PDA

View Full Version : middagje versterkers testen.



Robdop
21 augustus 2010, 22:14
ik was gister even een middagje versterkertjes testen en ik dacht ik zal mijn bevindingen hier ff spuien. ik heb dit alles getest met een esp ltd viper1000

ik ging heen om een fender hotrod deville te testen, een marshall jcm 2000dsl50 en een peavey classic 30.

eerst dus die fender hotrod deville:
wat een klasse bak, het was de 2x12 versie, prachtig clean. alle nuances die je legt hoor je perfect en je hoort alle noten apart gelaagd. maar clean vind ik leuk maar ik gebruik mijn distortion vaker dus op naar het 2e kanaal. er kwam een heerlijke bak herrie uit ala bassman with balls. rauwe rock sound maar toch nog de gelaagdheid die de cleans hadden. je moet echt werken voor je sound, is je gitaar vals of doe je wat fout je hoort het meteen!!! daarna nog kanaal 3 getest de "more drive" en dit is eigenlijk een distortion boost maar zeker geen verkeerde, maakt het allemaal effe vetter/dikker echt een lekker kanaaltje om je solo/aparte noten op te spelen.

op naar de marshall(getest op een 1960 cab van marshall):
hier heb ik weinig woorden voor nodig. BAH! hele saaie cleans lagen me totaal niet, maar cleans zijn niet zo heel erg want het gaat om de distortion, oww nee het klonk echt als schuurpapier wat een drama, heel korrelig en vettig. je kon er wel een dikke bak gain uit krijgen maar het werd allemaal te korrelig en te warrig. geen bak voor mij.

daarna de peavey classic 30 1x12:
toen ik deze ging testen werd er tegelijk een peavey 6505 1x12 aangesloten eerst daar op lopen pielen en toen deze classic, aardige clean niet heel bijzonder maar ook niet slecht, toen de distortion, moeilijk er uit te krijgen na uiteindelijk veel getweak had ik een distortion maar die leek een beetje een laffere versie van die 6505 dus meteen uitgedaan en verder die 6505 getest.

peavey 6505:
saaie schelle clean sound maar de crunch versie op dat kanaal is wel erg vet, dus ehb je geen clean nodig heb je op deze versterker 2 hele gave distortion kanalen. als je een beetje een idee van de cleans wil hebben het lijkt op de "clean" in de muziek van billy talent(bijv. this suffering). en dan de distortion, WOW dikke bak, hoefde maar weinig pre in te draaien om echt een flinke bak gain te krijgen mooie vette distortion om echt mee te beuken. maar het was wel allemaal heel clinisch alles klonk hetzelfde en de nuances die ik zelfs met de drive op 10 met de fender kon maken, konden bij de peavey niet eens met drive op 3. nuances zijn niet het goede punt van de peavey maar voor een stevige (hard)rock en zelfs metal sound is dit denk wel de versterker to beat tot 1000 euro, en hij is echt NIET duur.

toen nog een vox nighttrain getest:
was zoiezo niet goed genoeg omdat hij te weinig vermogen heeft en een kanaal te weinig maar was alsnog benieuwd, en ik ga het kort houden maar iedere bluesliefhebber moet er een getest hebben. wat een inspirerende sound. ik begon meteen alles te spelen wat ik uit me hoofd wist opterakelen van stv en jimi. heeerlijk maar te weinig gain en de bovenstaande punten.

waarschijnlijk weten jullie het oordeel al, ik ben overtuigd door de fender en het is nu wachten op mijn loonstrook wanneer die komt.(of ik moet nog op iets anders duiken.)
ik hoop dat jullie hier iets aan hebben en mischien heb je nog een suggestie wat ik moet testen :)

grtz,


p.s. voor de mensen die geen zin hebben om alles te lezen:
de fender hotrod deville 2x12 vond ik het lekkerst klinken

RoelSmoel
21 augustus 2010, 22:29
Welke 6505 betreft het?

Robdop
21 augustus 2010, 22:36
de 1x12 combo?

of zijn er nog meer verschillen?

the sure thing
21 augustus 2010, 23:39
Wat een bijzondere uitkomst van deze review! Wel dank voor je bijdrage!

Paragon
21 augustus 2010, 23:49
Mooie review! de blackstar ht 40 is ook een prachtbak, mocht je hem tegenkomen, zeker een proberen waard. Bij mij was het liefde op het eerste gezicht, nou ja, eerste klank dan.

Robdop
22 augustus 2010, 02:33
Wat een bijzondere uitkomst van deze review! Wel dank voor je bijdrage!

wat is er bijzonder aan de uitkomst?

ik weet dat de het schijnt dat deze fender geen goede distortion kan voortbrengen maar ms ligt dat aan de elementen van sommige mensen(ivm high output), iig had ik met een drive op 4 nog teveel distortion voor blues daarvoor ging bij mij op 2,5.

groetjes

the sure thing
22 augustus 2010, 08:21
wat is er bijzonder aan de uitkomst? "De meeste forummers" hier vinden de Fender amps schreeuwbakken, schel en alleen op oordoppenvolume een goed geluid...

marc_o
22 augustus 2010, 09:13
Daar zit een hoop napraterij bij, naar mijn mening. Het is niet helemaal mijn smaak, zo'n Hotrod, maar vind ze wel degelijk goed. Het is een veel gebruikte versterker, ook bij grote acts.
Het meeste commentaar is altijd op de drive.....van gastjes die er een muur van distortion uit willen trekken en dan toch maar vinden dat een Engl dat beter kan....tja....als je dat zoekt, moet je gewoon niet naar een dergelijk model kijken.

Midwolda
22 augustus 2010, 09:47
Marc_O +1, en TS trouwens ook.
Zelf heb ik ook heel wat versterkers geprobeerd, maar ik grijp altijd weer naar een Fender ptp buizen-amp.
En goede booster ervoor, misschien een compressor, een drive en een chorus, en hup, gaan, spelen!
Het is maar net wat je zoekt.

Rooker
22 augustus 2010, 10:35
"De meeste forummers" hier vinden de Fender amps schreeuwbakken, schel en alleen op oordoppenvolume een goed geluid...

Hoho... ieder moet voor zich spreken hoor..
Ik ben zelf ooit weg gegaan met een ac30 maar ik vond de blues deluxe ook echt heel gaaf klinken. Misschien ooit nog proberen te ruilen ofzo. De Hod Rod deluxe vond ik ook goed klinken maar je kon merken dat die meer gemaakt is voor hogere gain. Maar MI niets mis met bijde;)

marc_o
22 augustus 2010, 11:23
Wanneer je blues(rock), normale rock, pop of iets in die richting speelt....heb je aan een lekkere tele en een hotrod echt genoeg, tenminste, als je je instrument kent en beheerst.

Robdop
22 augustus 2010, 12:08
"De meeste forummers" hier vinden de Fender amps schreeuwbakken, schel en alleen op oordoppenvolume een goed geluid...

mischien helpt t bij deze fender amp dat het schijnt dat ie nogal donker ivm andere fender amps. maar mijn mening is dat er niets mis is met fender amps, heb er een paar getest en ook paar gehoord maar zeker voor cleans vind ik ze vaak gewoon breeduit de beste en distortion ja je moet er van houden. ik vind het mooi, maar als je er metal mee wilt spelen word het denk ik veelste rommelig idd. maar ik heb weinig verstand van metal dus pin me er niet op vast!

geert1976
22 augustus 2010, 13:03
Daar zit een hoop napraterij bij, naar mijn mening. Het is niet helemaal mijn smaak, zo'n Hotrod, maar vind ze wel degelijk goed. Het is een veel gebruikte versterker, ook bij grote acts.
Het meeste commentaar is altijd op de drive.....van gastjes die er een muur van distortion uit willen trekken en dan toch maar vinden dat een Engl dat beter kan....tja....als je dat zoekt, moet je gewoon niet naar een dergelijk model kijken.


Marc_O +1, en TS trouwens ook.
Zelf heb ik ook heel wat versterkers geprobeerd, maar ik grijp altijd weer naar een Fender ptp buizen-amp.
En goede booster ervoor, misschien een compressor, een drive en een chorus, en hup, gaan, spelen!
Het is maar net wat je zoekt.

Helemaal mee-eens, als je een metal bak wilt, moet je voor mij gevoel niet naar een Fender gaan kijken.

Elke fabrikant die versterkers bouwt geeft het ding een eigen karakter.
Kwestie van uitproberen en kijken welke het dichtste bij jouw smaak licht.

Ik heb bijvoorbeeld een prachtige oud Hohner, waanzinnig goed voor mooi 60's clean en met een hele goede reverb, mijn single coil gitaren klinken er heel erg goed op, maar oh wee als ik een humbuckergitaar of distortionpedaal er op aansluit....., geen porum, daar leent de versterker zich simpelweg niet voor.

marc_o
22 augustus 2010, 13:12
Helemaal mee-eens, als je een metal bak wilt, moet je voor mij gevoel niet naar een Fender gaan kijken.



Tenzij je een Prosonic op een 412 zet, eerlijk is eerlijk....Metal all the way!!

Pepe
22 augustus 2010, 13:13
ik las net nog een interview met Steven van Zandt over de opnames van een Springsteen cd, een hele muur van amps in de studio maar als je dan leest wat hij gebruikt heeft per nummer dan plugde hij voornamelijk zijn gitaar in een hot rod.

marc_o
22 augustus 2010, 13:15
ik las net nog een interview met Steven van Zandt over de opnames van een Springsteen cd, een hele muur van amps in de studio maar als je dan leest wat hij gebruikt heeft per nummer dan plugde hij voornamelijk zijn gitaar in een hot rod.



Ah, jij leest ook de Gitarist als je zit te schijten?



(bij mij ligt ie op de plee)

Pepe
22 augustus 2010, 13:18
De Guitarplayer van november 2002. Ik loop achter.

marc_o
22 augustus 2010, 13:20
De Guitarplayer van november 2002. Ik loop achter.


Vaker naar de plee, jongen!! :ok:

RoelSmoel
22 augustus 2010, 13:20
de 1x12 combo?

of zijn er nog meer verschillen?

1x12 6505+ combo, 2x12 6505+ combo, 6505+ top, 6505 top en ga zo maar door:makeup:

marc_o
22 augustus 2010, 13:23
1x12 6505+ combo, 2x12 6505+ combo, 6505+ top, 6505 top en ga zo maar door:makeup:


Ga door dan..... :)

geert1976
22 augustus 2010, 13:29
Tenzij je een Prosonic op een 412 zet, eerlijk is eerlijk....Metal all the way!!

Een uitzondering daargelaten natuurlijk, want de Fender Roc Pro 1000, heeft ook een heel goed gainkanaal:ok:

speedmusic
22 augustus 2010, 13:38
Als je de Nighttrain super vind, waarom geen andere Vox geprobeerd?

Robdop
23 augustus 2010, 00:18
ik wilde eigenlijk nog een ac30 proberen maar die hadden ze niet, maar het was voor mij te bluesy en de cleans haalden het niet bij de fender. maar als ik blues zou spelen had ik wel gedubbed tussen die fender en de vox!

muziekschuur
23 augustus 2010, 10:56
Probeer ook nog de 4x10. Dat is toch anders dan de 2x12. Ik denk dat je dan voor de 4x10 zal gaan....