PDA

View Full Version : Kan je zomaar een willekeurige head op een cabinet(framus) zetten?



woutvdd
22 augustus 2010, 16:41
Hallo,

Ik hoop dat deze vraag nog niet gesteld is, ik heb het proberen te googlen maar ik vond het niet meteen.

Als ik bvb. Een cabinet van framus koop 1x12, kan ik dan gwn een tiny terror, of andere head op plaatsen? Zoniet, waar moet ik dan allemaal op letten?

Dank je op voorhand!

Nielsje
22 augustus 2010, 16:44
Ja, je kan elke head op een cab zetten.
Sterker nog, mits de cab sterk en groot genoeg is, kan je er van alles op zetten! Op de mijne stond gisteren nog een krat bier, bijvoorbeeld.

Aansluiten en gebruiken is een ander verhaal.
De impedantie van de cab moet hetzelfde zijn als die van je amp. Vaak zit op een amp wel een schakelaar zodat je de impedantie kan regelen, cabs met 1 speaker hebben maar één impedantie. 4x12 cabs zijn er vaak schakelbaar tussen 4 of 16 ohm.

Kijk voor een uitgebreider verhaal in de Impedantie FAQ.

master99
22 augustus 2010, 16:49
Sterker nog, mits de cab sterk en groot genoeg is, kan je er van alles op zetten! Op de mijne stond gisteren nog een krat bier, bijvoorbeeld.

Naauuww ... wees voorzichtig met kabouters er op te zetten. Die lazeren snel van zo'n kast af.

woutvdd
22 augustus 2010, 17:11
Kheb de faq doorgelezen..
Je mag dus een 120 watt head met een 112 kast van 100 watt aansluiten als de head een output heeft van de juiste impedantie?

Lijkt me vreemd zicht, supergrote head op 112 speaker kast,
ik vertrouw dan nog meer een paar kabouters op de cab dan dat ! :)

Rutger Molenberghs
22 augustus 2010, 17:25
Kheb de faq doorgelezen..
Je mag dus een 120 watt head met een 112 kast van 100 watt aansluiten als de head een output heeft van de juiste impedantie?

Je moet alleen opletten dat je je speaker niet opblaast. Meestal neemt men een speaker(cab) die wat meer vermogen aankan dan de head produceert. Maar zolang je het volume van je versterker op beschaafd niveau houdt, kan het weinig kwaad. Moet je jezelf wel kunnen inhouden om niet te hard te gaan.

woutvdd
23 augustus 2010, 14:49
Ik was van plan om de framus 112 cabinet te kopen, omdat ik deze kan kopen voor een redelijke prijs. Maar deze is mss niet zo interessant omdat de impedantie 8 ohm is en na wat zoeken merk ik dat de meeste speaker cabinets ofwel 1 speaker van 16 ohm, of wel 2 speakers van 8 ohm zijn.

Ik zie bvb. dat de tiny terror 2 uitgangen van 8 ohm heeft, als ik 1 uitgang maar gebruik is dat erg?

Rutger Molenberghs
24 augustus 2010, 14:08
De meeste amps hebben uitgangen voor verschillende impedanties. In het geval van de Tiny Terror zijn dit 2 uitgangen van 8ohm en 1 uitgang van 16ohm.

Qua cabinets kan je dus het volgende aansluiten:


1 cabinet van 8ohm
2 cabinets van 8ohm
1 cabinet van 16ohm

caliban
24 augustus 2010, 15:28
Kheb de faq doorgelezen..
Je mag dus een 120 watt head met een 112 kast van 100 watt aansluiten als de head een output heeft van de juiste impedantie?

Lijkt me vreemd zicht, supergrote head op 112 speaker kast,
ik vertrouw dan nog meer een paar kabouters op de cab dan dat ! :)

120W head met 100W cab kan gevaarlijk worden. Je kan in principe dan je speaker opblazen (in geval van oversturing zal je amp ook wel nog wat meer watt uitblazen dan 120), dus best een klein beetje reserve!

muziekschuur
24 augustus 2010, 15:39
Als de versterker niet boven 4 komt (da's een heleboel op een 100 watt buizentop) dan is dat geen probleem.... Maar....

2x12's zijn niet zo duur en dus eigenlijk een stuk handiger/veiliger.

Nielsje
24 augustus 2010, 15:53
Als de versterker niet boven 4 komt (da's een heleboel op een 100 watt buizentop) dan is dat geen probleem...

Ridicuul advies. Is geheel afhankelijk van de gebruikte electronica in de amp of dat wel of niet toelaatbaar is. Ik zou in het geval van de TS, die nog geen ervaring heeft met stacks e.d., gewoon gaan voor een combinatie die altijd veilig is.

Kim Wilson
24 augustus 2010, 16:14
Als je een beetje oren aan je hoofd hebt, kun je wel horen of je je speaker over de kop draait. Bij voorkeur kies je een cab die meer vermogen aankan dan je top kan leveren, maar als je blijft luisteren en de boel niet forceert, kan minder ook.

caliban
24 augustus 2010, 16:50
Ridicuul advies. Is geheel afhankelijk van de gebruikte electronica in de amp of dat wel of niet toelaatbaar is. Ik zou in het geval van de TS, die nog geen ervaring heeft met stacks e.d., gewoon gaan voor een combinatie die altijd veilig is.

De waarde op een potentiometer zegt inderdaad veel te weinig.


Als de versterker niet boven 4 komt (da's een heleboel op een 100 watt buizentop) dan is dat geen probleem.... Maar....

2x12's zijn niet zo duur en dus eigenlijk een stuk handiger/veiliger.

Dit is een 'it goes to 11' in levende lijve!

@ kim-w: onder oversturing weet ik nog niet zeker of je het duidelijk hoort wanneer de speaker het gaat begeven.

jules
25 augustus 2010, 23:30
yeah but............. this one goes to eleven