PDA

View Full Version : Akoestisch of (semi) Hollowbody?



espex87
22 augustus 2010, 22:50
Hallo mede-gitaarfanaten!

Ik zit zelf met een klein probleem. Ik speel normaal alles elektrisch maar na al de jaren heb ik interesse in een staalsnarige akoestische gitaar, welke versterkt moet kunnen worden.

Echter snap ik het verschil tussen akoestische gitaren die versterkt worden en semi-hollow bodies niet... Kan ik een semi hollow body kopen en die ook zonder versterking thuis gebruiken of werkt dit totaal niet?

Op het internet vind ik weer eens vrij dubbele antwoorden dus waag ik hier mijn gok..

Eric van Esch
22 augustus 2010, 22:57
(Semi) hollowbody: is eigenlijk een elektrische gitaar die hol is. Als je bedoelt een akoestische gitaar die elektrisch versterkt wordt spreek je van een elektro-akoestische gitaar.

Semi hollowbody: is bedoeld om elektrisch versterkt te spelen. Je kan er wel akoestisch op spelen (als deze onversterkt goed klinkt heb je een mooi exemplaar), maar het klinkt niet echt geweldig.
Elektro akoestisch: Klinkt zowel versterkt als onversterkt prima. Er kan soms wel een klein verschil in klankkleur zitten tussen versterkt en onversterkt, maar je kan op beide manieren prima spelen.

Dit in een nut shell.......

Luca P
24 augustus 2010, 17:47
http://www.dv247.com/assets/products/62927_l.jpg
(Semi) hollowbody: is eigenlijk een elektrische gitaar die hol is......

...eigenlijk half hol. De ES335 heeft een massief stuk hout in de body. Die verbindt het bovenblad met het achterblad bedoeld om o.a. rondzingen op hoge volumes tegen te gaan.
De L5 bijvoorbeeld is volledig 'hol' en heet een hollowbody.

LaurentB
24 augustus 2010, 22:30
(Semi) hollowbody: is eigenlijk een elektrische gitaar die hol is. Als je bedoelt een akoestische gitaar die elektrisch versterkt wordt spreek je van een elektro-akoestische gitaar.

Semi hollowbody: is bedoeld om elektrisch versterkt te spelen. Je kan er wel akoestisch op spelen (als deze onversterkt goed klinkt heb je een mooi exemplaar), maar het klinkt niet echt geweldig.
Elektro akoestisch: Klinkt zowel versterkt als onversterkt prima. Er kan soms wel een klein verschil in klankkleur zitten tussen versterkt en onversterkt, maar je kan op beide manieren prima spelen.

Dit in een nut shell.......

Bedankt namens het Genootschap ter Bevordering van het Begrip van het Verschil tusschen Semi- dan wel Elektro-Akoestische Gitaren voor deze uitnemend heldere uitleg!

beruk
25 augustus 2010, 01:21
Een Gibson L5 (http://www.youtube.com/watch?v=0fpOK5a_Xm4)klink acoustisch écht goed op het joetube filmpje hoor je er een zonder element, heeft een massief sparren boven blad. Maar is als archtop gitaar qua klank kleur niet te vergelijken met een staalsnaar als bv een dreadnought.