PDA

View Full Version : Je polsen.



Rhinus
3 mei 2003, 22:50
Ja, ik heb dus sinds vandaag zo'n band voor mijn bas aan mijn nek te hangen. Op zich is dat natuulijk niet zo heel schokkend. Maar ik heb een vraagje. Mijn hand/arm hoek van mijn rechterhand is nu iets van 90 graden. Is dat normaal? Of doe ik iets fout?

Ik kan 't maar beter even vragen dacht ik. Ik wil namelijk nog wel langer normale polsen hebben. Ik heb net een half uur gebasst en nergens last van.

Easy Rider
3 mei 2003, 22:55
Kan je in iets meer detail treden over hoe en waar die 90 graden precies zit?

EZ

hoofd
3 mei 2003, 22:57
Je moet proberen je polsen zo recht mogelijk te houden wil je problemen voorkomen. Een hoek van 90 graden lijkt me niet slim (geloof me, ik heb een tijd zo gespeeld en er nog steeds last van).

Rhinus
3 mei 2003, 23:01
Ik heb niet zo'n grote handen en als ik dan bijvoorbeeld op de bovenste snaar 1-2-3-4 speel dan staat mijn hand zeg maar paralel aan de bas maar mijn arm haaks zeg maar. Is dat duidelijk :grin:?

Maar mij leek 't ook nie echt goed. Daarom ook deze Topic. Maar wat kan ik 't beste er aan doen? Bas hoger of lager? Of..?

skabouter
4 mei 2003, 10:14
wat raar. je moet je bas echt op je enkels hangen wil je met rechte pols spelen. man, bijna iedere bassist speelt toch (tenzij bij slappen) met hand haaks op zijn arm ? 90 graden dus. is heel normaal

hoofd
4 mei 2003, 10:43
Als ik het goed heb (je pols heeft een hoek van 90 graden, je hand is verticaal terwijl je arm horizontaal is) zit je met een vrij gevaarlijke houding. Hoger hangen lijkt mij het beste. Ik heb een tijd lang zo gespeeld, en in den beginne ook niks ervan gemerkt. Nu heb ik er echt ontzettend last van. ik heb me gitaar dus hoger gehangen, als je speelt moet je ook proberen zoveel mogelijk met je elleboog naar buiten te wijzen, dus niet ingedoken spelen. Een goede houding is ook als je je bas een beetje omhoog laat wijzen (je kan het ook overdrijven, zie Fieldy van Korn).

bassopotmus
4 mei 2003, 12:22
Als ik het goed lees ben ik het met metaalhoofd eens (heb je een chirurgische plaat in je kop ofzo? :razz:

Lijkt me erg laag hangen en zeker niet RSI proof.

Probeer een balans te vinden tussen coolness en ergonomie

Rhinus
4 mei 2003, 12:23
Rechterhand gaat 't over he.

Maare, wat schuiner en hoger moet de oplossing zijn? Oke :smile:.

Maare, hoe groot is die hoek ongeveer bij jullie?

dikkie dik
4 mei 2003, 12:33
ik heb mn bas wel aardig laag hangen. net iets boven de knie zeg maar. ik heb wel een tijdje last van mn pols gehad. maar nu heb ik er nooit meer last van. is ff wennen denk ik. hoog spelen suckt, ik krijg dan altijd last van mn schouderblad :S

Clunk
4 mei 2003, 12:33
Op 2003-05-04 10:43, schreef mtlhead:
(je kan het ook overdrijven, zie Fieldy van Korn).


HMMZ :grin: :grin: :grin:
das waar, zo hebbik een tijd gespeeld,
speeld heelrelaxed, maar wel slordig :grin:
als je nou je bas gewoon hoog houdt en juist zo dat als je slapt, je elle boog net niet tegen de body van je bas komt./.. dat is dus net op/boven je riem...t ziet er knullig uit, maar speelt fantastisch..
en idd.. als je show wilt hebben, die dat flea/fieldy style.. dan nog iets, fieldy die speelt ook neit in 90 graden houdeing, maar meer de conrta-bas houding :smile:
ooit opgevallen?
hihi en hij slaat nogal wat af..
ziet er wel koel uit, alleen zijn het meer mutes dan noten :grin:

bassopotmus
4 mei 2003, 12:43
Op 2003-05-04 12:23, schreef Rhinus:
Rechterhand gaat 't over he.

Maare, wat schuiner en hoger moet de oplossing zijn? Oke :smile:.

Maare, hoe groot is die hoek ongeveer bij jullie?


Ow rechterhand, hmm op me Jazz is die hoek iets groter, omdat ik em wat hoger heb hangen, snaren net onder/over me navel

Op de Sr kan ik me arm bijna laten hangen en komt me duim op de PU. Natuurlijk wel een licht buiging in me arm.

Maar kan je niet een foto maken, klink alsof het toch niet zo erg is met je, lijkt me vrij normaal als het je rechterhand is, je linkerhand mag echt geen rare hoeken moeten maken.

Rhinus
4 mei 2003, 13:01
Ow K*T :grin:. 't Is wel mijn linkerhand :grin:.

Jezus, ik lijk wel een kindje van 3 die 't verschil niet kent.

niels_r
4 mei 2003, 13:44
Ik zou je bas gewoon eens wat hoger hangen. Je linkerhand maakt dan geen rare hoek zoals wel het geval is als je hem extreem laag hebt hangen (wat zwaar waardeloos speelt en er ook nog eens niet uitziet). Rechts moet geen probleem opleveren.

skabouter
4 mei 2003, 14:57
ohw, hihi, het gaat over links :grin:

dacht al, iedereen zegt het dan verkeerd om......bij links is een grote hoek inderdaad niet goed ! hang je bas dan hoger !

bathmutz
4 mei 2003, 15:02
ja, het beste zou natuurlijk zijn om je pols helemaal gestrekt te houden. maar behalve de hoek van de pols is het belangrijk om op je hele houding te letten. probeer zo ontspannen mogelijk te spelen. dat is natuurlijk wel lastig als je metal speelt bijvoorbeeld maar goed :grin:

en niet de hele dag de zelfde houdingen aannemen, daar krijg je die RSI van. dat is te voorkomen door afwisseling van houdingen (stand gewrichten).

ja goh, waar je allemaal geen rekening mee moet houden als bassist: maat, toonsoort, drummers, solo's van gitaristen, houdingen... :wink: :grin:

BathMutZ

Rhinus
4 mei 2003, 15:17
Ik heb de bas wat hoger gehangen en nu is de hoek iets van 45% en soms minder als ik op de snaren die dichter bij de grond zitten speel. Is dat acceptabel of..?

skabouter
4 mei 2003, 15:52
het is acceptable zolang het niet krampachtig is. als je moeite moet doen om die houding aan te houden, of als het pijn doet is de houding niet goed !

JV
4 mei 2003, 16:17
ik heb mijne heel laag hangen altijd. heb de hals heel schuin staan, zodat ik wel goed kan fretten en me rechterhand gewoon kan laten hangen. anders krijg ik last van die rechter, me pols vooral