PDA

View Full Version : Suggestie - verbetering Zoekfunctie - 60 seconden wachten



Nielsje
22 augustus 2010, 16:44
Een van de mooiste dingen van het forum hier vind ik de enorme kennis die er zit. Zowel in de forumleden, als in de berichten die geplaatst zijn.
Als iemand wat wil zoeken, beperkt de zoekfunctie ons allen behoorlijk daarin. Wat heb je nou aan veel kennis, als je het niet fatsoenlijk kan opzoeken?

Nu weet ik weet ik wel dat je het via Google kan zoeken, maar dat vind ik toch minder prettig werken. Verder weet ik ook wel deze beperking erop zit om de server te ontlasten, maar:

Mag alsjeblieft die onzinnige beperking eraf?
Ik vind het gewoon zonde van de beschikbare kennis en het weerhoudt mij ervan het forum te gebruiken waarvoor het eigenlijk is..

The Bertman
22 augustus 2010, 16:46
Je zegt dat je snapt dat het is om de server te ontlasten. Dat is niet voor niets. Zonder die beperking zou het forum ontzettend traag worden, en het is al geen voorbeeld van hyperspeed.

Jedeel
22 augustus 2010, 17:25
Je zegt dat je snapt dat het is om de server te ontlasten. Dat is niet voor niets. Zonder die beperking zou het forum ontzettend traag worden, en het is al geen voorbeeld van hyperspeed.

Ik ben geen database-administrator, maar ik weet wel dat queries tijdrovend kunnen werken.
Maar op diverse andere fora flitsen de resultaten van zoekacties je om de oren.
M.i. is dit geen probleem van de zoekfunctie zelf, maar de diverse topics die meer dan 1000-den berichten bevatten.
Dan dan heb ik nog niet eens over 'off-topic' :soinnocent:

Ronald.ZaZ
22 augustus 2010, 23:21
Je hebt voor een forum als dit niet eens zo'n heel krachtige server nodig.
Afhankelijk van wat voor DB erachter hangt kun je de queries aanpassen en indien nodig, de database structuur herzien.
Juiste indexes/tablespaces etcetera; alles kan een hele hoop schelen.
Ik heb op mijn werk zelfs op een oude p4 dell een inventory database hangen waar een zooi gebruikers op connecten. Dat ding heeft miljoenen records en doet het nog lachend.
Staat er bijv een tablespace niet goed of een index, dan kan het hele zooitje supertraag en zwaar voor het systeem worden.
Er zijn alleen geen gouden regels hiervoor, omdat dit verschilt per DB systeem.
Ook de manier van queries schrijven kan enorm veel invloed hebben op de prestaties en hier heb je ook geen echte best practice in.
Oracle heeft bijv om goed te presteren heel andere aanpak nodig dan, ik noem, een MySQL.
En in de laatstgenoemde heb je bijv de MyISAM vs InnoDB kwestie, die per table enorm kan verschillen.

Veel software die ik heb gezien van fora is dramatisch slecht. Veel stamt af van beginsels en is stomweg uitgebreid en nooit nagedacht over logische structuren.
Ik weet haast zeker dat je beter in de source kan duiken om te kijken wat je daar kunt doen en in je configuratie.
Daar bereik je meer mee dan stomweg steeds meer spierballen ertegenaan te gooien. Die kosten namelijk per maand redelijk veel geld.

The Bertman
23 augustus 2010, 00:08
Maar moet je dan niet over een flinke bak programmeerkennis beschikken? Ik heb de indruk dat deze forumsoftware ook maar een standaardpakketje is.

Chocola
23 augustus 2010, 00:12
Anno 2010 is het echt een non-argument om het op serverload te gooien. Dit zal de reden ook niet zijn denk ik, kan me niet voorstellen dat db (zonder index neem aan? Stel je voor :D) zó ruk is ingedeeld dat het ten koste gaat van snelheid...

Dit verhaal doet me trouwens denken aan een presentatie van Oracle, die zouden een bootcamp op moeten richten voor GN :D.

superken_nl
23 augustus 2010, 10:30
Anno 2010 is het echt een non-argument om het op serverload te gooien

+1 en tien tekens

gengar
9 september 2010, 22:02
wil me totaal niet mengen in de discussie of het wel of niet technisch mogelijk/ moeilijk zou zijn, ik ben het echter wel helemaal eens met de initiele opmerking.
Ik wil wel eens denken: ALWEER iemand die met een vraag komt die al 100 keer beantwoord is, zoek eens een keer zelf in het forum, maar als ik dat dan zelf ga doen ben ik het na een keer 1 minuut wachten ook al beu. Zou echt zeer wenselijk zijn om sneller en makkelijker te kunnen zoeken.

Nielsje
10 september 2010, 04:16
Ja, eigenlijk is het ook gewoon een ontzettend kutforum.

gengar
10 september 2010, 10:04
als je genoeg van deze posts erin gooit wordt het dat misschien wel ooit ja.

ellisvertellis
10 september 2010, 11:20
Ik beperk mij tot 1 vraag of "nieuwe berichten"-hit per keer dat ik inlog, anders "blokkeert" het spel. Op deze manier kan ik zelfs mijn eigen posts niet meer deftig raadplegen, jammer... :stop:

cerpintaxt
10 september 2010, 14:00
wil me totaal niet mengen in de discussie of het wel of niet technisch mogelijk/ moeilijk zou zijn, ik ben het echter wel helemaal eens met de initiele opmerking.
Ik wil wel eens denken: ALWEER iemand die met een vraag komt die al 100 keer beantwoord is, zoek eens een keer zelf in het forum, maar als ik dat dan zelf ga doen ben ik het na een keer 1 minuut wachten ook al beu. Zou echt zeer wenselijk zijn om sneller en makkelijker te kunnen zoeken.

Klopt maarja als je dat niet weet, en je probeert een topic op te zoeken en je moet iedere keer 60 sec wachten dan zou ik ook een nieuw topic aanmaken.

Maarik heb er geen verstand van. Maar het zou heel fijn zijn als die 60 sec weg konden, scheelt denk ik ook een hoop dubbele topics.

broeder6x6
25 september 2010, 20:16
kunnen we niet gewoon google inbouwen bij een nieuwe versie van het forum :makeup:

pls.pls.pls update het forum met bovenstaande :makeup:

jazzie1
1 oktober 2010, 16:19
Schijnbaar zitten er onder de forumleden lieden die behoorlijk veel kennis hebben v.w.b. dit onderwerp, daar moet je gebruik van maken. Is het niet mogelijk om deze kennis te bundelen en om samen uit te vinden hoe het probleem opgelost kan worden? Misschien kunnen de moderators eens een ( virtuele) bijeenkomst organiseren om met elkaar het probleem v/d traagheid te bespreken cq proberen op te lossen?
het is jammer als dit topic langzaam verdwijnt met af en toe commentaar zonder dat er wat meegedaan wordt.

Don Capo
1 oktober 2010, 16:25
Het probleem is niet zozeer het gebrek aan kennis bij de moderatoren van het forum alswel de besluitvorminjg van de eigenaar van Gitaarnet. We hebben de wens om deze fnctie uit te schakelen doorgegeven. Meer kunnen wij helaas ook niet doen.

Dat wil niet zeggen dat tips omtrent dit fenomeen niet hier besproken kunnen worden, eigenaar/admin leest ook mee.

Menno296
17 november 2010, 21:46
Ik vind ook dat de timer moet worden weg gehaald, of verander het naar 30 seconden in plaats van 60.

CrystalClear
17 november 2010, 22:01
Idem hier, gebruik de zoekfunctie van gitaarnet inmiddels al niet meer, maar gebruik google:

zoekwoordhier site:gitaarnet.nl/forum (http://www.google.nl/#sclient=psy&hl=nl&q=zoekwoordhier+site:gitaarnet.nl%2Fforum&aq=f&aqi=g5&aql=&oq=&gs_rfai=&pbx=1&fp=bd3ce76eabc10ce3)

driftkop
22 november 2010, 15:38
Het probleem is niet zozeer het gebrek aan kennis bij de moderatoren van het forum alswel de besluitvorminjg van de eigenaar van Gitaarnet.

Wie is dat eigenlijk, deze geheimzinnige eigenaar?

Jedeel
22 november 2010, 18:42
Wie is dat eigenlijk, deze geheimzinnige eigenaar?

Daar ben ik nou ook nieuwsgierig naar! :???:

BLUEWEY
25 november 2010, 02:02
Het probleem is niet zozeer het gebrek aan kennis bij de moderatoren van het forum alswel de besluitvorminjg van de eigenaar van Gitaarnet. We hebben de wens om deze fnctie uit te schakelen doorgegeven. Meer kunnen wij helaas ook niet doen.

Dat wil niet zeggen dat tips omtrent dit fenomeen niet hier besproken kunnen worden, eigenaar/admin leest ook mee.

Miss is de opticien 'n oplossing :D ???