PDA

View Full Version : Western gitaar als eerste gitaar, een goed idee?



tacoboy
22 augustus 2010, 16:09
Ha beste mensen,

Ik wil gaan beginnen met gitaar spelen, en wil vooral country en blues muziek gaan spelen. De western gitaar is hier het meest geschikt voor, maar heeft stalen snaren. Vandaar de vraag dus; Is het verstandig om als totale beginner voor een western gitaar met stalen snaar te gaan? Of kan ik beter beginnen met een Yamaha c40 ofzo en dan als ik wat beter kan spelen pas overstappen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Miimi
22 augustus 2010, 16:15
Ik ben zelf ook begonnen met een western gitaar.
Ik denk dat het juist verstandiger is, omdat je zo makkelijker over kan stappen op bv. een elektrische gitaar of elektro-akoestische, want deze hebben meestal ook stalen snaren.
Als je met een western begint weet je ook niet beter.
En ook voor het genre dat je wilt spelen lijkt het me een goed idee.

tacoboy
22 augustus 2010, 16:33
Ik ben zelf ook begonnen met een western gitaar.
Ik denk dat het juist verstandiger is, omdat je zo makkelijker over kan stappen op bv. een elektrische gitaar of elektro-akoestische, want deze hebben meestal ook stalen snaren.
Als je met een western begint weet je ook niet beter.
En ook voor het genre dat je wilt spelen lijkt het me een goed idee.

Ja dat is waar... Ik las volgens mij wel ergens dat een goede western gitaar over het algemeen wel duurder is dan een klassieke. Omdat bij goedkope de hals ombuigt of zoiets. Hoe duur was jou eerste (western) gitaar?

------
Edit:

Nog een vraagje tussendoor: Ik lees net dat die goedkopere gitaren zoals de Yamaha C40, een erg zacht geluid voortbrengen. Ik wil wel een gitaar hebben die je door de hele kamer goed kan horen.... Moet ik hiervoor perseé voor een dure gaan? Of weten jullie misschien wat goedkope gitaren die aan deze eis voldoen?

Miimi
22 augustus 2010, 16:40
Ja dat is waar... Ik las volgens mij wel ergens dat een goede western gitaar over het algemeen wel duurder is dan een klassieke. Omdat bij goedkope de hals ombuigt of zoiets. Hoe duur was jou eerste (western) gitaar?

------
Edit:

Nog een vraagje tussendoor: Ik lees net dat die goedkopere gitaren zoals de Yamaha C40, een erg zacht geluid voortbrengen. Ik wil wel een gitaar hebben die je door de hele kamer goed kan horen.... Moet ik hiervoor perseé voor een dure gaan? Of weten jullie misschien wat goedkope gitaren die aan deze eis voldoen?


Als ik me niet vergis koste hij € 160,- (Cort AD850 NS).
Cort is een goed merk, zeker voor beginners.

tacoboy
22 augustus 2010, 17:16
Heel erg bedankt voor je reactie! Jouw gitaar staat voor 129 euro op gitaarwinkel.nl. Maar nu kwam ik daar ook deze tegen:

Gregg Bennett (Texas Player) - 139 euro
(link weg gehaald, werkt niet goed bij die website (http://gitaarwinkel.nl))

Die heeft een solid top. Klinkt allemaal veelbelovend, maar ik krijg toch zoiets van een 'you get what you pay for' gevoel erbij. Er moet toch ergens op bespaart zijn. Hoe weet ik of ik niet belazerd wordt :???:?

Jeroen_TRC
22 augustus 2010, 18:20
Je wordt niet belazerd, ik heb 'm zelf ook en 't is een hele fatsoenlijke gitaar.
Natuurlijk, de duurdere gitaren hebben een wat vollere sound, het blijft wat langer hangen, maar het ding ontstemt amper, speelt soepel etc. etc.

Niets mis mee, helemaal niet als eerste gitaar!

LaurentB
22 augustus 2010, 20:50
Zeer beslist ja. Beginnen met het instrument dat je ook echt wilt bespelen.

Eric van Esch
22 augustus 2010, 21:50
Je kan prima beginnen met het instrument wat je graag wilt bespelen. Maar wat is je budget voor een gitaar? Ik zou niet met de meest goedkope beginnen, maar een trapje hoger gaan. Tweedehands aanschaffen is dan een hele goede optie, de gitaar blijft zijn waarde dan ongeveer behouden en mocht je het gitaarspelen niet bevallen dan kan je hem voor hetzelfde bedrag ook weer verkopen.

tacoboy
23 augustus 2010, 12:47
Ha,

Bedankt voor jullie reacties tot dusver! Mijn budget is zo ongeveer 200euro max. Ik zit nu een beetje te twijfelen tussen de Cort AD850 en de Cort Earth 100. De earth 100 is 210 euro. 80 euro duurder dan de AD850. Maar ik heb wat filmpjes hiervan op youtube gekeken en de earth 100 klinkt wel echt stukken helderder.

Ik ben eerlijk gezegd niet zo van tweedehands. Ik ben heel zuinig op mijn spullen en kan er niet tegen als ik dalijk met een 2e hands gitaar zit met een klein deukje in de rand ofzo. Heb ik constant het gevoel: "Had hij nieuw niet beter geklonken? Wat is er mee gebeurd?".

beruk
23 augustus 2010, 13:13
Cort is zeker een goede keuze. Ga ook es opzoek naar bijvoorbeeld Yamaha (fg 700).
Een western gitaar met een solid =massief bovenblad, dus geen triplex da's wel het minste waar ik voor zou gaan.
Een staal snaar vind ik persoonlijk niet de meest voor de hand liggende keuze, stalen snaren zijn in het begin niet zomakkelijk te bespelen: vanwege de hoge spanning van de snaren en de dikte (dunte) van de snaren kan het spelen in het begin pijnlijk zijn. Doorbijten dus. Ik ben op een spaanse begonnen (krijgertje) maar uiteindelijk met een western verder gegaan. En met een full body western ga je heus een woonkamer vullen qua geluid:rockon: (en de rest van het huis ook, als het meezit:seriousf:)

tacoboy
23 augustus 2010, 14:43
Ok, bedankt voor de tip.

Die pijnlijke vingers maak ik me niet zo'n zorgen over. Zolang ze niet bloeden is het goed. Anders wordt mijn gitaar vies en 'da moe'k nie hebbe' :).

apekop
23 augustus 2010, 15:34
Een western gitaar speelt over het algemeen wel wat zwaarder dan een klassieke gitaar.
Meestal raad ik kinderen aan om met een klassieke gitaar te beginnen omdat ze dan veel makkelijker een redelijke toon kunnen produceren. Ook voor links is een western gitaar wat zwaarder met name bij barrees.
Als je met een klassieke techniek wil spelen zou ik geen western gitaar spelen.

maar aangezien jij al precies weet wat voor muziek je wilt spelen zou ik jou weer wel een western gitaar aanraden. Zorg dat hij niet te zwaar is afgesteld, anders gaat dat demotiveren.