PDA

View Full Version : 2 versterkers tegelijk gebruiken?



Thatn
22 augustus 2010, 21:44
Hallo!
Ik heb hier 2 versterkers staan en ik zou ze graag samen gebruiken. Dus 'k vroeg me af hoe ik over beide versterkers tegelijk kan spelen... Ergens de versterkers aan elkaar pluggen vermoed ik, maar het internet helpt me precies niet verder, excuses :)
Alvast bedankt!

HaroldA
22 augustus 2010, 21:46
Deze vraag is hier echt al honderden keren voorbij gekomen.

Ja het kan, maar je moet de aarde gescheiden houden. Lehle P-Split kopen dus of een GGG Amp a/b/y knutselen.

rebulie
22 augustus 2010, 21:51
Er zijn een hoop pedaaltjes met 2 uitgangen.
Ik gebruik een oude stereochorus van Ibanez. perfect!

HaroldA
22 augustus 2010, 21:54
Er zijn een hoop pedaaltjes met 2 uitgangen.
Ik gebruik een oude stereochorus van Ibanez. perfect!

Ook dat is al vele malen vermeld: met een beetje mazzel werkt dit maar vaak zal dit een dikke brom veroorzaken omdat je een groundloop creëert doordat de ground zowel door je signaalkabels als je wandcontactdoos loopt.

De ground van 1 van je versterkers loskoppelen is een andere optie, maar dat is niet bevorderlijk voor je gezondheid.

AART
22 augustus 2010, 21:54
Wil je echt goed zonder problemen 2 amps tegelijk draaien en beide preamps gebruiken dan heb je een Radial Switchbone of Voodoolabs ampswitcher nodig.
Je wil namelijk fase en aarde kunnen bepalen van de 2e amp en 1 output isoleren van de ander. De meeste apparaatjes splitten slechts en hebben slechts af en toe geisoleerde output, maar dan heb je alsnog kans op een faseprobleem waardoor het superdun klinkt.

Ik heb zelf lang gezocht naar een goede oplossing en de switchbone is ruim het beste voor de prijs was mijn conclusie.

HaroldA
22 augustus 2010, 22:00
Ik heb zelf lang gezocht naar een goede oplossing en de switchbone is ruim het beste voor de prijs was mijn conclusie.

Wat vind je van de Lehle P-Split dan?

B-stone
22 augustus 2010, 22:11
haha, doen jullie niet te moeilijk?

ik heb een keer van yellow cable zo'n splitter gekocht (1 jack met 2 jack inputs eraan, dus 2 jack kabels komen samen tot een.)

dus ik stop in beide amps een jack kabel in de input stop die kabels in de splitter en stop de splitter in me gitaar. dan regel je de volumes van de amps. je kunt dan gewoon met 1 gitaar op 2 amps tegelijk spelen. is dit wat je bedoeld, of is dit slecht voor me amps?

zo'n soort kabel is het trouwens(alleen dan die dikke jacks):

http://www.novasystem.it/shop/images/Adattatori/CAVO-AUDIO-SDOPPIATORE.jpg

EDIT: ik zie nu pas dat je wil kunnen switchen tussen de amps, sorry

HaroldA
22 augustus 2010, 22:15
haha, doen jullie niet te moeilijk?

Ik heb combinaties tussen mijn JCM800 tops en combo en m'n JMP tops geprobeerd en zonder geisoleerde grounds (kabel en/of Boss DD-6) kreeg ik echt hele dikke brom. Met m'n GGG Amp splitter en m'n Lehle P-Split heb ik nergens last van.

Pepe
22 augustus 2010, 23:04
Maar je kan toch gewoon de ene input met de andere input verbinden, gesteld dat de amp meerdere inputs heeft? Gewoon old skool, de Blackmore/Hendrix way.

Frits van Mourik
22 augustus 2010, 23:36
Dat werkt alleen, als je slechts één amp gebruikt.

Pepe
22 augustus 2010, 23:40
Hoe deden die jongens dat dan, pre Lehle/Radial tijdperk? En dan heb ik het niet over profies want dat geloof ik wel maar de huis tuin en keuken maaiers.

Midwolda
23 augustus 2010, 06:10
Maar je kan toch gewoon de ene input met de andere input verbinden, gesteld dat de amp meerdere inputs heeft? Gewoon old skool, de Blackmore/Hendrix way.

En zo doe ik het ook nog steeds.
Gitaar in Amp 1 Input A, kabeltje van Amp 1 Input B naar Amp 2 Input A. Werkt prima.
Ik heb wel alles op èèn beveiligd en ontstoord 220V stekkerblok aangesloten.

Heb ook wel eens de twee outputs van een stereo chorus op de twee amps aangesloten.
Werkt ook prima, dan hoor je het geluid mooi heen en weer sweepen. Lekker breed.


Hoe deden die jongens dat dan, pre Lehle/Radial tijdperk? En dan heb ik het niet over profies want dat geloof ik wel maar de huis tuin en keuken maaiers.

Die jongens hadden geen GitaarNet Forum en geen kennis die ze hinderde.
Die keken of stekker A in gat B paste en zo ja, dan hop.
Als het werkte dan was dat mooi meegenomen.
Zo niet, dan http://www.pic4ever.com/images/electricf.gif . Weer wat geleerd...

Thatn
23 augustus 2010, 08:33
En zo doe ik het ook nog steeds.
Gitaar in Amp 1 Input A, kabeltje van Amp 1 Input B naar Amp 2 Input A. Werkt prima.
Ik heb wel alles op èèn beveiligd en ontstoord 220V stekkerblok aangesloten.



Ok kzal dat eerst eens proberen, switchen tussen 2 amps was niet de bedoeling hoor. Gewoon beiden tegelijkertijd.
Alvast bedankt voor de reacties! Onlangs een optreden gezien en daar speelde de gitarist over 4 amps die simultaan bleken te spelen, vandaar m'n intresse. :)

AART
23 augustus 2010, 11:24
Wat vind je van de Lehle P-Split dan?

Die is passief, dat was ik blijkbaar nog vergeten, een goede splitter buffered elke output, anders krijgen beide amps maar de helft van de output van je gitaar.

HaroldA
23 augustus 2010, 11:29
Die is passief, dat was ik blijkbaar nog vergeten, een goede splitter buffered elke output, anders krijgen beide amps maar de helft van de output van je gitaar.

Ik kan geen verschil horen of ik nu 1 amp of 2 amps aansluit op de P-Split dus dat valt wel mee geloof ik.

Test scenario:

Gitaar > effecten > P-Split > amp 1 (aan) -vs- Gitaar > effecten > P-Split > amp 1 (aan) en amp 2 (standby)

Misery Signals
23 augustus 2010, 11:53
Die Lehle P-split is een steengoed apparaat. Volle output op beide amps, fase- en groundswitch zodat beide speakerkasten elkaar niet tegenwerken en er geen brom is.

MS

AART
23 augustus 2010, 12:28
Die Lehle P-split is een steengoed apparaat. Volle output op beide amps, fase- en groundswitch zodat beide speakerkasten elkaar niet tegenwerken en er geen brom is.

MS

Ass ie niet buffered is heeft ie geen volle output op beide amps. Misschien als je er buffered effecten voor/achter hebt staan, maar anders kan het volgens mij niet.

Misery Signals
24 augustus 2010, 09:31
Ik kan mis zijn, maar ik denk niet dat Lehle zoiets zou afleveren, hun reputatie kennende... Of toch?

MS

AART
24 augustus 2010, 11:24
Ik kan mis zijn, maar ik denk niet dat Lehle zoiets zou afleveren, hun reputatie kennende... Of toch?

MS

Het is niet iets wat de meesten direct merken volgens mij, gain iets omhoog en je bent in principe weer op het oude niveau. Een goede test zou zijn om je amp af te stellen op een lekker randje, dan de lehle en andere amp erbij en dan ben je het als het goed is kwijt.

Ik heb zelf een passieve splitter gehad en vond het met splitter dunner klinken dan zonder, daarna heb ik een actieve splitter genomen en die had dat niet, alleen die had geen schakelbare ground, fase en drag control. Daarom die weer ingewisseld voor een Radial Switchbone, sindsdien nergens meer last van. Er zijn er meer die het kunnen hoor, maar bij de P-split staat dat het een passieve splitter is.

HaroldA
24 augustus 2010, 11:26
Een goede test zou zijn om je amp af te stellen op een lekker randje, dan de lehle en andere amp erbij en dan ben je het als het goed is kwijt.

Dit heb ik dus getest en het verschil was door mij in ieder geval niet waar te nemen.