PDA

View Full Version : snaren vs fretten



>Jelle<
22 augustus 2010, 18:19
hee mensen, kan iemand me vertellen wat er kapot kan gaan van roestige snaren? t gaat wel een stuk beter maar er komen wel vrij snel nog op sommige stukjes wat roestplekjes op de snaren en daarna gaat t hard... is dit alleen slecht voor de snaren of kun je ook je fretten ermee beschadigen?

grtz

nickofzo
22 augustus 2010, 18:24
roest op snaren.. betekend vaak.. dat ze al ver heen zijn

eigenlijk staat er op een pakje snaren 30 speeluren.. (vaak doe ik er langer mee)
maar roest:???:

Gearjunkie
22 augustus 2010, 18:24
Speelt niet fijn en klinkt niet mooi. Verder zal het niet stuk gaan hoor.

lollol
22 augustus 2010, 18:27
roest op snaren.. betekend vaak.. dat ze al ver heen zijn

eigenlijk staat er op een pakje snaren 30 speeluren.. (vaak doe ik er langer mee)
maar roest:???:

30 uur?:???:

Ik heb de mijne er altijd een half jaar(!) opzitten en ik speel zoiezo elke dag:soinnocent: (En ik gebruik gewone D'Addario's)
Maar als het gaat roesten moet je gewoon die dingen vervangen

Fisherman
22 augustus 2010, 18:35
Ik begrijp niet helemaal wat je punt is.
Als je snaren roestig zijn, dan vervang je ze!
Een setje snaren kost zo'n 5 euro, dus wat is het probleem?
Met roestige snaren kun je simpelweg niet goed spelen!:soinnocent:

fahrzin
22 augustus 2010, 19:24
je kan natuurlijk ook na 't spelen even met een oud doekje je snaren schoonmaken. Doe ik ook altijd, anders gaan ze bij mij al na een paar dagen roesten :eek:

Wiellem
22 augustus 2010, 23:10
Of af en toe je snaren poetsen met Fast Fret.

tostiapparaat
23 augustus 2010, 11:22
stalen snaren gaan inderdaad na een tijdje roesten, dan klinken ze niet meer mooi

maar als je nikkel hebt, dan worden ze zwart, dat is normaal bij nikkel, maar ik merk hierbij zelf geen invloed op de klank,

ik weet niet of anderen dit wel merken?

Spitfire
23 augustus 2010, 12:00
Ik merk niet dat ze slechter gaan klinken, maar meer dat als ik er nieuwe op gezet heb dat het ineens allemaal veel beter klinkt.

munkie
23 augustus 2010, 16:28
Een oude set snaren geeft wel meer snaarspanning dan kan je neck op den duur krom trekken. Halve noot omlaag stemmen voor de zekerheid.

>Jelle<
23 augustus 2010, 17:14
t leuke is dus dat ik geen zin heb om elke 2 weken mn snaren te vervangen... doekje erover helpt wel ja maar t rare is dat mn oude gitaartje (ook met d'addarios) nergens last van heeft en mn GLP steeds met roest kampt... en ik vind t niet erg om ze te moeten vervangen ik wil alleen niet elke keer niet kunnen spelen als ze opeens van de ene op de andere dag bruin uitslaan ;)

Fisherman
23 augustus 2010, 17:25
Ik denk dat je echt niet elke 2 weken je snaren hoeft te vervangen, tenzij je 5x per week een optreden geeft waar het hard aan toe gaat.

Ikzelf doe tussen de 6 en de 20 weken met een set snaren, afhankelijk hoeveel uren ik erop speel en welk soort nummers uiteraard.
Koop een spuitbusje polish, een goed poetsdoekje en na het spelen even een spuitje op het doekje en de snaren lekker insmeren.....
Speelt nog prettig ook, snaren die ietsjepietsje vettig zijn.
(want roestige snaren zijn droog en stug......dus dat werkt voor geen meter!)

Eko
23 augustus 2010, 17:40
Of zet er Elixirs op. Kun je vaker doorspelen en de klank blijft goed.

Wabbie
23 augustus 2010, 19:16
Een oude set snaren geeft wel meer snaarspanning dan kan je neck op den duur krom trekken. Halve noot omlaag stemmen voor de zekerheid.

Huh? Daar geloof ik helemaal niks van eerlijk gezegd :stop: . Misschien dat het een heeeel klein beetje uit maakt, maar bij verre niet genoeg dat je daarvoor een halve nooit omlaag voor zou moeten stemmen.

Madcow
23 augustus 2010, 19:45
Bij mij zijn de snaren na 1 week al verroest. Ik maak me snaren schoon met een schuurspons, daarmee verwijder ik het roest.

Fisherman
23 augustus 2010, 19:54
Bij mij zijn de snaren na 1 week al verroest. Ik maak me snaren schoon met een schuurspons, daarmee verwijder ik het roest.

Je maakt een geintje, niet?
Gewoon vanaf elke nieuwe besnaring, consequent elke keer na het spelen zo'n pluisvrij doekje met een pufje van die polishspray er flink langs halen.
Dat verlengt de levensduur van je snaren én houdt ze soepel en roestvrij.
Plus wat ik eerder zei, een ietsiepietsie (dus geen tube mayonaise eroverheen sproeien) vettige snaren speelt heerlijk!

Madcow
23 augustus 2010, 20:00
Ik heb het gedaan, gepoetst na het spelen maar ik pingel zoveel tussendoor enzo. En het poetsen heeft het een dag of 3 uitgesteld. Ik heb echt haatzaaiend zweet.

Wabbie
23 augustus 2010, 21:17
Ik ga ook in een week door een setje non-coated snaren heen. Ik gebruik nu die coated ernie ball snaren en die houden het ongeveer een maandje uit.

persoonlijk vind ik vettige snaren super irritant spelen ;)

Fisherman
23 augustus 2010, 21:37
persoonlijk vind ik vettige snaren super irritant spelen ;)

Same here. Maar ik heb het niet over een kwak vaseline eroverheen, meer een piepklein laagje dat achterblijft na het poetsen c.q. schoonmaken van de snaren. Dus niet te droog en niet te nat :soinnocent::soinnocent:

Wabbie
23 augustus 2010, 23:12
Mja, dat snap ik. Maar dat vind ik nog steeds irritant. Zeker op het podium als ik een beetje sta te zweten.

Ik ben sowieso niet zo van het poetsen van mijn snaren, dan ben ik meer bezig met poetsen dan met gitaarspelen.

jahallozeg
24 augustus 2010, 11:27
Een oude set snaren geeft wel meer snaarspanning dan kan je neck op den duur krom trekken. Halve noot omlaag stemmen voor de zekerheid. Dan zou ik wel eens willen weten hoe dat nu kan. Broodje Aap:D

Pietyuh
24 augustus 2010, 17:19
Je moet ook van dat spul gebruiken: Fast Fret.

Verrekte handig en zeer betaalbaar, 4 euro uit mnhoofd?

RS-Rik
24 augustus 2010, 18:19
Ouwe snaren klinken gewoon minder sprankelend, en als je ze ook nog eens ranzig laat worden zijn ze ook zwaarder.

Snaren spelen het beste als ze er net een uurtje op zitten, want dan is de grootste rek eruit