PDA

View Full Version : Humbucker advies nodig



Danieldg
22 augustus 2010, 21:42
Hallo iedereen,

Voor m'n Les Paul (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=131658) in aanbouw ben ik op zoek naar humbuckers. Ik heb nog nooit humbuckers gekocht, op een setje EMG's na. M'n beide Gibsons hebben beide nog stock-elementen, en daar ben ik tevreden over. De humbuckers van m'n Flying V Faded (496R en 500T) bevallen me het meest.

Mijn Les Paul heeft een mahonie body + hals en een esdoorn top. Het halshout is zeer licht en zeer resonant. De body is veel zwaarder, en heeft ook een 'dikkere' tap-tone.
Nu ben ik op zoek naar humbuckers die hier mee samen gaan:

- Ik speel met distortion, een strakke output is een vereiste (vergelijkbaar met de 500T van Gibson)

- Vol, warm geluid -> Ik heb liever een humbucker die zoveel mogelijk het geluidsspectrum van de snaren opvangt en doorversterkt, dan een humbucker die slechts één gebied laat doorklinken

- Leverbaar met zilveren kapjes (dit omwille van esthetische redenen)


Ik kwam de Seymour Duncan JB tegen als humbucker die hier wel aan voldoet.. Maar ik stel de vraag aan jullie om jullie hulp en expertise (ik weet dat er mensen zijn die hier enorm veel van kennen en ervaring mee hebben).

En ja, ik heb de zoek functie gebruikt. Doelgericht zoeken vind ik nogal moeilijk met deze zoekmachine. . Het leek me interessanter om jullie meningen en ervaringen te horen.

Alvast bedankt!

Daniel

the sure thing
22 augustus 2010, 22:01
Wat voor soort stijl speel je? Distortion kan van alles zijn....

nickofzo
22 augustus 2010, 22:10
classic 57's vind ik persoonlijk ook wel erg mooi.. beetje woelig .. maar wel gewoon veel hoog en laag.. en toch duidelijk toon gedefineerd

maar ik weet ook dat er op het forum mensen zijn die fel tegen die dingen zijn

edit:
(ik vind de klank wel te vergelijken mat dat van ac/dc)

Danieldg
22 augustus 2010, 22:14
Wat voor soort stijl speel je? Distortion kan van alles zijn....

Oeps, idd.

Ik speel metal, maar ik gebruik daarbij geen bakken gain. Denk eerder aan Lamb Of God's 'laid To Rest' en 'Hourglass' qua geluid.

nickofzo
23 augustus 2010, 23:08
weet je het al?

ibbie
24 augustus 2010, 00:26
Lamb of God gebruikt toch wel veel gain hoor.. Ik denk dat een JB voor jou toch wel zou moeten voldoen! Niet te bizar qua output, maar met een goede versterker kan je toch de spijkers uit de muur blazen.

Danieldg
24 augustus 2010, 09:29
@nickofzo: bedankt voor je advies. De classic 57's zijn wel ietsje te braaf qua output voor mij.

@ibbie: dus een JB lijkt een goede keuze. Raad je een bepaalde humbucker aan die er goed mee samengaat in de neck-positie?

Nogmaals bedankt voor jullie hulp!

Sanderltd
24 augustus 2010, 10:51
Als je het lamb of god-geluid wilt bereiken; dan doe je er inderdaad goed aan een JB te gebruiken. Zij gebruiken namelijk exact dezelfde pickups. (Wel in combinatie met Mesa versterkers.)

Maar in je startpost zeg je dat je een vol en warm geluid wilt krijgen. Ik kan je één ding vertellen; dat heeft de JB absoluut niet!
De JB is sprankelend, en fel, maar klinkt eerder schel dan vol en warm hoor. Als ik "vol en warm" hoor, dan zou ik eerder richting de Seymour duncan SH6 of SH5 kijken. Die heb ik allebei gehad, en naast de JB klinken die veel warmer en voller. Iets veelzijdiger eigenlijk.

Maar als je dus bedoelt dat je eerder die LoG-sound wilt krijgen; dan zal een JB in combinatie met een warmer klinkende versterker wel goed zitten hoor. :)

Danieldg
24 augustus 2010, 18:20
Als je het lamb of god-geluid wilt bereiken; dan doe je er inderdaad goed aan een JB te gebruiken. Zij gebruiken namelijk exact dezelfde pickups. (Wel in combinatie met Mesa versterkers.)

Maar in je startpost zeg je dat je een vol en warm geluid wilt krijgen. Ik kan je één ding vertellen; dat heeft de JB absoluut niet!
De JB is sprankelend, en fel, maar klinkt eerder schel dan vol en warm hoor. Als ik "vol en warm" hoor, dan zou ik eerder richting de Seymour duncan SH6 of SH5 kijken. Die heb ik allebei gehad, en naast de JB klinken die veel warmer en voller. Iets veelzijdiger eigenlijk.

Maar als je dus bedoelt dat je eerder die LoG-sound wilt krijgen; dan zal een JB in combinatie met een warmer klinkende versterker wel goed zitten hoor. :)
Bedankt!

Ik speel over een ENGL Fireball, een high-gain monster..

Die SH-6 lijkt iig qua output meer dan voldoende te voldoen (volgens de SD website). Afgaande van de geluidssamples van SD en youtube (http://www.youtube.com/watch?v=K0etYaRSftU) vind ik deze pickup ideaal voor de brug positie!

Nu nog een humbucker voor de neck-positie, die mag iets milder en ronder zijn.

Thiez
24 augustus 2010, 18:33
Dan zou ik eens kijken naar de SH-1.
Je ziet vaak SH-4 SH-2 combinatie. Ook ik heb deze combi. Maar vind de SH-2 wel heel jazz/bluesy klinken.
De SH-1 is wat meer open en wat sprankelender.

Voordat ik de SH4/SH2 set in mijn sg had, had ik een setje SH6 erin (zowel neck als bridge) en voor het solo en sweep geweldig is dat erg lekker. Had toen destijds ook een engl fireball.

Danieldg
24 augustus 2010, 18:46
Dan zou ik eens kijken naar de SH-1.
Je ziet vaak SH-4 SH-2 combinatie. Ook ik heb deze combi. Maar vind de SH-2 wel heel jazz/bluesy klinken.
De SH-1 is wat meer open en wat sprankelender.

Voordat ik de SH4/SH2 set in mijn sg had, had ik een setje SH6 erin (zowel neck als bridge) en voor het solo en sweep geweldig is dat erg lekker. Had toen destijds ook een engl fireball.

Aha!
Nu ik nog wat heb zitten luisteren, lijkt die SH-4 / SH-2 combinatie wel zeer interessant!

Sanderltd
24 augustus 2010, 23:59
Ik zelf geef ook de voorkeur aan de SH2. Heeft een iets mildere output en is nog iets warmer. Alleen moet je opletten dat het geheel, in een les paul, niet té modderig wordt. Maar daar heb ik geen persoonlijke ervaringen mee.