordt) in de soldeer hoort te doen.

cluseau
26 augustus 2010, 22:26
Zou het niet weten.... werk er al mee sinds mijn 10de. Nu bij 44 jaar later..... Denk dat mijn rook gewoonte slechter is.......

Voor mij idemdito, ook de getallen. Je gaat het vanzelf lekker vinden.

Frans.

caliban
26 augustus 2010, 22:27
Zou het niet weten.... werk er al mee sinds mijn 10de. Nu bij 44 jaar later..... Denk dat mijn rook gewoonte slechter is.......

Ja maar met het lood in het soldeersel, geen idee..

Thiez
26 augustus 2010, 22:46
Ook teveel rook betekent een te hete soldeerpunt. Wat rook is normaal. Als je er onpasselijk van wordt verdampt er teveel en is er dus te weinig om de reinigende werking te doen die de flux (harskern, rosin of welke andere term er voor gebruikt wordt) in de soldeer hoort te doen.

Ja daar had ik nog een vraag over. Hoe bepaal je nou op welke temperatuur je soldeerd. Ik heb mooie soldeerstationetje met temperatuur regling. Maar heb hem eigenlijk altijd halfweg staan.
Wanneer zet je hem nu hoger of lager?

cluseau
26 augustus 2010, 22:59
Ja daar had ik nog een vraag over. Hoe bepaal je nou op welke temperatuur je soldeerd. Ik heb mooie soldeerstationetje met temperatuur regling. Maar heb hem eigenlijk altijd halfweg staan.
Wanneer zet je hem nu hoger of lager?

Te hoog:
1 Je printsporen krullen op.
2 Kun je merken aan het "verbranden" (schilferen) van je tip. Deze zal moeilijk soldeer "aanpakken" en heeft ook een donkere kleur als je er met je duim over strijkt. Bij een juiste temperatuur zal hij enigsinds zilverkleurig glanzen.

Te koud:
1 Soldeer wil niet vloeien
2 zie 1


Haal hier het voor jouw bruikbare uit en doe er je voordeel mee.

Frans.

euserh
26 augustus 2010, 23:14
ik gebruik een weller microprocessor gestuurd soldeer station, gebruik dus altijd loodhoudend soldeertin (meestal 63/37) met meerdere kernen hars.
ongeacht de dikte van het soldeertin soldeer ik meestal op 370 graden en als de componenten wat zwaarder zijn zet ik hem even op 390 graden, het element zelf is 80 watt

het is wel verstandig om de soldeerbout niet schoon te maken op het sponsje als je de bout weer in de houder zet maar dit pas te doen als je hem weer gaat gebruiken eerst even langs het ''natte'' sponsje te halen en dit tijdens het solderen regelmatig te herhalen, dit om verbranden van de punt tegen te gaan.

voor het zware werk heb ik een weller magnestat (temperatuur geregeld door een magnetische punt) met een echt brede soldeerstift, de magnestat is 50 watt. hiermee soldeer ik bijvoorbeeld draden aan het chassis. beide zijn laagspannings soldeerbouten. (24 volt)

cluseau
27 augustus 2010, 07:40
ik gebruik een weller microprocessor gestuurd soldeer station,
Daar moeten dan wel heeeeeel mooie werkstukken uitkomen :soinnocent:



voor het zware werk heb ik een weller magnestat (temperatuur geregeld door een magnetische punt) met een echt brede soldeerstift, de magnestat is 50 watt. hiermee soldeer ik bijvoorbeeld draden aan het chassis.

Deze gebruik ik over het algemeen ook, ooit in de vorige eeuw (begin 70) aangeschaft en nog steeds dagelijks in gebruik. Is gewoon mijn prettigste boutje en werk er nu bijna 40 jaar mee. (huh.... ja! vintage toch?)

@Thiez
Niet alleen het vermogen van je bout is belangrijk. Ook de massa van de stift is bepalend voor het werk wat je produceerd. Je kan rustig op een wat hogere temperatuur solderen maar soldeer dan snel. Zelf gebruik ik de 50W Weller met een korte schroevedraaier tip van 3mm voor het fijnste printwerk maar verwarm zo kort dat het op de print geen invloed heeft. Als je met een te laag vermogen soldeerd loop je het risico dat je te lang moet "stoken" om de boel vloeibaar te krijgen wat juist de print beschadigd. Op PC boarden heb ik wel eens chips vervangen wat een regelrechte aanslag op je zenuwen is. Kan me voorstellen dit zoiets een drankprobleem in de hand zou kunnen werken. De chip is hooguit 3cm vierkant en bevat 200 aansluitingen. Dan kom je natuurlijk niet weg met een 3mm tip maar ga dat te lijf met een tip als een speldepunt en een loep. Er zijn natuurlijk andere manieren die de chip in een keer solderen maar voor die enkele keer is dat niet interessant.

Frans.

Thiez
27 augustus 2010, 10:03
Ik heb soldeerstation van newtone besteld. Werkt opzich prima. Ik merk wel dat ik bij turret verbinding wat langer moet stoken dus misschien moet ik dan de temp even wat hoger zetten? Hoewel het bij turret geen ramp is natuurlijk of ik lang moet stoken of niet, die komt niet los.

Heb idd op prints welleens gemerkt dat spoortjes los laten. Maar dat verschilt ook per kwaliteit print uiteraard. Heb 1 keer boss pedaal gemod en dat vond ik echt een ramp. Die print liet heel snel los.

cluseau
27 augustus 2010, 10:17
Heb idd op prints welleens gemerkt dat spoortjes los laten. Maar dat verschilt ook per kwaliteit print uiteraard. Heb 1 keer boss pedaal gemod en dat vond ik echt een ramp. Die print liet heel snel los.

De één kan met de simpelste bout goede lassen maken terwijl de ander met de meest geavanceerde apparatuur er een slagveld van maakt


Zoals gezegd kun je naar mijn ervaring beter zorgen voor een juiste temperatuur en een beetje massa in de stift. In principe is dat misschien iets te heet voor de situatie maar het voordeel is dat je soldeer en het te solderen onderwerp snel heet is waardoor je extreem kort soldeerd. Let wel op dat jet vloeid natuurlijk. Zo'n lasje maken duurt niet langer dan een paar seconden. Soms zelfs minder. Een en ander vergt veel oefening. Het is dus geen kwestie van kennis maar van handvaardigheid. Desnoods pak je een oude print en ga daar dan lekker componenten verplaatsen.

Frans.

Dirk_Hendrik
28 augustus 2010, 16:48
De chip is hooguit 3cm vierkant en bevat 200 aansluitingen. Dan kom je natuurlijk niet weg met een 3mm tip maar ga dat te lijf met een tip als een speldepunt en een loep. Er zijn natuurlijk andere manieren die de chip in een keer solderen maar voor die enkele keer is dat niet interessant.
Frans.

De oplossing kost toch echt maar een paar euro. Je hebt daarvoor soldertips met een kleine holling in de punt. IC plaatsen en op 2 pennen vastzetten en extra flux aanbrengen, soldeer in die holling en met 1 rustige veeg langs de aansluitdraden heb je de hele rij in 1 keer keurig gesoldeerd.

Met minder pennen dan in jouw voorbeeld maar om het idee te krijgen:
http://www.youtube.com/watch?v=t06malVew40

OOk leuk:
http://www.youtube.com/watch?v=vZ1qisX52rI&feature=related

nico verduin
28 augustus 2010, 16:58
De oplossing kost toch echt maar een paar euro. Je hebt daarvoor soldertips met een kleine holling in de punt. IC plaatsen en op 2 pennen vastzetten en extra flux aanbrengen, soldeer in die holling en met 1 rustige veeg langs de aansluitdraden heb je de hele rij in 1 keer keurig gesoldeerd.

Met minder pennen dan in jouw voorbeeld maar om het idee te krijgen:
http://www.youtube.com/watch?v=t06malVew40

OOk leuk:
http://www.youtube.com/watch?v=vZ1qisX52rI&feature=related
Mooi filmpje. Helaas te klein voor mijn ogen.....

Dirk_Hendrik
28 augustus 2010, 18:14
je hebt tegenwoordig al USB microscoopcamera's voor een paar tientjes. Doen het ook met jouw ogen.

cluseau
28 augustus 2010, 18:26
..... Je hebt daarvoor soldertips met een kleine holling in de punt.

Tja, de truc zit in de flux heb ik vaak gemerkt. Leuke filmpjes, vooral de 2e. Het probleem is dat je snel bruggen maakt als de flux niet toerijkend is. En ook de afstand tussen de leads is bepalend voor het gemak waarmee je dit kan doen. In mijn situatie kreeg ik niet eens een speld tussen de draadjes, daar kreeg ik het toch wel warm van hoor. Komt ook nog eens bij dat ik het niet best kon zien dus loep erbij en met je snuffert op het board liggend solderen. Gelukkig niet iedere dag.....

De holle tip kan een zekere hoeveelheid tin opnemen, voor 200 leads zou dit een holle boom worden of blijven vullen natuurlijk :seriousf:

Frans.

cluseau
28 augustus 2010, 18:32
je hebt tegenwoordig al USB microscoopcamera's voor een paar tientjes. Doen het ook met jouw ogen.

Daar ben ik wel in geinteresseerd, heb je een linkje?

Frans.

Dirk_Hendrik
28 augustus 2010, 18:37
Daar ben ik wel in geinteresseerd, heb je een linkje?

Frans.


Conrad best nr 191233 - 8A bijvoorbeeld,

nico verduin
28 augustus 2010, 18:38
je hebt tegenwoordig al USB microscoopcamera's voor een paar tientjes. Doen het ook met jouw ogen.Denk het niet.... ben bijna blind in mijn rechteroog. Alleen nog vlekken.... Krijg je niet meer scherp.

Dirk_Hendrik
28 augustus 2010, 18:44
Nee... dat gaat em niet worden dan :makeup:

HaroldA
7 september 2010, 16:44
Ook teveel rook betekent een te hete soldeerpunt.

Hoe stel je dat eigenlijk goed af? Ik heb 'm nu terug gedraaid tot het punt waar hij net wel/net niet makkelijk smelt maar dat vind ik eigenlijk niet zo lekker werken...

Ik heb nu tin uit de bekende buisjes maar ga wel volgende week van die fluitin bij Conrad halen.

Thiez
7 september 2010, 19:14
Ik heb hem ook iets hoger staan van temp. Anders moet je hem zo lang op een punt houden voor het smelt. Zelfde als wat frans al zei paar pagina's terug.