PDA

View Full Version : Nieuwe amp; hot rod deville 410



Barloef
22 augustus 2010, 10:29
Ik heb een tijdje geleden mijn peavey windsor head en HB V30 cab verkocht.
Ondanks dat de scheur van deze versterker mij zeer goed beviel, miste ik toch een mooi clean en ook reverb. Ook vond ik het geheel toch wat te groot / lomp.

Hierom deze verkocht ( voor iets meer dan ik hem zelf nieuw heb gekocht ;) ) en op zoek gegaan naar een leuke buizencombo.

Elke dag de advertentiesites in de gaten gehouden voor een Fender blues of hot rod of een peavey classic 30 of delta blues voor weinig. Aangezien ik nog niet zo heel veel ervaring heb met buizenversterkers leek het mij het beste om er gewoon te wachten op een leuke aanbieding. Mocht ik na een tijdje er achter komen dat het net niet helemaal is wat ik zoek, dan verkoop ik hem weer (met weinig verlies) en kan ik met mijn opgedane ervaring specifieker zoeken naar iets anders.

Nadat ik bij enkele achter het net viste (ik ben waarschijnlijk niet de enige koopjesjager) ging ik eens kijken op gitaarmarkt. Hier viel mijn oog op een Fender hot rod deville 410 welke voor 500,- te koop werd aangeboden. Aangezien ik dit wel een zeer nette prijs vond heb ik heb meteen gebeld voor een afspraak. 3 weken kon ik hem tijdens mijn vakantie ophalen. De verkoper was een aardige gozer die er nooit meer op speelde aangezien hij ook een musicman en een TWin reverb had staan. Hij had er voor de zekerheid nieuwe voorversterkerbuisjes ingedaan Ook kreeg ik de oude buizen en reparatie/onderhoud bonnen mee.

Nadat ik hem even geprobeerd had en hij ook wat speelde en wat uitleg gaf was de deal beklonken en ben ik hierna meteen doorgereden naar de oefenruimte om hem eens goed uit te proberen op wat luider volume.

Hij klinkt echt geweldig. Prachtig fender clean en een heerlijke directe punch uit de 4 x 10" speakers. Ik heb eigenlijk wel altijd de brightswitch aan, zonder vind ik hem iets te dof. De reverb klinkt ook goed. Zoals verwacht zijn de scheurkanalen niet geweldig. Maar ik kan er toch wel bruikbare geluiden uit halen.

Het idee is echter om dit met een pedaaltje te verhelpen. Helaas stoorde mijn oude BOSS MT2 heel erg waardoor ik deze niet heb kunnen testen. Inmiddels is dit verholpen.

Een paar dagen geleden kwam ik terug van vakantie en ik kreeg meteen ik de schrik van mijn leven, Hij deed niets meer!
nadere inspectie leerde dat de eerste voorversterkerbuis het niet deed.
gelukkig had ik de oude buisjes nog dus dit was snel verholpen.

Volgende week ga ik weer naar de oefenruimte en kan ik weer verder met uitproberen. Ik zal eens kijken of ik met die metalzone een goede scheur kan krijgen ( blues/classick rock geen metal) . Zoniet ga ik op zoek naar een ander overdrive pedaal.

Mocht iemand nog goede tips hebben voor goede pedaaltjes voor deze versterker of andere algemene tips, upgrades wat dan ook dan hoor ik het graag.

guitarnijboer
22 augustus 2010, 12:38
Ik vond die blues de ville 4 x 10 toch van zichzelf al heel strak klinken qua scheur. Wat wel zo is is dat je met single coils wat meer 'modder' of 'korrel' in je geluid krijgt, maar met een goede humbucker (bijv. de JB) vond ik hem erg goed. Natuurlijk geen metal geluid, maar dan had je beter wat anders kunnen kopen. Het ding heet Blues de ville, geen Metal 'd Kill...

Fireburst
22 augustus 2010, 13:48
Euh... het ding heet Hot Rod De Ville.:supercool:

En voor blues en classic rock zou ik naar een ander pedaal uitkijken : MI Audio bluespro, TS9, maxon OD808, een Boss BD2,enz... Keuze te over dus.

Gefeliciteerd trouwens met je versterker, veel speelplezier er mee !

Eko
22 augustus 2010, 17:42
Feli met je amp. Om de verwarring te vergroten , er is een Blues Deville en een Hotrod Deville . De laatste heeft het ,,more drive,, kanaal. Beiden hebben een goed geluid op het eerste kanaal en de 4 x 10 is een mooie speakerconfiguratie. Voor mijn smaak gaat de Deville alleen te hard.
Goede pedalen zijn T-Rex Moeller , gouwe ouwe: de Boss blues driver , Fulltone Fulldrive.
Zelf vind ik een pedaal , zoals de T-Rex Moeller, prettig omdat er ook nog een regelbare boost op zit.

Barloef
22 augustus 2010, 21:33
alvast bedankt voor de reacties.

Ik heb hem inderdaad alleen nog met single coils geprobeerd. Wellicht dat humbuckers nog een groot verschil maken ( alleen die hem ik niet meer :)). Ook kan ik nog wat meer met de instellingen proberen te spelen. Het is niet zo dat er geen scheur uit wil komen, want dat doet ie wel degelijk. Maar het is niet te vergelijken met een marshall achtige scheur, wat mijn vorige amp wel had. Het is moeilijk te omschrijven, maar ik vind de scheur wat onnatuurlijk overkomen. Het lijkt op beetje op sommige modeling amps.

Ik heb echter het idee dat dit met een goed overdrive pedaal voor het clean kanaal wel goed gaat komen. Nou heb ik nog een oude metalzone liggen (ooit gekocht toch ik nog jong was en gek was van metallica) Ik heb wel eens van iemand gehoord dat je hier ook goede oversturing mee kan krijgen zonder dat het direct metal achtig wordt. Zoniet kan ik met de tijd eens opzoek gaan naar een ander pedaaltje.

Maar eigenlijk is scheur voor mij ook niet zo heel belangrijk, daar ik voor namelijk clean ( al dan niet met het bekende 'randje') gebruik en dat doet ie perfect.

Overigens vond ik het volume eigenlijk wel meevallen. Ik had verwacht dat ik hem thuis helemaal niet zou kunnen gebruiken, zonder mīn buren tot waanzin te drijven, maar dat valt heel erg mee. Thuis kan ik hem heel zacht zetten en klinkt ie prima.

Zoals gezegd ga ik van de week weer lekker verder pielen.

guitarnijboer
23 augustus 2010, 09:24
Als je hem thuis gebruikt en niet zo hard zet, heeft dat best veel invloed op met name het scheurgeluid. Je zou daarvoor gewoon eens een middagje in de oefenruimte moeten zitten, dan kun je pas goed checken wat er allemaal inzit.

muziekschuur
23 augustus 2010, 10:40
Vergeet de Fulltone OCD niet te testen.

PeeVee
24 augustus 2010, 19:36
Ook vond ik het geheel toch wat te groot / lomp. Hier viel mijn oog op een Fender hot rod deville 410
Dat is inderdaad een fijn compact modelletje ;)

Barloef
25 augustus 2010, 08:42
Dat is inderdaad een fijn compact modelletje ;)

haha ja ik zat eigenlijk ook te kijken naar 1x12 modellen. maarja deze kon ik toch niet laten staan.

En het scheelt toch nog enorm met mn vorige cab + amp.

Kim Wilson
25 augustus 2010, 09:09
Gefeliciteerd! Mooie amp, zeker voor dat geld. :ok:

Met die MT-2 ga je waarschijnlijk geen lekker bluesy geluidje halen. Probeer de BD-2 eens, waarschijnlijk doet die wel wat je zoekt. Een heerlijk pedaal voor weinig, ik heb hem zelf ook. En ik weet uit ervaring dat ie het ook prima doet op de Hotrods (ik had de HR Deluxe). De OCD heb ik ook, maar voor bluesy spul niet zo geschikt als de BD-2 en ook een heel pak duurder. Een Tubescreamer (TS*, Maxon OD*** en aanverwanten) klinkt over het cleane kanaal van een Hotrod niet zo mooi, dus dat zou ik niet adviseren. Met een TS kun je wel een ander drivepedaal lekker boosten, maar als enige pedaal vond ik het niet mooi.

Met overdrive zou ik trouwens wel de bright switch uit zetten. Mids omhoog, niet al te veel bas erin en je hebt een mooie bluessound.

Barloef
25 augustus 2010, 09:33
Ik heb gisteren mn versterker rustig kunnen testen in de oefenruimte. En ik moet zeggen dat ik wat voorbarig ben geweest met mijn eerste oordeel over de drive kanalen. In tegenstelling tot de eerste keer klonken deze kanalen zeer goed.

Wat was nou het verschil met de vorige keer? Het enige wat veranderd is dat de eerste voorversterkerbuis (JJ ECC83), welke gesneuveld was, vervangen is door de oude orginele Fender 12AX7. Maar ik denk dat het meer aan mijn instellingen lag.

Ik had de vorige keer de drive te ver open en mn volumeknop op mn gitaar teveel terug. Met de drive rond de 3 en volume op gitaar vol open en master wat meer open (2/3) Precence in het midden kwamen er overtuigende scheurgeluiden uit. Ook de more drive kanaal kwam veel beter tot zijn recht. Perfect als boost voor solo's om je noten flink overstuurd te laten janken.

Kortom ik was dus zeer aangenaam verrast.

Toch ook metalzone nog even geprobeerd over het clean kanaal. Dit klonk ook goed. Echter meer distortion da overdrive. (niet zo gek natuurlijk) Ook zeer bruikbaar als ik dit een keer nodig heb voor een nummer, maar niet (meer) mijn smaak.

Voorlopig dus geen noodzaak om een overdrivepedaal aan te schaffen, maar wil hier met de tijd wel eens mee gaan expirimenteren. Ben ook wel benieuwd hoe deze amp met Humbuckers klinkt.

Barloef
25 augustus 2010, 09:39
Met overdrive zou ik trouwens wel de bright switch uit zetten. Mids omhoog, niet al te veel bas erin en je hebt een mooie bluessound.

Bedankt voor de tip, ik heb de bright switch bijna altijd aanstaan, omdat ik dat clean iets mooier vind. Ik zal het eens gaan uitproberen. Ik weet nu dat je instellingen zeer veel invloed op je geluid kunnen hebben ;)