PDA

View Full Version : Onbekend onderdeel Ceriatone Layout?



kassie
22 augustus 2010, 20:15
Hallo,

Link: http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/tWCloneLayout/ExpressionCeriatone.jpg

Kan iemand mij vertellen wat het zwarte 22kl onderdeeltje is naast de vier 9k1 3w weerstanden?

Alvast Dank

jacky
22 augustus 2010, 20:31
instel potmetertje van 22K die L kan Lin of Log betekenen

kassie
22 augustus 2010, 20:48
ah thanks,

En weet je ook wat die potmeter daar doet? M.a.w. wat zou je kunnen bijstellen? Iets met de hoeveelheid stroom richting de bias van de eindbuizen?

Dirk_Hendrik
22 augustus 2010, 20:56
Lijkt idd op een biasregelaar. Ga uit van lin. Log erg zeldzaam voor instelpots.

kassie
22 augustus 2010, 21:10
Thanks Dirk,

Dan kan ik nu beginnen met bestellen en bouwen.. als dat maar goed gaat voor een noob whaha.

cluseau
23 augustus 2010, 01:46
Kan iemand mij vertellen wat het zwarte 22kl onderdeeltje is naast de vier 9k1 3w weerstanden?

Je antwoord heb je al gekregen, de heren in voorgaande post gaan allemaal door voor de wasdroger.

Wat ik wel mis in de antwoorden is de instelwaarde. De biasstroom stel je in op 60 a 70% van de maximale anode dissipatie. Voor een EL34 is dat 25W. Als je met bouwen klaar bent meet je eerst (poweroff) de Ohmse weerstand van de primaire ot wikkeling tussen de centeraansluiting en de anode aansluitingen. Schrijf de waarde voor beide wikkelingen op want ze zijn niet gelijk. Schakel nu zonder eindbuizen de amp in en meet op de roosteraansluiting van de EL's. Stel nu de pot in op maximaal negative spanning op het rooster. (zo rond de -30V) Daarna prik je de eindbuizen erin en schakel je de amp aan. Meet nu de spanning Uak tussen anode en kathode. Als je bv 60% wil instellen is dat dus 15W. Bereken Ia (Ia=P/Uak) door de 15W te delen door de gemeten Uak. Ia hoef je niet te meten maar kun je omrekenen dmv het spanningsval over de anode wikkeling. Als bv Ia=35mA en de eerder gemeten Ohmse weerstand van de anodewikkeling is 45 Ohm dan is de in te stellen spanning U=I*R = 45*0.035 = 1.575V. Deze waarde stel je nu in met dat potmetertje. Laat hem 10 minuten opwarmen en controleer al je waardes. Mocht je er niet uit komen post je maar weer hier.

En let op de hoge spanningen, ze zijn dodelijk !!!!!!!!:blast:

Frans.

master99
23 augustus 2010, 08:46
Kijk kassie, en dit leermoment krijg je er gewoon gratis en voor niks van Frans bij. :cooler:

kassie
23 augustus 2010, 16:09
Ja erg te gek, Ik heb van die technische praktijk nog niet zoveel verstand, dus ik bouw het ding eerst zonder de trafo's, en check alle punten, en dan verdiep ik mij even in het aan de praat krijgen van het ding. Wel erg tof dat het forum daarvoor is. Foto's komen er ook op, en ik hoop zo af en toe op een beetje begeleiding;)

Euhm ik had nog een aantal vragen, voor de biaspotmeter heb ik een 25k gebruikt, omdat 22k niet te vinden was, is dat erg?.

En enkele andere waarden heb ik niet kunnen vinden, onder andere die 9k1 weerstanden. Het dichtst kom ik nu in de buurt met 2 4k7 in serie. Dan kom ik weliswaar uit op een totaal weerstand van 9k4, maar zou dat veel uitmaken daar in het circuit? Ook enkele potmeters zitten wat hoger in waarde maar dat is simpel te verhelpen met een weerstandje van pot 1 naar pot 3.

Verder heb ik carbon comp resistors voor de tone sectie gekocht, maar ik hoop dat ze niet te erg gaan ruizen. Ik wilde graag voor wat autentieke sounds gaan om de amp wat minder steriel te maken. En Mallory caps. Heeft iemand nog tips in bepaalde plekken in het tone circuit juist niet carbon comp weerstanden te gebruiken?

Het geheel komt in een voorgeboord hammond jtm45 chassis. Mooi klein.

Alles is besteld behalve een impedantie schakelaar, de stroomaansluiting en de grote dikke 1k weerstand van 25 watt en de trafo's, die komen nog, is uiteraard wel belangrijk:P Iemand nog tips voor de trafo's? En waarom eigenlijk geen choke in het circuit? Of zou dat juist niet gedaan zijn om het geluid bij meer gain (volumepot gitaar open) wat meer compressie te geven?

cluseau
23 augustus 2010, 16:14
Wel erg tof dat het forum daarvoor is. Foto's komen er ook op, en ik hoop zo af en toe op een beetje begeleiding
Hobbyisten he ;)


Euhm ik had nog een aantal vragen, voor de biaspotmeter heb ik een 25k gebruikt, omdat 22k niet te vinden was, is dat erg?.
nee.


En enkele andere waarden heb ik niet kunnen vinden, onder andere die 9k1 weerstanden. Het dichtst kom ik nu in de buurt met 2 4k7 in serie. Dan kom ik weliswaar uit op een totaal weerstand van 9k4, maar zou dat veel uitmaken daar in het circuit? Ook enkele potmeters zitten wat hoger in waarde maar dat is simpel te verhelpen met een weerstandje van pot 1 naar pot 3.
Je hebt zoiezo een tolerantie van 10% toch? Geen punt.


Frans.

kassie
23 augustus 2010, 16:46
Thanks Frans, pak van mijn hart.